Jump to content

Håller instrumentalisterna på att dö ut?


Recommended Posts

Posted (edited)

Hej

Funderat på en sak länge nu eftersom jag hållit på ett tag i denna bransch, håller session musiker på att försvinna? (förutom sång) Känns som att mycket av dagens produktioner (speciellt pop/mainstream spotify) innehåller väldigt lite inspelade organiska instrument och mycket av det bli ändå sönder skruvat i slutändan om man gillar mer organiskt ljud. Självklart finns det fortfarande genres (country, jazz, metal mm) där mycket spelas in men jag upplever att det inte efterfrågas lika mycket inspelningsjobb nu som förr om man är instrumentalist. Jag tror det beror på att tekniken suddat ut många kreativa gränser, idag behöver man inte kunna "spela" längre utan det mesta går att redigera i efterhand samt att moderna samplebibliotek håller väldigt hög nivå. Skulle gärna vilja höra vad ni på forumet tror/tycker? Vem vet jag kanske har helt fel.............

 

Mvh

Edited by Kee22
Link to post
Share on other sites

Så är det helt säkert. Det är ganska få som har budget för varken studio eller inhyrda musiker. Det behövs många streams för täcka kostnaden. Och datorerna blir bättre och bättre för varje år. Det är nog bara en tidsfråga innan också sången är ersatt av AI.

Link to post
Share on other sites

Som musiklärare och lite old school tycker jag dock denna utveckling är tråkig idag känns det som att vi tappat de som tidigare befann sig i mitten av kurvan. Antingen är man riktigt jävla bra för att Youtube revolutionerat musikundervisningen eller så kan man knappt spela alls. Kanske därför jag tycker att många moderna produktioner är helt ointressanta, den mänskliga faktorn saknas. Nu vill jag inte uppröra alla er som jobba i dessa stilar bara min personliga smak, föredrar musik som spelats av riktiga musiker

  • Gilla 2
Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Kee22 said:

Som musiklärare och lite old school tycker jag dock denna utveckling är tråkig idag känns det som att vi tappat de som tidigare befann sig i mitten av kurvan. Antingen är man riktigt jävla bra för att Youtube revolutionerat musikundervisningen eller så kan man knappt spela alls. Kanske därför jag tycker att många moderna produktioner är helt ointressanta, den mänskliga faktorn saknas. Nu vill jag inte uppröra alla er som jobba i dessa stilar bara min personliga smak, föredrar musik som spelats av riktiga musiker

Det är tyvärr inget som är specifikt för musikbranschen. Datorer kommer att kunna ta över många jobb i framtiden. Blir det bättre resultat? Ibland, ibland inte, men det kommer att bli billigare.

Link to post
Share on other sites
Guest

Jag tror att det kommer att variera över tid hur det utvecklas men att människan alltid kommer tillbaka till att kombinera gammalt och nytt. Den riktigt stora fördelen med den tekniska utvecklingen är att saker och verktyg tillgängliggörs som av olika anledningar varit svåra att använda sig av att så att  paletten blir större och fler verktyg finns tillhands att skapa med.

Link to post
Share on other sites
21 timmar sedan sa pme:

Det är tyvärr inget som är specifikt för musikbranschen. Datorer kommer att kunna ta över många jobb i framtiden. Blir det bättre resultat? Ibland, ibland inte, men det kommer att bli billigare.

Fast konst och konstnärligt uttryck behöver den mänskliga faktorn med alla som jobbar med bild/måleri använder inte photoshop tex, utan pensel, krita, penna är fortfarande verktyg som man behöver lära sig för att kunna uttrycka sig sen kan man säkert hävda att den digital delen även den är ett verktyg. Men allt handlar inte bara om pengar, i varje fall inte för mig men jag förstår din synpunkt.

Link to post
Share on other sites

Varför plåga sig att lära instrument om man bara kan trycka på en knapp, ladda ner det och sampla ihop det med allt annat ... vist är det smidigt och så finns det ju nya möjligheter ... Vi brukar ju välja den enkla vägen.

Förr brukade jag kalla EDM för tom, innehållslös, upprepande tråkig, utan själ, osv. men idag förstår jag att

just det är meningen, för att målgruppen är en hel annan. EDM är en akustisk spelautomat, håll igång,

slutar aldrig detta beat, tillsammans fortsätta vi dansa ... verkligheten är inte längre en plats att va.

 

Link to post
Share on other sites
1 hour ago, pop53 said:

I Asien finns det lite intresse kvar att lira på riktigt i alla fall.

 

 

Det är nog ganska många som vill lira, men det är väl inte som är problemet?

Link to post
Share on other sites

Fördelen med datorernas intåg är som nämnts att det är billigare och enklare göra musik. Nya musikstilar har sedan bildats ur detta. För mig personligen, som har musiken som hobby i min kammare, har datorn blivit en fantastisk tillgång när jag spelar in egen musik. Falsksång, felspel och dylikt fixas med några knapptryck, vilket är kul när det är musik på hobbynivå. Vad gäller professionell  musik tycker jag ofta programmerad musik påminner om autokompet på casioklaviaturer, tråkigt och monotont. Men musik och genrer styrs ju av vad lyssnarna tycker och tyvärr är det nog så att levande musik tappar lyssnare.

Link to post
Share on other sites
Guest
1 timme sedan sa pme:

Det är nog ganska många som vill lira, men det är väl inte som är problemet?

Jag ser egentligen inget problem som sagt jag gillar mixen av verktyg.

Många började streama live redan i början av internet och nu är det fullt ös på tex twitch. Det var bra fart där även innan pandemin men dom svenska kanalerna har ganska lite tittare.

Så mitt i den här teknikrevolutionen så lirar folk äntligen live på riktiga instrument igen. Många vet nog inte det dessvärre men själv har jag tjatat om det i 10 år på olika forum men mest fått skäll tillbaka.

Runt här där jag bor åker ungarna EPA traktor och lyssnar på dunka dunka och jag tror inte att intresset att spela musik instrument är så stort dessvärre.

Interationellt sett så verkar det vara lite blandat mellan live och samplat/digitalt vilket folk föredrar, men musik spelad live på riktiga instrument verkar vara ganska stort.

Link to post
Share on other sites

Vad gäller ursprungsfrågan om sessionsmusiker så tror jag det är svårt att få betalt när det finns så många verktyg att skapa bra grejer ändå med pluggar o dyl. Tänker då framförallt på trummor. Även om inget går upp emot äkta vara!
 

Vad gäller sidospåret så tror jag alltid att folk kommer spela instrument. Jag har själv spelat gitarr sen tonårsben och ämnar inte att sluta. Det jag märker hos en del som vill lära sig spela är att tålamodet tryter… det ska gå så fort att lära sig nya saker idag! Ett instrument tar tid att lära sig.

  • Gilla 1
Link to post
Share on other sites

Det jag tänker på är att utan grunden som nästan uteslutande bygger på att det finns ett intresse så blir det inte många session musiker. När det gäller tex gitarr så är intresset tydligen på nergång mot hur det var förr. Ska musik vara en produkt i första hand och inte konst då blir det nog lätt så att manickerna och samplingarna tar över dessvärre.

Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan sa pop53:

Det jag tänker på är att utan grunden som nästan uteslutande bygger på att det finns ett intresse så blir det inte många session musiker. När det gäller tex gitarr så är intresset tydligen på nergång mot hur det var förr. Ska musik vara en produkt i första hand och inte konst då blir det nog lätt så att manickerna och samplingarna tar över dessvärre.

Kan bara instämma i dina kloka ord, jag har jobbat med musik professionellt i snart 20 år och har en examen från MHSK. Vad jag tydligt kan konstatera är att hantverket kring att kunna spela dvs uttrycka sig på ett instrument eller sång har blivit betydligt sämre. Många musikutbildningar idag har svårt att fylla sina platser och trots antagningsprov så har kvaliteten sjunkit eller så har utbildningarna lagts ner. Denna utveckling beror nog på alla de synpunkter många av er lyft upp men det som skrämmer mig mest är att man ser på musik som en produkt och inte ett uttryck vilket är helt galet i min värld. Jag hade studenter som ansåg att en Avici konsert var live fast det i mina ögon var en välbetald Dj-upplevelse. Att höra musik spelas i rummet utan några tekniska hjälpmedel är musik i sin renaste form för mig. Sen är jag väl medveten om att många av er inte håller med mig men trubaduren med en akustisk gitarr kan fortfarande musicera även när strömmen går 🙂

  • Gilla 1
Link to post
Share on other sites
12 minutes ago, pop53 said:

Det jag tänker på är att utan grunden som nästan uteslutande bygger på att det finns ett intresse så blir det inte många session musiker. När det gäller tex gitarr så är intresset tydligen på nergång mot hur det var förr. Ska musik vara en produkt i första hand och inte konst då blir det nog lätt så att manickerna och samplingarna tar över dessvärre.

Hur många studio "session gitarrister" finns det i sverige, som lever på detta? (och inget annat) I stort sätt alla som jag känner som alls får betalt (mer än bensin och en korv) för att spela musik har ett "riktigt" jobb vid sidan. Och gigen som ger pengar är nästan alltid live.

Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan sa pme:

Hur många studio "session gitarrister" finns det i sverige, som lever på detta? (och inget annat) I stort sätt alla som jag känner som alls får betalt (mer än bensin och en korv) för att spela musik har ett "riktigt" jobb vid sidan. Och gigen som ger pengar är nästan alltid live.

Som enbart jobbar som sessionmusiker, skulle säga inte någon idag, för 20 år sedan fanns det betydligt fler..........................

 

 

  • Gilla 1
Link to post
Share on other sites

Jag gjorde praktik i en studio i Norrköping runt 1995 och dit kom en gitarist som i och för sig verkade upptagen men mest sångare bland annat Peter Jöbak då det var en musikal låt till en tävling som skulle spelas in. Lite senare nåt år eller så skulle jag vara med på några låtar en polar gjort som skulle spelas in men på en annan studio (Steam Engine Studios) också i Norrköping och jag jobbade lite där ett tag också med nån slags promotion inför ett skivsläpp och sommarens festivaler. Där tror jag inte jag såg en enda mera än min kompis polare på blås från Stockholm som han lurat ner för pålägg. Jag tror inte dom fick betalt dessvärre så det verkar ha varit svårt läge alla redan på den tiden, i alla fall i landsorten.

 

Det var väl då som Protools började komma på riktigt i studio svängen men ändå mest som en digital bandare, men jag minns man kunde redigera wav i alla fall.

Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Dör ut kommer de aldrig att göra, dom har bara flyttat plats: till hemstudion eller repis, där de spelar in och skickar filer kors o tvärs.

Edited by Peter Roos
Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Senaste foruminläggen

  • Similar Content

    • By Softish
      Jag vill köpa ett mixerbord som jag kommer att ha till att styra runt ljud mellan dator och ljudsystem, kunna kontrollera mikrofon, ljud till/från chattprogram. Chatt samtidigt som ljud från t.ex. spel osv. Jag kommer även att använda det till att köra karaoke genom, spela in lite instrument och sång.
      Några saker jag gärna vill ska finnas är effekter, gärna kompressor på några ingångar, någon aux-kanal (jag vill bland annat kunna koppla en mix minus, men det går kanske alltid att göra genom FX-aux:en? Det vore även kul att kunna styra runt kanalerna med aux:en för andra ändamål också). Jag har kikat på om det finns Insert på mixern, men det är inte säkert att jag  kommer att avända ett sådant.
      Jag har kollat lite på följande mixerbord:
      Alesis Multimix 8 USB FX
      https://www.thomann.de/se/alesis_multimix_8_usb_fx.htm
      Yamaha MG10XU
      https://www.thomann.de/se/yamaha_mg10_xu.htm
      Mackie PROFX8v2
      https://www.thomann.de/se/mackie_profx8v2.htm
      Allen Heath ZEDi-10
      https://www.thomann.de/se/allenheath_zedi_10_fx.htm
      Behringer Xenyx QX1204USB
      https://www.thomann.de/se/behringer_xenyx_qx_1204_usb.htm
      De skiljer lite i pris, men ligger på skapligt jämn nivå.
      På Behringern verkar man få mest funktioner för pengarna. Många verkar gilla den (och märket över huvud taget), andra tycker att märket håller sämre kvalitet. Denna mixer verkar sakna Insert. Ett problem som verkar finnas på deras mixar är att man inte kan hämta ljud via USB och sedan skicka tillbaka samma ljud genom USB igen (utgången genom USB kan inte skicka vidare kanalen USB/2-track. Alla andra kanaler förutom denna fungerar). Vet ni om någon av de andra mixarna har samma problem?
      Allen Heath-mixern verkar ha några fina funktioner som t.ex att den kan skicka fler kanaler genom USB än vad de andra mixarna klarar. Märket verkar ha ett gott rykte. Däremot verkar det finnas ett problem med brus om man använder en mikrofon som kräver Phantom-spänning. 
      Yamaha-mixern verkar även den ha ett gott rykte. Den har dock bara AUX efter effekterna, och den saknar inserts. Det verkar inte gå styra fullt ut vad man vill höra i sina hörlurar som på några av de andra mixarna.
      Mackie-mixern verkar ha ett blandat rykte (svaga pre-amps?) men överlag gott. Den saknar dock kompressor.
      Alesis-mixern saknar kompressor.
      Så, vad har ni för egna erfarenheter och kunskaper om dessa mixar? Vad ska jag köpa?
      Jag tar gärna emot tips om andra  mixar, allmänna råd och synpunkter. =)
    • By Smutsigtsmör
      Hej!
      Jag är inte särskilt hajj på datorkomponenter men tänker iaf att jag ska bygga ihop en ny dator.
      Så jag har sammanställt en kundkorg på inet efter att ha läst lite grann på diverse forum men är ändå inte säker på vad 
    • By Fismumriken
      Hejsan!
      Har inte hittat något svar eller tips riktigt när jag letat i forumet, så jag ställer frågan här.
      Så här är det. Jag kör Cubase 5 och använder Roland Quad-Capture UA-55. Nu har jag hållit på och spelat in och mixat och mastrat i flera år och skulle vilja utöka min hemmastudio. Så jag är ute efter en DAW-controller. Minst 8 kanaler som är motoriserade och kommer ihåg hur inställningarna var innan. Alltså om jag spelar in 2 låtar vill jag bara kunna trycka på en knapp så åker spakarna dit dom var när jag spelade in första låten. Vad jag har förstått så behöver det vara motoriserade spakar. Samt med minne? Men nu är frågan, jag vet att man kan lägga in olika effekter på send på kontrollenheten där man kan ställa via en viss ratt t.ex. Men om man nu har en kontrollenhet med minne som kommer ihåg inställningarna på spakarna, kommer den även ihåg inställningen på rattarna? 
      Och vad kan ni rekommendera? Jag är inte rik... 5000:- är budgeten. Förstår om man kanske inte kan få allt men jag vill gärna veta hur de fungerar då. 🙂
       
      Denna har jag kikat lite på https://www.thomann.de/se/behringer_x_touch_compact.htm och den verkar fungera så som jag vill. Men jag behöver inte riktigt ha en sådan avancerad egentligen. Kan tycka som "nybörjare" på DAW-controller att denna är lite rörig. Jag behöver inte kunna bläddra mellan en massa grejer. Jag är i princip endast ute efter att styra mixern i Cubase på ett smidigare sätt än att behöva hoppa fram och tillbaka med musen, en kanal åt gången.
      MVH 
    • By Ellen Sandberg
      Jag har precis införskaffat mig en portastudio, närmare bestämt en zoom r16 och en mikrofon. Problemet är att det inte kommer något ljud från mikrofonen. Jag har kopplat in den i input nummer 5, tryckt på phantomen, försökt spela in och använt fungerande hörlurar. Vad gör jag för fel? Hjälp!!!!! 
    • By LejonLeo
      Jag har, likt de flesta på det här forumet förmodar jag, en datorbaserad hemstudio. Ibland har jag spelat in andra än migsjälv i min studio, men det har alltid varit mindre band på max tre stycken eller pålägg en i taget. Nu är stunden kommen för att spela in ett större band på 6-8 medlemmar (beroende på sättning)
      och jag har fått lite huvudbry för hur jag ska få lyssning till alla om vi väljer att spela in live. Annars går det ju alltid att sätta grunderna först och fylla på efter hand, men man vill ju gärna ha valmöjligheten och inte att den ska väljas bort på grund av tekniska begränsningar. Dessutom är det att folkmusikband som jag tror föredrar att sätta allt live för att få samspelet dem emellan. Som alternativ kan man välja att spela in som man gjorde förr i den här genren (och alla andra för den delen) : Helt akustiskt, alla på en gång och inga lurar. Men då är det återigen tekniken som sätter gränserna och det är inte så jag vill ha det.
      Utrustning som jag har idag:
      M-Audio Projectmix med 2 st stereoutgångar (varav en går till monitorerna) -Alltså bara en enda stereoutgång, vilket är undermåligt. Men där finns även 8 digitala utgångar (och ingångar) i form av ADAT samt 2 st hörlursutgångar.
      Mindprint TRIO med 3 par högtalarutgångar, 2 hörlursutgångar, Direct Out samt SPDIF in/ut
      Focusrite Octopre Mk2 Dynamic som har 8 kanaler ADAT in och ut, med den fördelen att den även har 8 analoga in och utgångar.
      Utgående från att Projectmixen är kopplad till Trion via SPDIF har jag alltså 4 hörlursutgångar (2 på Projectmix & 2 på Trion), en stereoutgång på Projectmixen och 3 stereoutgångar på Trion samt direct out (som jag inte kan styra)
      Detta kommer man inte så långt på. Man kommer till hälften ganska exakt. Hälften av bandet kan ha lurar. En nödlösning hade kanske varit att sätta en förgrening på hörlursutgångarna så varje utgång blir två. Men jag undrar om hörlursförstärkarna orkar driva detta. Dessutom har jag ju inte direkt en och samma lurar så det lär ju skilja en del i volym osv. Ingen bra lösning och känns väldigt "hemmagjort" på fel sätt.
      Om man istället utgår ifrån att Projectmixen är kopplad till Octopre via Adat så har jag helt plötsligt 8 analoga utgångar, eller 4 stereopar. Men dessa har jag ju ingen som helst nytta av i dagsläget och den enda hörlursförstärkare jag då får är de två som sitter på Projectmixen (och som dessutom är i klenaste laget)
      Den enda raka slutsatsen är att jag måste skaffa en hörlursförstärkare.
      Jag bara grunnar på om jag har missat något.
      Hur hade ni gjort i detta sammanhang?
      Och hur ser er lyssning ut i inspelningssammanhang?
      Tacksam för svar
      /Leo


  • Senaste låtarna

  • Utvalda pressmeddelanden

  • Who's Online (See full list)

×
×
  • Create New...