Jump to content
Annons

trum micpaket för 1995:- ?


koffe666

Recommended Posts

Nu är de såhär va:

tänkte köpa mig ett par micar till mina trummor för att spela in fick syn på JAM's micpack från JJ lab med 7 mic för 1995 kr ..kan detta verkligen vara rimligt? är de något som har prövat mickarna? och isåfall låter dom bra?

tydligen så hade dom utfört något test också där de hade jämnfört JJ labs mickar och ett paket med AKG och Shure för 20000 och JJ labs var bättre... tycker detta låter lite suspekt men jag kanske har fel! är de någon som har erfarenhet av dessa mickarna så skulle jag gärna vill få veta lite!

TESTET

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du är amatör och ska ha lite roligt hemma så är det bara att köpa vilka skitmickar som helst till du själv kan tillräckligt för att höra skillnad på bra och dåligt. Om du börjar bli mer finkänslig så småningom så är det bara att sälja av de gamla mickarna och köpa nåt bättre.

jag säger kör på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte trummickar från thomann för 1930 spänn. Förutom overheadmickarna, var de kalasbra. Största tyngden brukar ligga i just de mickarna. Helst ska de vara väldigt bra, men pukmickar är oftast rätt överskattade... 😲

Tror inte att det är något större fel på JJlabs-mickarna... förmodligen samma kina-skräp som jag har, bara med annat påslakan. Tror dock inte att de spöar de klassiska AKG och shure-mickarna. Men till hemmastudion räcker de långt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte trummickar från thomann för 1930 spänn. Förutom overheadmickarna, var de kalasbra. Största tyngden brukar ligga i just de mickarna. Helst ska de vara väldigt bra, men pukmickar är oftast rätt överskattade... 😉

Tror inte att det är något större fel på JJlabs-mickarna... förmodligen samma kina-skräp som jag har, bara med annat påslakan. Tror dock inte att de spöar de klassiska AKG och shure-mickarna. Men till hemmastudion räcker de långt.

aha okay fan så du säger att man egentligen inte behöver ha pukmicar då? kanske ska sattsa på ett rejelt överhäng och bas och virvel mic istället`?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är de såhär va:

tänkte köpa mig ett par micar till mina trummor för att spela in fick syn på JAM's micpack från JJ lab med 7 mic för 1995 kr ..kan detta verkligen vara rimligt? är de något som har prövat mickarna? och isåfall låter dom bra?

tydligen så hade dom utfört något test också där de hade jämnfört JJ labs mickar och ett paket med AKG och Shure för 20000 och JJ labs var bättre... tycker detta låter lite suspekt men jag kanske har fel! är de någon som har erfarenhet av dessa mickarna så skulle jag gärna vill få veta lite!

TESTET

detta var ett blind-test som det även framgår på sidan, dvs allt spelades in innan och spelades upp utan vetskap om vilken mick det var som spelades upp.

Personligen tyckte jag att den enda mick som inte höll klass var baskaggemicken som hade alldeles förlite botten samt pukmickarna på golvpukan, samma "fel" där förlite botten.

Jag köpte mig faktiskt ett sådant kit efter detta test och har kompliterat det med en SM57 på golvpuka en D112 på baskagge

jag är riktigt nöjd faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har mickarna till vår replokal. Dom duger sånär som att overheadmikarna är rena skräpet. (det ska stoppas in ett AA-batteri i dom och dom känns platsiga och låter inte höjdare direkt). Jag kör CM2 som overhead i stället då jag anser att just overhead är det viktigaste mikarna i ett trumset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har mickarna till vår replokal. Dom duger sånär som att overheadmikarna är rena skräpet. (det ska stoppas in ett AA-batteri i dom och dom känns platsiga och låter inte höjdare direkt). Jag kör CM2 som overhead i stället då jag anser att just overhead är det viktigaste mikarna i ett trumset.

I JJLabs-kittet ska det inte stoppas i några AA-batterier, inte plast heller utan rättså tunga små metall-stänger.

Men jag håller med om att CM2 låter riktigt bra på överhäng

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte trummickar från thomann för 1930 spänn. Förutom overheadmickarna, var de kalasbra. Största tyngden brukar ligga i just de mickarna. Helst ska de vara väldigt bra, men pukmickar är oftast rätt överskattade...  :rolleyes:

Tror inte att det är något större fel på JJlabs-mickarna... förmodligen samma kina-skräp som jag har, bara med annat påslakan. Tror dock inte att de spöar de klassiska AKG och shure-mickarna. Men till hemmastudion räcker de långt.

aha okay fan så du säger att man egentligen inte behöver ha pukmicar då? kanske ska sattsa på ett rejelt överhäng och bas och virvel mic istället`?

Man ska absolu satsa på Bra överhäng kagge och virvel... men det är ju allid bra om du kompletterar med någon pukmik med så de kommer med lite bättre i mixen. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så gör du som Flaming Lips och stället en mikrofon i mitten framför trumsetet och nöjer dig med det. Trummorna på The Soft Bullitin låter faktiskt toppen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

okay men jag tänkte så här funkar de bra om jag köper en sm57 på virvlen och två som överhäng? och sen kör jag typ TSM MT52 på baskaggen den blir ungfär 3600 spänn för det.. hörs punkorn bra även om man bara kör med överhänget? annars så undrar jag om det funkar de bra att köra sm57or på pukorna me sen eller?

EDIT: stav fel.

Redigerat av koffe666
Link to comment
Dela på andra sajter

SM57 är en riktig klassiker på virvel och pukor. Som överhäng är den lite speciell. Där brukar man oftast föredra kondensator mickar... Ett matchat par stormembranare rekomenderar jag som överhäng.

Link to comment
Dela på andra sajter

SM57 är en riktig klassiker på virvel och pukor. Som överhäng är den lite speciell. Där brukar man oftast föredra kondensator mickar... Ett matchat par stormembranare rekomenderar jag som överhäng.

ok så du tycket att de skulle vara bättre om jag köper ett par TSM Mt 87 tillexempel och kör dem som överhäng? varför ska jag ha kondensator mickar som överhäng?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Hur stort är trumm rummet du har? Sm57:or och småmembramare samt D112 på baskaggen skulle jag nog kunna rekomendera! Sm 57:or och en D112:a borde agå att hitta biligt begatt. Småmembranare fins ju i alla möjliga prisklasser. CM2 nickarna låter rätt ok på mera än bara överhäng. De är inte de bästa mickarna jag provat men helt klart bland de mäst prisvärda. (ficck iofs mina grati som tack för hjälpen av en polare som ville låna min musik utr).

Har man inte koll på hur man skall stämma trummorna så spelar valet mickarna inte lika stor roll heller tycker jag.

ja tummet är ca på 50 kvm. men hörs pukorna bra om man bara kör med överhäng?

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte JJ-Labs paketet och använde det när vi spelade in. Det enda jag är nöjd med i det paketet är överhänget, dom är faktiskt riktigt bra! Men resten är la inte så mycket att hänga i granen.

Så jag gjorde som så att jag använde mickarna som "triggmickar" och fick det ljud jag ville ha i stället. Så det enda jag behöll var just överhänget, resten av trummorna fick en ansiktslyftning med hjälp av drumagog.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett par Line Audio CM2 för 1800:- en SM57 för 995:- och en D112, Beta 52, E602, MD421 eller whatever till baskagge så har du en skitbillig uppsättning som låter mycket mycket bra. Där har du mickar som du aldrig behöver sälja för att du växer ur dom.

Har du inte riktigt råd, vänta med 57'an på virvel och köp ett par CM2'or och en kagge mick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yohill (oregistrerad)
JAM's micpack från JJ lab med 7 mic för 1995 kr ..kan detta verkligen vara rimligt? är de något som har prövat mickarna? och isåfall låter dom bra?

Vi köpte dem till vår replokal för att testa men de är INTE bra! Riktigt dåligt riktade, pukmicarna sitter för långt ifrån så de tar upp typ heltrumsettet.

Jag hade inte köpt dem igen...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tänkte fråga om lite tips här på det super fina forumet.

Jag ska införskaffa inspelnings prylar till trummorna.

Jag kommer använda Drumagog.

Det väger mellan ett skit mickset eller triggmickar.

Vilket är att föredra tycker ni här på forumet?

Om jag kör med mickar så ligger det vanliga ljudet i bakgrunden,men när man kör med trigg så blir det bara ett rent samplingsljud.

Men desto billigare med ett billigt mickset än triggmickar...

Tacksam för tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...