Jump to content
Annons

Nytt ljudkort Liten studio


Fyhr

Recommended Posts

Hejsan!

Finns det några här inne som har lite bra råd? Har kört ett Motu 828mkII usb 2.0 flera år nu. Efter flytt så vill det inte fungera. Det lyser men hur jag vrider och trycker på knapparna (Setup) m.m. så händer inget. Datorn hittar inte ljudkortet heller hur jag än gör. Någon sa att jag måste nog uppdatera mitt firmware? Kan nog vara sant men vet inte hur man gör det eller vart jag får det ifrån , Motu antar jag men de svarar aldrig på mitt support ärende så?? Blir nog inget Motu om jag köper nytt. Då det inte går att skruva på knapparna inget händer så kanske det inte går att installera nytt firmware heller ? Jag vet inte, kortet kan ju ha gått sönder, köpte det 2007 tror jag och har kört det med ett Sequel program . Någon som vet något om dessa Motu ljudkort om det kan vara trasigt när det beter sig som jag förklara , om det finns någon som lagar dom? Eller om man kan uppgradera firmware på dom, om det hoppar igång då? I annat fall, vad rekommenderas ifall jag behöver köpa ett nytt ? Har en liten hemma studio, spelar in analogt mest med uppmickad förstärkare någon som spelar och så sång. Tacksam för info och tips...Mvh Jonas 4wheel Studio. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du testat med en annan usb kabel eller med en annan dator eller både och? Vad är det som är nytt nu jämfört med innan flytten? Det är nog lite så du måste tänka, typ uteslutningsmetoden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang byte av dator så, ja...har bytt från min byggda äldre studio dator som jag hade XP på när allt funka till en nyare med ett Windows 7 uppdaterat till Windows 10. Jag provade först med att uppdatera min gamla Fab4 dator från XP till Windows 7 och installera mitt Sequel program där men som sagt funka inte. Nu,,,annan dator med uppdaterat 7 till 10 Windows och installerat allt där men går inte. Usb sladden är den samma som jag haft och det har ju funkat med den hela tiden förut så?? Har ingen annan, gå och köpa en för just test känns lite sådär? Att själva ljudkortet har gått sönder vid flytt är ju möjligt, kall lödning sas det....visst?

Det händer ju inget som sagt när jag trycker och vrider på knapparna så? LCD displayen står fast på "Motu 828USB V1.01" Ändras inget där hur jag trycker och vrider. Är det tecken på att det är trasigt då eller? 

Mvh Jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nåt med att du måste installera kortet som administratör förmodligen i win 10 för att allt ska funka. Har läst om nåt sånt men där kan jag inte hjälpa då jag kör mac

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
6 minutes ago, peterT said:

Finns det drivrutiner till kortet det är ju 13 år gammalt?

RME firade av 20 år för fireface800 som får nya uppgraderingar vid behov.  Och HDSP9652 är ungefär lika gammalt och går fortfarande att köpa nytt.  Motu försöker nog matcha RME så 13 är väl bara medelålders.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, Fyhr said:

...Usb sladden är den samma som jag haft och det har ju funkat med den hela tiden förut så?? Har ingen annan, gå och köpa en för just test känns lite sådär?...

Sladdar kan ju paja de också, billigare än att köpa nytt ljudkort... Har du installerat drivrutin för kortet ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Back....

Har inte fått någon fråga eller liknande ang installera kortet som administratör men det kan ju vara värt att testa. Får prova manuellt kanske om det kan gå men, det har inte funnits att hitta ens på datorn när det varit ihopkopplat så..hmmm? Drivrutiner finns och dom har jag fått de senaste av Motu och de funkar för både Windows 7 och 10. Har kört in de drivrutinerna men, varken ljudkortet eller datorn reagerar ju på något. Får förvisso massa felrutor som kommer upp. Kan lägga upp några här imorgon då jag är på fel dator i skrivandets stund. Hård nöt att knäcka detta....visst en ny usb kabel why not? Misstänker nog själv att det hänt något galet med ljudkortet men, vad?? Flytta ju det försiktigt? Segt..... J.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej ni alla!

Ja nu är det skit samma. Fick rådet (dumt) att prova en ny strömsladd (220V) och ett annat eluttag?

Det var Motu support som tyckte....känns inte som nått vettigt men, gjorde som dom sa för att kunna svara dom att det var gjort. Givetvis så hände ju inget nytt fungerande av det, kortet stod på det vanliga "Motu 828USB V1.01" och inga knappar ändrade på det, tryck vrid på allt ingen förändring. Tänkte automatsäkring utlöst reset knapp kanske? Hitta en liten slidande röd knapp på sidan av kortet i ett litet hål. Såg knappt vad det stod men, vad har jag att förlora så, tryckte på knappen och allt börja ryka och lukta bränd bakelit/elektronik. Sen kan jag lova att kortet var dött..svart så, där rök ett antal tusenlappar upp, kul.

Såg sen (med glasögon på) att det stod 23V och 15V hmmm....shit.

Så, nu är det väl mer...vad köper man nytt idag som är skapligt bra?? Spelar in analogt...tips? Jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Ja som jag skrev så gick Motu kortet upp i rök och tänker inte försöka  laga det, inte nu i alla fall .

Så, ett nytt är på gång. Hitta ett företag som säger sig veta det mesta när det gäller ljudkort och mycket annat med ?

Andreasson Musik, och de tyckte att jag skulle skaffa ett sånt här efter jag förklarat mitt upplägg här hemma för dom.

Vad tror ni här om detta ljudkort ? https://frithiofsmusik.se/steinberg-ur44     Mvh Jonas 4wheeldrive.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså jag är skeptisk till USB ljudkort och föredrar Pcie eller firewire. Det är ofta så mycket som går via USB nu för tiden utöver tex ett ljudkort så det känns som att det är upplagt för strul.

Som jag fattat det så är dom inte ens USB 3 heller och det skulle man tycka vore det naturliga steget att ta för ljudkort med USB anslutning.

Men det kanske inte finns annat än USB kort för vettiga pengar längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, brusar dom...det vill jag inte, störande. Får kolla det med dom. Vilka modeller menas med Audient och SSL?

Vad är SSL förresten? Tror jag gått igenom de flesta ljudkorten? Jag behöver väl inte massa inputs men en del.

Men USB kan jag tänka mig och då helst 3.0 men, är det inte 3 menar du pop53? Då ljuger dom ju? Får kollas med...

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag har fattat det så är det mera krut i USB 3 så därför borde latencyn vara lägre. Det en jävla skillnad på videosidan i alla fall och jag tror inte det finns många capture kort för 4k som inte är USB 3.

Men är ingen expert och för två ljudströmmar borde det som mixamannen säger räcka gott med den bandbredd som USB 2 har. Men jag tänker alltid fler än två och minst 4 helst fler då det blir mindre slitage på grejorna om man slipper koppla i och ur grejor hela tiden.

Firewire är som sagt nog rätt dött nu men jag har alla mina hackmacar och min mac pro 3.1 kvar så jag behöver fw kort, pci eller pcie kort fortfarande. 

Den enda dator jag kommer att ersätta är min videodator för att för allt ljudrelaterat funkar samtliga av mina datorer fortfarande bra och kommer att få duga resten av mitt liv förmodligen.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej pop53! Hmmm, få se nu,,Midi det är väl om man har något externt inkopplat typ en synth eller så?

Loopar, är det dom ljudgrejerna som finns färdiga att välja på i Sequel programet?

I så fall så är det loopar. Jag plocka ihop till en låt men hela jäkla låten kan ju inte gå i en tonart,,tjatigt värr. 

Förr hade jag som ett pianobord som gick att få upp men det kan jag inte hitta längre? Inget proffs på det här men det har du väl redan förstått 😉 Köpte sequel för att det skulle vara lite lättare att börja med och förstå sig på. Svårt att säga hur bra det är då jag inte är någon expert men, det har väl funkat och jag mfl har ju gjort ett antal låtar med det men, det finns nog mer att få ut av det om man fattar allt. Just nu vill jag bara byta tonart... 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-02-11 at 12:30, Fyhr said:

Hej ni alla!

Ja nu är det skit samma. Fick rådet (dumt) att prova en ny strömsladd (220V) och ett annat eluttag?

Det var Motu support som tyckte....känns inte som nått vettigt men, gjorde som dom sa för att kunna svara dom att det var gjort. Givetvis så hände ju inget nytt fungerande av det, kortet stod på det vanliga "Motu 828USB V1.01" och inga knappar ändrade på det, tryck vrid på allt ingen förändring. Tänkte automatsäkring utlöst reset knapp kanske? Hitta en liten slidande röd knapp på sidan av kortet i ett litet hål. Såg knappt vad det stod men, vad har jag att förlora så, tryckte på knappen och allt börja ryka och lukta bränd bakelit/elektronik. Sen kan jag lova att kortet var dött..svart så, där rök ett antal tusenlappar upp, kul.

Såg sen (med glasögon på) att det stod 23V och 15V hmmm....shit.

Så, nu är det väl mer...vad köper man nytt idag som är skapligt bra?? Spelar in analogt...tips? Jonas

Förlåt men.....😂🤣😂🤣😂
Förutom den reaktionen skulle jag titta på Focusrite.  Lite beroende på vad du pratar för budget och antal I/O.  De har det mesta och är väldigt bra grejer.

Presonus gör också bra kort med låg latency.  

Redigerat av Nbient
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-02-17 at 15:45, Fyhr said:

Hej pop53! Hmmm, få se nu,,Midi det är väl om man har något externt inkopplat typ en synth eller så?

Loopar, är det dom ljudgrejerna som finns färdiga att välja på i Sequel programet?

I så fall så är det loopar. Jag plocka ihop till en låt men hela jäkla låten kan ju inte gå i en tonart,,tjatigt värr. 

Förr hade jag som ett pianobord som gick att få upp men det kan jag inte hitta längre? Inget proffs på det här men det har du väl redan förstått 😉 Köpte sequel för att det skulle vara lite lättare att börja med och förstå sig på. Svårt att säga hur bra det är då jag inte är någon expert men, det har väl funkat och jag mfl har ju gjort ett antal låtar med det men, det finns nog mer att få ut av det om man fattar allt. Just nu vill jag bara byta tonart... 

Nej Midi är språket som tex syntar kommunicerar med men även tex en trum plugin snackar midi. Loopar är förinspelade ljudsnuttar som man kan manipulera på olika sätt.

Låtar brukar nog gå i en tonart så jag tror du tänker på ackord. Typ att som i ditt fall här att byta från G på en loop till ett A etc. Det suger om det bara är ett ackord i låten minst två behövs tycker jag i alla fall.

Kolla på youtube det borde finnas video där som visar lite hur man gör i det programmet. 

Länkar till olika videos

https://www.youtube.com/results?search_query=steinberg+sequel+3

 

 

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Ok, språket så är det väl men det var ungefär vad jag menade och loopar är sånna ljudsnuttar som är i programmet.

Jag har ju använt loopar just nu och gjort låt dängor men , de blir aldrig klara för jag kan bara ändra på allt eller inget.

Börjar jag lägga de färdiga loop remsorna i C och sen längre fram vill ändra bas gitarr eller piano till G då blir allt i G?

Provat att markera de jag vill ändra och valt G men allt blir då ändrat ändå? Det är ju lite struligare för mig då jag kör med huvudmus och ett skrivbord på skärmen. Är förlamad så vanlig keyboard funkar inte. Det borde gå om jag kan hitta hur jag får fram det där piano bordet. Vet att jag lyckats byta med det tidigare men, det är som borta? 

Fick också ett tips om ett Focusrite Clarett usb. Inte sett förut...erfarenheter av det...någon? Ska läsa på om det samt, träla vidare i mitt jäkla Sequel. Tack så länge... Mvh Jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Googlade och hittade en manual, skrev så här.

 

 

sequel.jpeg

Där under Advanced Features/Smart Transpose hittar du nåt som kanske kan hjälpa till -> 

When you set the Project Root Key in the Pilot Zone, it

becomes the reference that any audio file or MIDI loop will

follow when it is added to a project.

 

1805937222_sequel1.thumb.jpeg.15d8366938820f705f09e4e41b571126.jpeg

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Kunde inte avbilda hela texten så du åker nog på att ladda hem PDFen själv alt att jag skickar den till dig på nåt sätt.

Ska kolla lite om jag hittar den inbyggda keyboarden 

 

sequel2.thumb.jpeg.71645f5240a2bfd11b59796b3d2b86fe.jpeg

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...