Jump to content

troeds

Medlem
  • Content Count

    102
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

troeds last won the day on September 21 2018

troeds had the most liked content!

Community Reputation

12 Bra

About troeds

  • Rank
    Medlem

Recent Profile Visitors

729 profile views
  1. Isolering - det finns inga grannar, men vill ändå dämpa för läckage. Bilden nedan visar hur du gör en dubbelvägg (vänster i bild) med ganska enkla medel. Skippa Green Glue dock, eller läs på om det innan så du inte investerar dyra pengar i onödan. Det rosa är alltså stenull. Flytande rum - hur gör man det? Flytande rum innebär att konstruktionen är fristående från resterande väggar, golv och tak i byggnaden. Detta uppnås genom att låta rummet stå på gummikuddar, ibland kallade "U-boats" om jag fattat rätt. Det skapas då en luftspalt som separerar rummet från resten av huset. Ju större luftspalt, desto bättre ljudisolering. Fönster - storlek ska vara (LH)1700x740. Vad rekommenderar ni? Lamellglas. Tjocklek beror på dina behov. Vi använde 12,76 mm tjocklek enligt instruktion från akustiker. Dubbla väggar? Rekommenderas! Men beror också på behov. Krav om du gör flytande konstruktion. Säkerhet - vet någon om försäkringar? Det är i ett stall, eller i en loge. KOmmer se till att det finns en säker dörr samt att det alltid finns någon hemma. Men vad tror ni om försäkringar? Kolla upp If försäkringar. De har bra lösningar. så småningom - Dämpning. Vad är det enklaste och bästa sättet att bygga själv? Snackar vi akustisk dämpning så är stenull det mest kostnadseffektiva sättet att absorbera ljud. Något jag glömt? Ventilation är nåt som verkar förbises ofta, men det är superviktigt med ett rum man spenderar långa perioder i. Sen kräver det sin planering för att inte försumma ljudisolationen! Jag rekommenderar starkt att anlita en akustiker för rådgivning. Bygga kan du göra själv för att spara pengar. Men en akustiker att vända sig till för såna här frågor är en bra investering enligt mig! Lycka till med bygget!
  2. Hehe låter som det blir en prioritering att införskaffa ett par Coles snart isåfall! Jobbar gärna mer med dem. Fick iallafall en liten aha-upplevelse idag när jag testade UADs Precicion Reflection Engine-plugg på trummor. Satte predelay på 120-ms -ish och voila, där hade jag åtminstone pumpet jag sökte! Blir till att experimentera mer med det. Men kan rekommendera pluggen på trummor även om det är för en helt annan genre än Alkberg.
  3. Näe precis, ofta vill man väl stämma underskinn högre. Därav namnet "resonant head". Som du säger är det ju väldigt svårt att veta vilken ton man ska gå på ibland. Trial and error är mitt sätt att lära mig Kan rekommendera Rick Beatos videos om stämning. Tycker han är grym på att förklara på ett förståeligt men fördjupande sätt! Hans kanal är guld:
  4. Hehe då var det väl bara jag som mickat upp dåligt! Aah jag har kollat upp tunebot faktiskt, verkar som en bra pryl att ha. Tackar för tips! Skitbra schema ju, måste testa det i studion!
  5. Det här med enbart undermickad virvel kanske är värt att testa också då. Aldrig testat. Håller med om att kitet låter dämpat, vilket jag gillar. Om det ska klinga lär det vara väldigt bra stämt och att stämma trummor är en konstform jag inte behärskar så bra som jag vill Men övning ger färdighet!
  6. Intressant! Måste testa det. Jag har ju kommit fram till att jag älskar sparsamt uppmickade trummor. Har tyvärr bara fått chansen att använda Coles 4038 en gång. Testade A-B och då lät det förjävligt pga överdriven separation. Lät som två olika kit i vänster och höger. Känns som mono gör sig bäst med bandmickar. Alternativt M/S.
  7. Tackar hjärtligt för svar! Tar tillvara på dessa tips
  8. Tjo! Slänger ut denna fråga till alla inspelnings- och mixnördar! Låten gäller Helgen v.51 från albumet Anarkist av Mattias Alkberg. Trummorna är riktigt snygga och jag skulle vilja veta hur man bör tänka vid inspelning och mix för att få till ett sånt sound. Har suttit och skruvat på tidigare inspelade vintage-trummor men jag kommer bara så nära in the box. - Mickar och placering, vad tror ni? - Hur får jag till "pumpet" som alltid ligger lite efter det initiala slaget? Är det så enkelt som att det är predelayet man hör? - Det är en hel del saturation. Men hur används det tror ni? På mixbuss, på rummet, på respektive trumma etc? - Finns det någon särskild kompressor som ni tror använts? Tackar på förhand för svar! All input är bra input! Länk till låt (exemplet är lågupplöst, så lyssna helst via länken) https://open.spotify.com/track/17jL7X2BnGnC61t0fgcLd6?si=C7QxNJ_kSgyIguTwEv30Fw
  9. Jag har noll koll på drum n bass. Men håller med om att det är "nåt". Svårt sätta fingret på det, men min första tanke var att mitten av stereobilden innehåller mycket information. Så det kanske är några instrument i mitten som inte trivs ihop och du får fasutsläckningar/kamfiltrering. Drog upp lite random drum n bass-låtar på spotify och jämförde. Just denna tyckte jag liknade din låt i soundet: I övrigt låter det asballt!
  10. Känner definitivt igen mig! Visst, jag kan lira gitarr och mixa/producera och teorin är helt okej. Men det där med att skriva låtar är inte min grej då jag kört fast innan jag kommit till andra versen. Jag är lite för mycket perfektionist, vilket blir ett stort hinder i mitt låtskriveri. Är väldigt avundsjuk på folk som spyr upp massa bra låtar som om ingenting hehe.. Det jag fått höra av låtskrivare som producerar sin egen musik är dels att, precis som du nämnde, skriva låten på nåt instrument först, men också att jobba fram den i riktiga skithögtalare. På så sätt hakar du inte upp dig på hur det låter (vilket är fällan jag trampat i varje gång). Hoppas du kommer under fund med låtskrivandet!
  11. Fett att bygga i en lada! Får lite The Band-vibbar Coolt att se hur det artar sig. Lycka till!
  12. Stereokablar kan ha två funktioner. Antingen skickar man två obalanserade signaler genom den, eller så skickar man EN balanserad signal genom den. Vanligtvis används stereokablar för mikrofoner, högtalare och diverse studioprylar. En obalanserad kabel, t.ex. en vanlig monotele till elgitarren (TS), medför ofta brum och surr. Att byta ut den mot en balanserad kabel (TRS) kan ibland eliminera brum och störningar som plockas upp mellan gitarr och förstärkare, trots att jacket på gitarren oftast är obalanserad.
  13. Vad är det för förstärkare? Förmodligen behöver du inte en gitarr med stereo-outputs. Det är väldigt ovanligt. Däremot kan du behöva en splitter för att få två signaler från en monokälla (gitarren).
  14. Stor update! Nu är studion äntligen up and running! Kolla in vår facebooksida för lite bilder och mer information: https://www.facebook.com/fonomusicSE/ Tack till er som följt tråden och gett positiva kommentarer! Från byggstart till byggslut. Lite små justeringar kommer behövas och det uppdaterar om jag så småningom.
  15. Thunderbolt 2 och 3 är det ingen större skillnad på vad jag vet. Tror det är hastighet/kapacitet som skiljer dem åt. Men som jag förstår det är en dator med TB3 kompatibel med en TB2 pryl och vice versa. Uppmickning kan vara lite lurigt. Man får testa sig fram. Men ha som mål att isolera instrumenten från varandra så gott det går för att undvika läckage. Blir lättare att mixa ihop dem då. För att göra det effektivt så rekommenderar jag att kolla upp riktningskaraktären på respektive mikrofon och sedan placera dem med dess "dövaste" vinkel mot resten av bandet. Trummor brukar läcka in i allt och därför brukar jag prioritera att få bort dem från de andra instrumenten. Ju närmare instrumentet du mickar upp desto bättre isolation får du. Overheads är trummickarna man brukar placera ovanför kitet för att ta upp en helhet. Då används oftast kondensator- eller bandmickar i ett stereopar. Jag gillar stereouppmickningen "A/B" och "ORTF", men det är endast smak och tycke. Googla "stereo micing drums" så kommer du hitta en drös av olika sätt! Rumsmikrofoner är helt enkelt de du placerar ute i rummet någonstans där instrumenten känns balanserade. Låter oftast bäst i ett lite större och akustiskt välljudande rum. Kan dock låta schysst att spela in trummor med rumsmickar och komprimera dem ganska rejält om du spelar in pop/rock. Sen är det ju, som du säkert vet, viktigt med en lagom gain. Att mikrofonsignalen peakar runt -18dBFS (förutsatt att mätarna i din DAW visar peak-värdet och inte t.ex. RMS) brukar vara en bra grundregel. Då har du gott om utrymme om musikerna spelar lite starkare ibland.
×
×
  • Create New...