Jump to content
Annons

Cubase sx 2 och UAD-1


DrHans

Recommended Posts

Annons

Kör också med UAD-1 och Cubase SX2, funkar klockrent. Jag laddade ner v.3.8 och installerade innan jag tryckte in ljudkortet i datorn. Startade cubase och det funkade direkt. Vet inte ifall detta var till någon hjälp, men ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wicked-s:

kanske körde jag för många pluggar, på en gång. Skall kolla på mätaren.

Gjorde du några inställningar? eller tutade du och körde bara.

Jag tutade och körde bara, öppnade en låt i cubase och testade att lägga på alla möjliga pluggar här och var för att leka lite, och det funkade fint.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du inga hårdvarukonflikter i Windows? Och installerade du UAD-kortet enligt tillverkarens riktlinjer? Har för mig att det var viktigt att installera mjukvaran före man stoppade i kortet...som Wicked säger..

Jag kör också med SX 2 och SX 3 och UAD-kortet utan problem..

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

nu hängde den sig,utan att jag belastade kortet med mer en en plugg

Avinstallera drivrutinerna, stäng av datorn, plocka ur kortet. Slå igång datorn, insatllera de senaste drivrutinerna. Stäng av och sätt in kortet i datorn. Kolla att det inte delar IRQ med andra kritiska komponenter (typ grafikkort eller ljudkort). Om det gör det, stäng av datorn flytta kortet till en annan pci-plats och pröva igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är möjligt att detta inte spelar någon roll, men i butiken när jag köpte kortet poängterade säljaren flera ggr att jag skulle installera alla drivrutiner innan jag tryckte in kortet. När jag kom hem och öppnade boxen så satt det även en lapp på plastfickan som innehöll kortet att det var "very important" att man installerade drivrutinerna först.

Jag har kört 15 pluggar eller något som mest samtidigt, har inte provat att maxa det mer, men det funkar fint.

Link to comment
Dela på andra sajter

IRQ delning brukar stå beskrivet i de flesta moderkortsmanualer.

Om du nu testar att ominstallera kortet från scratch och avinstallerar drivrutinerna, men när du bootat om och datorn ändå 'hittar' kortet, finns det troligtvis kvar nycklar i systemregistret och i inf-katalogen som talar om vad det är för hårdvara du stoppat i.

Då får du gå in manuellt och radera dessa filer innan du stoppar i kortet igen

..men vi ska väl inte förhasta oss i detta läget och anta att du behöver gå så långt. 🙁

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

RTFM !!! 🙁

Du måste installera drivrutiner/mjukvara INNAN du stoppar i kortet. Gör man tvärt om (vilket i sig kan kännas logiskt) så får man en del städjobb i registret sen.

Gör som demoniqus säger här ovan.

Inte som Grahn säger.. Då blir det problem.

Efter att du installerat drivrisarna.. Stoppat i kortet och startat datorn. Högerklicka på "Den här datorn" välj egenskaper ->maskinvara -> enhetshanteraren. Kolla så du inte har några gula utropstecken/frågetecken och kolla så inte kortet delar IRQ med nån annan hårdvara i datorn som t.ex grafikkort etc..

Att det funkar i bland men inte i bland låter för mig som om kortet faktiskt skulle råka dela IRQ med nån annan hårdvara i datorn.

I värsta fall kan du behöva gå in i BIOS på datorn och slå av PNP och sätta alla IRQ på fasta världen.

Detta är ett känt problem om du t.ex använder MSI K7T266 Pro moderkort

Vad det gäller kompabilitet mot din musikprogramvara så läs lite på http://www.uaudio.com/support/software/UAD...stnoteswin.html det finns en del om och men där.

Lycka till!

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror knappast problemet har att göra med vilken ordning du installerar kort och programvara även om det är rätt som ni säger. Med största sannolikethet är det någon form av hårdvarukonflikt. Är du inte tekniskt lagd lär du få problem att felsöka, men en enkel grej du bör testa är att byta PCI-plats. Det brukar kunna få PNP subsystemet att omkonfigurera kortet.

Jag hade ett powercore PCI en gång i tiden (har firewire nu - så mycket smidigare) och fick en hel del problem med delade IRQ:er. Datorn hängde sig osv.

Sedan vet jag att flera att de här DSP lösningarna har väldigt specifika krav på moderkort (chipset mm) och annat. Vissa grafikkort funkar inte ihop osv. Kolla upp vilka krav som finns.

Tänk också på att DSP korten kan dra mycket ström. Har du flera diskar osv bör du nog kolla att nätagget står pall. Sådant kan resultera i hängningar.

Kolla också att du har senaste bios till burken.

Det går ju inte heller utesluta ett hårdvarufel i någon form. Om datorn funkar perfekt i övrigt och det inte funkar med att byta PCI-plats skulle jag nog testa att byta kortet. Är datorn strulig bör du nog börja där. Har lagat PC i många år och sett mycket "voodo" som beror på jordfel, spänningsvarianser, inställningar runt minnestiming, lågkvalité minnen osv som orsakar hängningar.

anyway - det är alltid svårt att felsöka men försök hitta någon logisk metod typ uteslutningsmetoden. Ta bort hårdvara och/eller mjukvara ur burken tills det funkar (eller tvärtom stoppa i tills det slutar).

Hur som helst, det blir mest gissningar när man inte har full info. Hoppas det var till någon hjälp.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...