Jump to content
Annons

Aj då. Nu har olyckan varit framme..


FuJiSuN

Recommended Posts

Min kondensormick satt i ett mickställ som välte. Den föll med huvudet rakt ner och landade på tekoppskanten varpå koppen välte ut o det skvätte te över allt. JAg kunde hälla ut te ur micken sen.

Vet någon om kombinationen sockrat te + kondensormick?

Vad kan jag göra? SKölja med vatten eller bara låta socker/te blandningen torka in o hoppas på det bästa?

Jag har panik. Min enda mick o jag som satt o jobbade precis 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sorry, men det är nog inte så mkt hopp för den micken.

Den kommer säkerligen att fungera ett tag till (dagar, månader) men efter en tid börjar den troligen att rosta pga vattnet.

Te och rostad mick till frukost någon?

Sockret lär ju inte göra saken bättre heller.

Lite bekymmersamt för dig att sälja den vidare med rent samvete.

Jag beklagar att jag inte hade mer positivt att skriva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fukt och mikrofonmembran är inte en bra kombination. Vad är det för mic förresten? Det är ju jobbigt att inte kunna fortsätta med det man höll på med när det är den enda micen - men med tanke på kostnaden, så ska du kanske kolla om det kan täckas av allriskförsäkringen i hemförsäkringen. Är det en billig mic, så kostar den kanske mindre än du har i självrisk - men är den lite dyrare, så är det säkert lönt...

Bo Hansén brukar hänga här ibland. Han kanske har lite hum om hur man ska göra - och om det alls är lönt att försöka fixa till den...

Link to comment
Dela på andra sajter

Aj då.. inga glädjande besked. Vågar man spola vatten över den igentligen? DEt small inte eller nåt när det hände. Jag slog av strömmen med en gång och kopplade ur den.

Micken är av märket ADK modell A-51.

Kostade typ 1600 pengar om jag minns rätt.

SKa PMa den där Bo Hansén o hoppas på att han kan trolla lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spola vatten är nog inte en bra idé. Däremot kanske det kan funka att spraya med blomspruta, alltså dusch-inställning och inte stråle. Så att du fukta membranet tills det blir så blött att det börjar droppa, på så vis kanske du kan rensa delar av smutset från mikrofonen.

Jag känner en som tappade en MD-421 i badkaret och den höll utan att den började låta annorlunda.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Försent! JAg har redan spolat den iunder kranen. Jag höll dock nära för att få ett lågt stråltryck. SPolade mkt försiktigt, sen la jag den att torka med en hårtork riktad mot sig. Jag vet dock inte hur micken ser ut inuti så jag vet inte om den fortfarande är våt. Någon som vet?

Var det dumt av mig att spola den med vatten? Kändes bättre än att ha massa intorkat socker och te i den. Nu när den torkar så finns ju inget spår kvar.

Tack alla för alla svar! Detta är nog det trevligaste och mest välkomnande forum jag hängt på.

Om micken inte pajjat hittar ni snart två nya demos från mig på forumet 😄

Redigerat av FuJiSuN
Link to comment
Dela på andra sajter

Och av detta kan vi lära att det finns ännu en anledning att inte hälla socker i teét 😆

Hoppas att den funkar sen. Du kanske tillåmed får ett nytt coolt sound 😄

Tur att det inte var en dyrare mic iaf. Även om det givetvis känns surt oavsett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ugg... Lider med dig.

Jag minns när jag hällde läsk i min bandare till min gamla SVI-728.

Jag var 12 år och datorn var mitt liv. Hjärtat gick sönder... Men bandaren höll.

Berätta för oss hur det går!

Grymt nyfiken på om du får nåt ljud i den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...