Jump to content
Annons

yamaha 02r


mattebalja

Recommended Posts

hej hopp.

har en fråga om yamahas 02r-bord.

vet någon om man i tape-returläget kan köra på returer dels via adat-kort och samtidigt via analog-kort; dvs få 16 kanaler i retur varav 8 optiskt adat och 8 analogt in?

...eller måste man bestämma sig först för om man vill köra alla sina returer via två adat-kort eller via två analog-kort?

hoppas ni förstår vad jag menar... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag är till 90% säker att du kan köra 8 kanaler ADAT och 8 analogt samtidigt!

Anledningen till bara 90% är att jag har aldrig haft en 02R själv, men jag var intresserad av att köpa en ett tag och höll då på att kolla upp liknande saker av eget intresse.

Eftersom 02R har fyra kortplatser är ju tanken att man ska kunna kombinera dem efter vad som passar ens behov och kombinera dem därefter!

...något som dagens ljudkortstillverkare kanske borde fundera på, tänk om man kunde köpa ett "tomt" ljudkort som man sen fyller med in- och utgångar i olika format efter sina behov, det vore fantastiskt!

Link to comment
Dela på andra sajter

helt klart.

hade varit grymt.

flexibelt som fan...

så hade man kunnat välja olika kvaliteter på tex preampar i korten.

skräddarsy sitt interface...

lansera och sälj vetja.. 😛

håller tummarna för att det funkar med olika kort då...

tack för svar, känns lite mer tryggt nu 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

...något som dagens ljudkortstillverkare kanske borde fundera på, tänk om man kunde köpa ett "tomt" ljudkort som man sen fyller med in- och utgångar i olika format efter sina behov, det vore fantastiskt!

Där finns ju RME HDSP9652 (det är nog ganska ensamt, faktiskt), med sina 3st ADAT Lightpipe-I/O och 1st koaxial S/Pdif I/O (totalt alltså 26st digitala I/O-kanaler). Det innehåller inga analoga I/O, utan överlåter till användaren att själv välja sina A/D- och D/A-omvandlare... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

funkar bra, men det blir väl samma sak som att köra tex ett motu mk3, också 3 adat lightpipe. eller är hammerfallkortet mer prisvärt?

Jag har lite svårt för det där att man måste ha en extern burk att koppla in sina fiberkablar i. I Hammerfall har du de optiska kontakterna på kortet - och slipper betala en massa extra för omvandlare som du inte kommer undan om du tar ett 2408 Mk3...

2408 ligger dessutom någonstans runt 14000:- om jag kommer ihåg rätt - medan HDSP9652 ligger på ca 6700:-... Om man inte har behov av de där extra omvandlarna som sitter i rackenheten, så känns det väldigt onödigt att ta MOTU...

Link to comment
Dela på andra sajter

6700,- är ett bra pris, förvisso så får man ju lite analoga I/O på ett mk3 också, men 8 analoga in o ut kanske inte är riktigt värt sina 7000,- extra då 😉

tål att tänkas på...

tack för tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...