Jump to content
Annons

Bygga egen volymratt för linje-(line)signal


ChrioN

Recommended Posts

Annons

Chrion,

Vi hade en liknande tråd för ett tag sedan, och jag ritade en liten skiss på en variabel line-dämpare, kanske det är något sådant du är ute efter ???

Här är orginal länken till tråden:

https://www.studio.se/index.php?showtopic...=0entry112854

Den dubbla potentiometern kan vara mellan 1 - 10 kohm linjär eller logaritmisk, det är inte så noga i detta fallet.

--Bosse

PAD%20phones%20to%20line.jpg

Redigerat av Bo Hansén
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack så jättemycket! Men hur gör man om man har en balancerad signal, och om man inte vill ha 2st pottar? Det blir liksom plötsligt 4st signalkablar, istället för 2.

Redigerat av ChrioN
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så jättemycket! Men hur gör man om man har en balancerad signal, och om man inte vill ha 2st pottar? Det blir liksom plötsligt 4st signalkablar, istället för 2.

Då köper man en sådan här. 😛

Enklast är nog annars att man tar en vridomkopplare med många steg, som har 4 plan - och så sätter man in väl valda värden på resistorer för dämpningen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

lustigt att du nämner just denna produkt, jag nämligen en på ingång. 😛

behöver dock "en till".

vad du sa efter det hängde jag dock inte med på. förklara dig? 😱

edit: Nu fattar jag vad du menar med plan. men om du ser ett med 4 plan så får du gärna säga till. Men resten av vad du sa förstog jag fortfarande inte...

Redigerat av ChrioN
Link to comment
Dela på andra sajter

Man skulle kunna köra med 2st skjutpotentiometrar, och mekaniskt få båda två att röra sig lika mycket...

Jag har en sista fråga: Vad är den praktiska skillnaden på en potentiometer som har 1k ohm och 20k ohm? Och dom som har 0.1w och dom med 0.5w? Hur förändras saker å ting rent praktiskt? Ljudet alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. Jag skulle nog inte rekomendera att använda pottar på en balanserad signal.. Väldigt lätt att störa balanseringen då. Bättre att reglera signalen efter du tagit ihop den sig en enkel signal "hot" och signal jord sen.. (efter trafo). Om du tvärt ska göra detta på en balanserad signal så använd standardiserade dämpsater i stället.. Typ sånna du hittar på http://www.sennheiser.se/audio/produkter.asp?ProdID=2417 Du kan seriekoppla många med olika värden för att få den dämpning du vill va.

Annars vad det gäller skillnad på Ohm på pottar skulle jag gissa att 10 KOhm vore lämpligt värde för dig.. Bo H har redan gett en korrekt beskrivning av hur du ska göra.

Skillnaden mellan 1 KOhm och 20 KOhm är ungefär lika stor som om du stoppar in en 12 volts glödlampa i en 240 volt sockel och slår på brytaren.. 😱

Du behöver nog läsa på Ohms lag lite 😉 En bra tråd där det finns bra länkar är förvrigt den om el-lära på https://www.studio.se/index.php?showtopic=11947

Link to comment
Dela på andra sajter

1k eller 10 k

0,1W eller 0,5 W

Effekten (P) i Watt = U i kvadrat / R

U = spänningen i volt

R = motståndet i ohm

Så antag U = 2V, R = 1kOhm, --> P = 2x2 / 1000 = 0,004W.

--

Poten blir bäst om den är logaritmisk.

---

När det gäller ljud så är problemet att utgångskretsarna är dimensionerade för en viss minsta last. (Brukar stå i specen på grejorna). Lägre än spec, så börjar basen försvinna. Ännu lägre så kan det börja dista. Line-out grejor brukar inte gå sönder ens om man korsluter dem, men vem vill chansa?

--

Volym på en balanserad signal är inte helt enkelt med en vanlig stereo-pot. Jag har någong gång lyckats genom att koppla poten mellan hot och cold och sedan tappa signalen mellan cold och löparen på poten. Rätt känslig för vad som sitter i respektive ände dock, ingen allmän lösning. Annars är det 4 gangs potar som gäller, finns att köpa men inte i de vanliga affärerna. Måste säga att det var snart 20 år sedan jag själv sist köpte en sån.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ah. Smart. Men föga billigt. En potentiometer borde vara dyrare egentligen..

Så det är bara att löda dit motstånd från 0 ohm till 1000 ohm? Eller vid vilket ohmantal blir det knäpptyst? 🙂

nä men seriöst man kan ju inte ställa in volymen med endast 9 steg...

Redigerat av ChrioN
Link to comment
Dela på andra sajter

Chrion,

Vi hade en liknande tråd för ett tag sedan, och jag ritade en liten skiss på en variabel line-dämpare, kanske det är något sådant du är ute efter ???

Här är orginal länken till tråden:

https://www.studio.se/index.php?showtopic...=0entry112854

Den dubbla potentiometern kan vara mellan 1 - 10 kohm linjär eller logaritmisk, det är inte så noga i detta fallet.

--Bosse

Hansén Audio

Göteborg

http://www.hansenaudio.se

PAD%20phones%20to%20line.jpg

Och ni tror att vi ska gå på detta enkla. Ni snackar ju inte alls om musik o teknik, utan om Golf...

Bra försök grabbar 🙂

avslojad_av_viktor_beck.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Fördelen med en switch är att du kan matcha motstånden så det "garanterat" är rätt dämpning och anpassning.. Sen blir det mindre brus också mot att använda en pot.. Mindre skrap och oxid etc.. Bättre kontakt helt enkelt.

EDIT: Viktor.. Hrm.. Onödigt inlägg... Jag försöker faktiskt vara seriös. Bosse har faktiskt på ett pedagogisktt vis visat hur man ska löda på en stereo/balanserad 6,3 mm stereoteleplugg. 🙂

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Chrion,

Vi hade en liknande tråd för ett tag sedan, och jag ritade en liten skiss på en variabel line-dämpare, kanske det är något sådant du är ute efter ???

Här är orginal länken till tråden:

https://www.studio.se/index.php?showtopic...=0entry112854

Den dubbla potentiometern kan vara mellan 1 - 10 kohm linjär eller logaritmisk, det är inte så noga i detta fallet.

--Bosse

Hansén Audio

Göteborg

http://www.hansenaudio.se

PAD%20phones%20to%20line.jpg

Och ni tror att vi ska gå på detta enkla. Ni snackar ju inte alls om musik o teknik, utan om Golf...

Bra försök grabbar 🙂

avslojad_av_viktor_beck.jpg

hmm..det är nog mer än golf...kolla på rca-jacken och axeln på poten...hmm

Link to comment
Dela på andra sajter

Chrion,

Vi hade en liknande tråd för ett tag sedan, och jag ritade en liten skiss på en variabel line-dämpare, kanske det är något sådant du är ute efter ???

Här är orginal länken till tråden:

https://www.studio.se/index.php?showtopic...=0entry112854

Den dubbla potentiometern kan vara mellan 1 - 10 kohm linjär eller logaritmisk, det är inte så noga i detta fallet.

--Bosse

Hansén Audio

Göteborg

http://www.hansenaudio.se

PAD%20phones%20to%20line.jpg

Och ni tror att vi ska gå på detta enkla. Ni snackar ju inte alls om musik o teknik, utan om Golf...

Bra försök grabbar 🙂

avslojad_av_viktor_beck.jpg

😛😄😱😉

Fan det ser ut som en JÄRN 9:a eller är det en putter mån tro 😮😄

Allvarligt talat... Bo´s ritning fungerar hur bra som helst, go for it...

Det enda jag kan säga är att stereo pottar brukar skilja lite värde på samma läge.

Man mät dem och kompensera med ett motstånd i serie med den pot som aviker

Skrap och skit?? köp en Cermet stereo pot med ledande plastbana så är skrapet borta. Det är bara gamla kolbane pottar som skrapar, och då först när dem är slitna och mycket skitiga.

Sedan kan jag bara säga att skall det snackas SERIÖS Hifi med switchar hit och dit och att värdena på motstånden skall mätas in så skall man använda minimum 0,5% Motstånd annars blir det exakt samma sak (tolerans) som med potten som Bo visar schema på.

Jag har ju inte sett vilka toleranser som det snackas om här. 1% kan duga men skall det vara så skall det vara 0,5%..

Kör på Bo´s schema fungerar hur bra som helst.

EDIT förtydligande...

Balancerad signal har...

1. HOT signal

2. NOLLA = jord i obalancerad koppling

3. SKÄRM skyddar signalen emot störningar.

Placera bara signal nollan där jorden placerad vid obalancerad koppling så fungerar det utmärkt.

Kör hårt...

A.D

Redigerat av Albert.D
Link to comment
Dela på andra sajter

Chrion,

Det går att göra en enkel variabel dämpsats i stereo och balanserad med en dubbelpotentiometer, ok balanseringen blir inte bra för långa kablar, men för några meter mellan två apparater fungerar det bra i flesta fall.

Om du berättar vad det är för apparater som du skall göra dämningen mellan, och vilken typ av in/utgångar du skall använda, så skall jag rita en användbar dämpare för dig.

Passiva dämpsatser som det är frågan om i detta fallet, är känsliga för in/utgångs impedanser/laster, jag måste ta hänsyn till detta så jag är säker på att det kommer att fungera bra för dig.

--Bosse

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...