Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden 2019 (alias Längstah)


CHAE

Recommended Posts

Annons

Har fiber nu. 500+ både upp och ner. 

Skulle köpa material att bygga en vägg med absorbenter och duffutioner (de diffutioner jag visat förut) men det var slut på det jag ville ha ifrån bygghandlaren. Som tur var. Gick in på Jysk och då hade de färdiga bänkar som var som klippta och skurna för mitt bygge. Dessa bänkar var billigare än materialet skulle kostat mig. Dessutom så är de ju bara att montera ihop. Köpte även skyltexemplaret så den var bara att ställa på plats. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

laddar över grejs/låtar/projekt från en gammal hårddisk till nydatorn. tar tid...............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, slejnard said:

nu är det ju i april så jag har varit lat. senaste generationen i5. egentligen en speldator men funkar klockrent till musik!

i5 är bra så det är klart att det räcker till. Speldatorer burkar vara gymma för musik, men det kan vara smart att sätta i en HDD som inte är SSD när man sysslar med musik dock. En SSD klarar inte av att man skriver över och raderar så många filer som man ofta gör hela tiden när man spelar in och så. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, -k9- said:

i5 är bra så det är klart att det räcker till. Speldatorer burkar vara gymma för musik, men det kan vara smart att sätta i en HDD som inte är SSD när man sysslar med musik dock. En SSD klarar inte av att man skriver över och raderar så många filer som man ofta gör hela tiden när man spelar in och så. 

 

Har en extra disk. Men var har du hört det där? Nästan alla nya datorer kommer med SSD. Min är stationär för övrigt. Men många kör ju med laptop idag

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, slejnard said:

Fysioterapeut? Bra jobbat! 👍😊

Näää, jag har bara masserat mer än jag någonsin gjort förut. 😊 På okända människor. Nu måste jag köpa en massagebänk och en vikvägg. Och mer olja. Det är bara 11 månader kvar tills jag är färdigutbildad...

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, SnigelDynamit said:

Näää, jag har bara masserat mer än jag någonsin gjort förut. 😊 På okända människor. Nu måste jag köpa en massagebänk och en vikvägg. Och mer olja. Det är bara 11 månader kvar tills jag är färdigutbildad...

Alright 🙂 lycka till! 👍

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, slejnard said:

Har en extra disk. Men var har du hört det där? Nästan alla nya datorer kommer med SSD. Min är stationär för övrigt. Men många kör ju med laptop idag

Det är "inbyggt" i en SSD att den har ett begränsat antal gånger man kan kan skriva, radera och skriva över filer. Oftat så är det inget problem då de flesta installerar spel och så på dem. Men måste man skriva över stora filer ofta och tätt så slits en SSD fortare än en HDD. En HDD måste man dock köra en massa underhålls mjukvara ofta för att den ska ska funka optimalt, som defragmetera och så. En SSD ska man INTE defragmentera och hålla på med alls. 

Här är en av många texter som belyser just det. 

 

"SSDs Fail Too

Just like hard drives, SSDs can wear out, though for different reasons. With hard drives, it’s often just the mechanical reality of a spinning motor that wears down over time. Although there are no moving parts inside an SSD, each memory bank has a finite life expectancy — a limit on the number of times it can be written to and read from before it stops working. Logic built into the drives tries to dynamically manage these operations to minimize problems and extend its life.

For practical purposes, most of us don’t need to worry about SSD longevity. An SSD you put in your computer today will likely outlast the computer. But it’s sobering to remember that even though SSDs are inherently more rugged than hard drives, they’re still prone to the same laws of entropy as everything else in the universe." 


taget from backblaze. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hnmn var inte menat som en diss eller så. 😲 

Ville bara tala om att en SSD slits fortare om man raderar och skriver över ofta. Tycker man inte att det är ett problem så gör det ju inget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just nu, -k9- said:

Hnmn var inte menat som en diss eller så. 😲 

Ville bara tala om att en SSD slits fortare om man raderar och skriver över ofta. Tycker man inte att det är ett problem så gör det ju inget.

Ok. Men du låter som att du försöker mästra? Jag ser inget problem och har inte haft det på den andra datorn heller. Undrar om ens nån ser SSD som ett problem vid inspelning? Vad säger du @Neosus? Eller @Linus som kan mycket om datorer? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte hur jag kan låta som att jag försöker mästra nu? 😳  Försökte ju bara ge dig ett tips. Tror att jag slutar skriva här igen då jag bara stör folk tydligen. ☹️

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, -k9- said:

Förstår inte hur jag kan låta som att jag försöker mästra nu? 😳  Försökte ju bara ge dig ett tips. Tror att jag slutar skriva här igen då jag bara stör folk tydligen. ☹️

Så jag ska byta ut SSDdiskarna? 
Nä en diskussion måste du kunna ta även om man tycker olika. Tycker inte du ska sluta skriva för det. 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...