Jump to content
Annons

Köpa studiomonitorer


Hasselsnoken

Recommended Posts

Om man producerat musik i mer än ett år. Ingen hardcore producering men det har blivit mer och mer på senare tid. Är det värt att investera i ett par studiomonitorer? I sådana fall vilka som är ganska budget och bra? Sitter just nu med ett par AKG K240. Ska tilläggas att min musik inte låter särskilt bra.

Här är lite av det jag har gjort:

 


https://soundcloud.com/user-29763063/wallbang

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Finns en rätt ny artikel här på forumet som behandlar ämnet:

Guide till studiomonitorer

Istället för Yamaha HS8 kan jag rekommendera HS7 som går loss för en mindre peng. Har ett par själv och tycker de är ett givet val för priset.

Innan du gör ett köp, jämför dina egna låtar mot kommersiella låtar i t ex en grafisk EQ och försök hitta en bättre balans i dina mixar. Titta på hur en kommersiell låt ligger i frekvensfördelning, jämfört med dina egna. Lysdna på dina egna låtar i olika ljudsystem; in-ear lurar, polarens stereo, i bilen eller bäst av allt på en klubb. Ljudsystem på en klubb plockar ner en på jorden rätt snabbt, om man trodde man hade en bra mix... 😂

Mycket handlar om att känna sin egen utrustning och kompensera för problemfrekvenser. AKG240 kanske är svinbra för dig, men utan att kunna göra korrekta jämförelser är det inte värt att köpa studiomonitorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte HS7 lite för stora för ett vanligt sovrum? Och det hjälper väl med ett par monitorer om man ska jämföra på olika ljudsystem? Om man nästan bara har tillgång till hörlurar så är det väl ändå en ganska bra uppgradering med monitorer? Behövs akustiska plattor på väggarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minutes ago, Hasselsnoken said:

Är inte HS7 lite för stora för ett vanligt sovrum? Och det hjälper väl med ett par monitorer om man ska jämföra på olika ljudsystem? Om man nästan bara har tillgång till hörlurar så är det väl ändå en ganska bra uppgradering med monitorer? Behövs akustiska plattor på väggarna?

Hur många kvadrat? Du vill sitta med skärm och monitorer mot kortsidan.

Klart du kan köpa HS5 också, men basen går inte lika djupt. Tror de rullar av runt 60hz vilket enligt mig är för högt för mycket inom EDM om man inte har nåt annat ljudsystem att referenskolla subben mot. 

Skulle säga att akustikbehandling är minst lika viktigt som monitorer. Är det en priofråga röstar jag ändå på monitorer först, sen basfällor och absorbenter i tak/på vägg (eftersom du bara har lurar i dagsläget.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Sub ska du absolut inte ha till det lilla rummet. Om du köper, beställ från internet (t ex dlx music eller dj service) och nyttja distansköplagen om du inte är nöjd. Eller köp i butik och kolla möjligheter till retur. Worst case får du betala returfrakt med pengar tillbaka.

Jag tror i alla fall du blir nöjd.

Jag hade ett rum på 12 kvm när jag använde hs7. Hade inga problem som smatör. Jag menar amatör.

 

Redigerat av candybag
  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, kanske 1,5x1,5m på bakre väggen, på sidoväggarna i höjd med ditt huvud, och i tak ungefär ovan där du sitter? Basfällor i hörn.

Beror på dina möbler också, väggmaterial, fönster, bjälklag. Det är en vetenskap för sig, tyvärr är jag amatör även på detta området. Finns mängder av billiga DIY- lösningar på nätet. Auralex har också en "gratistjänst" för placering av absorbenter efter rumsutformning men de utgår med lösningar från sitt egna sortiment.

För att återknyta till kärnfrågan och din kunskapsnivå skulle jag chilla med allt ovan tills du läst på mer själv. Om man inte själv märker att man behöver absorbenter finns ingen anledning att plöja ner pengar.

Hits blir inte gjorda av varken akustikbehandling, bästa DAW:en eller dyra studiomonitorer 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Tycker definitivt du ska köpa ett par.

Det är, även utan "studioakustik" skönt att slippa lurar när man sitter å skriver/proddar. 

Jag skulle lätt välja halvtaskig akustik och monitorer framför timmar med lurar när jag skriver.

För seriös mixning/mastering krävs så klart en rättvis akustik men gissar att det inte är ditt primära mål. Till viktiga beslut i produktionen och för referenslyssning så har du ju kvar möjligheten att lyssna i lurarna.

Leta efter begagnade monitorer på Blocket eller Vend om du har begränsad budget. Det brukar va bra prutmån och finns gott om semiproffs utrustning där man dessutom kan få med tex kablage på köpet. Då kan du testa ett tag, ångrar du dig får du säkert tillbaka pengarna om du säljer dem vidare. 

Vill du komma högre i nivå senare så prioritera akustikbehandling först, sen bättre monitorer.

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

HS7 är säker bra. Yamaha har gjort några bra och massor helt ok modeller, har dock aldrig testa just dem.

Men det finns en mängd andra märken som säkert funkar fint för dina behov. 
Jag skulle börja med att se vad som finns på rea eller begagnat och sedan googla å fördjupa dig i dem alternativen du känner passar din budget och ditt utrymme om det är ont om plats.

Du kan säkert be butiken eller säljaren att låta dig provlyssna om du känner dig osäker.

Själv började jag med alesis m1 mk2 en gång i tiden och dem var fullt tillräckligt för mig i flera år.

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Är den fjärde generationens KRK Rokit RP5 något? Har hört att i alla fall gen 3 hade lite för mycket bas men att det ska ha blivit ganska mycket bättre med gen 4. Tänker att de går ned till 43hz och inte är särskilt dyra. Ett ljudkort är väl också behövligt? Scarlett solo?

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan sa Hasselsnoken:

Är den fjärde generationens KRK Rokit RP5 något? Har hört att i alla fall gen 3 hade lite för mycket bas men att det ska ha blivit ganska mycket bättre med gen 4. Tänker att de går ned till 43hz och inte är särskilt dyra. Ett ljudkort är väl också behövligt? Scarlett solo?

Hejsan! Kör själv på ett par KRK Rokit5.

Nöjd med dessa,  men har ej heller ägt några andra.  Men tycker dom gett en bra ljudbild och inhyrd allt för mjt bas. Tog mig ett tag att lägga mig "lyssna" på monitorer och att inte ha lyssningen son ert par vanliga högtalare🙄.

Kör även på Scarlett 2i2, innan hade jag Firebox från Presonus. Rätt ok, men denna finns ej driven via usb utan en firewire kabel.  Lite mer instabil..

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...