Jump to content
Annons

Hur lär man sig en kompressor på lättaste & snabbaste sätt?


HagmanMusic

Recommended Posts

Tjena alla! De är så att jag har de riktigt svårt att fatta hur man använder en kompressor och jag vill gärna lära mig hur man använder det på lättast o snabbaste sätt så om ni vet något om de så berätta gärna 😄

Redigerat av HagmanMusic
Link to comment
Dela på andra sajter

  • HagmanMusic ändrade titeln till Hur lär man sig en kompressor på lättaste & snabbaste sätt?
Annons

Ja, kompressorer är knepiga ting. 

Man kanske ska börja och fråga varför du vill använda en kompressor? Är det att minska dynamiska omfånget eller är du ute efter att skulptera ljudet mer kreativt? Eller något annat?

Jag kan tycka att det svåraste är att ställa in attack och release. Hur dessa ska ställas beror bl.a. på vilka ljudmaterial du har (dynamiskt omgång, hur transient det är mm) och vilken typ av kompressor du använder (FET, optical, VCA, variable mu), och inte minst, vad för typ av ljudbild du vill få till (bara minska dynamiska omfånget eller skulptera ljudet mer kreativt).

Här är några videos som hjälpt mig att förstå bl.a. kompressorer (dessa tar upp likhet/skillnad mellan comp/limit/gate/expander)

 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

När du lyssnar på en kompressor och ställer in attack och release är mitt tips att ha hög ratio och mycket gain reduction så du verkligen hör vad kompressorn gör. Anteckna gärna vad du upplever och jämför med andra kompressorer du har. 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan sa Anders F:

När du lyssnar på en kompressor och ställer in attack och release är mitt tips att ha hög ratio och mycket gain reduction så du verkligen hör vad kompressorn gör. Anteckna gärna vad du upplever och jämför med andra kompressorer du har. 

Men vad gör attack, ratio o release?

Link to comment
Dela på andra sajter

Attack är hur snabbt kompressorn börjar reducerar signalen, brukar mätas i millisekunder.

Ratio är hur mycket kompressorn reducerar signalen, brukar stå 1/2 t ex, då halveras ljudstyrkan.

Realese är tvärtom mot attack hur lång tid för kompressorn att sluta reducera signalen, även här handlar det om millisekunder.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Just nu sa peterT:

Attack är hur snabbt kompressorn börjar reducerar signalen, brukar mätas i millisekunder.

Ratio är hur mycket kompressorn reducerar signalen, brukar stå 1/2 t ex, då halveras ljudstyrkan.

Realese är tvärtom mot attack hur lång tid för kompressorn att sluta reducera signalen, även här handlar det om millisekunder.

och hur mycke vill man ha allt på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte så lätt att svar på med ngr meningar. Dessutom är jag inget studioproffs.

Men ett exempel. Elbas, sätt typ 10 msek attack och ganska hög ratio, då får du bra attack i basen men den ligger inte och tar upp ljudbilden efter attacken.

Sök på how to use a compressor på nätet och läs, med tiden kommer du att lära dig

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

En annan grej kan vara att kolla på reduktionsmätaren för att se hur attack och release svarar.  
Ofta kan det vara önskvärt att denna lirar ”i takt” med källan du komprimerar.

om du tex komprimerar en baskagge så vill du kanske att kompressorn släpper mellan varje tillslag.  

 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tips i tråden här. Jag har ett ytterligare: lyssna på väldigt låg volym. Jag tycker det är lättare att höra kompression när du knappt hör vad det är du komprimerar. För om du verkligen vill lära dig kompression så behöver du lära dig höra det, och det tar tid. Finns inga snabba fixar är jag rädd. 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...