Jump to content
Annons

Mono Kompabilitet - Viktigt?


Melker Bergner

Recommended Posts

Hej allihopa! 

Jag har under senare tid stött på att folk pratar om att ens låtar ska vara kompatibla i mono, det vill säga att för mycket viktiga instrument inte ska försvinna när låten spelas i mono. Jag vill gärna att mina låtar funkar i mono eftersom mitt mål är att få dem spelade i klubbar där systemen oftast är i mono. Min fråga är då hur man ska göra för att vissa instrument inte ska försvinna när man spelar i mono. Hur ska man göra när ens låt inte funkar i mono? Hoppas ni förstår vad jag menar 🙂

Tack på förhand!
Melker

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag vet ju inte riktigt om det svarar på din fråga men.

Jag brukar lägga en stereo plugg på masterkanalen som jag ställer i mono. Tycker jag är jättebra för att höra hur det låter i mono. Trycker iofs till ljudet lite men också ett bra sätt för att få instrumenten på rätt plats i ljudbilden.

Hörs med en gång om t.ex hi-haten sticker ut eller försvinner. Mutar pluggen sen naturligtvis innan rendering.

Redigerat av YellowStudio
Link to comment
Dela på andra sajter

Faran kommer när man kör stereobredd enhancers var som helst. Det leker ofta med fasen för att bredda, och där kan det bli svagare eller försvinna i mono. 

Tycker det är väldigt få specialfall där jag använder stereobreddare faktiskt.. 

Om det ska användas så kan det funka bra på reverb och bakgrundsgrejer. Men bara om det verkligen adderar nått till musiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Försvinner ett instrument då man spelar i mono så får man kolla hur man processat det. Vilka stereoeffekter ligger på? Har man två stycken kopior av samma instrument vänster/höger som är processade olika? Det är också en stereoeffekt. Lyssna i mono och ta bort stereoeffekterna en och en och se vad som skapar problemet. Sen är det bara att experimentera och se om man kan få samma effekt, utan att förstöra monokompatibiliteten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klokt att inte glömma Mono, även om en del system körs i Stereo. Lyssna på dina mixar i mono, så märker du vad som är fel. Sen tycker jag tydlighet är viktigt, lyssna utanför rummet eller t.o.m med stängd dörr eller få tillgång till ett större system och testa din låt. I klubbmusik är det stora penseln som gäller. Se framför allt till att basen blir centrerad. /Tobias

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar! Jag brukar också ha en plugg på mastern så man snabbt kan lyssna och jämföra mixen snabbt. Har dock problem med olika instrument som till exempel pianon som redan från början, utan någon extra stereo processing, som ändå inte funkar i mono. Dock så blir det likadant med riktiga låtar av till exempel Avicii så det kanske inte är onormalt....... Det finns ju också vissa syntar som börjar "phasea" i mono. Det antar jag att det kanske inte finns så mycket att göra åt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Från folk som lyssnar på musik genom högtalaren i mobilen till de som har en Google Nest mini eller Sonos One i bokhyllan, Sverige är fullt av mono.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
9 timmar sedan sa Linus:

Från folk som lyssnar på musik genom högtalaren i mobilen till de som har en Google Nest mini eller Sonos One i bokhyllan, Sverige är fullt av mono.

Japp mer mono än någonsin, världen går baklänges. 😉 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
On 2020-03-23 at 22:57 sa Linus:

Från folk som lyssnar på musik genom högtalaren i mobilen till de som har en Google Nest mini eller Sonos One i bokhyllan, Sverige är fullt av mono.

Kanske lika bra att ha monospåret som standard och stereo som undantag.  De är väl bara earpods som är stereo nuförtiden..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...