Jump to content
Annons

Sista Budet på "Köpa/Konfigurera Musikdator"


pwayne

Recommended Posts

Nu börjar jag närma mig slutet och konfigurationen börjar bli färdig. Jag har lyssnat och lärt.

Det blir t.ex. två Sata diskar på 250 GB vardera så jag kan köra raid om jag framgent skulle vilja.

Jag köper en Salman cpu fläkt.

Men; Eftersom jag är värdelös vad gäller kylningskunskaper behöver jag lite hjälp till:

Här är en länk till "chassit" jag valt. Har någon lust att ta sig en titt och se om jag behöver mer i fläkt/kylväg. Chassit tycks inte ha några installerade fläktar.

http://komplett.se/k/ki.asp?sku=307580&view=detailed

Jag rekomendera denna låda Antec Sonata istället den har en 120mm stor fläkt baktill som standard,380watt tyst PSU. 😉

InfoLänk:http://www.antec.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Om du kan tänka dig två st. 74 Gb istället så kan du få 10000 RPM ist. f. 7200:

10000 RPM SATA

74Gb är för lite om man vill ha OS+stora samplingsbiblioteker och så är de för högljuda 😉 .

Link to comment
Dela på andra sajter

jappe (oregistrerad)
Det blir t.ex. två Sata diskar på 250 GB vardera så jag kan köra raid om jag framgent skulle vilja.

http://komplett.se/k/ki.asp?sku=307580&view=detailed

Varför inte köra RAID med en gång! Moderkortet har RAIDcontroller för SATA...

Bered dig dock på en bisarr erfarenhet när du ska installera RAID-drivrutinen för SATA...jag var tvungen att skaffa mig en diskettstation 😉 för att genomföra installationen (Vid Windowsinstallation: "Press F6 to install additional SCSI or RAID drivers"...och drivrutinen förväntas ligga på diskett i enhet A:)

Redigerat av jappe
Link to comment
Dela på andra sajter

jappe (oregistrerad)
Om du kan tänka dig två st. 74 Gb istället så kan du få 10000 RPM ist. f. 7200:

10000 RPM SATA

74Gb är för lite om man vill ha OS+stora samplingsbiblioteker och så är de för högljuda 😉 .

Jo, storleken är ju nackdelen...men jag har kört 2 X 36 Gb SATA i RAID-0 i ett par år nu...funkar skitbra...SNABBT! (har inte benchmarktestat ännu dock...vågar inte, kanske bryter illusionen 😛

Om inte något konstruerats väldigt fel så borde 10000 RPM ge en hel del procent snabbare disk än 7200 RPM.

Det är bara när jag öppnar den ljudisolerade garderoben där datamaskinen befinner sig som jag hör att Raptordiskarna låter jetplan. Stäng in datorn, så är alla ljudproblem lösta.

Edit: borde lägga till att jag evakuerar varmluften från nätfläkten via ett flexrör genom ett hål i väggen bakom garderoben, ut i hallen. Stänga in en dator i ett oventilerat utrymme gör man inte ostraffat...

Redigerat av jappe
Link to comment
Dela på andra sajter

10000RPM-disken är inte värd priset jämfört med 7200 - speciellt inte när man jämför storlekar också... Storleken HAR betydelse, trots allt... 🙂

Jag kör en 120GB/8MB Seagate 7200.7 S-ATA till audio (har aldrig kört så många audiospår att det har varit lönt att titta på andra alternativ) och ett Raid0-system med 2st 160GB/8MB Seagate 7200.7 S-ATA till ljudbiblioteken (för säkerhets skull, om stora streamande bibliotek skulle kräva för mycket för att en ensam disk skulle reda ut det... 🙂 ). En benchmarktest visar att Raid0-systemet är som förväntat, ungefär dubbelt så snabbt som den ensamma disken - så jag tror att jag klarar mig ganska långt på det.... 🙂 Den hastigheten kommer inte en ensam 10000 RPM-disk upp i - och den kostar ändå som 2st 7200-varvare (som dessutom blir väldigt mycket större tillsammans). Har man däremot 2st 10000-varvare i Raid0, bör det märkas lite skillnad jämfört med 2st 7200-varvare i Raid0 - men 2 sådana kostar ju lika mycket som 4st 7200-varvare...

Link to comment
Dela på andra sajter

jappe (oregistrerad)
Har man däremot 2st 10000-varvare i Raid0, bör det märkas lite skillnad jämfört med 2st 7200-varvare i Raid0 - men 2 sådana kostar ju lika mycket som 4st 7200-varvare...

Sant...är pris/prestanda (eller pris/Gb) viktigast är ju 7200varvarna bättre.

Man får förstås punga ut lite mer för att omsätta 4 st. 7200-varvare i prestanda: 4 SATAdiskar skulle man ju t.ex. kunna stoppa in i en sån här mackapär.

Eller kanske kan ett extra SATAcontrollerkort och följande diskfördelning ge bra resultat:

Disk 1: Operativsystem

Disk 2: Swapfil för OS

Disk 3: Program + Temporärfiler för ljudbearbetningsprogram

Disk 4: Samplingsbibliotek

Ett annat tips: INGEN BRANDVÄGG/ANTIVIRUS - INGEN INTERNETUPPKOPPLING på musikmaskinen...stora resurstjuvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

10,000 rpm Raptor är inte lika dyr längre 1600:- och enligt en kompis har de blivit tystare så se till att det är senaste versionen!

De ultimata vore väl RAID med 2st 74 GB 10,000 rpm som system-disk samt 2st 2-400 GB 7200 rpm som Audio-disk, schvuuuum!

Addera slutligen 32 GB med internminne och en 4 TB backup-hd så var det väl klarrt sen, nej glömde ju 42" plasma också - 2st 😠!

MVH-Peder

Redigerat av Peder
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

QUOTE=Peder,21 May 2005, 10:08]Hej!

10,000 rpm Raptor är inte lika dyr längre 1600:- och enligt en kompis har de blivit tystare så se till att det är senaste versionen!

De ultimata vore väl RAID med 2st 74 GB 10,000 rpm som system-disk samt 2st 2-400 GB 7200 rpm som Audio-disk,  schvuuuum!

Addera slutligen 32 GB med internminne och en 4 TB backup-hd så var det väl klarrt sen, nej glömde ju 42" plasma också - 2st 😠!

MVH-Peder

Shit jag hade redan beställt! (se denna tråd) Annars hade jag gjort det!

Redigerat av pwayne
Link to comment
Dela på andra sajter

Shit jag hade redan beställt! (se denna tråd)

- Shit vilket?

Att ha 32 GB med internminne? / Eller att ha en 4 TB backup-hd? / Eller att ha RAID med 2st 74 GB 10,000 rpm samt 2st 400 GB 7200 rpm 😎?

Ingen fara, är helt övertygad om att hårdisken är som vattenfors medan processorn är som liten, liten tratt som "vattnet" också måste passera!

Själv har jag en 4200 rpm:are och dess mätare orkar knappt gå upp på morgonen och sen ligger den och slaggar hela dagen hur mycket man

än belastar den med och om man ska ladda ner gigantiska GB-filer som på min dator tar 1.5 timme tar detta åtminstone 10 minuter på din dator

och då går man ju och gör sig god samt närande chokladmilkshake eller kanske en med banan och/eller jordgubb?

MVH-Peder

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...