Jump to content
Annons

Installera två ex av XP på en disk


pwayne

Recommended Posts

Kära Forum jag behöver er hjälp, jag har kört fast! 😛🙂🙂

Jag har XP installerat på en disk och jag har ytterligare två diskar i raid0.

Jag har försökt att skapa en ny primär partition för en ny version av XP (på samma disk). Jag har använt Partitioning Magic och Magic reboot men när jag satt i XP-skivan säger den att det inte finns någon hårddisk. Jag har försökt på olika sätt och ibland då jag kommer till Magicboots bios-meny och kan välja primär partition säger den: "förbereder maskinvaran för att köra in 2000/XP" sen händer nada.

Är det någon god själ som kan hjälpa mig?? 🙂

(Skall väl lägga till att ursprungs-XP-boot fungerar utan problem.)

Redigerat av pwayne
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Det låter underligt. Den borde ju iaf se disken tycker jag.

Är den kopplad via IDE eller SATA?

Den är en sata-disk.

Jag har inte tidigare installerat operativsystem från scratch, även om et här inte handlar om "helt från scratch".

I inledningen av installationsprogrammet frågar Windows efter om jag vill installera SCSI- eller raid-enheter. Detta har jag använt för att installera raiddiskarna med men behöver jag "installera" den "enkla sata-hårddisken igen i den nya versionen av XP för att den skall hitta hårddisken??

Link to comment
Dela på andra sajter

Sqrewdriver (oregistrerad)

verkar som att du måste blåsa in drivisarna för

S-ATA disken när du instalerar även det nya op,

för det tar ingen hänsyn till tidigare drivare.

Hadde samma problem med min, innan jag numera

har S-ATA "disketten" liggandes redo för jämnan.

Link to comment
Dela på andra sajter

verkar som att du måste blåsa in drivisarna för

S-ATA disken när du instalerar även det nya op,

för det tar ingen hänsyn till tidigare drivare.

Hadde samma problem med min, innan jag numera

har S-ATA "disketten" liggandes redo för jämnan.

Jag hann några minuter före dig 🙂😄😠

Japp nu funkar det efter att jag installerat drivisarna.

För den som råkar ut för samma svårigheter kan jag berätta följande:

När jag via PartitionMagic skapade en ny primär partition var jag tvungen att aktivera denna så den inte var dold. När jag sedan startade om hände två olika alternativ beroende på vad jag gjorde:

1) Om jag satte i XP-skivan innan reboot hittade den inte hårddisken.

2) Om jag inte satte i XP-skivan utan lätt datorn boota om fixade Partioning magic ändringen av aktiv partition, rebootade igen men startade sedan XP som vanligt på första partitionen

....Men om jag efter att PM applicerat ändringarna efter första rebooten stoppade i skivan så fungerade det (alltså mellan rebootarna)! Sedan gällde det att installera drivrutiner för sata-disken ( se även till att ha drivisar för controllern på floppy).

Nu ser jag ut så här: 😉😠😛😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag råkade installera Xp 2 grr av misstag när jag skulle formatera diskarna 😉

Men det funkar bra ändå 😄

En del sliter häcken av sig för att få dit två, en del får dit två av misstag 😛

Skall vi byta nästa gång? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag råkade installera Xp 2 grr av misstag när jag skulle formatera diskarna  😉

Men det funkar bra ändå 😎

En del sliter häcken av sig för att få dit två, en del får dit två av misstag 😄

Skall vi byta nästa gång? 🙂

Absolut 😄

Kör mitt (standard) XP på E:. Så jobbigt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Partion magic och annat elände som försöker vara "magic" ska man helt kasta ut/skippa. FDISK är det enda rätta och att man först och främst tänker efter före snarare än efter (en installation av operativsystem)..

Sen är det som så att om man har en disk skapad som nån sort raid-cluster (som kräver drivrutin) och ska installera XP på den så får man en fråga en bit in i installationen om man vill läsa in SCSI eller RAID drivrutin (frågan visas i ca. 3 sekunder) .. På den frågan ska man ovilkorligen säga ja (trycka F5 eller F8 tror jag det var) och samtidigt ha drivrutinen för RAID/SCSI kort etc. på en diskett...

Så ska man göra helt enkelt.

Sen får du en bootmeny inskriven automatiskt i MBR på första bootdisken så att du vid start kan välja om du vill köra XP1 eller XP2.

XP kan för övrigt köras från andra sorters partioner än just en primär också (vilket inte var möjligt på DOS/ Win9x tiden) men på första diskens primärpartion skrivs en boot.ini fil som innehåller information om vart själva operativet ligger.. Kan se ut så här ungefär:

"[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

"

Link to comment
Dela på andra sajter

Och ett sidotips till den som vill installera flera instanser av XP utan att behöva slösa på aktiveringarna (eller som vill installera om XP men har kört slut på sina aktiveringar):

1. Gå till [windowsmapp]\system32 och kopiera båda filer som heter wpa.*. Lägg dem förslagsvis på en diskett eller på en säker plats som inte försvinner om hårddisken omformatteras.

2. När nya instansen av XP är installerad, starta om i felsäkert läge (safe mode) och lägg tillbaka filerna på sin ursprungliga plats.

3. Starta om.

Detta fungerar om man använder samma installationsmedium - jag har varit med om att installera XP från en annan skiva och det fungerade av någon anledning inte. Kanske var det det utvärderingsexemplar jag fick av MS när XP kom, men det kan vara en disclaimer värd att tänka på.

Naturligtvis fungerar inte metoden om man installerar på en annan burk, då filerna bekräftar aktivering på en burk som ju är knuten till dess hårvarumässiga id-nummer på olika nivåer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och ett sidotips till den som vill installera flera instanser av XP utan att behöva slösa på aktiveringarna (eller som vill installera om XP men har kört slut på sina aktiveringar):

1. Gå till [windowsmapp]\system32 och kopiera båda filer som heter wpa.*. Lägg dem förslagsvis på en diskett eller på en säker plats som inte försvinner om hårddisken omformatteras.

2. När nya instansen av XP är installerad, starta om i felsäkert läge (safe mode) och lägg tillbaka filerna på sin ursprungliga plats.

3. Starta om.

Detta fungerar om man använder samma installationsmedium - jag har varit med om att installera XP från en annan skiva och det fungerade av någon anledning inte. Kanske var det det utvärderingsexemplar jag fick av MS när XP kom, men det kan vara en disclaimer värd att tänka på.

Naturligtvis fungerar inte metoden om man installerar på en annan burk, då filerna bekräftar aktivering på en burk som ju är knuten till dess hårvarumässiga id-nummer på olika nivåer.

GULDtipps !!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...