Jump to content
Annons

Kent Sound


Tranback

Recommended Posts

Annons
Glaskatten (oregistrerad)
Tjenare!

nu stĂ„r det helt still i huvet 😏

Àr det nÄn som har tips pÄ hur man fÄr till lite av Kent soundet alltsÄ inte sjÀlva mixningen och sÄ utan mer hur jag ska spela och vad jag ska spela

Enkelt gör som Kent och sno rakt av frÄn Cure Joy Divison Depeche och Visage.....

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Tja, ett hett tips Àr vÀl att du lÀr dig spela en massa kentlÄtar!

Exakt!

En kompis spelar the Beatles - complete anthology frÄn pÀrm till pÀrm varje helg av samma anledning.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kents sound bygger ju vĂ€ldigt mycket pĂ„ dera gitarrer. Komprimering stavas nog hemligheten i det hĂ€r fallet. Allt ska vara vĂ€ldigt komprimerat. En sak som man inte fĂ„r glömma Ă€r ju deras sĂ„ng. Det kan bli svĂ„rt att hĂ€rma den eftersom ingen kan vara en annan person precis! 😄 Det Ă€r nog heller ingen bra idĂ© att hĂ€rme Jocke Berg heller, dĂ„ det blir lite plagiatvarning av det hela...

Hoppas det gav nÄgra idéer!

/Johan

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ja, vafan... Du mÄste ju veta sjÀlv vad du menar med Kents "sound". BÀttre tips Àn att planka deras lÄtar finns ju knappast.

Analysera lÄtarna sÄ mycket du orkar. Det kan vara roligt om man Àr tillrÀckligt nyfiken. Se vilka kombinationer av harmonier som tilltalar dig och prÀnta in det.

Om det nu inte Ă€r kompressorsoundet du Ă€r ute efter... 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

det som Àr utmÀrkande för kent Àr "fÀrgade" ackord pÄ gitarrerna....

NÀr man byter ackord behÄller man nÄgra toner i det förra ackordet och lÄter dessa "fÀrga" AV SIG I DET NYA ackordet....

sök pÄ nÀtet för exakt beskrivning och exempel pÄ fÀrgade ackord..

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Skit i det.

Skaffa ett +MusTafA+ sound istÀllet.

BÀsta förslaget!

Vill du ha svenska texter med "konstigt" innehÄll finns det

en del enkla knep.

Ta en helt vanlig (svensk sĂ„klart 😄 ) ordbok dĂ€r du pĂ„ mĂ„-

fÄ slÄr upp 20 sidor. Blunda innan du öppnar sidan och sÀtt

ditt finger, Àven hÀr, pÄ mÄfÄ. Skriv ner ordet och gör pÄ

följande sÀtt de 20 sidorna igenom.

Efter det att du fÄtt alla ord kan du givetvis sÄlla i dom som

du vill och se om det finns nÄgot mönster.

Om du hittar t ex Vatten och Sax kanske det inte Àr helt

lÀtt att fÄ ihop dom med hjÀlp av 'vanliga' ord, men det gÄr.

Öppnade mitt sinne för att saxat finna vattenhjulet i mitt liv.

Lek pÄ sÄ kommer du finna ett grymt Mustafa-sound.

Redigerat av Nelerion
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag tycker nog att det mest utmÀrkande med Kents sound förutom Jocke Bergs röst Àr hur gitarrerna spelar. Medan bas och trummor ofta maler pÄ ganska rakt genom hela lÄtarna plockar gitarrerna rytmiskt.

Ta ut ett par lÄtar sÄ hajar du snabbt grejen. SÀrskilt lÄtarna frÄn Isola (bÀsta plattan).

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag tycker nog att det mest utmÀrkande med Kents sound förutom Jocke Bergs röst Àr hur gitarrerna spelar. Medan bas och trummor ofta maler pÄ ganska rakt genom hela lÄtarna plockar gitarrerna rytmiskt.

Ta ut ett par lÄtar sÄ hajar du snabbt grejen. SÀrskilt lÄtarna frÄn Isola (bÀsta plattan).

ok tack sÄ mkt

sjĂ€lvklart Ă€r Isola bĂ€sta plattan den vinner ju endast p.g.a en grej och det Ă€r 747 bĂ€sta Kent lĂ„ten ever 😏

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag tycker nog att det mest utmÀrkande med Kents sound förutom Jocke Bergs röst Àr hur gitarrerna spelar. Medan bas och trummor ofta maler pÄ ganska rakt genom hela lÄtarna plockar gitarrerna rytmiskt.

Ta ut ett par lÄtar sÄ hajar du snabbt grejen. SÀrskilt lÄtarna frÄn Isola (bÀsta plattan).

ok tack sÄ mkt

sjĂ€lvklart Ă€r Isola bĂ€sta plattan den vinner ju endast p.g.a en grej och det Ă€r 747 bĂ€sta Kent lĂ„ten ever 😏

DÀr hÄller jag faktiskt inte med dig. Introt i Celsius och sticket i Oprofessionell Àr det som lyfter skivan över allt annat.

Synd att Kent har blivit trÄkiga pÄ gamla dar.

Redigerat av mornel
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ändrar sig en grupp skapas tankar och funderingar i de flesta

huvuden som tidigare lyssnat till deras musik. Vad vill man Ă„t

som band?

FÄr man folk att tÀnka och studera har man kommit mycket lÄngt.

Man har kommit riktigt lÄngt nÀr folk lÀgger ner tid pÄ att jÀm-

föra.

Dom lyckas kanske inte lÀngre i allas ögon genom att skapa

klassiker, men dom fÄngar vÀldigt mÄnga genom sina tanke-

skaparverk.

Ganska intressant, man vet inte vad en grupp Àr ute efter..

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

DÀr hÄller jag faktiskt inte med dig. Introt i Celsius och sticket i Oprofessionell Àr det som lyfter skivan över allt annat.

Synd att Kent har blivit trÄkiga pÄ gamla dar.

Jes! Celsius ĂŒber alles. Klart bĂ€st pĂ„ Isola och alla de efterkommande skivorna. Kan vara den bĂ€sta lĂ„t dom gjort. Verserna Ă€r helt otroligt suverĂ€na!

Soundet? Gitarrer, Gitarrer, Gitarrer. Det Àr i dom, och sÄngen givetvis, allt ligger i.

Som nÄgon skrev, trum o bas Àr oftast ganska rakt spelade medan variationerna ligger i gitarrerna. BÄde i fÀrgningarna och i rytmerna. Det Àr alltid smÄtt geniala smÄ licks som dyker upp hÀr och dÀr.

/E

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Skit i det.

Skaffa ett +MusTafA+ sound istÀllet.

InstĂ€mmer... 😉

Roligare att ha ett eget sound istÀllet för att sno nÄgon annans

Men vad Àr det att hÀnga upp sig pÄ? Det kan vara oerhört lÀrorikt att planka nÄgot nÄgon annan har gjort.

Att man sen kanske inte bör fastna i det Àr en helt annan sak.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Skit i det.

Skaffa ett +MusTafA+ sound istÀllet.

InstĂ€mmer... 🙂

Roligare att ha ett eget sound istÀllet för att sno nÄgon annans

Men vad Àr det att hÀnga upp sig pÄ? Det kan vara oerhört lÀrorikt att planka nÄgot nÄgon annan har gjort.

Att man sen kanske inte bör fastna i det Àr en helt annan sak.

Mjo, visst.

Kanske kan vara nyttigt, men det Ă€r ju nyttigt att skaffa sig egna sound ocksĂ„ 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

dubbelbastrumma, malande bas och gitarrackord, och sÄ en akustisk gitarr som spelar halva tempot pÄ hela paketet sÄ har du kent. orkar typ inte förklara ordentligt men grunden till en av kentsounds, det jag snackar om, Àr vÀldigt enkelt. lyssna. "vinternoll2" "nihilisten".

Sen har dom ju gjort massa kreativa produktioner ocksÄ, typ Musiknonstop och himmelsk drog.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

dubbelbastrumma

Vad menar du?

jag har iofs aldrig lyssnat pĂ„ Kent, men spontant antar jag att dubbelbastrumma innebĂ€r att man har tvĂ„ bastrummor. 😕

NÀe. Lyssna pÄ trummorna, första versen i lÄten "Nihilisten". SÄdÀr.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

dubbelbastrumma

Vad menar du?

jag har iofs aldrig lyssnat pĂ„ Kent, men spontant antar jag att dubbelbastrumma innebĂ€r att man har tvĂ„ bastrummor. 😕

NÀe. Lyssna pÄ trummorna, första versen i lÄten "Nihilisten". SÄdÀr.

Är den frĂ„n Vapen & Ammunition? Har knappt lyssnat pĂ„ den skivan. Den Ă€r ett mörkt kapitel i Kents historia och inte alls stereotyp för deras sound, tycker jag.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Är den frĂ„n Vapen & Ammunition? Har knappt lyssnat pĂ„ den skivan. Den Ă€r ett mörkt kapitel i Kents historia och inte alls stereotyp för deras sound, tycker jag.

Nihilisten Àr B-sidan pÄ deras nya singel. Lyssna pÄ nya albumet, det Àr rÄtt och inte alls som V&A! Ett av de bÀttre frÄn kent om man frÄgar mig.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Är den frĂ„n Vapen & Ammunition? Har knappt lyssnat pĂ„ den skivan. Den Ă€r ett mörkt kapitel i Kents historia och inte alls stereotyp för deras sound, tycker jag.

Nihilisten Àr B-sidan pÄ deras nya singel. Lyssna pÄ nya albumet, det Àr rÄtt och inte alls som V&A! Ett av de bÀttre frÄn kent om man frÄgar mig.

Nya skivan har jag lyssnat pĂ„, men inte nĂ„gon b-sida frĂ„n senaste singeln. "RĂ„tt" Ă€r vĂ€l att ta i? 🙂 Men bra Ă€r det. Lite som gamla.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Är den frĂ„n Vapen & Ammunition? Har knappt lyssnat pĂ„ den skivan. Den Ă€r ett mörkt kapitel i Kents historia och inte alls stereotyp för deras sound, tycker jag.

Men snĂ€lla, leta lite! Är jĂ€tteenkelt att hitta information om alla lĂ„tar och album. Ett sĂ€tt Ă€r www.google.com.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hemligheten med kents sound Ă€r att de inte har nĂ„got medvetet sound 🙂 .. De försöker alltid göra ett sound som de aldrig gjort tidigare.

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...