Jump to content
Annons

Feedback önskas på EDM Låt.


Manner

Recommended Posts

Hallåj!

Jag är rätt ny i gamet, jag är fortfarande i det stadiet i mitt musikskapande att jag kollar primärt på youtube videos och kopierar och försöker lära mig på det sättet, jag har gjort en remix på en låt från Arcade's youtube kanal.

Skulle jag kunna få lite feedback på den, typ en sak som är bra som jag kan anamma mer och en sak som är dåligt som jag kan prioritera att jobba på att förbättra?

https://soundcloud.com/daniel-manner/arcade-lifemice-danman-remix

Vore grymt uppskattat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja, cleant! Är inte riktigt med på vad det är för clap-ljud, men kanske en perc som ska vara så. Jag hade nog smalnat pianot något, för att bredda ut det igen när synthen (stab) försvinner och pianot är mer ensamt. Smaksak, men gärna kontrast med M/S i det avseendet att inte bara kick/bas är i M. Bra level på pianot hur som helst, det ligger skönt där, inte för lågt och inte för högt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för feedbacken!

I det här fallet har jag bara använt fl keys som piano i låten, har du nå tips om hur jag smalnar av den när den är tillsammans med synthen? Jag har en plugin (Wider) som jag kan bredda med men ska jag bara göra en automation för att göra den kanalen solo typ?

Jag är rätt urusel när det gäller trummor så jag har bara lagt en preshifted clap på andra och fjärde beatet, jag har i det här fallet inte lagt flera layer. Jag är rätt osäker på volym på trummorna tyckte du att dom var bra eller var det helt tokigt, jag har bara mina egna öron att gå på så a second opinion är uppskattat 🙂

Tack än en gång att du tog dig tid!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, Manner said:

Tack för feedbacken!

I det här fallet har jag bara använt fl keys som piano i låten, har du nå tips om hur jag smalnar av den när den är tillsammans med synthen? Jag har en plugin (Wider) som jag kan bredda med men ska jag bara göra en automation för att göra den kanalen solo typ?

Jag är rätt urusel när det gäller trummor så jag har bara lagt en preshifted clap på andra och fjärde beatet, jag har i det här fallet inte lagt flera layer. Jag är rätt osäker på volym på trummorna tyckte du att dom var bra eller var det helt tokigt, jag har bara mina egna öron att gå på så a second opinion är uppskattat 🙂

Tack än en gång att du tog dig tid!

Ja, pianot har lite bredd nu som jag hör det, troligen rätt ur samplern så är det breddat så man får en sann ide om hur ett piano låter verkligt. Antingen minskar du bredd med om du har någon plugin som breddar där du skruvar ned lite, eller sätter en "mono-maker" och skruvar upp den något. Jag tycker inte du ska göra pianot helt mid, men bara så det är smalare än synthen. Bara lite lite mer mid, det är nästan så det inte ens går att säga något. Men mest nu för att få mer skillnad mellan synthen och pianot. När pianot spelar själv så ska det vara ganska brett i min mening. Detta är smaksak egentligen, men elektronisk musik handlar om kontrast och mycket annan musik också. Det blir åtminstone mindre trängsel i mid, high-mid om pianot ligger något mer centrerat. Skilj på Mid-Side och Left-Right nu, de är olika begrepp. Nivåer är ju bra vad jag hör, d.v.s. inget är konkret fel i nivåer. Clapen är väldigt "dull", men det finns ju percs som ska vara sådana. Jag hade nog satt in en fräsch clap som har mycket mer definition. All percussion ska dock inte vara kristallklar, lyssna på Blanc Space med Swift, ja Max Martin låten som har en perfekt mix. De bemästrar kontrast, och perc. som är både crisp och dull... 🙂 Jag tar en sådan låt som exempel för det är en så perfekt mix i mina öron. Det är alltså fullt möjligt att om du hade haft sång i delar av din låt, så skulle du kanske haft bäst med en inte så skarp clap, bara för att ge vocals mer definition.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan sa gebba:

Vad är det för whine noise du använder i början?

Det är bara nå random från KSHMRs sample pack tror jag, det är bara för att få lite variation så det inte lät så enformigt. Som jag sedan mixtrade lite med för att det skulle vara mer i bakgrunden.

När jag gör låten försöker jag hålla det, inte så himla enformigt. Jag har ett gäng låtar som inte ligger uppe på internet som jag gjort och ett av dom stora problemen jag har är att det alltför ofta låter alldeles för enformigt.

Tack för piano plugin tipset, laddade genast ner det! 🙂

Redigerat av Manner
Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan sa otippad:

Vet ej om du ska ha med hh när du öppnar dropet. hh är lite för smal med (i hz) och enkel, något hög med, bör finnas nån bättre. Annars gött sound!

Ska jag introducera den senare i droppet typ efter fyra första baren för att få variation eller vad kan jag alternativt byta den mot, hur skulle du göra?

Jag är ganska försiktig med trummor för att jag är så oerfaren än, så jag hittar inte riktigt än vad som passar eller vad som gör sig riktigt maffigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan sa LucianoDrossi:

Ja, pianot har lite bredd nu som jag hör det, troligen rätt ur samplern så är det breddat så man får en sann ide om hur ett piano låter verkligt. Antingen minskar du bredd med om du har någon plugin som breddar där du skruvar ned lite, eller sätter en "mono-maker" och skruvar upp den något. Jag tycker inte du ska göra pianot helt mid, men bara så det är smalare än synthen. Bara lite lite mer mid, det är nästan så det inte ens går att säga något. Men mest nu för att få mer skillnad mellan synthen och pianot. När pianot spelar själv så ska det vara ganska brett i min mening. Detta är smaksak egentligen, men elektronisk musik handlar om kontrast och mycket annan musik också. Det blir åtminstone mindre trängsel i mid, high-mid om pianot ligger något mer centrerat. Skilj på Mid-Side och Left-Right nu, de är olika begrepp. Nivåer är ju bra vad jag hör, d.v.s. inget är konkret fel i nivåer. Clapen är väldigt "dull", men det finns ju percs som ska vara sådana. Jag hade nog satt in en fräsch clap som har mycket mer definition. All percussion ska dock inte vara kristallklar, lyssna på Blanc Space med Swift, ja Max Martin låten som har en perfekt mix. De bemästrar kontrast, och perc. som är både crisp och dull... 🙂 Jag tar en sådan låt som exempel för det är en så perfekt mix i mina öron. Det är alltså fullt möjligt att om du hade haft sång i delar av din låt, så skulle du kanske haft bäst med en inte så skarp clap, bara för att ge vocals mer definition.

Jag vet att det finns addons som visar i ett spektrum hur brett eller smalt ett ljud är, ska jag helt enkelt se till att pianot är smalare än synthen men inte göra det mono, är det ett sätt att skapa en mer klarhet i låten eller hur man nu ska förklara det.

Jag brukar vara försiktig med claps och alldeles för osäker med såna som har höga transients, när en sådan passar bra det är därför jag faller för en tamare som inte "tar över" så mycket oftast. Jag ska vara lite wild and crazy och köra mer skarpare claps.

Jag gör än så länge bara instrumentals, har du några tips om jag skulle börja introducera sång, jag tänker baby steps om du har något tips bara för att få en eventuell snöboll i rullning

 

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan sa Fälten:

Hade gärna hört mer tryck i basen 🙂

 

Men i övrigt vill jag säga grymt jobbat och bra låt.

ser fram emot fler låtar.

Hur uppnår jag mer tryck i basen, ska jag mixtra med den basen jag redan har på något sätt eller ska jag lägga på fler layers, det är ett problem som uppstår ibland är att jag skulle vilja ha mer oumph i basen men jag vet inte riktigt hur jag uppnår det.

Jag vet att jag ska eq'a för att hålla bas frekvenserna i schack så att basen får härja fritt, den är sidechainad nu mot kicken bara för att kicken ska kunna skina. Har du nå magiskt knep?

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minutes ago, Manner said:

Jag vet att det finns addons som visar i ett spektrum hur brett eller smalt ett ljud är, ska jag helt enkelt se till att pianot är smalare än synthen men inte göra det mono, är det ett sätt att skapa en mer klarhet i låten eller hur man nu ska förklara det.

Jag brukar vara försiktig med claps och alldeles för osäker med såna som har höga transients, när en sådan passar bra det är därför jag faller för en tamare som inte "tar över" så mycket oftast. Jag ska vara lite wild and crazy och köra mer skarpare claps.

Jag gör än så länge bara instrumentals, har du några tips om jag skulle börja introducera sång, jag tänker baby steps om du har något tips bara för att få en eventuell snöboll i rullning

 

Ha en stereo spreader på mastringen och jämför med en nedladdad favoritlåt som öppnas utanför. 

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan sa Manner:

Hur uppnår jag mer tryck i basen, ska jag mixtra med den basen jag redan har på något sätt eller ska jag lägga på fler layers, det är ett problem som uppstår ibland är att jag skulle vilja ha mer oumph i basen men jag vet inte riktigt hur jag uppnår det.

Jag vet att jag ska eq'a för att hålla bas frekvenserna i schack så att basen får härja fritt, den är sidechainad nu mot kicken bara för att kicken ska kunna skina. Har du nå magiskt knep?

jag tror att eq med boostad bas följt av kompressor tar en långt.

Vet ej exakta inställningar, men tror du kommer hitta rätt om du nöter ett tag och jämför med vassa produktioner.

håller själv på och tränar.

 

mvh

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan sa Fälten:

jag tror att eq med boostad bas följt av kompressor tar en långt.

Vet ej exakta inställningar, men tror du kommer hitta rätt om du nöter ett tag och jämför med vassa produktioner.

håller själv på och tränar.

 

mvh

 

Jag förstår själva konceptet med kompressor, men jag är inte helt hundra på tillväga gångsättet, använder du en specifik plugin för kompressor eller använder du programmets egna? 

Använder du kompressor i master eller i olika bussar, min länkade låt här har ingen som helst mastring i stort sätt förutom eq.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan sa Manner:

Jag förstår själva konceptet med kompressor, men jag är inte helt hundra på tillväga gångsättet, använder du en specifik plugin för kompressor eller använder du programmets egna? 

Använder du kompressor i master eller i olika bussar, min länkade låt här har ingen som helst mastring i stort sätt förutom eq.

använder programmets egna eq + kompressor på varje kanal.

du kan prova olika presets som start.

 

Använder inte kompressor på master - för då börjar olika signaler ducka för andra i låten.

Dock använder jag eq på mastern.

 

men jag lär mig också så du får ta mina tips som - tips 🙂

 

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

50 minutes ago, Manner said:

Jag förstår själva konceptet med kompressor, men jag är inte helt hundra på tillväga gångsättet, använder du en specifik plugin för kompressor eller använder du programmets egna? 

Använder du kompressor i master eller i olika bussar, min länkade låt här har ingen som helst mastring i stort sätt förutom eq.

3 hours ago, Manner said:

Hur uppnår jag mer tryck i basen, ska jag mixtra med den basen jag redan har på något sätt eller ska jag lägga på fler layers, det är ett problem som uppstår ibland är att jag skulle vilja ha mer oumph i basen men jag vet inte riktigt hur jag uppnår det.

Jag vet att jag ska eq'a för att hålla bas frekvenserna i schack så att basen får härja fritt, den är sidechainad nu mot kicken bara för att kicken ska kunna skina. Har du nå magiskt knep?

Se i frequency spectrum analyzer hur mycket sub du har. Räknar med att det enda som har sub när  kick och bas går, är sub från dessa. Allt annat är low cuttat räknar jag med. 
 

Bas brukar också komprimeras hårt, så att den har ganska lite dynamiskt omfång sett till det andra i mixen. Detta gör mixen lättare och bättre oftast. Behöver du mer karaktär på bas för att den ska prata igenom mer och bli hörd, inte bara känd, så lägg på distorsion.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 hours ago, Manner said:

Jag vet att det finns addons som visar i ett spektrum hur brett eller smalt ett ljud är, ska jag helt enkelt se till att pianot är smalare än synthen men inte göra det mono, är det ett sätt att skapa en mer klarhet i låten eller hur man nu ska förklara det.

Jag brukar vara försiktig med claps och alldeles för osäker med såna som har höga transients, när en sådan passar bra det är därför jag faller för en tamare som inte "tar över" så mycket oftast. Jag ska vara lite wild and crazy och köra mer skarpare claps.

Jag gör än så länge bara instrumentals, har du några tips om jag skulle börja introducera sång, jag tänker baby steps om du har något tips bara för att få en eventuell snöboll i rullning

 

Bara lyssna på vidden eller se med en bredd-analys, Izotope Imager, ska vara gratis tror jag fortfarande...

 

Detta är lite överkurs med bredd-kontrast men de använder detta i princip all pro audio.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan sa totallyG:

Ett tips är att octav dubba melodin med ett annat sawigt ljud en oktav upp.

 

Tycker det är riktigt bra mixat annars och bra om än lite tjatigt.

Jag ska testa runt lite om jag hittar något bra ljud som passar, tack för tipset! 🙂
 

Hur skulle du annars göra för att krydda till den lite så att den inte upplevdes lika tjatig, har du nå ninjatricks?

Redigerat av Manner
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan sa LucianoDrossi:

Ja, här saknas vocals som hade gjort denna låt komplett. Men det är mycket ett annat område...

Det är där mitt största mål ligger för tillfället, att börja lägga till vocals men det är helt okänd mark för mig, jag vet inte ens vart jag hittar ’ok’ vocals, har du några tips om vart jag kan samla på mig lite kunskap alternativt erfarenhet?

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minutes ago, Manner said:

Det är där mitt största mål ligger för tillfället, att börja lägga till vocals men det är helt okänd mark för mig, jag vet inte ens vart jag hittar ’ok’ vocals, har du några tips om vart jag kan samla på mig lite kunskap alternativt erfarenhet?

Du får spela melodier på piano, sedan lägga text till de du tycker är bra nog och avgöra vad som ska vara verse, pre chorus, chorus. Det börjar alltså bli  komplext, men någon som har det i sig kan utvecklas snabbt. Melody is king...

Det finns online tjänster med vokalister som säljer sessions, dvs bara på skript, inte collab. Fiverr är en grymt bra plats för detta, israelisk. Man får förlita sig på att de har pro mic som passar deras röst och att de har någon form av akustisk behandling i rummet. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan sa LucianoDrossi:

 

Jag testade det där med att lägga till distorsion, det var ju helt magiskt! Jag har märkligt nog aldrig hört någon ens nämna det innan.. jävligt nice :)

När man kompressar (komprimerar?!) så är själva principen som jag förstår det att man pressar ihop ljudet och ökar gainen för att få ljudet att låta mer.  Hur ska attack och release ligga vara när man komprimerar bas? Jag använder fl studios egna för tillfället när jag ibland försöker mig på, finns det någon annan plugin som du skulle rekommendera?

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minutes ago, Manner said:

Jag testade det där med att lägga till distorsion, det var ju helt magiskt! Jag har märkligt nog aldrig hört någon ens nämna det innan.. jävligt nice 🙂

När man kompressar (komprimerar?!) så är själva principen som jag förstår det att man pressar ihop ljudet och ökar gainen för att få ljudet att låta mer.  Hur ska attack och release ligga vara när man komprimerar bas? Jag använder fl studios egna för tillfället när jag ibland försöker mig på, finns det någon annan plugin som du skulle rekommendera?

Komp är så lätt egentligen att förr och än idag så kopplar man bara på komp och färdigt, men justerar tröskel så att gain reduction (GR) inte blir skadligt hög. Allt mellan 0.5 till 6.0 dB i GR. Kan gå längre, men med risker att det låter sprängt. Det blir en lättare mix, samt att olika noter KAN ha lite olika volym, och då håller komp. en mer konsistent nivå. Jag hävdar att komp är först och främst att hålla jämnhet, men ja, också för ökad loudness. Samtidigt för kontrast, för att skicka vissa element bakåt i mixen. Det är en hel vetenskap. Mixen blir tight med rätt komp, och vissa andra mindre kompade element framstår bättre. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...