Jump to content
Österbackstudio

Studiobygge på loge

Recommended Posts

Hej!

Jag tänkte här dela processen av mitt studiobygge.

Lägger till en början upp lite bilder och ritningar men kommer att lägga upp mer detaljer allt eftersom.

Kortfattat så kommer jag att bygga en musikstudio som en del i en gammal loge.
Tanken är att ha ett kontrollrum/produktionsrum och ett live-rum.
Studion kommer att ligga på 2:a våningen och har trägolv under.
Inga grannar i närheten.
Har inte tänkt att bygga flytande golv etc. utan enbart isolera väggar väl och eventuellt ha dubbla väggar mellan kontrollrum och live-rum.

I delen där studion ska byggas står idag en gammal sädestork (träkonstruktions som syns på en av bilderna) som ska rivas.

Det kommer att bli ett ganska omfattande bygge och är tacksam för all input jag kan få under resans gång.

Här är lite bilder...

 

Logen-ute.jpg

logen-inne.jpg

Osterbacks.jpg

loge_utsikt.jpg

top3.jpg

Top.jpg

top4.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Annons

NICE !  Jag ser fram emot det. Vad har du tänkt dig för uppvärmning och så verka mixerrummet större än spelrummet, borde det inte vara tvärt om ? Mitt Ego behöver plats när jag spelar ?

  • Gilla 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej HomerJSimpsson!

Angående värme så har jag inte beslutat något ännu.

Lokalen ska vara uppvärmd året om och eftersom jag planerar att ha ett piano i liverummet, måste det rummet kunna hålla en jämn temperatur (och fuktighet).

Följande är de alternativ som jag överväger:

1) Vattenburen värme
Det finns ett pannrum i logen som i nuläget ger värme till boningshuset via en kulvert.
- systemet är redan högt belastat och vi får elda rätt mycket i pannan för att värma upp det befintliga boningshuset. Man kan ev. utöka systemet med jord/vattenvärme men det kostar rätt mycket.
- Ev. ojämn temperaturåtergivning?
- Ingen kylning på sommaren
+ Potentiellt ekonomiskt på sikt

2) Luftvärmepump
- Kan inte så mycket om dem men jag tänker mig att det kanske kan bli problem med ljud från själva pumpen...?
+ Kylning på sommaren.

3) Elvärme (oljeradiatorer)
+ Tyst
+ Jämn temperatur (om man bortser från ev. strömavbrott)
- Ingen kyla på sommaren

När det gäller storlek på studio och live-rum så har jag velat fram och tillbaka.

Dom bärande balkarna som sticker in i rummet på sidorna styr lite var man kan sätta innerväggarna. Sätter man innerväggen där balkarna går i nuläget blir det yttre rummet mindre än det inre. 

En anledning till att jag i nuläget har satt studion i det större rummet är bland annat pga av att jag läst mig till att det är fördelaktigt att ha högtalarna placerad mot den längsta väggen. Det medför i sin tur att rummet behöver vara tillräckligt stort för att lysningspositionen inte ska hamna längre än 1/3 från väggen.

En annan anledning är att det är mest fönster/ljusinsläpp och att det på så sätt blir ett härligt rum att spela i...

En tredje anledning är att jag hört att man gör livet enklare för sig själv genom att ha ett stort studiorum (om man kan) då det löser en mängd aukustiska problem.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag skulle välja alternativ 2, luftvärmepump. Hyfsat billigt att installera, och halva uppvärmningskostnaden jämfört med ren elvärme.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Oioioi,

Ok, tack för input. Det lutar ganska mycket åt det alternativet då jag ju på något sätt måste kunna kyla anläggningen på sommaren.

Är det någon här som i nuläget har en luftvärmepump kopplat till en studio?
Om så fallet, hur är den inkopplad för att minimera störande ljud?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moderna luftvärmepumpar är normalt sett tystare än gamla. Men kolla upp specen innan du köper, vissa låter mer än andra.

Det är ju mest utomhusdelen som för oväsen. Om du kan låta utomhusdelen stå på marken isf hänga på väggen slipper du oroa dig för stomljud (som kan uppstå). Hänger den på väggen och du märker att det stör får du skaffa bättre vibrationsdämpare.

 

  • Gilla 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spännande! Det kommer bli hur grymt som helst det här! Jag har själv gått i liknande tankar, att bygga en studio här på gården i en liknande lokal. Så det ska bli spännande att se hur du får till det. 👍 🙂 

  • Gilla 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så, nu har projektet börjat! ?

DAG 1

Städning av loge och sädestork (den stora fyrkantiga träkonstruktionen som sedan ska rivas).
Låg ett ton av skräp och maskiner på sädestorken som måste flyttas innan rivningen kan påbörjas.

Workday1Panorama.thumb.jpg.fb78eacdec51a5fded0ae0a56388fe9c.jpg

Sädestorken (den gulklädda mannen är min flickväns far).Day1Img2.thumb.jpg.a87bf25f89670367741a5d02d87ccce0.jpg

Den gamla scenen. Logen har tidigare varit en festlokal och to emot band från 60- till början av 80-talet. Finns lager på lager av gamla affischer som jag tänkte frilägga och bevara på passepartout.Day1Img4.thumb.jpg.c6b4cc2a372d967e4b14f26abd86df10.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fett att bygga i en lada! Får lite The Band-vibbar 🙂 Coolt att se hur det artar sig. Lycka till!

  • Gilla 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det här studiobygget har potential att bli hur coolt som helst. Jag önskar dig lycka till och kommer titta in i tråden ibland för att se hur det hela fortskrider! ?

  • Gilla 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack trodes och Jizzen.

Här kommer fortsättning...

Dag 2

Dom snålade inte med spik förr i tiden men efter en dags rivning med slägga och kofot är nu taket på sädestorken äntligen borta.

Day2Img1.thumb.jpg.5a611e99ca876208550020c792488bb4.jpgDay2Img3.thumb.jpg.0a2d04ce253d7e29b4820d400430c33c.jpg

Inte helt oväntat hittades en gömma med lektyr ovanpå konstruktionen...

Day2Img2.thumb.jpg.7e5cb13c8790d8e2139136bc01be55b7.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

En grundläggande frågeställning som jag måste ta ställning till är hur vägg- och takkonstruktionerna bör se ut.

Optimalt är ju, som jag förstått, att bygga en musikstudio direkt på eller under marknivå med flytande golv och helt frånkopplade inner och ytterväggar.

I mitt fall kommer studion att ligga en våning upp på ett massivt spontat trägolv.
Detta medför både för och nackdelar. Fördelen är förstås att utsikten kommer att bli fantastisk men det innebär ju också en del begränsningar. Då jag inte har några direkta grannar, är isolering från miljöljud inte det primära utan det viktigaste för mig är främst att ljudet från inspelningsrummet i så liten utsträckning som möjligt ska nå kontrollrummet.

Här kommer några frågeställningar:

1) Finns det någon poäng med att ens överväga ett flytande golv på ett upphöjt trägolv eller
ska jag stå fast vid min plan behålla trägolvet som det är och regla/isolera golvet underifrån?

2) Om jag inte bygger ett flytande golv, finns det ändå en poäng att bygga helt frikopplade inner och ytterväggar i kontrollrummet? Dvs, vad är poängen/vinsten med att ha "delvis frikopplade kontaktytor"?

3) Om jag inte bygger frikopplade inner- och ytterväggar utan istället bygger vanliga enkelväggar, finns det då en poäng i att bygga frånkopplade väggar (dubbelvägg) mellan kontroll- och inspelningsrum?

Hur hade ni tänkt kring detta?
 

Edited by Österbackstudio

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, jag kan verkligen inte svara på de frågorna men jag tänker såhär: Allt verkar vara en träkonstruktion, och eftersom jag bor i ett 1800tals trähus så vet jag att trägolvet knakar när jag går, det knakar nånstans där solen ligger på, jag hör minsta vindpust utanför och de lösa vindbrädorna och takplåten på laggården och uthusen hör jag bra här inne ... och så alla gnagare ... börja med att skaffa katt ?

Du bestämmer på vilken 'nivå' din studio ska ligga och proffsen säger hur du ska bygga ... du behöver hitta nån som verkligen vet och kan, som berättar för dig varför du ska ha flytande väggar eller dubbelyttergolv ...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej HomerJSimpsson,

2 dedikerade katter finns redan på gården, så ljud från gnagare = 0db   

Angående dubbla väggar eller inte...  vem vet,  det kanske finns någon kunnig som hänger på detta forum. ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det kommer bli riktigt spännande att följa ditt studiobygge framöver. Tyvärr har jag inte den kunskap som krävs för att besvara dina frågor, men jag utgår från att du själv vet ganska väl vad du gör när du "vågar" ta dig an ett sådant här stort projekt.

Det enda jag kan säga är att bygger man en musikstudio så här från grunden vill man nog göra så mycket rätt man kan redan från början. Mitt råd blir därför att "skynda långsamt" och inte göra något förhastat! 

Önskar dig all lycka i projektet och ser fram emot dagen när allt bygge är klart och prylarna är inkoppplade.

Måste ju också tillägga att du har ett härligt läge där vid sjön för din studio. Gillas! ?

  • Gilla 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 2018-12-28 på 11:14, Österbackstudio säger:

En grundläggande frågeställning som jag måste ta ställning till är hur vägg- och takkonstruktionerna bör se ut.

Optimalt är ju, som jag förstått, att bygga en musikstudio direkt på eller under marknivå med flytande golv och helt frånkopplade inner och ytterväggar.

I mitt fall kommer studion att ligga en våning upp på ett massivt spontat trägolv.
Detta medför både för och nackdelar. Fördelen är förstås att utsikten kommer att bli fantastisk men det innebär ju också en del begränsningar. Då jag inte har några direkta grannar, är isolering från miljöljud inte det primära utan det viktigaste för mig är främst att ljudet från inspelningsrummet i så liten utsträckning som möjligt ska nå kontrollrummet.

Här kommer några frågeställningar:

1) Finns det någon poäng med att ens överväga ett flytande golv på ett upphöjt trägolv eller
ska jag stå fast vid min plan behålla trägolvet som det är och regla/isolera golvet underifrån?

2) Om jag inte bygger ett flytande golv, finns det ändå en poäng att bygga helt frikopplade inner och ytterväggar i kontrollrummet? Dvs, vad är poängen/vinsten med att ha "delvis frikopplade kontaktytor"?

3) Om jag inte bygger frikopplade inner- och ytterväggar utan istället bygger vanliga enkelväggar, finns det då en poäng i att bygga frånkopplade väggar (dubbelvägg) mellan kontroll- och inspelningsrum?

Hur hade ni tänkt kring detta?
 

Hej! 

Kul bygge! 
Min erfarenhet efter att ha varit i feta studios med bra tekniker, feta studios med mindre bra tekniker och inte ens studio men med bra tekniker, är att man lätt stirrar sig blind på tekniska lösningar i den här typen av projekt. 

Ventilationen ska vara den tystaste, glasrutorna ska specialbeställas, dörrarna byggas för hand, rummet helst sväva i det fria osv. Ta det inte som kritik, du har säkert lagt det här projektet på en alldeles lagom nivå. Eller för den delen, om du vill att det ska bli så bra som det bara går så, kör på!   Det är ju det också kul! 
Men, min åsikt är att många gånger räcker det med en helt okej vägg mellan live- och kontrollrum, vill man så absolut, bygg två med väggar med dubbelgips utåt och ingen gips "inåt", men framför allt. Bygg en trevlig miljö som du vill vara i länge, och ha energi kvar till att faktiskt jobba där när du byggt klart. Lite läck, eller för den delen mycket läck kan man leva med. Det är bara att höja på monitorerna.. ;)  

Lycka till! 

  • Gilla 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Risken är ganska stor att det låter skitbra där från början så i värsta fall vänta till i sommar och gör lite tester hur det låter först.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Häftig lokal med potential!

Eftersom du bygger separat kontroll- och inspelningsrum bör du ha separata väggregelstommar. Flytande eller ej beror på hur mycket ljudisolering du behöver. I sådant fall behöver du även bygga ett yttre skal runt om.

 

  • Gilla 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 2019-01-09 på 20:04, wellness music säger:

Häftig lokal med potential!

Eftersom du bygger separat kontroll- och inspelningsrum bör du ha separata väggregelstommar. Flytande eller ej beror på hur mycket ljudisolering du behöver. I sådant fall behöver du även bygga ett yttre skal runt om.

 

Hej,

Flytande golv har jag strukit då det inte känns motiverat.

Det lutar dock åt att ha dubbla väggar mellan kontroll- och inspelningsrum (som du föreslår) med luftspalt emellan.

Dock så vet jag ännu inte om jag ska ha dubbla väggar på de resterande väggarna runt om de två rummen eller om jag bara ska ha en välisolerad vägg med mycket gips på. Det som talar emot detta är dom tvärgående balkarna som jag på något sätt måste bygga runt...

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 2019-01-02 på 10:41, _johnny_ säger:

Hej! 

Kul bygge! 
Min erfarenhet efter att ha varit i feta studios med bra tekniker, feta studios med mindre bra tekniker och inte ens studio men med bra tekniker, är att man lätt stirrar sig blind på tekniska lösningar i den här typen av projekt. 

Ventilationen ska vara den tystaste, glasrutorna ska specialbeställas, dörrarna byggas för hand, rummet helst sväva i det fria osv. Ta det inte som kritik, du har säkert lagt det här projektet på en alldeles lagom nivå. Eller för den delen, om du vill att det ska bli så bra som det bara går så, kör på!   Det är ju det också kul! 
Men, min åsikt är att många gånger räcker det med en helt okej vägg mellan live- och kontrollrum, vill man så absolut, bygg två med väggar med dubbelgips utåt och ingen gips "inåt", men framför allt. Bygg en trevlig miljö som du vill vara i länge, och ha energi kvar till att faktiskt jobba där när du byggt klart. Lite läck, eller för den delen mycket läck kan man leva med. Det är bara att höja på monitorerna.. 😉

Lycka till! 

Hej Johnny,

"I hear you" och jag instämmer i att man behöver hitta den nivå som man är nöjd med. För mig är det viktigaste att ha en kreativ miljö att skapa musik i. Ljudisolering och akustik är också viktigt men sekundärt. ?

Edited by Österbackstudio

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wow nice projekt! 

 

Behåller du takhöjden i live rummet så behöver du akustik behandla rummet relativt lite. Spelade in i studio Mega, ca 100m2, 5m takhöjd och de har relativt lite akustik behandling och det rummet är magiskt. 

Akustik behandling i all ära men jag håller med dig att det är ändå sekundärt. Bra feeling och lagom behandling räcker långt. 

 

Ska följa detta! Lycka till 🙂

  • Gilla 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad beräknas ett sådant här gediget studiobygge hamna på i kronor räknat när det är färdigt? Om man nu får ställa en sådan rak fråga..?! ?

  • Gilla 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan, Jizzen säger:

Vad beräknas ett sådant här gediget studiobygge hamna på i kronor räknat när det är färdigt? Om man nu får ställa en sådan rak fråga..?! ?

Hej Jizzen, vet inte på rak arm. Har inte satt upp någon budget och har ännu inte någon färdig plan för hur allt ska byggas.  Det blir ju stor skillnad i pris beroende på val av fönster, dörrar, värme, ventilation etc.  utöver det är det ju gips, reglar och isolering vilket är lite lättare att räkna på. Jag tar en bit i taget och försöker att hitta smarta/kostnadseffektiva lösningar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 timmar sedan, Österbackstudio säger:

Det lutar dock åt att ha dubbla väggar mellan kontroll- och inspelningsrum (som du föreslår) med luftspalt emellan.

 

Nu är ju jag långt ifrån expert på området, men behöver du ens vägg mellan?

Vi spelade in i en studio för länge sedan som var byggd i gammal lada eller vad det nu var. Ett enda stort rum - över 100 m2, med rejäl takhöj (till nock) - var kombinerat kontroll - och inspelningsrum. Fungerade hur bra som helst. (Det fanns separat sångbås.)

 

  • Gilla 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan, oioioi säger:

Nu är ju jag långt ifrån expert på området, men behöver du ens vägg mellan?

Vi spelade in i en studio för länge sedan som var byggd i gammal lada eller vad det nu var. Ett enda stort rum - över 100 m2, med rejäl takhöj (till nock) - var kombinerat kontroll - och inspelningsrum. Fungerade hur bra som helst. (Det fanns separat sångbås.)

 

Nä det är ju en bra fråga. Antar att det beror lite på hur man vill kunna använda studion. Jag gillar tanken med att ha ett kontrollrum dedikerat för lyssning men det går ju förstås att ha en helt öppen lösning också. Har fått lite inspiration från "Allair studios" och dom har en helt öppen yta. Se länk...allaire-studios-81.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Senaste foruminläggen

  • Similar Content

    • By Victor Wolf
      Jag är i behov utav ett bra bord som jag kan få plats med i min lägenhet. Jag har en ganska begränsad yta där jag kan ha det och iom att det kommer stå centralt i lägenheten så behöver det vara hyfsat stilrent.
      Det jag ska få plats med på bordet är två monitorer, skärm, laptop, tangentbord & mus. Under bordet behöver det finnas en utdragbar skiva där jag ska ha min 88-tang.midi keyboard. 
      Måtten jag har att röra mig med som bordet behöver få plats inom är: 
      Bredd: 163cm, Djup: 83cm
       
      Jag har än så länge endast hittat nedan två bord som är i den stil jag tänkt mig. Det första har en väldigt lång leveranstid och den andra har lite för djupt mått ☹️
      https://www.glorious.de/glorious-sound-desk-pro-black           /         https://output.com/products/platform
      Jag skulle vara extremt tacksam om ni har några tips på liknande bord som dessa eller om ni har några andra idéer ni kan dela med er utav! 🙂
    • By Studio
      Att hitta inredningslösningar för den mindre musikproduktionsstudion är inte helt enkelt. Vi har listat våra favoriter just nu.
      Sedan Ikea lade ned tillverkningen av klassikern Jerker har det varit marigt att hitta bra och relativt billig inredning som funkar finemang med mixerbord, dator, skärm och övrig hårdvara. Men det finns en hop alternativ på marknaden som kan vara värda att kolla in när du tänker styra upp din produktionsmiljö ett par snäpp.
       
      Zaor
      I Rumänien tillverkas studiomöbler i utföranden som omfattar både det moderna och gravt Apple-inspirerade till mer klassisk konsolldesign som andas 1950-tal och ännu äldre. Vi gillar modellen Yesk som på flera sätt får oss att tänka på japan, vilket i det här sammanhanget är en bra sak. Yesk kostar cirka 5 490 kr och mer info finns på Zaors webbplats.
       
      Omnirax

      Den här amerikanska tillverkaren producerar exklusiv kontorsinredning i Silicon Valley och därför kostar objekten därefter. De tål dock att ses på och kan fås i exempelvis pianolack. NT heter pjäsen på bilden och den är tänkt för en 88-tangenters klaviatur och närfältsmonitorer på egna flyglar (ha!) som är placerade på sidan av möbeln och kan justeras så att du får en optimal lyssningsvinkel. NT kostar från cirka 20 000 kr och uppåt. Läs mer hos Omnirax.
       
      Z-line Designs

      Likaledes hemmahörande i Kalifornien i USA har Z-line vunnit flera priser för sin stilrena och minimalistiska formgivning, bland annat årets kontorsmöbel i Amerika år 2015. Och, visst, det här handlar om inredning för it-företag, men det hindrar ju inte att vi ser hur möblerna kan användas till musikproduktion och komposition i hemmamiljö. Modellen på bilden heter Belaire Glass "L" Desk och har ett riktpris på 1 050 kr plus frakt. Mer på Z-line Designs sajt.
       
      On-Stage

      Jomenvisst, här närmar vi oss den gamla Ikea-stilen, men skillnaden att möbeln från On-Stage saknar vingar för högtalare och särskild hylla för stationär dator. Men det är nära nog, i vårt tycke. Modellen WS7500 finns i olika träslag och på bilden syns en variant där hyllorna och utdragsskivan för klaviatur eller tangentbord är i rosewood. Priset landar på cirka 1 060 kr. Frakt tillkommer. Mer info på On-Stages webbplats.
    • By Hasse Nilsson
      Om du har en saftig budget för ditt inspelningsprojekt kan du spela in din musik på musikhistorisk mark. Välj bara från den här listan med legendariska inspelningsstudior.
      Abbey Road Studios


      Även om det började spelas in musik i lokalerna i London redan i början av 1930-talet så är det så klart kvartetten från Liverpool som gjort studion till den mest kända inspelningsplatsen på planeten. Ägs idag av skivbolaget EMI, men det går ständigt rykten om att Abbey Road Studios ska ut till försäljning. Byggnaden är kulturminnesmärkt.
      Namnkunniga kunder: The Beatles, Pink Floyd, Rush, Duran Duran och Radiohead.
      Utrustning i urval: AMS Neve, Urei, Lexicon, Pro Tools och TC Electronic.
      www.abbeyroad.com
      AIR Studios


      I en jättelik ombyggd viktoriansk kyrka i London, The Lyndhurst Hall, huserar denna legendariska studio. Även här har Sir George Martin ett finger med i spelet eftersom han var med och startade AIR på 1960-talet, men då låg studion på Oxford street.  
      Namnkunniga kunder: Peter Gabriel, U2, Coldplay, Joni Mitchell och Scott Walker
      Utrustning i urval: Neve, Studer, Neumann, Sennheiser, AKG, Fairchild,
      www.airstudios.com
      Electric Lady


      Självklart var det Jimi Hendrix som satte den här studion i New York på den musikaliska kartan. Och än idag ligger tonvikten hos klientelet på tung och dieseldoftande rock. För övrigt var det här som musiken till den fantastiska tv-serien True Detective spelades in förra året.
      Namnkunniga kunder: Jimi Hendrix, Led Zeppelin, Steve Wonder och Guns N’ Roses.
      Utrustning i urval: Neve, Studer, Bryston, Lexicon och Pultec.
      electricladystudios.com
      Hansa Tonstudio


      Belägen inom spottavstånd från den numera rivna Berlinmuren blev studion legendarisk genom Bowies albumtrilogi ihop med bland andra Brian Eno. Fungerar i dag som en fullt utrustad hyrstudio men som även tar emot guidade turer med fans som vill insupa atmosfären.
      Namnkunniga kunder: David Bowie, Iggy Pop, R.E.M, U2 och Depeche Mode.
      Utrustning i urval: Neumann, SLL, Pro Tools, Shure, Urei och Lake People.
      hansastudios.de
      Sun Studios


      Brukar kallas för rockens födelseplats och studion i Memphis i USA är i dag mer av ett museum med guidade turer än en inspelningsplats. Men det går att spela in låtar om du tricksar lite och Sun Studios har även jamsessionkvällar med publik.
      Namnkunniga kunder: Elvis Presley, Jerry Lee Lewis, Johnny Cash och Carl Perkins.
      Utrustning i urval: Altec, Shure, RCA och specialbyggen.
      www.sunstudio.com
      Record plant


      Fanns en gång i tiden även i New York och San Francisco men nu är det bara studion i Los Angeles kvar. Men det är i allra högsta grad aktiv rörelse för här spelar Pharrell, Quincy Jones och hel drös med andra in sina nya album.
      Namnkunniga kunder: Fleetwood Mac, Eagles, Kiss, Devo och Bruce Springsteen.
      Utrustning i urval: Solid State Logic, Pultec, Lexicon, Urei och Focusrite.
      recordplant.com
    • By Musikmaneten
      Hej!

      Jag går i tankarna att bygga en mindre musikproduktions-studio på en trailer.

      Jag undrar om någon skulle kunna dela tankar kring vilka dimensioner som är lämpliga för ett sådant bygge. inneväggarna skulle bli ungefär 2.8m brett och 6.2m långt samt max 3m högt. Skull ni kunna rekommendera någon idé eller liknande för detta? Jag tänkte mig ett avskilt bås, ett halvseparerat sång"bås" och sen resten studioutrymme för mix.
      Jag har ett par hs7:or, jag proddar mest in the box men skulle vilja ha lite analog inspelning-möjlighet i studion.
      Hur bör jag tänka rent akustikmässigt här?

      Jag bifogar en väldigt preliminär sketch ungefär hur det skulle kunna vara.

      Tacksam för tips och bollning av idéer!

    • By Young pavlo
      Hej. 
      Jag och en kompis har samlat på oss ett par låtar som ska spelas in i Stockholm. Vi behöver alltså en duktig producent med inapelningsmöjligheter. 
      Vi kommer att betala för detta. Priset kommer bero på hur nöjda vi är med dig samt dina färdigheter inom produktion. Vi ser gärna att du bidrar och är engagerad från start till slut. 
      Totalt 4 låtar, instrumentals finns redan. 
      Vi kan sträcka oss till 2500 per färdig låt. (Inkl. Inspelning) så från inspelning till mastring kan vi erbjuda 2500. 
      Är det så att du kör alla fyra låtar och vi är nöjda så kommer vi lägga till 2000 kr som tack. Så totalt 12 000 om allt går bra. 
      Kontakta mig på PM här. 
  • Veckans populäraste ämnen

  • Senaste låtarna

  • mixakuten_ingang.jpgMIXAKUTEN
    Som medlem får du kostnadsfri hjälp med mixning eller mastring av din låt.
    Läs mer >

  • Utvalda pressmeddelanden

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.