Jump to content
Annons

Oktava MK 012 MKII


jivegard

Recommended Posts

Är på jakt efter ett par bra mikrofoner för att spela in kör. Enligt Studios test är Oktavas mikrofon MK 012 MKII riktigt bra och jag letar nu efter ett lågt pris för dessa. På Musikhaus Thomann fann jag dem till två olika priser.

http://www.thomann.de/thoiw5_artikel-175271.html

kostar 415 EUR

och de här...

http://www.thomann.de/thoiw5_artikel-165104.html

kostar 269 EUR.

Den enda skillnad jag hittar är att de dyrare inkluderar ytterligare kapslar till mikrofonerna. Stämmer detta?

Har ni tips på andra affärer som säljer denna mikrofon?

En helt annan fråga... Hur brukar ni som har företag göra med momsen när ni beställer varor från utlandet? Brukar ni kunna komma undan momsen genom att skicka ert VAT-nummer till butiken?

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad tror ni om Line Audio Design CM2. 2st kostar 1795kr på JAM. Går dessa att jämföra med Oktavas mickar?

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tror ni om Line Audio Design CM2. 2st kostar 1795kr på JAM. Går dessa att jämföra med Oktavas mickar?

Johan

jag har ett par CM2 och jag tycker dom duger fint för priset.. Men jag tror inte att dom kan matcha Oktavias MK 012. Jag tycker att CM2 orna är aningen låg känslighet.. Dom ska ju duga för kör etc.. Men jag brukar använda dom för overhead till trummor i stället. Kan hända att det är jag som haft dåliga mic-preamps men jag tycker att om man t.ex jämför med utsignalen och ljudet (ambines) på en ADK-51 versus CM2 så är det för stor skillnad.

Kontentan av mitt råd.. Ha en bra mic-preamp så funkar nog CM2 bra för kör också. en "vanlig" mixbordpremp räcker dock inte riktigt till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tror ni om Line Audio Design CM2. 2st kostar 1795kr på JAM. Går dessa att jämföra med Oktavas mickar?

Johan

CM-2:orna är skitbra för överhäng till trummor!

grymt skön krispighet i crasharna 😎

däremot om du ska stereomicka så lägger jag mina pengar på Oktavorna hela klart!

På tal om din första fråga så är det inte så bara att kapslar ingår eftersom du då kan använda mikrofonerna som både njure, 8:or samt rundtagande. Detta är ju ett självklart val om du vill testa olika stereomickningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är på jakt efter ett par bra mikrofoner för att spela in kör. Enligt Studios test är Oktavas mikrofon MK 012 MKII riktigt bra och jag letar nu efter ett lågt pris för dessa. På Musikhaus Thomann fann jag dem till två olika priser.

Hej!

Se upp för "Oktavorna" som Thomann säljer. Det handlar nämligen om Kina-tillverkade piratkopior, som avhandlats i ett tidigare inlägg på forumet. Kolla in:

http://oktava.tula.net/fake/

Vi har tillgång till ett ex av piratkopiorna och funderar på att jämföra dem med originalen, kan nog bli intressant att höra resultatet!

/Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Är på jakt efter ett par bra mikrofoner för att spela in kör. Enligt Studios test är Oktavas mikrofon MK 012 MKII riktigt bra och jag letar nu efter ett lågt pris för dessa. På Musikhaus Thomann fann jag dem till två olika priser.

Hej!

Se upp för "Oktavorna" som Thomann säljer. Det handlar nämligen om Kina-tillverkade piratkopior, som avhandlats i ett tidigare inlägg på forumet. Kolla in:

http://oktava.tula.net/fake/

Vi har tillgång till ett ex av piratkopiorna och funderar på att jämföra dem med originalen, kan nog bli intressant att höra resultatet!

/Mats

ojdå shit! 😎

borde inte nån stämma Thomann för detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är på jakt efter ett par bra mikrofoner för att spela in kör. Enligt Studios test är Oktavas mikrofon MK 012 MKII riktigt bra och jag letar nu efter ett lågt pris för dessa. På Musikhaus Thomann fann jag dem till två olika priser.

Hej!

Se upp för "Oktavorna" som Thomann säljer. Det handlar nämligen om Kina-tillverkade piratkopior, som avhandlats i ett tidigare inlägg på forumet. Kolla in:

http://oktava.tula.net/fake/

Vi har tillgång till ett ex av piratkopiorna och funderar på att jämföra dem med originalen, kan nog bli intressant att höra resultatet!

/Mats

Jamen.. Det var det första jag tänkte då jag hörde om dessa kopior tidigare i dag.. Gör en A/B test.. Tänk om.. Kanske kopiorna har nåt som inte orginalet har.. Hmm..

Jag skulle bli jättegla och få se ett test 😎

Ps. Jag har en fejkad Breitling på armen som funkat superbra i 5 år nu.. Inte tusan betalar jag 15000:- mer för att få rätt tid inte

ds.

Link to comment
Dela på andra sajter

ojdå shit! 😲

borde inte nån stämma Thomann för detta?

Jodå. Det pågår en process mellan Oktava i Ryssland och företaget som tillverkar kopiorna.

Företaget som tillverkar kopiorna (Oktava Ltd. som för övrigt tycks stå under konkursförvaltning)hävdar att de har rätt till varumärket Oktava, eftersom de registrerat det i Europa. Smart, bara det att Oktava är ett företag som uppenbarligen funnits i mer än 75 år, så det är inte riktigt lagligt att göra så. Givetvis är det också olagligt att tillverka kopior av en produkt som är så väletablerad på marknaden som Oktava MC012 och detta oavsett om den är mönsterskyddad eller ej.

Thomann kommer snart att sluta sälja Oktava MC012 MKII. Tro mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tror ni om Line Audio Design CM2. 2st kostar 1795kr på JAM. Går dessa att jämföra med Oktavas mickar?

Johan

Har inte testat Oktava men en kollega använder dem och gillar dem skarpt. Prata med studiosoulutions.se enligt en kollega kan de ibland ge bra dealer på Oktava.

När det gäller CM2 så använder jag dem flitigt i studion och som Lavrell oxo skriver så är de kanon till överhäng. Har använt dem till kör (gospel) live men i studio så har jag förlitat mig på stormembransmikrofoner. Som fler påpekar så får man ju kräma på rätt så bra så jag tror att de är mer lämpliga till närmickning än på distans......

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era synpunkter!

Dessa bör ju vara original-Oktava eftersom jag länkades hit från Oktavas hemsida.

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewIt...bayphotohosting

361 EUR = ca 3300 SEK vilket ju känns som ett helt okej pris. Har ni någon erfarenhet av att handla härifrån?

Jag har idag två Röde NT3, två StudioProjects B1 samt en StudioProjects C1. Tror ni att två Oktava MK-012 skulle vara ett bra komplement till min samling? Jag är i första hand ute efter att kunna spela in körer och ensembler på ett bra sätt.

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Till mina underbara mikrofoner behöver jag även en preamp med 8 kanaler och ADAT. Vad säger ni om denna?

http://www.smproaudio.com/PR8MKII.htm

Inklusive ADAT-modul ligger den på 2800kr på Thomann. Ruggigt bra pris i mina ögon. Vad håller den för kvalitet? Bättre än Behringers billiga motsvarighet?

Har ni andra tips på preamps som uppfyller mina krav? Bör inte kosta mer än 4000kr.

JJ

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era synpunkter!

Dessa bör ju vara original-Oktava eftersom jag länkades hit från Oktavas hemsida.

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewIt...bayphotohosting

361 EUR = ca 3300 SEK vilket ju känns som ett helt okej pris. Har ni någon erfarenhet av att handla härifrån?

Jag har idag två Röde NT3, två StudioProjects B1 samt en StudioProjects C1. Tror ni att två Oktava MK-012 skulle vara ett bra komplement till min samling? Jag är i första hand ute efter att kunna spela in körer och ensembler på ett bra sätt.

Johan

Jepp, det är riktiga Oktavor. enda skillnaden mellan dessa och de du köper i Sverige är att dessa inte är särskilt bra matchade. De undergår bara rysk kvalitetskontroll.

De svenska mäts och matchas i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, hur stor betydelse har det att mickarna inte är så noggrant matchade?

J

Link to comment
Dela på andra sajter

Matchning är viktigt vid stereoinspelning framförallt. Sen är det ju en extra garanti för att de verkligen fingerar som de skall.

De Oktava som säljs via distributören Audiopool (levererar till de flesta musikaffärerna i landet) har en ny elektronik som är tillverkad av Line Audio. Det innebär lägre självbrus och större headroom.

Redigerat av Logichead
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hänvisar till Oktava-distributörens (och undertecknads) kommentarer på VST-Forum: http://vstforum.clubcubase.net/viewtopic.php?t=14692

Blev det några jämförande tester?

Det är planerat, men jag vet inte riktigt när...

Jag ska höra med Erik (Studio Solutions) om han har något närmare besked om det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner ni till något om den här preampen?

http://www.smproaudio.com/PR8MKII.htm

Se mitt inlägg ovan. Det skulle vara så himla gött med lite åsikter om den burken. Claes! Du kanske har testat den?

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tyvärr inte testat den ännu. Jag har visserligen planerat att ha med den när jag kör mina omvandlar- och preamp- inspelningstester, men det kommer nog att dröja ett tag...

SM Pro Audio har jag med i sortimentet mest för att de är billiga och därför en lagom ersättning för Behringer och andra lågprismärken för de som har en tight budget - men om man ska ha något riktigt bra, misstänker jag att en OMP från Line Audio Design, eller en RME Octamic är mer relevanta val... 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag behöver ADAT-koppling. Det har väl inte OMPen?

JJ

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Meddela ifall det blir av. Jag gillar jämförande tester!

Vi har en testare som just nu jämför de ryska originalmickarna med de Kina-tillverkade "Oktavorna". Kommer kanske, kanske i nummer 6.

/Mats

Toppen! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

dew (oregistrerad)

Hej jivegard

Skulle vara roligt att höra hur du tänkt micka upp kören?

Vi har en kör i vår kyrka och funderar på att köpa Octava MC012

Jag har blivit rekommenderad att inte spela in i stereo,

utan istället köpa 1-2 st per stämma, dvs 4-8st mikrofoner.

Har du eller någon annan några synpunkter?

/dan-erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej jivegard

Skulle vara roligt att höra hur du tänkt micka upp kören?

Vi har en kör i vår kyrka och funderar på att köpa Octava MC012

Jag har blivit rekommenderad att inte spela in i stereo,

utan istället köpa 1-2 st per stämma, dvs 4-8st mikrofoner.

Har du eller någon annan några synpunkter?

/dan-erik

Jag skulle absolut spela in i stereo. Multikanalsinspelning kommer bara att låta skumt. Om det är dålig balans i kören så _kan_ man använda stödmickar. Men helst inte.

ORTF (njure)eller A-B (omni) fungerar bra. A-B om du har en snygg efterklang i rummet.

Oktava fungerar finfint till detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...