Jump to content
Annons

Men fö fan...


L.C

Recommended Posts

Det hela känns ju faktiskt aningen suspekt. Jag skulle gärna velat höra exakt vad det är politikerna tänker när dom kommer på såna här grejer. Nu är det väl iofs lagligt att kopiera musik på kasettband, vad jag vet, och då känns kasettavgiften helt vettig och sund om den gäller enbart kasettband. Om folk kopierar saker på kasettband och tillåts göra det enligt lag, så är det väl bara rätt att upphovsrättsinnehavarna borde kompenseras för det.

Däremot känns kasettavgift på brännbara CD-skivor och (eventuellt) MP3-spelare rätt galen, om man inte samtidigt följer upp det hela med att legalisera kopiering av upphovsrättskyddat material med dessa teknologier.

Eller är det jag som fått allting om bakfoten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 75
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Jag tycker absolut man ska höja skatten på PET-flaskor med en hundring ungefär.

Det vet ju alla att PET-flaskor i huvudsak används till hembränt, och kostar det en hundring extra att köpa en dricka så får vi bort PET-flaskorna och därmed också hembränt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har JAK ändrat inriktning? När jag kollade för några år sedan var man tvungen att spara ihop lika mycket som man ville låna innan man fick låna. Även det utan ränta. På lite sikt blev det mycket bättre med fonder (trots kraschen i början av 90-talet).

Ärligt talat har jag ingen bra koll på det där. Men jag har för mig att man måste spara ett mindre belopp för att kunna låna ett större belopp. Den hastighet du betalar av lånen avgörs av hur mycket du tidigare sparat i banken.

Det är räntrfritt båda vägar. Så sparar man mycket i banken utan att samtidigt låna kommer pengarna att minska i värde eftersom du inte får någon ränta (som förhoppningsvis täcker för inflationen).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker absolut man ska höja skatten på PET-flaskor med en hundring ungefär.

Det vet ju alla att PET-flaskor i huvudsak används till hembränt, och kostar det en hundring extra att köpa en dricka så får vi bort PET-flaskorna och därmed också hembränt...

Varför skulle man vilja få bort hembränt? 🙂

Eeehhhh... Ja just ja... Tänkte inte på det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är vad man brukar kalla kollektiv bestraffning. Om "de" vill driva igenom så är det en stor gåta för mig varför de inte tar till samma medel för de "sjukskrivna". Sänk bidragen där också så är det helt plötsligt massa friska människor i Sverige igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

De som håller till på fildelningsnätverken kan ju få betala en avgift per MB som hämtas. Då blir det ju de som verkligen använder funktionen som betalar för det - och inte jag, som använder hårddisken att lagra eget - icke piratkopierat - material på.

Mycket bra ide, jag röstar på Dig vid nästa riksdagsval om ställer upp! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad var det för hemligheter som Shadows lät stå i en hel timma tro... hmmmm...  :rolleyes:

jag tror att det var i det meddelandet som han bad dig, mig, övriga forumsmedlemmar, lobbyister, överbetalade politiker, underbetalda politiker, skivbolagsdirektörer och de flesta andra som inte direkt bidragit till hans framgång att dra åt %¤@# en gång för alla.

Redigerat av Itzhak
Link to comment
Dela på andra sajter

De som håller till på fildelningsnätverken kan ju få betala en avgift per MB som hämtas. Då blir det ju de som verkligen använder funktionen som betalar för det - och inte jag, som använder hårddisken att lagra eget - icke piratkopierat - material på.

Mycket bra ide, jag röstar på Dig vid nästa riksdagsval om ställer upp! :rolleyes:

Vi kunde ju dra igång ett musikerparti. Det är ju poppis med enfrågepartier, så varför inte...? 😉

Nåja - skämt åsido. Jag håller mig på min kant politiskt sett och försöker påverka mitt parti på det sätt jag kan i frågor som känns viktigast för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

De som håller till på fildelningsnätverken kan ju få betala en avgift per MB som hämtas. Då blir det ju de som verkligen använder funktionen som betalar för det - och inte jag, som använder hårddisken att lagra eget - icke piratkopierat - material på.

Mycket bra ide, jag röstar på Dig vid nästa riksdagsval om ställer upp! :rolleyes:

Mmm... Jaså, folk vill betala för fildelning? Är det därför Napster är så populärt numera?

Nä, tacka vet jag butiker (både internetbutiker och skivbutiker) där jag kan förhandslyssna på alla låtar och bestämma mig efteråt om jag vill köpa låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak som är lite märklig i sammanhanget, är att det bara verkar vara skivbolagen som är ute efter den där extra avgiften. Vad händer när Microsoft och Adobe m fl också vill vara med och få ersättning för att användaren möjligen kan spara kopierad programvara på hårddiskar och CD/DVD...?

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Vem kommer vara så jävla korkad så man lånar ut pengar till nån gratis?

Länge sedan jag svarade på dina inlägg, Mr Phil.

Har du kollat in länken jag la in i mitt föregående inlägg?

Jadå! 😉 Såg den efteråt.

Såg att man kunde spara pengar hos dem oxå. Till ingen ränta.

Har man sina sparade slantar där så sjunker värdet i takt med inflationen, o när man plockar ut dem har man mindre än man satte in.

Det omvända skulle uppstå om man lånar pengar - förutom att delar av förlusten här täcks upp med en "administrativ avgift". Hur stor den är kollade jag aldrig.

men faktum är ju att idén är Ebberöds bank. 😆

Ett helt system som funkar på detta sätt skulle totalkollapsa.

Bankernas inkomster bygger ju på just räntan på utlånat kapital.

Det blir svårt att betala ut lön till de bankanställda om inkomst saknas.

I liten skala kan systemet nästan funka, men ju fler som lånar, desto större kostnader för den som lånar ut. man lånar inte bara ut gratis, man lånar ut med förlust.

Enda scenariot där idén skulle funka i större format vore en statisk ekonomi, där penningvärdet hålls oförändrat, eller en med ständig deflation, där penningvärdet ökar med tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
En sak som är lite märklig i sammanhanget, är att det bara verkar vara skivbolagen som är ute efter den där extra avgiften. Vad händer när Microsoft och Adobe m fl också vill vara med och få ersättning för att användaren möjligen kan spara kopierad programvara på hårddiskar och CD/DVD...?

Det kommer. Bara lugn.

Det som händer är att vi som betalt en gång, får betala en gång till för de som hittills inte betalat.

O de som aldrig har betalat får börja betala.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
En skatt som gör att Bert får betalt för att jag sparar mina egna låtar på min hårddisk, eller gör backup av mina Word-dokument på CDR, är en helt vrickad idé. Det finns inget rimligt sätt att försvara en sådan skatt.

Du betalar ju redan idag kassettavgift även på CD-R.

Och det spelar ingen roll om du fyller dina CD med egna .doc eller om du spelar in ditt eget snack på kassetterna.

Bert får pengarna ändå.

Man betalar för möjligheten att använda nåt på ett särskilt sätt.

Precis som förmånsbeskattning av bil.

Du betalar för möjligheten att kunna använda bilen, oavsett om du gör det eller ej.

Eller sjukvården.

Men som jag sagt tidigare, detta öppnar upp möjligheten att ställa kravet att nedladdningen blir fri, eftersom upphovsrätten tillgodoses.

Jag tror att inom 10 år är detta realitet, o ingen ser nåt konstigt med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...