Jump to content
Annons

Studiobygge på loge


Österbackstudio

Recommended Posts

Hej Alla,

Efter ett uppehåll (blev tvungen att bygga ett snickeri) så fortskrider bygget av studio. Ställning monterad, gammal plåt demonterad och nu håller vi på att spika råspont för att längre fram kunna isolera från insidan...

1546681384_Skarmavbild-2019-09-22-kl.-18_11_49.thumb.jpg.f012b68f37367750380d5b721d4d6e19.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons
  • 11 månader senare...

Hej!

Efter ett smärre uppehåll pga av födsel och bajsblöjs-byten fortsätter nu byggandet. Prio är fortfarande taket men som ni kan se på bilden är halva taket redan klart (lagt spont, duk och läkt för). Räknar med att snart även vara klar med den högra sidan. Därefter börjar det roliga, dvs att regla väggar, isolera etc...    Ska bli skönt att arbeta inomhus och vara oberoende av väder och vind...

image0.jpeg

Link to comment
Dela på andra sajter

Imponerande. 

 

Är du händig och/eller känner du folk som jobbar med snickeri och dylikt så du får okej priser? 

 

Får man fråga vad budgeten  för detta ligger på och förväntar du dig att klara det eller gå över budget?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Daze91,

Jag är ganska händig och kan göra i princip allt utom el-dragning.

Har inte satt någon budget utan har bara "byggt på" när jag haft tillfälle.  Får snickar-rabatt på material hos byggfirmor då det är ett så pass stort projekt. I och med att taket nu kommer att bli klart innan vintern hoppas jag kunna göra klart insidan nu i vinter. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Taket är nu i princip klart på utsidan och det är dags att börja planera insidan.

Planen är i nuläget följande:

Det kommer att i huvudsak bli ett stort live-rum och ett mindre kontroll-rum.
Live-rummet kommer att ligga längst ut i byggnaden med fönster från tre sidor och isolering ända upp till nock.

Att få till ett kontrollrum på resterande yta är lite klurigt pga bärande balkar hit och dit. Dels den tvärgående balk som syns på bilden men det finns även stöttande vinklade balkar som går ut från väggarna (syns på tidigare bilder). För att få ett "rent" och symmetriskt kontrollrum utan inslag av balkar som inkräktar funderar jag på att bygga som på bilden.

Längd: 5400mm
Bredd: 3000mm
Höjd: 4000mm

Jag vill bygga enligt principen RFZ (Fast inte riktigt, eftersom jag bygger in högtalarna i väggen).
Det blir nearfields (ex. hedd 20 eller neuman kh310) stående på stativ.
Det kommer att bli dubbla väggar mellan live och kontrollrum
Jag kommer att vilja ha ett fast fönster mot live-rummet + dörr. Alternativt två skjutbara glasdörrar som fyller både funktionerna.

Det jag funderar på just nu är:

1) Jag kan ju inte sätta isolering över glaset och för att kunna ha ett stort fönster/fönsterdörr mot live-rummet antar jag att väggen isåfall borde vinklas 6 grader eller mer för att undvika reflektioner. Dilemmat med detta är att det isåfall måste ske på båda sidorna (symetri), vilket i sin tur gör att balken (på bilden) kommer i vägen. Hur hade ni tänkt? Hade ni vinklat väggen upp till balken för att sedan ha den rak eller hade ni låtit balken gå in genom rummet? ideer?

2) Om jag bygger enligt bilden kommer takhöjden att bli 4m (upp till takstolarna). Borde jag vinkla taket över huvud taget och isåfall på vilken höjd? Eller kanske sätta in något slags absorberande moln? Alternativt sätta in en massa isolering längst upp i taket som en stor basfälla?

Tacksam för input

Bild kontrollrum copy.jpg

Bild2.jpg

Redigerat av Österbackstudio
Copyfel
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...