Jump to content
Annons

Sista Budet på "Köpa/Konfigurera Musikdator"


pwayne

Recommended Posts

😄 Så här ser min sista konfiguration ut. Ta sista chansen att varna mig för misstag!!

Chassi:

Chieftec Mesh Medium Tower Silver w/USB/Firewire 410W PSU ATX 2.0,24/20pin

Moderkort:

Asus P5AD2-E Premium, I925XE, Socket-775 SATA, ATX, Dual-GbLAN, DDR2, PCI-Ex16

Processor:

Intel Pentium 4 570J 3.8GHz Socket LGA775, 1MB, BOXED m/fläkt

Hårddiskar 2st:

Seagate Barracuda 7200.7 200GB SATA,

Seagate Barracuda 7200.8 250GB SATA

RAM-minne 4GB:

2 x Corsair Value S. PC4200 DDR2 2048MB Kit w/two matched Value Select 1024MB

Grafik:

XFX GeForce 6600 256MB Passive Cooling PCI-Express, Tv-Out/DVI

DVD-Brännare:

NEC DVD-brännare ND-3540A IDE Silver OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

Floppy: Sony Floppy Drive, 3,5" 1,44MB Silver

Keyborad/Mus:

Microsoft Standard Wireless Optical Desktop Black, tangentbord/mus,USB,PS/2

OS: XP Pro SP2 Svensk

Garanti 3 år - Skicka in

Support 3 år

Ljudkort:

M-Audio Delta 1010LT

Summa: c.a 25.000 kr inkl frakt

Till detta min befintliga Compaq-skärm på 22” samt Yamaha MG 10/2-mixer plus allt annat förståss!

Nå?? Skall jag tänka om? 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Enda misstaget är väl att du inte skickar en precis likadan till mig...

Näe, men seriöst, ser bra ut det där. Vad jag kanske skulle gjort annorlunda är väl att köra två likadana diskar raidade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan se ett stort misstag och det är att datorn inte verkar ha en äppel-logga på sig.

Nej, men för att vara seriös. 25.000:-? Jag kan inte se vad som skulle trissa upp priset så. Eller köper du den från en sån där "vi-har-ett-coolt-namn-som-lockar-folk-att-köpa-datorer-av-oss-för-dubbla-priset-jämfört-med-en-vanlig-datorbutik"-firma?

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Nej, men för att vara seriös. 25.000:-? Jag kan inte se vad som skulle trissa upp priset så. Eller köper du den från en sån där "vi-har-ett-coolt-namn-som-lockar-folk-att-köpa-datorer-av-oss-för-dubbla-priset-jämfört-med-en-vanlig-datorbutik"-firma?

Ok visa mig ett bättre pris!

Jag tänker inte bygga ihop den själv, jag vill ha en sammanhängande garanti (där ingen skyller på nån annan dels fel), jag vill ha 4 GB i ramminne.

Priserna för burken från komplett.se Ljudkortet billigaste på Pricerunner.

Redigerat av pwayne
Link to comment
Dela på andra sajter

För den intresserade kan jag lägga till att komponenterna i "lös form" kostar på komplett.se

18.959kr inkl moms

Då ingår inte operativsystem, montering, garanti (på helheten) och support och andra tillbehör.

Med dessa ingredienser går det på c: 22.200 kr

Dra av nån tusenlapp för operativsystemet så landar det på ett påslag för byggande och support på c:a 2000 kr.

För mig är det nog värt det....

Kanske går det att hitta enskils komponeneter billigare, vem vet.

Nedan konfigurationen med priser:

Chassi:

Chieftec Mesh Medium Tower Silver w/USB/Firewire 410W PSU ATX 2.0,24/20pin

1195:-

Moderkort:

Asus P5AD2-E Premium, I925XE, Socket-775 SATA, ATX, Dual-GbLAN, DDR2, PCI-Ex16 2149:-

Processor:

Intel Pentium 4 570J 3.8GHz Socket LGA775, 1MB, BOXED m/fläkt

5790:-

Hårddiskar 2st:

Seagate Barracuda 7200.7 200GB SATA,

Seagate Barracuda 7200.8 250GB SATA

2200:-

RAM-minne 4GB:

2 x Corsair Value S. PC4200 DDR2 2048MB Kit w/two matched Value Select 1024MB

5100:-

Grafik:

XFX GeForce 6600 256MB Passive Cooling PCI-Express, Tv-Out/DVI

1375:-

DVD-Brännare:

NEC DVD-brännare ND-3540A IDE Silver OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

600:-

Floppy: Sony Floppy Drive, 3,5" 1,44MB Silver

150:-

Keyborad/Mus:

Microsoft Standard Wireless Optical Desktop Black, tangentbord/mus,USB,PS/2

400:-

OS: XP Pro SP2 Svensk

Garanti 3 år - Skicka in

Support 3 år

Ljudkort:

M-Audio Delta 1010LT

c:a 2400 kr (inte komplett.se)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hittar ingen CPU-fläkt i listan...?

Originalfläkten i ett "boxed"-paket är inte den mest diskreta fläkt man kan tänka sig (för att uttrycka det snällt... 🙂 ). Skaffa en tystare fläkt till processorn - exempelvis från Arctic Cooling eller Zalman.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ett grafikkort? Ta ett moderkort med integrerad grafik.

Mindre bra, eftersom de brukar utnyttja datorns RAM och blir betydligt segare - åtminstone de jag har sett...

I en musikburk vill man ha ett grafikkort...

Det är dessutom ganska tydligt att detta inte är en maskin som är tänkt att vara någon budgetlösning, utan det ska vara en rejält tilltagen burk. Det är ju t o m samma moderkort som jag har själv... 🙂😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hittar ingen CPU-fläkt i listan...?

Originalfläkten i ett "boxed"-paket är inte den mest diskreta fläkt man kan tänka sig (för att uttrycka det snällt... 🙂 ). Skaffa en tystare fläkt till processorn - exempelvis från Arctic Cooling eller Zalman.

Skälet till att jag inte bygger själv är just att min kompetens inte räcker till för att t.ex. räkna ut att det kan vara bra med en separat cpu-fläkt. Så Tack för det!

Tar gärna emot förslag på bra (inte för dyra fläktar till mitt paket!

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ett grafikkort? Ta ett moderkort med integrerad grafik.

Mindre bra, eftersom de brukar utnyttja datorns RAM och blir betydligt segare - åtminstone de jag har sett...

I en musikburk vill man ha ett grafikkort...

Det är dessutom ganska tydligt att detta inte är en maskin som är tänkt att vara någon budgetlösning, utan det ska vara en rejält tilltagen burk. Det är ju t o m samma moderkort som jag har själv... 😛😛

ok, men om man har 4GB i RAM borde det väl inte vara några problem och att spara en dryg tusenlapp är väl aldrig fel.

.. men jag förstår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller köp denna:

Frost ACM-40

Black superminitower 380W

915P Chipset

Pentium 540 Processor (3.6 GHz)

800 MHz frontside bus

Dual montior support

2048 MB PC400 6 layer low latency SDRAM

Plextor® DVD Recorder

100 Gb 7200 rpm HD

160 Gb 7200 rpm Audio HD

160 Gb 7200 rpm Audio II HD

3 port firewire

PCI-express support

Ultraflat keyboard, optical mouse

USB 2.0

Windows XP Professional med flerspråksstöd

ACM Recover Pro

Plug N Play Extended technology - installerar dina musikprylar automatiskt!

No Legacy technology - stöd för framtiden redan idag!

Unik Recovery lösning som kan återställa datorn till originalskick, eller egen backup, även om du tidigare t ex formaterat hårddisken. Mjukvaran har ett eget operativsystem som gör det möjligt att återställa datorn även när inte Windows startar.

Kontakta närmaste återförsäljare för ytterligare information

Pris: 24995:-

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

25 papp? Billigt! Min stationära från 98 kostade 46 papp. Då! Ändå krånglade skiten!

Kolla gärna in nämnda Frost - musikanpassad ju!

😉

ben/:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hittar ingen CPU-fläkt i listan...?

Originalfläkten i ett "boxed"-paket är inte den mest diskreta fläkt man kan tänka sig (för att uttrycka det snällt... 😮 ). Skaffa en tystare fläkt till processorn - exempelvis från Arctic Cooling eller Zalman.

Skälet till att jag inte bygger själv är just att min kompetens inte räcker till för att t.ex. räkna ut att det kan vara bra med en separat cpu-fläkt. Så Tack för det!

Tar gärna emot förslag på bra (inte för dyra fläktar till mitt paket!

Arctic Cooling Freezer7:

freezer7_02l.jpg

Zalman 7700 Cu:

7700_cu_f_p.jpg

Det kan också vara bra att se till att det sitter tysta fläktar i chassit och att nätdelens fläkt inte låter som ett jetplan. Standard nätaggregaten väsnas ofta rätt ordentligt, så andra varianter kan vara att föredra...

Om det sitter ADDA eller Papst-fläktar i chassit, så är det bra, men annars bör även de troligen bytas ut. Du vill ju ha det så tyst som möjligt i studion... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, men för att vara seriös. 25.000:-? Jag kan inte se vad som skulle trissa upp priset så. Eller köper du den från en sån där "vi-har-ett-coolt-namn-som-lockar-folk-att-köpa-datorer-av-oss-för-dubbla-priset-jämfört-med-en-vanlig-datorbutik"-firma?

Ok visa mig ett bättre pris!

Jag tänker inte bygga ihop den själv, jag vill ha en sammanhängande garanti (där ingen skyller på nån annan dels fel), jag vill ha 4 GB i ramminne.

Priserna för burken från komplett.se Ljudkortet billigaste på Pricerunner.

Aha, jag missade det där med 4GB RAM...Det går ju på en hel del. Då har du mitt godkännande 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser att XP-Pro innehåller servicepack 2.. har hört att har ställt till det för folk, har därför inte laddat hem det själv. Någon som har lust att fördriva dessa ryktens demoner, eller är det bara att falla på knä och erkänna det som sanning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser att XP-Pro innehåller servicepack 2.. har hört att har ställt till det för folk, har därför inte laddat hem det själv. Någon som har lust att fördriva dessa ryktens demoner, eller är det bara att falla på knä och erkänna det som sanning?

Jag kör XP Home och uppdaterar så fort det kommer minsta lilla Windows- eller Office-uppdatering - och jag har aldrig upplevt några problem. När folk började gnälla om att SP2 inte fungerade ordentligt, så blev jag minst sagt förvånad, eftersom jag då hade kört med SP2 i ett par veckor...

Det troligaste är kanske att det förekom ljudkortsdrivers eller kanske chipsetdrivers som strulade med SP2 - men i så fall lär de ju vara uppdaterade vid det här laget... 😉 ...om man hämtar de senaste drivrutinerna till alla enheter... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Som alla andra som bjuder ut sitt ev datorkoncept försvinner du säkert här ifrån när du har fått igång din monster maskin.......men snälla berätta hur det fungerar sen när du e klar........please!! SP2 är jättbra....tycker jag........i varje fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som alla andra som bjuder ut sitt ev datorkoncept försvinner du säkert här ifrån när du har fått igång din monster maskin.......men snälla berätta hur det fungerar sen när du e klar........please!! SP2 är jättbra....tycker jag........i varje fall.

Jag lovar att återkomma men det dröjer väl nån månad eller två innan jag fått hem den och är igång!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hutlöst dyr processor !!!... tyckte jag när den var helt ny och jag inte läst så mycket om den här besten från Intels källare. Det här är en processor som rockar rumpan av både Amd's FX serie och Intels EE, och det är INTE dåligt !

Sen så funderar jag på varför du inte har någon "systemdisk" i form av 10 000 rpm'are ? Ska du slänga ut 25000 bara sådär så kanske man kan lägga lite extra på hårddisk / alternativt byta någon av de två stora.

Som Claes poängterade så är nog fläktar något man bör se över. Om jag inte minns helt fel så ska det ha kommit ut ett 6600 med passiv kylning. Om du inte behöver extremt mycket plats så kan du jue byta ditt chassi mot ett Antec Sonata eller liknande med ljuddämpningsmaterial.

Lägger du till det här så är det mer än oslagbart 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

25000?!?!? Då kan du ju köpa t ex en Frost. Lite mindre minne, men du slipper bekymra dig för drift-och kompabilitetsproblem. Alternativt en Mac.

http://www.frostnetwork.se/products.php?prodid=4

Har redan nämt den i denna tråden 😉

Sorry, läste bara översta och några av de sista inläggen...

Däremot vill jag passa på att påpeka att man nog inte tjänar så mycket prestanda på att skaffa en 10 000 rpm-hårddisk istället för en 7200; På min dator så har jag aldrig någonsin fått hårddiskprestandamätaren att röra sig, vad jag än gjort för något. Och då har jag ändå bara en disk med både OS och allt annat. Däremot är det inga som helst problem att på CPU-mätare att slå i botten... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Så en Raptor-disk är bara onödigt? Funderat på det, att man kanske borde skaffa två sånna, men jag har hört att dom är högljudda och så är dom aldrig över 74Gb.

Ja högljuda är dom Raptor,SATA-diskar räcker gott och väl och mera Gigabyte i dem,

har aldrig haft några problem med dem 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör med Seagate 7200-varvare. De räcker till mer än vad man behöver.

Om man behöver ännu häftigare prestanda, så kan man köra 2 sådana diskar i Raid0 (blir både tystare och snabbare än en 10000-varvs disk - för att inte tala om hur mycket mer än 74GB det blir... 😏 ) - men det ska nog vara extremt krävande arrangemang med massvis av audiospår för att det ska behövas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu börjar jag närma mig slutet och konfigurationen börjar bli färdig. Jag har lyssnat och lärt.

Det blir t.ex. två Sata diskar på 250 GB vardera så jag kan köra raid om jag framgent skulle vilja.

Jag köper en Salman cpu fläkt.

Men; Eftersom jag är värdelös vad gäller kylningskunskaper behöver jag lite hjälp till:

Här är en länk till "chassit" jag valt. Har någon lust att ta sig en titt och se om jag behöver mer i fläkt/kylväg. Chassit tycks inte ha några installerade fläktar.

http://komplett.se/k/ki.asp?sku=307580&view=detailed

Link to comment
Dela på andra sajter

32 och 39dB på de fläktar som finns som tillval?

Både ADDA och Papst har fläktar som ligger under 20dB - och någon ända nere på 9dB... Säg till om att du ska ha de tystaste modellerna eftersom det ska vara en musikmaskin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...