Jump to content
Annons
  • 0

Vad är flaskhalsen?


Hans Carlsten

Fråga

Recommended Posts

  • 1

Jag skulle hellre ställa frågan om VAD som passar bäst till vilken ljudkälla som ska mickas upp.

Det är en djungel det där. En Shure Sm57 till en gitarrförstärkare är ett bra exempel på en mikrofon som inte behöver kosta skjortan men som är ett mycket bra val. 

Eller en 30000 kronors sång mikrofon rakt in i ett Steinberg ljudkort kan låta mycket bra oxå. Beroende på om mikrofonen passar till den röst karaktären. 

Redigerat av Neosus
Lade till!
  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 1
drloop (oregistrerad)

Mick och akustik påverkar mest. Preamp sedan och sist och absolut nära nog försumbart ADDA omvandling.

Ta en titt och kolla in Julian Krause´s youtube kanal. Den bästa och mest vetenskapliga vad det gäller test av ljudkort.

https://www.youtube.com/@JulianKrause

Nörda in lite med Julian så får du lite bra insikter.

En test som jag gjort många gånger för att jag noja på samma sak som du var att spela upp en wav fil från en iPhone 4 in i ett billigt PCI ljudkort och sedan klippte jag mellan den redan inspelade wav och det jag spelade in via iphonen och det billiga ljudkortet. Svårt att höra var klippen ligger.

https://1drv.ms/u/s!AkfKZm9KT0GVmG2JvHHURdTuR3RL?e=ycCw7Y

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Japp, en dyrare/bättre mikrofon låter bättre än en billigare/sämre. Om man nu inte är ute efter ett ”sämre” ljud förstås. Men detta faktum besvarar inte min inledande fråga. Var i ekvationen kommer preamps och AD-omvandlare in? Billig teknik bör ju ha en effekt på ljudkvaliteten tänker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
42 minuter sedan sa Hans Carlsten:

Japp, en dyrare/bättre mikrofon låter bättre än en billigare/sämre.

Om micken passar ihop med ljudkällan, är alltså min poäng, oavsett prisklass.

 

42 minuter sedan sa Hans Carlsten:

Var i ekvationen kommer preamps och AD-omvandlare in? Billig teknik bör ju ha en effekt på ljudkvaliteten tänker jag.

Ja precis. En riktigt bra preamp gör ju sitt förstås. Men i dagens ljudkort sitter preamps som är fullt tillräckliga för att få ett gott resultat. 

En feting mikrofon för 100 papp tillsammans med en preamp i samma prisklass bör ju rimligtvis vara bättre. 

Redigerat av Neosus
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag kommer säkert att få smäll på fingrarna här men AD-omvandlare har i jämförelsen försumbar betydelse så även preamps och i synnerhet i dessa tider då även ganska billiga ljudkort har riktigt bra preamps i dessa tider.

En bra mikrofon vinner solklart kampen mellan AD-omvandlare, preamp och mikrofon i alla fall om man frågar mig. 

Dock vill jag tillägga att i dessa tider kan du få två av dom fantastiskt bra i något av Focusrites, Antelopes, Audients etc ljudkort för en ganska billig penning. Tillräckligt bra mikrofoner kan man få för et par tusenlappar så det är inte flaskhalsen heller.

Tyvärr kommer du kanske att hata mitt svar men den verkliga flaskhalsen är vår förmåga oavsett om du är bakom eller framför micken.

Det sagt är nog AD-omvandlare det absolut sista i alla fall jag skulle titta på.

 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Håller med om vad som sagts, AD-omvandlare och preamps är försumbara jämfört med rummet och ljudkällan. Mikrofonen skulle kunna ha betydelse, om man har resurser och förmågan att matcha med aktuell ljudkälla. En förmåga jag saknar, ska tilläggas. men jag är bara en glad amatör.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag valde medvetet att begränsa frågeställningen till mikrofon, preamp och DA-omvandlare. Jag är nämligen inte övertygad om att dagens populära och förhållandevis billiga ljudkort är så bra som många säger. Det som talar för min teori är väl att många köper till preamp och omvandlare efter några år som hamnastudiopulare. Focusrite har ju också bättre komponenter i sin clarett-serie än i Scarlet dito. Och varför är Apolloljudkort så dyra? Jo för att de låter bättre än billigare ljudkort (eftersom de har bättre preamps och omvandlare).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
pme (oregistrerad)
12 hours ago, Hans Carlsten said:

Jag valde medvetet att begränsa frågeställningen till mikrofon, preamp och DA-omvandlare. Jag är nämligen inte övertygad om att dagens populära och förhållandevis billiga ljudkort är så bra som många säger. Det som talar för min teori är väl att många köper till preamp och omvandlare efter några år som hamnastudiopulare. Focusrite har ju också bättre komponenter i sin clarett-serie än i Scarlet dito. Och varför är Apolloljudkort så dyra? Jo för att de låter bättre än billigare ljudkort (eftersom de har bättre preamps och omvandlare).

Apollo korten är dyra för att de har mycket DSP kapacitet och kan avlasta datorn.  Vill man köra sina plugins utan beroende till dessa så är andra alternativ mer prisvärda.  Flera av UAD's plugar är nu dessutom tillgängliga som native.  Och pluggar är det som gör att man klarar sig med billigare grejer idag.Man kan få lite av färgningen av preamps och mikrofoner den vägen.  Ska man prioritera något så är det mikrofonen, och man ska försöka välja den beroende på akustiken den ska användas i. Har man usel hemstudioakustik så har man inte så mycket annat val än en dynamisk.  Har man en lite större budget så tror jag nog att det är bäst att försöka täcka alla mikrofontyper mer än försöka köpa en dyr.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Det verkar sannolikt att mikrofonen har störst betydelse av dessa tre. Samtidigt är det väl så att SM 57:or återfinns i många professionella studios, men att Scarlett-ljudkort inte gör det, eller? (Jag har ingen erfarenhet av professionella studios). Min slutsats är att preamps och omvandlare har hyfsat stor betydelse i alla fall.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
pme (oregistrerad)
8 hours ago, Hans Carlsten said:

Det verkar sannolikt att mikrofonen har störst betydelse av dessa tre. Samtidigt är det väl så att SM 57:or återfinns i många professionella studios, men att Scarlett-ljudkort inte gör det, eller? (Jag har ingen erfarenhet av professionella studios). Min slutsats är att preamps och omvandlare har hyfsat stor betydelse i alla fall.

Det finns andra aspekter än ADDA omvandlare när det gäller ljudkort. Tex så har kvaliteten på mjukvaran, latensen och kanal antalet en stor betydelse.  Och för en proffs studio i musik branschen så behöver ganska många kanaler för att kunna spela in ett helt band "live".  Men det är så olika beroende på vad man ska göra. Kör man allt ITB med bara vsti och plugar så behöver man kanske inte mer än en bra USB mikrofon kan använda sig av hörlursuttaget på sin laptop.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
pme (oregistrerad)
20 minutes ago, Hans Carlsten said:

Menar du att ljudkvaliteten påverkas av mjukvara och latency? Det är nämligen ljudkvaliteten jag funderar på. Eller menar du att om ett Scarlett-kort hade 24 in- och utgångar och noll latency så skulle de användas i professionella studios?

Du får definiera ljudkvalitet. Ljud pch arbetssätt påverkas av mjukvara och latens.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Kan inte beskriva det bättre än att det handlar om typ klarhet, djup, värme etc. Men det går säkert också att mäta och beskriva med tekniska begrepp. Om man t.ex. jämför en knastrig LP från 1950-talet med Donald Fagens ”Nightfly” skulle jag säga att den senare har bättre ljudkvalitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
pme (oregistrerad)
9 hours ago, Hans Carlsten said:

Kan inte beskriva det bättre än att det handlar om typ klarhet, djup, värme etc. Men det går säkert också att mäta och beskriva med tekniska begrepp. Om man t.ex. jämför en knastrig LP från 1950-talet med Donald Fagens ”Nightfly” skulle jag säga att den senare har bättre ljudkvalitet.

Det där är HIFI. Du missar helt det som har med studioverksamhet att göra. Tex hur pottar låter när man skruvar på dem. Hur ofta får man digitala drop-outs. Glappande kontakter. Reproducerbarhet. Buggar i programvaran. Slitage. Stabilitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Känns som att vi börjar tappa fokus här. Min inledande fråga gällde vad som påverkar ljudet/ljudkvaliteten mest: mikrofon, preamp eller omvandlare. När man ska avgöra det måste man lyssna på hur det låter. Om man kallar detta HIFI eller något annat spelar mindre roll tänker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
pme (oregistrerad)
5 minutes ago, Hans Carlsten said:

Känns som att vi börjar tappa fokus här. Min inledande fråga gällde vad som påverkar ljudet/ljudkvaliteten mest: mikrofon, preamp eller omvandlare. När man ska avgöra det måste man lyssna på hur det låter. Om man kallar detta HIFI eller något annat spelar mindre roll tänker jag.

Det är du som snurrar in på ljudkort. Har man en tight budget så tycks vi vara eniga om att det är mikrofonen som är det som gör mest och det är det samma för en proffsstudio eller en sovrumsstudio. Men det betyder inte att övriga delar är betydelselösa. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Bra! Jag driver tesen att dagens billiga ljudkort inte är fullt så bra som ”reklamen” vill göra gällande. Det är säkert så att mikrofonen har störst betydelse för ljudet, men jag hävdar att ljudkortets komponenter är en flaskhals för den som vill få till en proffsig inspelningskvalitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
pme (oregistrerad)
1 hour ago, Hans Carlsten said:

Bra! Jag driver tesen att dagens billiga ljudkort inte är fullt så bra som ”reklamen” vill göra gällande. Det är säkert så att mikrofonen har störst betydelse för ljudet, men jag hävdar att ljudkortets komponenter är en flaskhals för den som vill få till en proffsig inspelningskvalitet.

En sådan tes är intressant. Och det går mycket bra att påvisa en sådan tes genom blindtester.  Dock brukar det snarare vara så att dyra prylars magi försvinner vid blindtester.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
On 2023-08-02 at 13:18 sa Hans Carlsten:

Låter rimligt. Men hur mycket får man ut av en dyr mikrofon om man använder ett vanligt ljudkort för hemmastudiobruk typ Focusrite/PreSonus/Steinberg?

På min amatörnivå är det enda uppenbara ljudproblem jag kan komma på med ett billigt/”vanligt” ljudkort att preampen i vissa modeller kan vara lite för klen för att driva vissa dynamiska mickar eller bandmlckar som kräver mycket ”clean gain”. Med kondensatormickar är inte det något problem.

i övrigt håller jag med de andra här i tråden om att det finns en massa andra flaskhalsar som de flesta av oss behöver jobba med innan t.ex. AD-omvandlarna är det som begränsar. Inspelningsteknik, arr och mix är nog viktigare att fokusera på för de flesta.

Men, det är klart, om man jobbar t.ex. med professionell mastering på hög nivå eller ljudupplevelser för audiofiler kan man väl lägga obegränsat med pengar på att jaga de sista procenten i ljudkvalitet.

Vilket sammanhang tänker du i första hand på, @Hans Carlsten?

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Fast känns lite märkligt att jämföra en hemmastudioinspelning rakt av med en professionell inspelning.

Dels tror jag att en professionella studion har bättre utrymmen att spela in i, dels så har ju den professionella studion en tekniker som troligtvis är professionell, sedan är det ju en professionella mixare och mastrare inblandade i slut resultatet.

Med det sagt så tror jag absolut att det går att göra väldigt bra inspelningar med billigare ljudkort, tror mycket hänger på rummet, hantverket vid inspelning, kunskap om mixning och mastring. Även sångaren och kvalitet på instrument (och med kvalitet på instrument menar jag mer skick, stämmning etc) och musiker (teknik etc) spelar in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...