Jump to content
Annons

Kan jag sjunga?


Recommended Posts

Hej!

Så jag har sjungit sedan jag var ca 13 å,är nu 25. Började spela piano och sjunga efter det. Sedan på gymnasiet hade jag några skräcklektioner i sång på kulturskolan. Fick i princip höra att alla inte var lämpade för sång och att "du kanske kan hålla på med politik eller något istället". Det här har satt sina spår. Sjunger aldrig någonsin framför människor och det är verkligen läskigt att lägga upp något här. 

När jag började sjunga kunde jag verkligen ingenting. Jag har nu kollat på oändliga sångteknikvideor och försöker sjunga i alla fall någon gång i veckan ( när jag är ensam hemma). Det är så att jag har inte direkt det bästa gehöret och behöver träna många gånger på en låt för att noterna ska sitta. Jag övade först upp en ren huvudklang men försöker verkligen att bland ned även bröstklang nu.

 

Jag känner mig dock beredd nu på att sjunga inför andra också. MEN då behöver jag ER hjälp! Jag vill utvecklas mera innan jag börjar. Nu är jag såååå nervös och tänker att jag inte kan sjunga alls, att halsen bara låser sig. 

 

Så, vad kan jag förbättra? Vad är bra redan? Vad tänker ni om min sång?

 

Kör på en klassisk rolling in the deep, bara för att. 

 

PS. Spelades in i badrummet, via mobilen.. 

RollingInTheDeepKaraoke_(1).mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det funkar så kör på och be alla musikvärldsmästare att dra om dom gnäller. Ju mera du sjunger och blir van ju roligare och bättre blir det.

Musik har man skoj med för sin egen skull i första hand. Till den här låten så funkar en stålsträngad gitarr så ös loss eller teama med nån som lirar och gasta på bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många toner är falska. Men inte alla, så kanske att du på något vis kan lära dig att sjunga mer rent överlag (och det måste du nog lära dig om du vill kunna sjunga inför andra). Om jag ska säga något mer positivt så tycker jag din röst i sig var behaglig att lyssna på. Även om det låter som att du kanske var lite nervös när du spelade in det här? Blir ju också svårare att sjunga rent om man är nervös.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du det är roligt att sjunga, sjung! Vill du att alla ska tycka det låter fantastiskt på alla sätt och vis, då kommer du kanske bli besviken. Baserat på din inspelning tror jag inte du hade kommit med i exempelvis idol, men det finns så många uttrycksfulla sångröster som aldrig haft en chans i sådana situationer. 

Hittar du rätt känsla och uttryck spelar det mindre roll att man inte prickar rätt ton hela tiden. Kör på, få av oss här inne är några sångare av rang, men det har aldrig stoppat oss från att sjunga. 

Mitt extremt amatörmässiga omdöme av din sångröst, om du vill ha det, är att du har ett riktigt bra vibrato och driftar inte på de långa tonerna vad jag kan höra. Tempo och pitch på korta toner är inte helt hundra, men absolut ingen anledning att sluta göra vad du älskar. 

  • Gilla 5
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört flera kända sångare som sagt sig avsky sina egna röster. Jag är inte särskilt nöjd med min heller, men har börjat vänja mig. Om jag sjunger någon annans låt (alltså en cover) så lär jag slakta originalet.

Så lösningen för mig är att skriva egna låtar. Hur illa jag än låter så kan jag ju i alla fall säga att det är jag som har skrivit låten. (Faktum är att jag inte hade planer att sjunga alls men att jag var tvungen att spela in demo-sång. Flera tidiga låtar skrev jag från ett kvinnoperspektiv då jag tänkte mig en kvinnoröst på låtarna.)

Redigerat av Erik dP
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Alltså TUSEN tack för alla svar! Jag tar emot med öppna armar all konstruktiv kritik. Har som sagt inte haft någon som lyssnat på min sång på snart tio år så ja... åsikter behövs, även om de är positiva eller inte. Man blir så blind när man lyssnar på sig själv om och om igen och aldrig kan höra vad som är bra och inte. Jag hör bara en ren katastrof, faktiskt, trots att jag vet att jag träffar några toner.

 

Jag tar till mig det med tempot. Ska öva med en metronom och prova lite andra sånger. Egentligen sjunger jag mest visor, faktiskt, inte pop. Har lättare att få det rent med lite mer folkliga låtar, vet inte riktigt varför. Får se om jag spelar in en sång där jag är helt bekväm och postar senare. Verkligen, jag uppskattar era kommentarer!

Tar till mig det om vibraton också, varit osäker hela mitt liv om det ens är det jag gör 😅

 

Redigerat av TuaEsmerald
Link to comment
Dela på andra sajter

Satt och spelade lite keyboard till det du spelat in och jag tycker inte det är så väldigt off vad det gäller timing, men lite sura toner här och där, som inte gör så mycket - övar man så blir det bättre med tiden. 

Jag vet inte om du sjöng till originallåten, eller spelade gitarren själv, men ett sätt att underlätta inlärning är att dra ner tempot på låten när man övar. Det är viktigt att man inte stressar på när man övar, för att kunna hinna med att kunna forma tonerna bra. Att ta sånglektioner kan också vara ett bra sätt att utveckla sin röst. Har själv tagit pianolektioner och baslektioner i många år för att nå dit jag vill - och det finns liksom inte några genvägar om man vill utvecklas. 

Ps: det du sa om att öva till metronom är bra. Det är samma med instrumentspel, det är oerhört viktigt att öva till ett beat - börja långsamt och öka sen.

Redigerat av Peter Roos
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag inte lyssnat eftersom jag lagt mig och min kära hustru sover. Hon har även varit min värsta kritiker tillsammans med min trummis i vårt progstudioprojekt. De har haft rätt men nu efter många år så har jag hittat fram mer. Jag har känsla för skapa text och melodier även om jag inte träffar alla toner. Men eftersom det är studioprojekt kan jag träta. Sedan ger vi ut musiken. Med det sagt, kör vidare och gör vad du älskar. Vi är inte ensamma!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 5/25/2021 at 8:47 PM, Björn Olsberg said:

Jag har rensat lite i tråden efter ett inlägg som knappast är hjälpsamt, bemötande eller för diskussionen framåt.

Du, det var väl märkligt gjort av dig att ta bort kommentarer som t.o.m. trådskaparen tackade för att man gjorde. Sedan att det fanns en liten pik i slutet till en som skrev en tidigare kommentar var inte nog för att rensa bort hela inlägg. Du har ju lämnat kvar kommentaren där det utan grund påstås att "musikvärldsmästare" kommer "gnälla" och att trådskaparen därför bor nonchalera dessa.

Ifall det inte är tillåtet att sakligt ge ett "nej" svar till en "kan jag sjunga" fråga så är det ingen mening att lägga tid på att besvara folks frågor här på forumet. Är det tänkt att vi enbart ska svara för att klappa alla medhårs trots att det är lögn så är ni mer likt amfibier än vad jag haft som uppfattning tidigare. Hur lågt i tak har ni egentligen när ni bedömer vad som är passande och inte passande?

"Don't ask for honesty and then reject it just because it wasn't what you wanted to hear".

 

Redigerat av punkrockdude
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnade på ditt klipp. Överlag så sjunger du ganska surt men då och då så glimmar du till och låter bra. Jag tycker ändå det finns något i din röst som går att bygga på. 

Som allt annat behöver man öva. Jag är ganska erfaren sångare och jag skulle rekommendera dig att jobba med någon sångpedagog. Just för att bygga en bra grund. Vill du inte det kan du i alla fall skaffa dig en liten lätt inspelningsrigg så du kan spela in dig själv ofta. Så kan du testa dig fram med rösten.

Prestationsångest har jag varje gång jag spelar in sång och så är det nog för många. Man är aldrig nöjd. Men så är det nog bara. Man sjunger ju för det är kul och så länge det ger mer än vad det tar så ska man ju fortsätta.

 

Bara kämpa på!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan sa punkrockdude:

Du, det var väl märkligt gjort av dig att ta bort kommentarer som t.o.m. trådskaparen tackade för att man gjorde. Sedan att det fanns en liten pik i slutet till en som skrev en tidigare kommentar var inte nog för att rensa bort hela inlägg.

Hej, jag ber om ursäkt. Jag gör mitt bästa för att följa alla tonaliteter i tråden och vem som syftar på vem, men det kan hända att jag missar ibland. Jag var noggrann med att ta bort alla typer av angrepp från samtliga håll (det du skrev var i min värld mer än en pik). Ser du något som inte bör stå eller som du uppfattar att moderator har missat - anmäl inlägget och berätta vad du syftar på. För övrigt tycker jag den här typen av inlägg sköts bäst via PM (så att trådens ämne istället kan föras vidare), men jag måste följa nu eftersom det skulle upplevas fortsatt konstigt om jag raderade även ditt senaste inlägg 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, Björn Olsberg said:

Hej, jag ber om ursäkt. Jag gör mitt bästa för att följa alla tonaliteter i tråden och vem som syftar på vem, men det kan hända att jag missar ibland. Jag var noggrann med att ta bort alla typer av angrepp från samtliga håll (det du skrev var i min värld mer än en pik).

Jag kan bli bättre på att inte vara så hård i tonen men jag behöver först bli provocerad. Personen jag pikade är så pass obehaglig med sitt högmod, predikande samt utspel mot alla som inte håller med så att det vrider sig i magen på mig så fort jag läser ett inlägg fråm den. Helt oprovocerat illegitimiserade den alla på forumet innan de ens hunnit ge kritik genom att kalla dem tillmälen och att de skulle nonchaleras då de, enligt personen, anser sig vara bäst m.m. Därför ansåg jag att det var dags att inte låta honom hålla på mer utan att få höra tillbaka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju prat om att du sjunger lite surt här och där och det måste jag nog hålla med, men i mina öron hörs det ut som att du kan få koll på det, putt en finger i det ena öret, så hör du dig själv bättre och var medveten om vad som sker.

Du har en fin röst med mycket kraft, så kör bara på och bli bättre, bättre och bättre, lycka till!  :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fokuserat denna tid på att försöka prova lite andra typer av låtar. Började sjunga Skinny Love, Birdys version, och det känns lite bekvämare än Adele i alla fall... Har lite svårt fortfarande för pitch och finger i örat hjälper inte. Låter detta bättre än när jag sjunger ROlling in the Deep? Placerar tonerna lite annorlunda än då.

När jag började sjunga när jag var yngre brukade jag spela en not på pianot och sjunga efter den. Jag KAN göra det riktigt bra, om jag spelar en not kan jag härma den direkt. Men det är sååå svårt att höra vilka noter som ska sjungas i en låt när man inte hör melodin samtidigt i huvudet. Några tips kring detta?

 

Bifogar när jag provsjunger Skinny Love. Jag har bara lyssnat på Birdys version några gånger eftersom jag kände att jag inte vill påverkas allt för mycket av henne, men det kanske är en dålig metod?

 

Timingen särskilt i första stycket är inte bra, I know.

 

Tacksam för ALL respons.

skinnylove.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan sa mixamannen:

Ledsen men du är verkligen ute och cyklar....undrar lite om det är nån som skämtar med oss här. Fan vad off pitch du var...du MÅSTE ju höra det tycker man....

Ni andra: går ni på det här verkligen? 😆

Skämtar inte. Men tack för din respons, bra att veta att det var åt skogen med pitchen. Får försöka härma exakt någon sångares tolkning innan jag försöker på igen, antar jag. Jag experimenterar just nu och det verkar vara som så att jag måste förlita mig  mer på att härma en sångare än att försöka lyssna på musiken, för det fungerar uppenbarligen inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan sa mixamannen:

Du kan ju alltid testa autotune! 🙂

Finns det inget instrument du tycker om att spela istället? Piano? Gitarr?

Jag spelar redan piano. Men det är bra att jag nu vet att skinny love är helt off, för då får jag lov att försöka förbättra det.

 

Sjunger i en för låg tonart, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnade på din senaste uppladdning och tyvärr är domen att du inte kan sjunga och med största sannolikhet inte kommer att kunna lära dig att sjunga på en nivå som de flesta skulle uppskatta. Det kan kanske vara svårt att höra, det skulle nog jag med tycka, men med tanke på att du redan sjungit i tio år och inte kan sjunga någorlunda rent samt att du enbart kan sjunga en ton (monotont) bra men när det är polytont så fallerar det.

Du är säkert bra på något annat men du hoppades kanske mycket på att sång skulle bli din kvalité och det blev inte så. Jag hoppas att du finner något annat du kan excellera inom.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan sa punkrockdude:

Jag lyssnade på din senaste uppladdning och tyvärr är domen att du inte kan sjunga och med största sannolikhet inte kommer att kunna lära dig att sjunga på en nivå som de flesta skulle uppskatta. Det kan kanske vara svårt att höra, det skulle nog jag med tycka, men med tanke på att du redan sjungit i tio år och inte kan sjunga någorlunda rent samt att du enbart kan sjunga en ton (monotont) bra men när det är polytont så fallerar det.

Du är säkert bra på något annat men du hoppades kanske mycket på att sång skulle bli din kvalité och det blev inte så. Jag hoppas att du finner något annat du kan excellera inom.

Tack för svar! Alltså jag har aldrig hoppats på något sådant, jag har helt realistiska förhoppningar. Jag tänkte inte ens sjunga inför andra direkt (alltså publik) utan ville mest ha lite input på hur jag kan förbättra mig. Men jag ska ta detta till mig och jobba hårdast med att försöka sjunga rätt pitch.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen! Jag tror egentligen inte att detta funkade bättre än Adele. (Frågan är om det inte snarare var tvärtom, att Adele-låten funkade lite bättre?) Men som flera redan sagt, du missar tonerna väldigt ofta, bitvis hela tiden. Fast jag tror inte du är tondöv, för när man är det tror jag att man knappt någonsin är i närheten av en enda ton, och så är det inte för dig. Men jag kan också undra, om du lyssnar noga på din egen inspelning, kan du höra då att det ofta är falskt? Hur som helst, om du vill utvecklas inom sång så tror jag absolut att det är att träffa tonerna rent som du framför allt behöver bli bättre på. Och hur man blir bättre på det, svårt att säga, har själv tagit sånglektioner men det här med att sjunga rent har jag liksom aldrig egentligen hört några bra "knep" eller metoder för. Antar att du själv så att säga måste få upp "öronen" för det, bli mer medveten om hela den aspekten liksom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...