Jump to content
Annons

Never Crash My Plan- slejnard


slejnard

Recommended Posts

Hej!

Ledig jul och tid finns för skapande så nu kommer året 2021:s förmodligen sista låt från mig. Inspelat i Reaper med EZ-drummer. Till gitarrer och bas har jag använt neural dsp Cory Wong. Tar gärna feedback på arr, framförande och mix. Genren är fartig poprock!
 EDIT: UPPDATERAD FIL
Nu klar och finns på Youtube och Spotify om ni vill lyssna 🎧 

 

Redigerat av slejnard
uppdaterad fil
  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

WOW! 

Bra låt, bra mix. Kan inte sammanfattas bättre än det Erik dP och mixamannen redan gjort. Kan inte ens hitta några liknelser med andra artister. Känns som att detta låter 100% Slejnard både rent musikaliskt och i själva ljudbilden. Sjukt arr och bra sång, gitarrspel och programmering med.  

Skönt gitarrljud. Är det en fuzz i en lätt överstyrd förstärkare man hör där? 

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Wow tillbaka k9! Roligt att höra, tack så mycket. Ibland är det dom enklaste idéerna som blir dom bästa.
Gick upp i studion en kväll efter för mkt soffliggande och tänkte att nu ska jag komponera ett stycke i snabbt bpm och akustiskt. Började med trummor i 170 bpm och satte capot på fjärde bandet och bestämde då tonart till C#m. Sen blev det en acke till och två elgitarrer plus bas. Fyllde ut refrängen med ytterligare två elgitarrer. Gjorde en grovmix och skrev texten samma kväll! Dagen efter sjöng jag, la solo och mixade v1. v2 slipade jag lite mer på…

Tänker du på gitarrsolot? En lätt tweakad preset i Neural DSP CORY WONG. Ligger en autowah som inte ”gungas” och ett shimmer chorus.
Går fint ratta fram bra ljud i neurals gitarrpluggar men de kostar en del. Håll utkik på tex black friday. Sen är ju min strata så bra justerad också. Kör direkt in i ljudkortet. 😊
 

Kul också att du tycker det låter ”slejnard” ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan sa slejnard:

Wow tillbaka k9! Roligt att höra, tack så mycket. Ibland är det dom enklaste idéerna som blir dom bästa.
Gick upp i studion en kväll efter för mkt soffliggande och tänkte att nu ska jag komponera ett stycke i snabbt bpm och akustiskt. Började med trummor i 170 bpm och satte capot på fjärde bandet och bestämde då tonart till C#m. Sen blev det en acke till och två elgitarrer plus bas. Fyllde ut refrängen med ytterligare två elgitarrer. Gjorde en grovmix och skrev texten samma kväll! Dagen efter sjöng jag, la solo och mixade v1. v2 slipade jag lite mer på…

Tänker du på gitarrsolot? En lätt tweakad preset i Neural DSP CORY WONG. Ligger en autowah som inte ”gungas” och ett shimmer chorus.
Går fint ratta fram bra ljud i neurals gitarrpluggar men de kostar en del. Håll utkik på tex black friday. Sen är ju min strata så bra justerad också. Kör direkt in i ljudkortet. 😊
 

Kul också att du tycker det låter ”slejnard” ☺️

Ja nu när du säger det, så fattar jag nu vart "Fuzz effekten" kommer ifrån. Hade glömt den gamla wah-tekniken. 

(Köpte just Helix Native när man fick med ett Yamaha UR 22Cn nästan gratis, på köpet. Men fick som du vet problem med hörseln, så jag har inte hunnit testa det helt än. Men nu hamnade jag lite OT) 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-01-06 at 09:55 sa Timberine:

Awesome

Thanks a lot 😊

On 2022-01-06 at 13:22 sa -k9-:

Ja nu när du säger det, så fattar jag nu vart "Fuzz effekten" kommer ifrån. Hade glömt den gamla wah-tekniken. 

(Köpte just Helix Native när man fick med ett Yamaha UR 22Cn nästan gratis, på köpet. Men fick som du vet problem med hörseln, så jag har inte hunnit testa det helt än. Men nu hamnade jag lite OT) 

Ja ganska från effekt det där. 👍

Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan sa Fidden:

Sån jävla go 90-talsrefräng i denna!

Trummorna är lite stela kanske, skräpa till det lite så kommer det låta ÄNNU mer levande.

Tack fidden! Kul att höra. Tänkte att jag testar att röra mig lite utanför 70-tals ramarna.

Får se hur jag gör med trummorna. 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Trevlig låt helt klart! 😊 Låter lite 90-tal (lite Popsicle& Atomic Swing) men inte så att det blir som ngn ripoff eller så. Men som ngn skrev, framöver tycker jag inte du ska fega med nivån på sången som jag tycker förtjänar höjning 2-3 db (åtminstone). Blir extra tydligt när gitarrliret kommer igång i slutet och smådränker sången.

/M

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Matthew L! Ska absolut ta med mig detta kring nivåer på sång. Fegade antagligen pga att jag själv tyckte mig höra texten perfekt 🤩, men det berodde antagligen på att jag skrivit den… 

90-tal, ja varför inte. Brukar oftast röra mig kring det som gjordes på 70-talet men det är ju väldigt kul att variera sig 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bra! men lite träligt sångljud. Välgjort men virveltrumman är lite tjatig i längden; ett annat sound i den kanske behövs. Skönt att här på sajten få höra en låt som inte är sönder-syntad!!

Redigerat av Flizzaff
Glömde lite.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...