Jump to content
Annons

Hur viktigt är det med ljudet? när man..


FuJiSuN

Recommended Posts

...där demon bara skall spegla låten och där tanken är att någon annan skall spela in den...

Min uppfattning åxå. En demo kan vara en sunkig kassettinspelning från en källarlokal. Jag har inte ribban högre än så när det handlar om ljudkvalitet på en demo. Vad som presteras på demoinspelningen (låt, sångprestationer, spelteknik etc) är det viktiga. 🙂

Tänker man så kan man nog tyvärr inte räkna med att bli signad heller...

...då var det därför jag bara fick tre skivkontrakt... 😄

edit: Två ska det vara...bröt det tredje för att bandet sprack...

Då vill jag nog påstå att du har haft en hel del tur, eller kanske bra kontakter.

Jag kan inte i min vildaste fantasi tro att en "demolyssnare" (sådärja då har man myntat ett nytt uttryck), gör sig besväret att lyssna igenom en hel demo med kvalité som på en stenkaka. Hade jag kyssnat på 30,40,50,100 demos om dagen hade jag nog slängt de som inte håller bra kvalité. Man orkar nog inte i längden.

The Mr... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
ChrisSnyder (oregistrerad)

Grejen är att JAG tex skulle aldrig signa nån ifall dom inte kunde prestera en så pass bra demo så jag kunde skicka den till utländska artister.

Det finns så otroligt många där ute som kan skriva okej låtar och ännu fler som kan fixa en fet jävla produktion..

Då tar man ju hellre nån som kan göra båda, slipper man lägga ut massa andra pengar på att spela in låten igen.

Sen vill bolagen ha nån som har koll på allt ... det ger ett tryggare intryck att ha nån som kan fixa ett asbra sound och en stil istället för nån som sjunger halvkasst och kan 3 ackord på gitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg krutet på annat; skaffa fanbase genom spelningar, internet eller annat.

Gör allt själva, skit i bolagen; "act as if" som någon sa.

Då blir ni intressanta för bolagen.

Nog dagens sannaste ord, om man satsar på kontrakt som artist.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg krutet på annat; skaffa fanbase genom spelningar, internet eller annat.

Gör allt själva, skit i bolagen; "act as if" som någon sa.

Då blir ni intressanta för bolagen.

Nog dagens sannaste ord, om man satsar på kontrakt som artist.

Eller så skickar man iväg demos med några bra och välproducerade låtar till intressanta skivbolag som man gjorde på den gamla goda tiden..... Sedan förhandlar man med de intressanta bolagen och sedan sätter man en kråka på det kontrakt man trivs bäst med.

De gamla sätten funkar de med... hade de inte gjort de hade de knappast blivit gamla....

det har då funkat utmärkt för mig. (artist)

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen vill bolagen ha nån som har koll på allt ... det ger ett tryggare intryck att ha nån som kan fixa ett asbra sound och en stil istället för nån som sjunger halvkasst och kan 3 ackord på gitarr.

ja, det är olinda ett bra exempel på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nästan inga artister upptäcks eller signas via demos.

Lägg krutet på annat; skaffa fanbase genom spelningar, internet eller annat.

Gör allt själva, skit i bolagen; "act as if" som någon sa.

blir ni intressanta för bolagen.

För låtskrivare som skickar demos till förlag funkar det säkert annorlunda.

Fanbase?

🙂 Vad är det?

.Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

ska jag vara ärlig så orkade jag inte läsa hela tråden.

Jag har en invändning mot vad nån skrev. Det är ju ingen som skriver låtar som upphovsmannen ifråga tycker är dåliga. Inte ialla fall för stunden...

typ "hellre bra låt och dålig mix än tvärtom"

Jag säger hellre bra låt OCH bra mix. 😱

Jag tycker personligen att mixen är en del av produktionen och att det är en kreativ del i arbetet... men det kanske bara är jag som tycker så.

Det är alltid upp till betraktaren vad som är bra och dålig och självklart är det lättare att sälja en bra paketerad låt än en dålig paketerad. Det borde ju vara målet för alla som gör demos att dom ska bli så bra som möjligt. 😠

Eftersom det är så otroligt många som gör musik idag så är det EXTREMT viktigt om man vill komma nån stans att det låter bra hela vägen.

Jag tror att dom flesta skivbolag har ganska kass ekonomi nu och dom vill nog inte satsa på nya artister om dom känner att det är för mycket kvar att göra.

Sen är det ju inte bara hur bra låtar och mixar som gäller heller faktiskt. Det finns fler faktorer som spelar in. 😳

SJälvklart lyssnar skivbolagen med olika öron också. En del godtar en dålig mix och andra inte.

Redigerat av pennudd
Link to comment
Dela på andra sajter

typ "hellre bra låt och dålig mix än tvärtom"

Jag säger hellre bra låt OCH bra mix. 😆

Jag tycker personligen att mixen är en del av produktionen och att det är en kreativ del i arbetet... men det kanske bara är jag som tycker så.

Det borde ju vara målet för alla som gör demos att dom ska bli så bra som möjligt. 😛

Jo visst, när jag talar om bra musk- sämre mix, så är det ju inte en fråga om prioritet, utan att jag (säkert fler med mig) inte är duktiga på detta med mixning, fixa bästa möjliga ljudbild etc. Jag nöjer mig med att få en okej ljudbild, inte av lathet, utan för att jag inte kan bättre. Jag har heller inte råd att punga upp plånkan o gå till en studio. Det sorgliga är att ajg har alla möjligheter till att få en bra mix i min vs 1824, men ajg vet inte hur jag ska göra. Och ja, jag har sökt med ljus och lykta efter bra forum om Rolands vs serie utan att hitta nåt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag HAR läst alla inlägg och jag tror inte att någon har "rätt". 😉

Det beror helt på vem som får demon i sin hand (som -k9- faktiskt säger ser jag nu). Viss går igång på en bra produktion andra kan stå ut med att det låter kasst bara låtan och känslan finns där. Jag har en längre tid skickat låtar till ett bolag med bara sång och gitarr, det funkar också.

Glöm dock inte bort en sak: man får aldrig en andra chans att göra ett första intryck...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag HAR läst alla inlägg och jag tror inte att någon har "rätt".  🙂

Det beror helt på vem som får demon i sin hand (som -k9- faktiskt säger ser jag nu). Viss går igång på en bra produktion andra kan stå ut med att det låter kasst bara låtan och känslan finns där. Jag har en längre tid skickat låtar till ett bolag med bara sång och gitarr, det funkar också.

Glöm dock inte bort en sak: man får aldrig en andra chans att göra ett första intryck...

Om man inte byter artistnamn förståss 😕

Inte ens då va? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo då det går alldeles utmärkt.

Känner en som byter namn beroende på vilken typ av muaik han skickar iväg och varför?

Ja, men nu menar jag ett första intryck till den personen man möter/skickar till för första gången. Om jag skulle möta dig tex så skulle du ha en uppfattning av mig andra gången vi mötes. Är du med? 😕

Men du kanske menar att polaren din inte skicka till samma bolag fler gånger. Förvirrande va? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo då det går alldeles utmärkt.

Känner en som byter namn beroende på vilken typ av muaik han skickar iväg och varför?

Ja, men nu menar jag ett första intryck till den personen man möter/skickar till för första gången. Om jag skulle möta dig tex så skulle du ha en uppfattning av mig andra gången vi mötes. Är du med? 😕

Men du kanske menar att polaren din inte skicka till samma bolag fler gånger. Förvirrande va? 🙂

Jo! På sätt och vis. Men om jag inte vet aatt vitrefats förut och inte kommer ihåg det första intrycket jag fick av dig så får jag kanske ett nytt "första intryck".

Precis... Men generellt sätt så stämmer det fina ordspråket. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag tror att det beror mycket på musikstilen!

För Pop/Rock/SingerSongwriter musik är det förstås så att det är text, melodi, refräng osch sådant som räknas. Det ska bara en bra låt och en bra röst.

Jag tror säkert man kan få skivkontrakt baserat på ett gammal kasettband med kasst ljud om man har en otroligt bra rockballad på den som man har skrivit själv. (givet att den som lyssnar letar efter rockballader). Majoriteten av lovande textförfattare och sångare har ju inte tillgång till en professionell studio med proffs-micar och hela paketet, utan låten behöver ändå spelas in i en studio.

När det gäller Techno/Trance/House (instrumental, elektronisk) är det en annan femma. I dessa genrar finns det tusentals mycket duktiga killar och tjejer runt om i hela världen som kan skapa mycket bra demos med god kvalitet som en färdig master mha Cubase, Reason, synthar och ett kunnande som många har byggt upp på egen hand. Musiken kan i många fall pressas direkt, kanske med ett mindre efterarbete men man behöver inte gör om produktionen från scratch. Musiken kan skickas digitalt över nätet eller brännas på CD, eventuellt separerat i olika spår inför proffsmixning/mastering.

Försöker man i denna genre lämna in ett knastrigt tape men dålig produktion har man knappast en chans. Det blir för dyrt att göra om produktionen och därför inte värt det för skivbolaget. Antagligen hjälper det inte ens om låten är svinbra. Det finns för många redan som är bra OCH som i princip kan göra allt hemma i sovrummet.

Vidare går ju elektroniskt musikskapande och teknik hand i handske. Kan du skapa de senaste och fräckaste elektroniska ljuden, effekterna, bygga upp låten på ett nytt och orginellt sätt, då har du också kommit så långt i kunnandet att du är bra på att mixa och skapa en master (åtminstone hyffsat..)

Jag kan tänka mig att detta till viss del gäller även för dance/pop i dag. Dvs ditt illa producerade amatörbidrag måste tävla mot semiproffs bidrag där allt låter bra. Då måste nog låten vara fantastiskt bra om de ska bli intresserade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer med SLC-trax.

Vill bara tillägga att vad gäller iaf elektronisk (instrumental eller inte) dansmusik så är ju oftast ett rejält tryck i både bas och kick a och o.. Utan en fet produktion och lite koll på hur man gör en bra mix blir det inte nån bra danslåt och då går hela poängen förlorad. Melodier javisst, men det är inte grejen med en tung houselåt. Visst ska den svänga, men den djupa pulserande basen som driver dansgolvet till vansinne, den ska finnas där då den skickas ut som demo, det är poängen. Den typen av musik har ett speciellt syfte om man säger så, den är gjord för dansgolvet, då måste den också vara en färdig låt. Den är lika okomplett utan bra ljud som en poplåt är utan refräng..

Det här är ju iofs mina tyckanden. Och visst finns det undantag som jag inte tänker på nu helt enkelt. Men överlag så ser iaf jag på det på det här sättet.. 😳

Sen hur skivbolagen m fl ser på det.. tja, vem vet.. dumb dan kanske? 😆

//smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...