Jump to content
Annons

EMU-jävlarna har lurat mig!


Martin

Recommended Posts

Annons

Tja ehm.. om du köpt ett kort som klarar att spela in/spela upp i 192KHz så är det ju förmodigen det du får också. Sen kan det väl hända att dom interna effekterna kör i 48KHz. Det är ju i så fall ingen katastrof. Måste erkänna att jag inte är tillräckligt insatt, men har svårt att tänka mig att det är så illa som du tror för dom nyare korten. Dessutom är omsamplingen på Creatives kort faktiskt rätt bra. Om du säger vad du har för kort exakt så går det säkert att ta reda på exakt hur det nu ligger till.

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)

Har för mig att jag läst/hört någonstans att det stämmer, är dock inte helt hundra. Men som polardark säger; omsamplingen på Creatives kort är det inget fel på enligt mig. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

" The reason why the Emu 10K1 DSP chip can do this is that each signal is converted to 48kHz on entering the system, and it can then be dealt with just like another voice in a sampler." - SOS Magazine

10K1 (16/48) används på Soundblaster Live, E-MU APS osv.

10K2 (24/96) används på Soundblaster Audigy, E-MU 0404/1212/1820 osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är nyfiken på vart du "fick reda" på det? Lagom till lanseringen av EMUs 1212/1820 gick det rykten om att det var samma skit som tidigare, dvs audigy.

Den ivrigaste försvararen var ICHi på det inofficiella forumet för EMU-produkter. Hon/han är någon form av tekniker på EMU.

Ett av påståendena var just att kortet var låst till att jobba i 48 kHz, vilket ICHi dementerade. Jag följde diskussionerna noga, eftersom jag var intresserad av ett 1820m. Till slut hittade jag en länk till EMUs officiella hemsida där det stod att kortet arbetade i den samplingsfrekvens man valt att kortet synkade mot.

Hursomhelst tyckte jag det var tillräckligt övertygande för att beställa ett kort. Har tyvärr inga länkar eftersom det var ett tag sedan jag följde debatten.

Men om man tänker efter. Varför skulle EMU använda en så enkel/billig lösning på ett kort som dom försöker kränga till semiprofessionella musiker? Jag tror nog Creative ångrade sig redan när det kom fram att Audigy-korten var låsta till 48 kHz.

Det går många rykten om Creative/EMU. För två månader sedan läste jag på ett annat forum att EMU hade lagt ner vidareutvecklingen av hela 0404/1212/1820-serien. Dom skulle enbart satsa på 1616 eftersom företaget själv insett att det var lönlöst att kämpa vidare med de hopplösa pci-korten. Faktum är att det var just det som hände med EMUs förra satsning EMU APS (eller vad det hette). Återigen gnodde ITHi runt på alla forum och dementerade rytkena. I framtiden kommer vi veta vad som är sanning och vad som är rykten.

I nuet kan det vara bra att ta det kallt, när man stöter på rykten, och söka efter lite mer info.

Edit: Vad många inlägg som gjordes under tiden jag skrev det här! 🙂

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

" The reason why the Emu 10K1 DSP chip can do this is that each signal is converted to 48kHz on entering the system, and it can then be dealt with just like another voice in a sampler." - SOS Magazine

Artikeln du citerar är publicerad 1999 och handlar om EMUs tidigare satsning APS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ichi ljuger inte och kortet är inte låst till 48kHz internt vilket du enkelt kan se genom att välja 44.1 i ASIO läge. Skulle det varit låst så skulle det inte fungera eftersom kortet då inte skulle haft en klocka med den frekvensen.

Det finns massa rykten och påståeden kring E-MU's ljudkort. Anledningen är enkel, folk ogillar Creative som äger dem. Men blanda inte ihop de båda för det är faktiskt två olika företag. Det Creative stått för på E-MU kortet är ganska tydligt och självklart. DSP kretsen och på de med externa boxar även FireWire porten och mini tele uttagen för surround. Vilka är typiska för Creative's ljudkort.

Visst finns det en del problem med E-MU korten. Allt från kompabilitet med annan hårdvara till att drivrutinerna inte är helt stabila. Men att E-MU korten skulle vara förklädda Creative ljudkort är inte alls sant.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Som att spela ta en 300dpi bild och göra om den till 400dpi och sedan skriva ut i 300 dpi?

Nja, tvärtom blir det väl.

Som att fota i 400 dpi, konvertera ner till 300 dpi och tillbaka till 400 dpi och skriva ut.

Men hursomhelst stämmer det, E-MUs DSP konverterar till 16/48 oavsett 10k1 eller 10k2. Så har du ett 0404/1212/1280 osv. använd inte DSP ifall du är känslig för resampling.

Eller sitter det en ANNAN DSP-chip på de nya E-MU-korten som inte resamplar? Eller är det bara 10k2?

Lösning: Kör på ett E-MU-kort och ett DSP-kort (UAD-1 eller Powercore) och strunta i E-MU DSP. 🙂

Redigerat av vectro
Link to comment
Dela på andra sajter

Som att spela ta en 300dpi bild och göra om den till 400dpi och sedan skriva ut i 300 dpi?

Nja, tvärtom blir det väl.

Som att fota i 400 dpi, konvertera ner till 300 dpi och tillbaka till 400 dpi och skriva ut.

Men hursomhelst stämmer det, E-MUs DSP konverterar till 16/48 oavsett 10k1 eller 10k2. Så har du ett 0404/1212/1280 osv. använd inte DSP ifall du är känslig för resampling.

Kram Vectro, du har ju helt rätt som vanligt. 🙂 Tror jag iaf.. DSP'n är låst till vissa samplingsfrekvenser i E-MU ljudkorten. Men jag kan baske mig inte minnas vilka de var. Om det var så att både 44.1 och 48 funkade men inte 88.2 och 96/192. Eller var det 48 kHz den var låst till, jaja.

Som en jämförelse kan man då ta att använda externa digitala effektburkar. Där ljudet först går genom en D/A omvandlare, till en A/D omvandlare åter till en D/A omvandlare och slutligen till en A/D omvandlare. Betydligt mer destruktivt än att gå från 44.1 till 48, tillbaka till 44.1.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Som en jämförelse kan man då ta att använda externa digitala effektburkar. Där ljudet först går genom en D/A omvandlare, till en A/D omvandlare åter till en D/A omvandlare och slutligen till en A/D omvandlare. Betydligt mer destruktivt än att gå från 44.1 till 48, tillbaka till 44.1.

Men om man kör ut 96 kHz via SPDIF till t.ex. en M-One, lägger på effekt och skickar tillbaka i 96 kHz igen då? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Aja.. oavsett så har man ju lite takhöjd om man kör effekter i 48KHz, och de flesta hör ju bara upp till 16KHz eller så. Det viktigaste är nog att man använder effekter som använder bra tekniker. Creative och E-MU-korten kör ju interpolerad sinc för att konvertera, och mycket bättre än så blir det ju oftast inte. Värre är det väl om man använder sina gamla effektenheter som kör 32KHz och konverterar fram och tillbaka.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Jag hörde av en kompis som har en polare som jobbar som..."

Vad jag förstår så är det alltså dsp-realtidseffekterna som möjligtvis jobbar i 48 kHz (det som påstås här). Kör man utan dsp-effekter så får man 96 kHz alt. 192 kHz, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om man kör ut 96 kHz via SPDIF till t.ex. en M-One, lägger på effekt och skickar tillbaka i 96 kHz igen då? 😆

Jaja, men här snackar vi gamla effektburkar som saknar digitala ingångar 🙂

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag förstår så är det alltså dsp-realtidseffekterna som möjligtvis jobbar i 48 kHz (det som påstås här). Kör man utan dsp-effekter så får man 96 kHz alt. 192 kHz, eller?

Nej, att allting som går i kortet blir 48khz.

Njae... Så tolkar då inte jag det som Majken, Vectro, m.fl. har skrivit.... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att jag läst/hört någonstans att det stämmer, är dock inte helt hundra...

... 😱 !

Kom igen nu, det här var nog det stolligaste jag hört på mycket mycket länge...ingen substans alls?

Mitt tips är att kolla upp lite innan ni börjar hoppa på något befängt rykte nästa gång så att det inte blir såhär felaktigt 🙂😄 !

Link to comment
Dela på andra sajter

saxat från:http://forum.rightmark.org/topic.cgi?id=4:472-4

***Come on guys, I have written this like 5 times already. The DSP is NOT, it is NOT sample rate locked. It is controlled by the clock subsystem and will move to whatever sample rate the system is currently set at. So if you set it to 44.1 it's running at 32 bits, 44.1, set it 48, it's running at 32 bits, 48 so on and so forth. The Digital Audio Systems can process data in much the same way as a Powercore, the only difference is that you need to bus(not delay compensated) or use E-Wire(delay compensated) to get audio to and from it. Automation is currently not possible as the User Interface for the effects are not under VST control.

Best,

ICHi

E-MU Systems.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

I would like to sum up about the sampling rate, hopefully this will make things clearer (might make it even more confusing ):

1) The PatchMix, the user interface to EMU cards, always shows the sampling rate locked. This is where most of the confusion from. For example, if you are using RMAA and want to change from 48 to 44.1 or whatever, you must change that in PatchMix first and then change it in RMAA. Other cards, such as Echo Mia lets you set the the sampling rate to be unlocked, so RMAA can change the sampling rate directly. I think this is also the cause for WinAmp's crashing. Note, as ICHi said, such a sampling rate lock in PatchMix does not mean the sampling rate is phisically fixed to 48kHz only, just other programs cannot change SR on the fly and you must do it in PatchMix.

I asked this earlier, why PatchMix does not give an option to set the SR unlocked? Right now the "lock" light is always green.

2) The WDM driver does not currently support sampling rate higher than 48kHz, but ASIO drivers do. This is not a problem for most recording software, but unfortunately RMAA cannot use ASIO drivers directly.

3) FX runs at 48kHz only. Again, this does not mean the DSP is fixed to 48kHz only; utilities such as trimmer do run at any sampling rate.

Please study ealier posts before ask a question! Thanks.Fixup

***No that is incorrect. To be precise.

-The FX algorithms are only available at 44.1/48K

-The DSP and DSP tools like meters, trimmers etc..run at whatever sample rate is currently selected. 44.1/48/96/192.

Best,

ICHi

E-MU Systems

Redigerat av Zando
Link to comment
Dela på andra sajter

Eller sitter det en ANNAN DSP-chip på de nya E-MU-korten som inte resamplar? Eller är det bara 10k2?

Hej å hå! Nu har jag kollat upp! Läs och begrunda: 🙂

Ja, nya E-MU-korten använder 10k2 som PCI controller för Firewire-porten, men inte som DSP.

De använder ytterligare ett chip som heter E-DSP. Det resamplar inte!

Nuvarande effekt-algoritmerna (reverb/chorus/osv) drar dock inte nytta av högre samplingsfrekvenser, men det kan komma nya effekter i framtiden som drar nytta av dem. Andra DSP-pluggar (mätare/testton/sends/returns) uttnyttjar varje bit och kHz.

Så jag tar det igen, de NYA E-MU-korten jobbar mot vald klocka, och är inte låsta mot någon specifik samplingsfrekvens som Audigy har varit.

Edit: Ja, Zandos post infriar ju samma sak. Fallet löst. Stäng tråden. 😐

Redigerat av vectro
Link to comment
Dela på andra sajter

3) FX runs at 48kHz only. Again, this does not mean the DSP is fixed to 48kHz only; utilities such as trimmer do run at any sampling rate.

Det är denna punkten som förvirrar. För ofta menar man på effekterna när man pratar om DSP'n. Men när de pratar om DSP menar de mixern och signalhanteringen 😱

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

skönt... då slipper jag se snett på mitt 1820 som jag är så nöjd med...

Hehe, här har du nog hur det är för det mesta; Folk stirrar sig blinda på siffror istället för att lyssna och använda prylen ifråga... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...