Jump to content
Annons

Ljudisolera sov-alkov hyresrätt


Recommended Posts

Hej Alla Studiointresserade!

Jag hoppas mitt ämne hör hit - jag tänkte bygga en mini-studio i min etta i ett hyreshus. Eller rättare sagt, dämpa upp en sovalkov:

(mått för alkoven - djup 2,15m höjd 2,45m längd 2,90m )

Jag vill att dämpningen ska gå åt båda håll dvs att jag inte hör hissar och bilar utanför (ljud som tar sig in är främst lågfrekventa bumliga ljud som jag tror ligger lågt i register och kanske sjunger i husets betongstomme..? ) och att grannarna inte hör gitarren och ev. högtalare om de får plats därinne.

Min undring är hur mycket jobb jag behöver göra för att åstadkomma detta, behöver jag bygga ett flytande konstruktion på gummifötter samt dämpa med ull och ha luftspalter mm - eller räcker det med gipsväggar? Antar att jag kommer behöva dra ventilation också och undrar om någon vet hur det fungerar, behövs det någon fläkt eller liknande?

Mycket tacksam för svar och funderingar 🙂

Ha det fint, mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Citat från denna tråd: https://www.gearslutz.com/board/studio-building-acoustics/1263660-bought-building.html (Inlägg nr 14)

" If you want high isolation in your studio, such that sound doesn't get in or out, then you have no choice: you MUST seal the walls, floor, ceiling, doors, and electrical system airtight, with no gaps, cracks or holes. The reason is simple: if air can get through somewhere, then so can sound, because sound is just vibrating air.

Thus, to isolate a studio, you do need to have an air-tight "shell" around you. In fact, you really need two such airtight shells, usually called the "outer leaf" and the "inner leaf", because that's the cheapest and most effective way to isolate a studio.

If you just have one "leaf", then it needs to be enormously thick, heavy, and massive in order to get decent isolation. A two-foot thick reinforced concrete bunker would be a good example. Unreasonable for a home studio! But that would get you decent isolation..... It can also be done with three leaves, four leaves, etc. but that just makes it unnecessary complex and expensive, and takes up lots of wasted space.

Two leaves is the best option: So most studios are built with an outer-leaf that consists of a stud frame with some type of sheathing on just one side of the frame, then an air gap, then an inner-leaf that is often also just another stud frame with some type of sheathing on just one side of the frame. The "sheathing" is often something like OSB, plywood, MDF, or drywall, and often each leaf is built up from two or more layers of those materials. And each leaf is also sealed totally airtight, al around, very carefully, for the same reason as above: even a tiny crack or gap can let through a large amount of sound, so the leaf MUST be sealed air-tight to get good isolation."

Så ja tyvärr, ganska mycket jobb! Dessutom så måste golvet troligtvis flytas.

Redigerat av ostfisk
Link to comment
Dela på andra sajter

Och detta i en hyreslägenhet...!

Om du ska göra ett ambitiöst bygge, försök se till att du kan plocka ner det hela i delar så att det går att montera ihop det igen den dagen du flyttar.

Ingrepp i en hyreslägenhet kräver sannolikt hyresvärdens tilltstånd. Vad kan det väga? Får du ställa in en låda på åtskilliga 100 kg i alkoven?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan säkert dämpa ljuden men helt isolerat blir det ju inte. Vilket du ju själv antyder redan. 

Om du får ha en så tung ljudkur där du vill ha den så kan du ju kolla på Sheetblock som är en tunn matta med hög dencitet. Den och ett lager gips borde räcka långt för att dämpa ljudet. Evetuellt att du bara bygger ett rum på den mattan så att det inte nuddar väggar och tak heller. 

Redigerat av -k9-
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack allihopa för era svar!!

Ja får undersöka tyngden då kanske.. 

vill poängtera att det främst är lågfrekventa / vibrerande ljud som tar sig in i lägenheten och funderar på om flytande golv/golv på Sheetblock + gipsväggar kan räcka mot dessa typer av ljud? 

Mvh 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...