Jump to content
Annons

Är det bättre ljud i dagens ljudkort än ädre varianter..?


Jizzen

Recommended Posts

Det mesta utvecklas ju med tiden och så borde väl även ljudkorten göra rent ljudmässigt också, tycker jag. Nu tänkte jag i och för sig inte byta ut mitt gamla ljudkort mot ett nytt för att i första hand få bättre ljud, men ett ännu bättre ljud vore förstås en bonus om det blir så. Idag använder jag ett internt gammalt hederligt ? M-Audio Audiopjile 2496 som jag köpte någon gång i början av 2000-talet tror jag. Ett gammalt kort alltså, men jag har varit nöjd med ljudet och det har fungerat perfekt för mig under alla år.

Idag tänkte jag besöka en musikaffär och där blir det nog att hämta upp ett nytt ljudinterface i form av Audient iD4. Ett enkelt och billigt "ljudkort" som har fått mycket fin kritik. Audient iD4 kommer alltså ersätta mitt gamla Audiophile 2496, men även min mickpreamp StudioProject VTB1 eftersom det finns en mickpreamp inbyggd i iD4:an. Frågan är...kommer jag uppleva någon kvalitetshöjning på ljudet rent allmänt och på mina sånginspelningar i synnerhet? Vi förutsätter att jag har ett perfekt akustikbehandlat rum så att vi plockar bort den faktorn när ni svarar... ?

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

VTB1 kan du fortfarande använda med ID4. Det är en gammal preamp som fortfarande säljs så de är nog ganska OK. Den är betydligt mer färgande än ID4 vilket nog kan vara ganska trevligt. Jag skulle personligen rata ID4 eftersom den inte har någon stereo ingång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej men preampen kommer att låta annorlunda allt annat är rena struntpratet oavsett prislapp. Jag har både Pci, firewire och en usb variant och mest naturtroget är pci korten. Har tex 6 M-audiokort, 2 Delta 44,  1 Delta 66 och 3 Delta 1010 alla låter kanonbra.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det blir intressant att följa ditt äventyr 🙂. Jag har själv ett delta 66 från 2003 (pci), tänkte byta för några år sedan till ett usb interface men lämnade tillbaka det för jag fick inte till latency'n till i mina öron rimliga värden, hamnade som bäst runt 9 ms, på mitt delta är det nu 3,5 ms...

Jag såg att du har win 10, visste inte att de hade uppdaterat drivrutinerna till att stödja win 10, för några år sedan när jag köpte ny dator valde jag att ha win 7 av den anledningen, nu kanske jag skulle uppgradera då :).

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudinterfacet + lite annat smått är nu inhandlat, men jag gjorde en rejäl miss kan man väl säga. Förutom ljudinterfacet var tanken att jag skulle få med mig ett par Focal Alpha 65 hem från butiken (enligt deras hemsida fanns de nämligen i lager), men väl där så visade det sig att de inte hade några hemma. Tänkte att jag kanske borde ringa innan jag sticker iväg, men jag valde ändå att lita blint på att lagerinformationen på deras hemsida stämde. Aja..jag får mig nu en 25-mila utflykt i alla fall. Hoppas Audient iD4 är värt den utflykten... ?

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag passade i alla fall på att lyssna på Yamaha HS7, Focal Alpha 80 och Focal Shape 50. Jag kan inte säga att någon av modellerna direkt imponerade på mig i butiken (kanske skulle låta bättre hemma). Focal Alpha 80 var i alla fall den som lät fylligast och där rösterna kom fram tydligast. Förutsättningarna för bra ljud var förstås inte de bästa i butiken, men lyssningen fick mig att fundera på om jag kanske ska köra vidare med mina Dynaudio Audience 42 + sub ett tag till. De kanske fungerar i kombination med ett par vettiga hörlurar (Sennheiser HD 525 ref. och Beyerdynamic DT-770 Pro). 

Det var nog meningen att några Focal Alpha 65 inte skulle finnas på lager för mig idag så att jag fick en chans att tänka igenom det här med studiomonitorer ett varv till. Tror nästan det faktiskt... ?

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, stajo säger:

Ja det blir intressant att följa ditt äventyr 🙂. Jag har själv ett delta 66 från 2003 (pci), tänkte byta för några år sedan till ett usb interface men lämnade tillbaka det för jag fick inte till latency'n till i mina öron rimliga värden, hamnade som bäst runt 9 ms, på mitt delta är det nu 3,5 ms...

Jag såg att du har win 10, visste inte att de hade uppdaterat drivrutinerna till att stödja win 10, för några år sedan när jag köpte ny dator valde jag att ha win 7 av den anledningen, nu kanske jag skulle uppgradera då :).

Lycka till!

Tja Stajo håller med det är fina grejor hittade begagnade på blocket så jag köpte upp några för säkerhets skull

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
1 timme sedan, Jizzen säger:

Jag passade i alla fall på att lyssna på Yamaha HS7, Focal Alpha 80 och Focal Shape 50. Jag kan inte säga att någon av modellerna direkt imponerade på mig i butiken (kanske skulle låta bättre hemma). Focal Alpha 80 var i alla fall den som lät fylligast och där rösterna kom fram tydligast. Förutsättningarna för bra ljud var förstås inte de bästa i butiken, men lyssningen fick mig att fundera på om jag kanske ska köra vidare med mina Dynaudio Audience 42 + sub ett tag till. De kanske fungerar i kombination med ett par vettiga hörlurar (Sennheiser HD 525 ref. och Beyerdynamic DT-770 Pro). 

Det var nog meningen att några Focal Alpha 65 inte skulle finnas på lager för mig idag så att jag fick en chans att tänka igenom det här med studiomonitorer ett varv till. Tror nästan det faktiskt... ?

Dynaudio gör bra grejer. Både hifi och studio monitorer och de delar säkert väldigt mycket teknik och tänk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som svar på titeln så höjs lägstanivån hela tiden. Absoluta top-end nivån har mest gått ifrån något som enbart institutioner haft råd med, till något jag själv nu fått råd att köpa in till studion, och jag är frilansare utan lån.
Medelnivån tycker jag dock ökat plågsamt lite på väldigt länge när det gäller exempelvis omvandlare, men bättre förstärkare är ett massivt win bara det. Känner dock inte till de korten du nämnde särskilt väl, så vet inte hur de står sig mot varandra. Nytt är ju inte alltid bättre.

 

3 timmar sedan, Jizzen säger:

Jag passade i alla fall på att lyssna på Yamaha HS7, Focal Alpha 80 och Focal Shape 50. Jag kan inte säga att någon av modellerna direkt imponerade på mig i butiken (kanske skulle låta bättre hemma). Focal Alpha 80 var i alla fall den som lät fylligast och där rösterna kom fram tydligast. Förutsättningarna för bra ljud var förstås inte de bästa i butiken, men lyssningen fick mig att fundera på om jag kanske ska köra vidare med mina Dynaudio Audience 42 + sub ett tag till. De kanske fungerar i kombination med ett par vettiga hörlurar (Sennheiser HD 525 ref. och Beyerdynamic DT-770 Pro). 

Det var nog meningen att några Focal Alpha 65 inte skulle finnas på lager för mig idag så att jag fick en chans att tänka igenom det här med studiomonitorer ett varv till. Tror nästan det faktiskt... ?

Här dock låter det som en väldigt bra idé att vänta tills du kan öka i nivå till något där du verkligen känner att det är värt det. 

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, van Caine säger:

Som svar på titeln så höjs lägstanivån hela tiden. Absoluta top-end nivån har mest gått ifrån något som enbart institutioner haft råd med, till något jag själv nu fått råd att köpa in till studion, och jag är frilansare utan lån.
Medelnivån tycker jag dock ökat plågsamt lite på väldigt länge när det gäller exempelvis omvandlare, men bättre förstärkare är ett massivt win bara det. Känner dock inte till de korten du nämnde särskilt väl, så vet inte hur de står sig mot varandra. Nytt är ju inte alltid bättre.

 

Här dock låter det som en väldigt bra idé att vänta tills du kan öka i nivå till något där du verkligen känner att det är värt det. 

Japp, det är väl min plan nu. Först ska jag utvärdera det nya ljudkortet i exakt samma miljö som tidigare. Därefter blir det att möblera om i rummet. Nästa steg blir att se över åtminstone det viktigaste vad gäller akustiken i rummet och sedan se hur nuvarande prylar låter/känns med den förändringen. Därefter blir det antagligen nya monitorer eftersom ett par aktiva sådana kommer bespara mig plats i rummet. Dock måste de nya monitorerna ge mig något som mina nuvarande Dynaudio Audience 42 inte kan ge mig.

Förutom Focal Alpha känns Adam A7X rätt intressant, men det är ju ytterligare ett snäpp upp får man säga. Får jag till rumsakustiken hyfsat framöver så är jag inte främmande för att kosta på monitorerna lite extra känner jag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...