Jump to content
Annons

Plug-ins


Grannen

Recommended Posts

Annons

Det spelar absolut roll....lägger du ett reverb som insert 1 (högst up), och efter den en kompressor som insert 2, så komprimeras ju originalsignalen PLUS efterklangen(kan ge lite lustigt resultat).......lägger du däremot kompressorn först, så kopmrimeras originalsignalen, och sen kommer reverbet på den komprimerade signalen..........fast oftast lägger man ju reverb som en send, men ändå....

Så ordningen spelar roll i allra högsta grad..... 😆

Sends däremot spelar nog ingen roll......samma signal skickas till alla sendar........möjligtvis kan man ändra om sendarna ska ligga före eller efter insertarna.....! Generellt tror jag signalen går genom alla inserts i tur och ordning, och sen tappas den "insert-processerade" signalen av till respektive send....

ser att förklaringen kanske blev lite rörig...men... *oops*

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tack! När du lägger reverb som send, betyder det att du från en kanal skickar ut samma reverb till flera andra eller...? Som du förstår håller jag på att lära mig. Sendkanalerna är ju dom som ligger under pluginsen va? Är send och bus samma sak?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu sitter jag på Logic, och inte på protools, men alla systemen bygger ju på samma grund, som kommer från mixerborden....

1 Insert = Du skjuter in en effekt i signalkedjan, så signalen passerar igenom tex kompressorn.....du har alltså bara den kopmprimerade signalen att arbeta med efteråt....

2 Send = Du tappar av valbar mängd av din "torra" signal till en, i logics fall, bus....på den busen kan man ha tex ett reverb liggandes...

resultatet blir att du får reverb-signalen för sig, och den torra signalen för sig...

Fördelen med send när det gäller effekter såsom reverb är flera:

* Du kan tappa av från hur många kanaler som helst till bara ETT reverb...

* Du kan enkelt öka eller minska mängden reverb bara genom att vrida lite på "send"-ratten på den kanalen du vil ändra mängden reverb.....istället för att gå in i effekten och ändra dry/wet regeln....

Nu vet jag att jag inte är världens mest pedagogiska människa, men ovan kanske är till någon hjälp... 😛😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. har jag fattat det rätt så kan jag på en kanal lägga upp effekter till flera kanaler. På så sätt sparar jag en massa datakraft och slipper lägga samma effekt på flera kanaler. Är det rätt?

En annan fråga: om jag på ett spår vill lägga olika reverb. Ex. om jag på ett sångspår vill ha ett långt eko på bara en sista stavelse på ett ord. För att inte få samma eko på hela spåret hur gör jag då? Måste jag lägga den delen på ett nytt spår?

Tack för att ni tagit er tid att svara! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du lägger "eko 1" på en egen bus, och "eko 2" på en annan.....sen får du automatisera sendarna på det sättet du vill ha dem....helt enkelt rita upp en kurva där du drar på det ekot du vill, på just det ordet du vill....

Som parantes kan jag tillägga att "send" oftast inte är att föredra när man skall använda dynamiska effekter, såsom compressor, limiter, deesser, gate och dylikt.....medans det med fördel används till exempelvis reverb och delay............men man skall också tillägga att allt är möjligt och tillåtet.... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...