Jump to content
Annons

Problem med studiomonitorer


MLE

Recommended Posts

Mina ADAM A5X har nyligen börjat strula. Volymen börjar plötsligt skifta från ingenstans.
Volympotten på högra högtalaren slutar reagera när detta händer. (Kan dra ner volymen till 0% och den spelar fortfarande extremt högt)
Vänstra högtalaren blir plötsligt extremt tyst men volympotten fungerar fortfarande.
Låter som att det blir en volympanering på 10/90.
Har testat disabla realtek-drivern, installerat om windows generic drivern och disablat spartial sounds.
Även testat disablat exclusive mode för mitt externa ljudkort.
Kan inte lokalisera om det är drivers, högtalare eller ljudkort det är fel på.
Gör ingenting speciellt på datorn när detta händer, skiftar helt på random.
Någon som varit med om något liknande?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Tack för svar!
Har tyvärr inget annat system att testa detta i.
Testade installera om drivare till ljudkortet, verkar funka tillfälligt sen blir det samma sak igen efter ca 1 timma användning.
Märkte att högra högtalaren ger ifrån sig ett brummande/sprakande ljud när jag kört den ett tag.
Så fort jag installerade om drivers lät det fint igen och volympotten fungerade som den ska.
Låter som ett spökande ljudkort? Kör ett gammalt Line6 UX2. 😅

Edit; testade byta plats på L/R, dör vänstra högtalaren nu är det troligtvis ljudkortet.
Dör högra så är det nog högtalaren som gett upp.

Redigerat av MLE
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter rimligt och troligt att det är ljudkortet som spökar.
Väldigt sällsynt att högtalare går sönder, såvida de inte är väldigt gamla och tex filterkomponenter slits.

(Har du provat byta kablar?)

Redigerat av Nbient
Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan sa oioioi:

Hur låter det i hörlurar inkopplade i ljudkortet, alternativt direkt i datorn?

 

Ingen dum idé, bara det att hörlurarna har ett eget uttag.  Kan funka där, men ändå inte till högtalarna. Förvisso kan du i så fall utesluta fel på drivrutinen, vilket jag iofs finner osannolikt såvida han inte gjort något radikalt med systemet som kan ha påverkat, tex uppdatering av OS.

Redigerat av Nbient
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Jag necroar den här tråden. Ber om ursäkt för detta ;D
Införskaffade nytt ljudkort, verkar vara exakt samma problem.
Testat bytt USB-port och kör nytt ljudkort med nya drivers. (scarlett 4i4)
Byte av kablarna från L/R och R/L orsakar samma problem.
Högra högtalaren är fortfarande högljudd med en volympott som inte reagerar på när jag skruvar på den.
Allt ljud verkar fortfarande paneras till den högra högtalaren och den vänstra högtalaren är väldigt tystlåten.
Även om det är högra högtalaren det är fel på, så är det fortfarande obegripligt att den vänstra högtalaren blir tystare när ljudet randomly panerar?
Förstår inte hur en defekt högtalare kan påverka ljudet till den andra. Har verkligen slut på idéer.
Det enda jag kan komma på är att lämna in högtalarna för reparation alternativt prova högtalarna i ett helt annat system.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nog egentligen ingen logisk förklaring, men ville bara kolla: Viken typ av kablar använder du? Är det balanserad tele (TRS) från ljudkortet till XLR på monitorerna?

Du borde kunna få en volymskillnad mellan monitorerna om en av kablarna får ett glapp och tappar kontakten på en ledare så att den tillfälligt blir ”obalanserad” - dvs att du då plötsligt i praktiken har en balanserad kabel till ena monitorn och en obalanserad till den andra. Men isåfall borde felet följa kabeln och inte monitorn - och jag tror att du redan hade uteslutit fel på kablarna?

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick bara en tanke med det som @Jayway skrev. 

Tänk OM problemet ligger i din DAW? Hade ett problem där jag hade skevt ljud, men detta åtgärdades att återställa parameter dels i Cubase OCH inställningar för mitt ljudkort (interna mixern) jag hade då (Firebox).

Kanske bara för sakens skull ladda ner en trial av t.ex Cubase och om problemet kvarbestår?

Redigerat av vayzeria
Tilägg
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för svaren!
Tror jag uteslutit kablarna i och med att högtalarna strular på samma sätt trots att jag bytte plats på dom.
Jag ska testa avinstallera ASIO4ALL och Reaper. Ska kolla om jag kan koppla in strömförsörjningen
någon annanstans också ifall det är någon skum powersurge av något slag.

Redigerat av MLE
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...