Jump to content
Annons

vilken synth skall jag välja?


Legolas

Recommended Posts

Skall köpa mej en riktigt bra synth nu hade jag tänkt....är rätt trött på dessa mjukvarusynthar som bara låter midi. Är det nån som kan rekommendera nån riktigt riktigt bra och proffisionell synhth som används i "proffsstudior"??

Har sett ut 2 st som jag är intresserade av:

Yamaha MOTIFES8

Roland Fantom-X8

Är det nån som har någon av ovanstående och kan rekommendera mej?

Det viktigaste ljudet är pianoljudet...jag vill ha ett pianoljud i proffsklass men ändå mer ljud såsom trummor o pads/leads. Är det ett digitalpiano som är bäst då om det gäller pianoljudet så at det låter proffsigt och snyggt?

Tacksam för svar!

/Jörgen

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja korg triton låter extremt bra. Iallafall i mina öron.

Skulle själv vilja ha en sån bara för att "ha"

Men en Korg Karma är inte heller helt fel.

Edit:

Då kanske jag oxå kan passa på att fråga om det är okej för dig Legolas om vilken synth jag ska välja (så slipper jag starta en ny tråd för samma anledning)

En Nord Modular G2

eller ska jag vänta tills som släpper Virus TI?

kan göra mitt livs värsta misstag :rolleyes:

Redigerat av Roha
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja korg triton låter extremt bra. Iallafall i mina öron.

Skulle själv vilja ha en sån bara för att "ha"

Men en Korg Karma är inte heller helt fel.

Edit:

Då kanske jag oxå kan passa på att fråga om det är okej för dig Legolas om vilken synth jag ska välja (så slipper jag starta en ny tråd för samma anledning)

En Nord Modular G2

eller ska jag vänta tills som släpper Virus TI?

kan göra mitt livs värsta misstag :rolleyes:

Vänta på Virus TI...den verkar bli en riktig höjdare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var en annan kille här som frågade ganska så exakt samma sak för typ ett halvår sedan om jag inte minns fel. Han köpte sedan en av modellerna, men jag kommer inte ihåg vilken, eller på vilka grunder...

Men om du letar rätt på den tråden, så borde du kunna få lite hjälp i dina funderingar.

Nu spekulerar jag bara lite, men jag tror att det finns VSTi som bygger på gigantiska samplingsbibliotek som låter mycket bättre än de där monsterkeyboardsen du pratar om... (De bygger ju liksom också på samplingar, och har garanterat inga ROM-chip i GB-storlek.) Ok, de här VSTi'na och samplingsbiblioteken kostar säkert en del, men ändå troligen mindre än de 30-40,000 du pratar om här...

Fast spelar du ofta live så förstår jag om du vill ha "the real thing".

PS. Synth för 30-40,000kr...? Om valet vore mitt skulle det bli en MiniMoog eller en Waldorf Q+ eller en DSI PolyEvolverKbd eller ett schysst modulsystem.... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

PS. Synth för 30-40,000kr...? Om valet vore mitt skulle det bli en MiniMoog eller en Waldorf Q+ eller en DSI PolyEvolverKbd eller ett schysst modulsystem.... 🙂

Kanske inte om man som Legolas är ute efter ett realistiskt piano? :rolleyes:

Jag är övertygad om att det går att hitta bättre datorbaserade pianon än de du hittar i workstationsynthar. I en dator kan du ju utan problem ha samplingsbibliotek på åtskilliga gigabyte data i storlek. Det finns det inte många workstationsynthar som klarar av.

edit: tappade lite ord.

Redigerat av mornel
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså grejen är den att jag har provat allt i mjukvaruväg och jag tycker inte det låter bra...jag tycker det låter "hemmagjort" om man säger så om ljuden...jag har The Grand och Atmosphere och alla de feta mjukisarna men vill komma upp till proffsnivå med mina inspelningar och ljud...och jag tvivlar på att riktiga studiotekniker sitter och spelar in ljuden från Atmosphere tex...de har väl riktiga proffssynhtar....som jag vill ha......?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag tycker du seriöst ska kolla in "Clavia Nord Electro 2" med 73 tangenter för 16 tusen inom 4Sound-kedjan! Flygelljudet som ingår är kalas, förutom orgeln och elpianona, speciellt Wurlitzern. Det braiga är att du kan ladda ned ljud från Nätet också, på fler klaviaturljud. Det fenomenalt bästa är det närmikade flygelljudet från en Malmsjöflygel. Dessa ljud kan hämtas gratis om du köper en Electro 2.

Man ryser! Många demon kan du höra (och ladda ned) i lugn och ro för att bestämma dig, via deras hemsida, www.clavia.se

I ett framtidsperspektiv spekuleras det i om detta svenska entusiastföretag även kommer att beblanda sig med diverse samplingar av blåsinstrument dessutom.

På sätt och vis vill jag inte det, det kan gå ut över kvaliteten på de befintliga ljuden kanske?!

Du bränner bara hälften av dina pengar och vill du även få autentiska moduler för trummor och stråkar, så finns det säkert sådana. Men det får andra tipsa om...

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

30-40,000 får man en fin lite pryl för..

Finns en maskin som läser vst format.

Du installerar alltså programvaran i

synten och har möjlighet att kontrollera

VSTi LIVE oxå...Kommer dock inte håg

riktigt var jag såg den sorry...

Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså grejen är den att jag har provat allt i mjukvaruväg och jag tycker inte det låter bra...jag tycker det låter "hemmagjort" om man säger så om ljuden...jag har The Grand och Atmosphere och alla de feta mjukisarna men vill komma upp till proffsnivå med mina inspelningar och ljud...och jag tvivlar på att riktiga studiotekniker sitter och spelar in ljuden från Atmosphere tex...de har väl riktiga proffssynhtar....som jag vill ha......?

Jag tror iofs inte att "proffsen" använder Triton heller när de ska spela in piano utan att de använder ... ett piano. Men strunt samma.

Nord Electro 2 som föreslogs här ovan är nog det bästa förslaget hittills.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså grejen är den att jag har provat allt i mjukvaruväg och jag tycker inte det låter bra...jag tycker det låter "hemmagjort" om man säger så om ljuden...jag har The Grand och Atmosphere och alla de feta mjukisarna men vill komma upp till proffsnivå med mina inspelningar och ljud...och jag tvivlar på att riktiga studiotekniker sitter och spelar in ljuden från Atmosphere tex...de har väl riktiga proffssynhtar....som jag vill ha......?

Fast tror du verkligen att proffsstudios använder t.ex. Fantom när de vill ha bra pianoljud...? -Jag tror att de använder ett piano eller en flygel! 😎

Edit: Jag tror att du och jag är på ganska samma våglängd just nu, Mornel. Det här är andra gången i den här tråden vi skriver i stort sett samma sak... 😮

PS igen: Kanske kan va värt att kolla in den där nya Clavia Stage också...??

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Då kanske jag oxå kan passa på att fråga om det är okej för dig Legolas om vilken synth jag ska välja (så slipper jag starta en ny tråd för samma anledning)

En Nord Modular G2

eller ska jag vänta tills som släpper Virus TI?

kan göra mitt livs värsta misstag 😮

Tror att jag redan svarat på det här i en annan tråd..? Men jag skulle definitivt rösta på G2!

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag varit helsåld på Kurzweils syntar sen början av 90 talet.. Men vill du ha riktigt proffsigt ljud precis som studioproffsen så är det mjukvarusyntar och samplers i datorn som gäller..

Annars kan du ju börja hamstra lite syntar.. En bra start är en äkta MiniMoog, en ARP 2600 en Oberheim OBX för 80-talsljuden. En Roland Jupiter 8 och en Prophet 5 förståss.

Vad jag menar är att dessa "nyare" syntar som Korg Triton, Yamaha Motif etc.. är bra bleka i ljuden jämfört med dessa "äkta" syntgiganter från 70-80 talet.

Ett bra samplerbibliotek och en mjukvarusynt i datorn låter bättre då.

Men Nord Electro låter helt ok.

Men Vad ska du ha syntarna till??? Ska du själv programera egna ljud eller vill du ha ett stort bibliotek med kända syntljud får förr ???

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker man t ex The Grand och andra liknande samplingsbibliotek låter dåligt får man nog skaffa ett riktigt piano och en bra mick för att få det "proffsigare".

På syntljudfronten är det svårare, det finns många som gör bra grejer. Clavia gör mycket som låter bra.

Jag tror även att man kan göra väldigt proffsiga inspelningar med ljud från bl a Atmosphere, så länge man kan lite tricks och har kunskaper om vad som gör en mix bra. Grundljuden är bara en del av kakan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu skrev han väl att han inte ville ha några softsynthar...vilket jag förstår...inte bara att de låter sämre...dom är även tråkigare att jobba med.

Kurzweil är förövrigt helgrymma....har haft en k2000 sen den kom ut 91-92 nånting. otroligt vilka bra synthljud man kan göra med den.

Link to comment
Dela på andra sajter

pag (oregistrerad)

Syntharna har olika karaktär. Roland är mycket luddigare is in ljudbild, Triton måste Eq:as för att lägga sig gött i ljudbilden. Det jag upplever med min motif är att alla ljuden är väl avvägda. Den har en bättre arpeggiator än de andra och kan dessutom kompletteras med det grymma pianokortet PLG150ap som låter väldigt mycket "trä" inte så syntetiskt. Om du ska jobba internt i sequensern är displayen dock lite liten. / Pag

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså grejen är den att jag har provat allt i mjukvaruväg och jag tycker inte det låter bra...jag tycker det låter "hemmagjort" om man säger så om ljuden...

Känns som att du antingen har dålig lyssning eller extrema krav. Om den bästa mjukvaran inte duger är det bara att shoppa följande:

Steinway flygel (500 000?)

Neuman mikrofoner (2x 20 000?)

Jättebra inspelningrum (? 000)

/J

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för alla svar och kommentarer jag fick av denna tråd...har fått mej en rejäl funderare på allting. Låter som ni proffs kan snygga till ljuden bättre än jag har jag kommit fram till...så att dom inte låter "midi" om dom.....önskar bara att jag visste hur man gjorde....*suckar*

Jag har väldigt höga krav ja.....har införskaffat mej en Neumann TLM103:a som e värd varenda krona. Jag skall kolla in och lyssna på era förslag....Triton där och Nord Electro 2 eller vad den hette. Men det e guld värt att ni kommenterar och säger vad ni tycker!

tack o bock! /Jörgen

Link to comment
Dela på andra sajter

Är man ute efter realistiska ljud så kommer man närmast verkligheten genom diverse VSTi. Har inte hört workstationsynthar som låter bättre än t ex The Grand, Synful Orchestra, DKFH osv. Mjukvarubaserade samplers är ju klockrena eftersom man har så otroligt mycket plats på datorn. Dock väldigt jobbigt om du ska ut o spela live.

Å andra sidan har nästan alla synthar sin egen charm och sitt eget sound. Men dom låter ju knappast mer realistiska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såhär tycker jag nog man kan resonera. Samplingar (pianon, trummor etc) in i datorn, inte i workstations. Syntljud, i riktiga syntar om man har plats och ekonomi och gillar att skruva. Att samples ska in i datorn har ju det givna svaret som redan tagits upp ovan. Samplingarna är större och håller mycket hög kvalitet. Snoka lite bland fler ljudbibliotek så ska du nog få se att du hittar något tillslut. Sedan så har jag ofta upplevt att workstations luras som attans med effekter med mera och döljer sunkiga ljud bakom effekter, skalar man bort effekterna så låter instrumenten ofta(inte alltid) rätt dassigt. Annars är ju alternativet att som sagt spela in din egen flygel. Att ha riktiga syntar motiverar jag främst med att arbetsflödet är snabbare, man kan justera flera saker samtidigt och har alla kontroller lite mer tillgängliga (lite beroende på synt iofs). Ljudet har inte heller helt sällan lite mer bett än mjukvara (något som man dock kan lösa med effekter och kompression etc).

EDIT: la till

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså grejen är den att jag har provat allt i mjukvaruväg och jag tycker inte det låter bra...

Har du provat Galaxy Steinway då?

6.5 GB samplingar (varje helton på flygeln är samplad i 10 anslagsnivåer) är nog 6 GB fler än vad hårdvarusyntarna kan åstadkomma i realism.

Hårdvaruklaviatur då? Jo, Clavia Nord Electro låter bra. Precis som alla andra har skrivit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Less concentrating on what pro's think, more concentrating on what you think!

Tror inte att man kan komma så mkt närmare en flygel än vad de "proffs"-paket som finns som mjukvarupaket redan; typ som the grand m.m. .. Det är nog "the real thing" som gäller efter det.

De stäjchpijanon som jag provat låter sämre än vad The Grand gör tycker jag..

Annars är det WORD! på Android. För 30.000 till 40.000 skulle jag köpa en riktig synth, inte en samplerplayer 😛 ..

/Daniel, swenglish rules.

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Vill höja ett varningens finger för en sak värd att beakta bara: Se till att det är en version 2 du köper om du väljer Calvia Nord Electro. Alltså: köp Clavia Nord Electro 2 Seventy Three och INTE Clavia Nord Electro Seventy Three.

Härmed kör jag omgående över 61-tangentersversionen direkt... Ska du spendera kan du lika gärna spendera.

Det enda som mig veterligen till det yttre skiljer dem åt fysiskt sett är den där 2:an på toppen (vid texten alltså). En del affärer kan köra med bra pris bara för att det är den gamla versionen. Den gamla testades i MM 2001 och den nyare i MM 2003. Kolla in MM:s (Musikermagasinets) hemsida. Nummer 2 har bättre ljud och en del nya finesser, som ställbar percussion t.ex. Ett absolut måste. Kolla också upp priset, som kan variera mellan 16 och 22 tusen!

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...