Jump to content
Annons

Fostex PM1 vs. Yamaha MSP5


m_ericsson

Recommended Posts

Hej!

Är inne på att införskaffa ett par vettiga monitorer, det blir mina första någonsin så jag har ingen erfarenhet.

Jag producerar många olika stilar, och jag vill gärna kunna spela upp allt från tung metal till elektronisk dansmusik med bra resultat..

Jag tror inte att jag är så jättekräsen eftersom jag som sagt inte haft riktiga monitorer innan, så jag har lagt ett maxpris på strax över 4000:-

Fostex PM1

Yamaha MSP5

Tips, erfarenhter, saker att tänka på?

- m.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En liten följdfråga;

Jag har varken en mixer eller ett ljudkort med XLR/TRS-utgångar, och detta verkar ju vara dom connections som de flesta monitorer använder - hur ska jag lösa det?

I nuläget kör jag ett hifisystem med en Technics-reciever, och jag antar att jag inte har nån nytta av den i det här fallet..

Är jag tvungen att helt enkelt inhandla ett nytt ljudkort? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Har et par Fostex PM1. De spelar rejält högt och ganska tydligt. Själv tycker jag

att de är lite "jobbiga" att lyssna på i längden, man blir lite trött av ljudet. Men för pengarna

så gör man bra mixar i dem.

Vad har du för utgång på ljudkortet nu då? Kan du inte bara köpa kablar som passar i ditt ljud kort

och har XLR i andra änden.

Annars kanske ett litet mixerbord typ tapco elle behringers minsta kan vara på sin plats oxå..

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

jisses. jag har verkligen inte råd med massa extrasaker, jag har ett gammalt surt SB Live! 5.1-kort, har fyllt mina behov bra hittills.

Som de flesta säkert vet har det bara 3,5mm's ingångar.

Det finns ingen enkel adapter/kabel att köpa som har 3,5mm i ena änden och två XLR i andra änden antar jag.

Kanske finns det RCA > XLR? Funkar det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fostex PM1'or har en kombinerad TRS/XLR-ingång. Om du ska köra från SB Live så behöver du i nuläget inte bry dig om balanserade kablar (TRS), utan skaffa i så fall en adapter minitele stereo -->2 mono tele (TS) och kör med det. Har själv ett par PM1'or och trivs rätt bra med dom...en nackdel är väl att dom inte är magnetiskt skärmade, men jag lider inte av det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska köra från SB Live så behöver du i nuläget inte bry dig om balanserade kablar (TRS), utan skaffa i så fall en adapter minitele stereo -->2 mono tele (TS) och kör med det.

Låter kanon!

Har faktiskt börjat kika på ett par Behringer Truth B2030A. Verkar jävligt intressant, har läst en del positiva recensioner och dom verkar väldigt prisvärda. Plus att dom är skärmade och väldigt snygga :rolleyes:

Kanonbra forum det här förresten 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska köra från SB Live så behöver du i nuläget inte bry dig om balanserade kablar (TRS), utan skaffa i så fall en adapter minitele stereo -->2 mono tele (TS) och kör med det.

Har faktiskt börjat kika på ett par Behringer Truth B2030A. [...] dom är skärmade och väldigt snygga 😮

Detsamma gäller MSP-5 (dvs skärmade och kombinerad bal/obal TELE-ingång). En sjysst prisvärd monitor enligt mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Behringer B2030A låter kanon! Otroligt prisvärda, faktiskt.

word.. Håller med fullständigt.. I den prisklassen kan jag inte komma på nån monitor som kommer i närheten av B2030A men jag skulle nog lägga på nåra hundringar och få B2031A i stället.. Ännu bättre och marginelt dyrare.. Rekomenderat pris i Sverige 3800:- per par.. Och då får man en betydligt kraftfullare monitor.

http://www.behringer.com/B2031A/index.cfm?lang=ENG

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också ett par PM1:or och jag är riktigt nöjd. De är bra på att avslöja defekter i ljudet så jag upplever dem som ärliga. För att ha koll på lågbasen måste jag dock lyssna i hemmabion. Bör väl säga att jag inte jobbat särskilt mycket med dem än så länge.

Innan jag bestämde mig för PM1 lyssnade jag på 5-tummarna från KRK och Event på MB, men de lät grumliga och med ännu sämre bastryck i jämförelse.

Om du fastnar för Behringer så ta med i beräkningen att de har mycket ojämn kvalitet. Jag har personlig erfarenhet av fem olika Behringerprodukter varav tre har behövt repas första året. Så köp för tusan inte dem för att de är snygga!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
ADAT (oregistrerad)

Oavsett vilka monitorer man än väljer så gäller det att "känna" sina monitorer... Veta deras svaga resp starka punkter över hela registret. När man kan sina monitorer så tar man hänsyn till det när man mixar.

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...