Jump to content
Annons

Håller instrumentalisterna på att dö ut?


Kee22

Recommended Posts

Hej

Funderat på en sak länge nu eftersom jag hållit på ett tag i denna bransch, håller session musiker på att försvinna? (förutom sång) Känns som att mycket av dagens produktioner (speciellt pop/mainstream spotify) innehåller väldigt lite inspelade organiska instrument och mycket av det bli ändå sönder skruvat i slutändan om man gillar mer organiskt ljud. Självklart finns det fortfarande genres (country, jazz, metal mm) där mycket spelas in men jag upplever att det inte efterfrågas lika mycket inspelningsjobb nu som förr om man är instrumentalist. Jag tror det beror på att tekniken suddat ut många kreativa gränser, idag behöver man inte kunna "spela" längre utan det mesta går att redigera i efterhand samt att moderna samplebibliotek håller väldigt hög nivå. Skulle gärna vilja höra vad ni på forumet tror/tycker? Vem vet jag kanske har helt fel.............

 

Mvh

Redigerat av Kee22
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Så är det helt säkert. Det är ganska få som har budget för varken studio eller inhyrda musiker. Det behövs många streams för täcka kostnaden. Och datorerna blir bättre och bättre för varje år. Det är nog bara en tidsfråga innan också sången är ersatt av AI.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som musiklärare och lite old school tycker jag dock denna utveckling är tråkig idag känns det som att vi tappat de som tidigare befann sig i mitten av kurvan. Antingen är man riktigt jävla bra för att Youtube revolutionerat musikundervisningen eller så kan man knappt spela alls. Kanske därför jag tycker att många moderna produktioner är helt ointressanta, den mänskliga faktorn saknas. Nu vill jag inte uppröra alla er som jobba i dessa stilar bara min personliga smak, föredrar musik som spelats av riktiga musiker

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
1 hour ago, Kee22 said:

Som musiklärare och lite old school tycker jag dock denna utveckling är tråkig idag känns det som att vi tappat de som tidigare befann sig i mitten av kurvan. Antingen är man riktigt jävla bra för att Youtube revolutionerat musikundervisningen eller så kan man knappt spela alls. Kanske därför jag tycker att många moderna produktioner är helt ointressanta, den mänskliga faktorn saknas. Nu vill jag inte uppröra alla er som jobba i dessa stilar bara min personliga smak, föredrar musik som spelats av riktiga musiker

Det är tyvärr inget som är specifikt för musikbranschen. Datorer kommer att kunna ta över många jobb i framtiden. Blir det bättre resultat? Ibland, ibland inte, men det kommer att bli billigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det kommer att variera över tid hur det utvecklas men att människan alltid kommer tillbaka till att kombinera gammalt och nytt. Den riktigt stora fördelen med den tekniska utvecklingen är att saker och verktyg tillgängliggörs som av olika anledningar varit svåra att använda sig av att så att  paletten blir större och fler verktyg finns tillhands att skapa med.

Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan sa pme:

Det är tyvärr inget som är specifikt för musikbranschen. Datorer kommer att kunna ta över många jobb i framtiden. Blir det bättre resultat? Ibland, ibland inte, men det kommer att bli billigare.

Fast konst och konstnärligt uttryck behöver den mänskliga faktorn med alla som jobbar med bild/måleri använder inte photoshop tex, utan pensel, krita, penna är fortfarande verktyg som man behöver lära sig för att kunna uttrycka sig sen kan man säkert hävda att den digital delen även den är ett verktyg. Men allt handlar inte bara om pengar, i varje fall inte för mig men jag förstår din synpunkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför plåga sig att lära instrument om man bara kan trycka på en knapp, ladda ner det och sampla ihop det med allt annat ... vist är det smidigt och så finns det ju nya möjligheter ... Vi brukar ju välja den enkla vägen.

Förr brukade jag kalla EDM för tom, innehållslös, upprepande tråkig, utan själ, osv. men idag förstår jag att

just det är meningen, för att målgruppen är en hel annan. EDM är en akustisk spelautomat, håll igång,

slutar aldrig detta beat, tillsammans fortsätta vi dansa ... verkligheten är inte längre en plats att va.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
1 hour ago, pop53 said:

I Asien finns det lite intresse kvar att lira på riktigt i alla fall.

 

 

Det är nog ganska många som vill lira, men det är väl inte som är problemet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fördelen med datorernas intåg är som nämnts att det är billigare och enklare göra musik. Nya musikstilar har sedan bildats ur detta. För mig personligen, som har musiken som hobby i min kammare, har datorn blivit en fantastisk tillgång när jag spelar in egen musik. Falsksång, felspel och dylikt fixas med några knapptryck, vilket är kul när det är musik på hobbynivå. Vad gäller professionell  musik tycker jag ofta programmerad musik påminner om autokompet på casioklaviaturer, tråkigt och monotont. Men musik och genrer styrs ju av vad lyssnarna tycker och tyvärr är det nog så att levande musik tappar lyssnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan sa pme:

Det är nog ganska många som vill lira, men det är väl inte som är problemet?

Jag ser egentligen inget problem som sagt jag gillar mixen av verktyg.

Många började streama live redan i början av internet och nu är det fullt ös på tex twitch. Det var bra fart där även innan pandemin men dom svenska kanalerna har ganska lite tittare.

Så mitt i den här teknikrevolutionen så lirar folk äntligen live på riktiga instrument igen. Många vet nog inte det dessvärre men själv har jag tjatat om det i 10 år på olika forum men mest fått skäll tillbaka.

Runt här där jag bor åker ungarna EPA traktor och lyssnar på dunka dunka och jag tror inte att intresset att spela musik instrument är så stort dessvärre.

Interationellt sett så verkar det vara lite blandat mellan live och samplat/digitalt vilket folk föredrar, men musik spelad live på riktiga instrument verkar vara ganska stort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller ursprungsfrågan om sessionsmusiker så tror jag det är svårt att få betalt när det finns så många verktyg att skapa bra grejer ändå med pluggar o dyl. Tänker då framförallt på trummor. Även om inget går upp emot äkta vara!
 

Vad gäller sidospåret så tror jag alltid att folk kommer spela instrument. Jag har själv spelat gitarr sen tonårsben och ämnar inte att sluta. Det jag märker hos en del som vill lära sig spela är att tålamodet tryter… det ska gå så fort att lära sig nya saker idag! Ett instrument tar tid att lära sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag tänker på är att utan grunden som nästan uteslutande bygger på att det finns ett intresse så blir det inte många session musiker. När det gäller tex gitarr så är intresset tydligen på nergång mot hur det var förr. Ska musik vara en produkt i första hand och inte konst då blir det nog lätt så att manickerna och samplingarna tar över dessvärre.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan sa pop53:

Det jag tänker på är att utan grunden som nästan uteslutande bygger på att det finns ett intresse så blir det inte många session musiker. När det gäller tex gitarr så är intresset tydligen på nergång mot hur det var förr. Ska musik vara en produkt i första hand och inte konst då blir det nog lätt så att manickerna och samplingarna tar över dessvärre.

Kan bara instämma i dina kloka ord, jag har jobbat med musik professionellt i snart 20 år och har en examen från MHSK. Vad jag tydligt kan konstatera är att hantverket kring att kunna spela dvs uttrycka sig på ett instrument eller sång har blivit betydligt sämre. Många musikutbildningar idag har svårt att fylla sina platser och trots antagningsprov så har kvaliteten sjunkit eller så har utbildningarna lagts ner. Denna utveckling beror nog på alla de synpunkter många av er lyft upp men det som skrämmer mig mest är att man ser på musik som en produkt och inte ett uttryck vilket är helt galet i min värld. Jag hade studenter som ansåg att en Avici konsert var live fast det i mina ögon var en välbetald Dj-upplevelse. Att höra musik spelas i rummet utan några tekniska hjälpmedel är musik i sin renaste form för mig. Sen är jag väl medveten om att många av er inte håller med mig men trubaduren med en akustisk gitarr kan fortfarande musicera även när strömmen går 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
12 minutes ago, pop53 said:

Det jag tänker på är att utan grunden som nästan uteslutande bygger på att det finns ett intresse så blir det inte många session musiker. När det gäller tex gitarr så är intresset tydligen på nergång mot hur det var förr. Ska musik vara en produkt i första hand och inte konst då blir det nog lätt så att manickerna och samplingarna tar över dessvärre.

Hur många studio "session gitarrister" finns det i sverige, som lever på detta? (och inget annat) I stort sätt alla som jag känner som alls får betalt (mer än bensin och en korv) för att spela musik har ett "riktigt" jobb vid sidan. Och gigen som ger pengar är nästan alltid live.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan sa pme:

Hur många studio "session gitarrister" finns det i sverige, som lever på detta? (och inget annat) I stort sätt alla som jag känner som alls får betalt (mer än bensin och en korv) för att spela musik har ett "riktigt" jobb vid sidan. Och gigen som ger pengar är nästan alltid live.

Som enbart jobbar som sessionmusiker, skulle säga inte någon idag, för 20 år sedan fanns det betydligt fler..........................

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde praktik i en studio i Norrköping runt 1995 och dit kom en gitarist som i och för sig verkade upptagen men mest sångare bland annat Peter Jöbak då det var en musikal låt till en tävling som skulle spelas in. Lite senare nåt år eller så skulle jag vara med på några låtar en polar gjort som skulle spelas in men på en annan studio (Steam Engine Studios) också i Norrköping och jag jobbade lite där ett tag också med nån slags promotion inför ett skivsläpp och sommarens festivaler. Där tror jag inte jag såg en enda mera än min kompis polare på blås från Stockholm som han lurat ner för pålägg. Jag tror inte dom fick betalt dessvärre så det verkar ha varit svårt läge alla redan på den tiden, i alla fall i landsorten.

 

Det var väl då som Protools började komma på riktigt i studio svängen men ändå mest som en digital bandare, men jag minns man kunde redigera wav i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...