Jump to content
Annons

Elbas - nybörjare


melrose

Recommended Posts

Jag ska lära mig spela elbas och har anmält mig till en kurs, har ni tips på en bra och lättspelat nybörjare bas, som är i en relativt låg prisklass ( max 3000 kanske, gärna lägre pris)?

Har förstått att det finns olika scalelenght, jag är ganska liten och har små händer så tror basen jag skaffar bör vara i en mindre scale lenght, eller? Och ska man satsa på en jazzbas eller p-bas?

Spelar lite gitarr sen tidigare och där har jag en med smalare greppbräda, en ephiphone. Viktigast är att den är lättspelad!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En barn bas kanske kan vara nåt då. Själv har jag köpt ett gäng billiga gitarrer av gear4music som har varit helt ok, billiga och har behövt justering i och för sig men det får man nog vänta sig med tanke på priset. 

 

Dom ska ha ett showroom i Stockholm nånstans där man kan känna och klämma. Dom är heller inte alls besvärliga när det gäller returer så får man en kass produkt så hämtar dom vid dörren och så skickar dom en ny.

lycka till

https://www.gear4music.se/sv/Basgitarr/Barn-basgitarrer

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt! 

Jag tycker absolut du ska spana in Squier och satsa på en fullstor bas. Om det nu inte är så att du är väldigt liten till växten med små fingrar:

https://www.gear4music.se/sv/Bas/Fender-Squier-bas

Annars är alternativet att du kollar Blocket eller Vend, då får du garanterat mer för pengarna, men måste samtidigt ha lite koll på vad du faktiskt vill ha.

Mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, jag är också nybörjare på bas ... hittade en beg. Hohner B2 (en 4strängad Steinberger kopia), en röd såklart(!) för 2200:- ... och älskar att spela på den. Den är 'headless' (double ball) och håller stämningen otroligt länge, dvs veckor ... det var stor skillnad att klämma på nya strängar ! Nu låter den nice ! Jag vet att det inte är en 'FENDER' men alla behöver inte spela Fjänder ? och så behöver de ju stämmas hela tiden annars låter de faktist inte så värst :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bas är kul. Köpte precis denna https://www.gear4music.se/sv/Gitarr-bas/Squier-by-Fender-2013-Vintage-Modified-70s-Jazz-Bass-Olympiskt-vit/UBL.

Är jättenöjd med den, men skulle inte heller tveka att köpa denna: https://www.gear4music.se/sv/Gitarr-bas/Sterling-by-Music-Man-Sub-Ray-4-Basgitarr-Svart/VEZ

Du får mycket för pengarna, båda har fått bra betyg. Försök att skrapa ihop pengar till en bas runt 4000 kr, eller kanske en beg Mexican Fender? Finns många bra basar runt 4K. Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett riktigt hett stalltips = ett instrument ska för dig personligen kännas ganska lätt att spela på, speciellt i början. Men om du tänkt dig att bli musiker "på riktigt" och verkligen har begåvningen både rent fysiskt och musikaliskt då gäller eventuellt andra råd men det bestämmer man själv. 

 

Stor eller liten, männska eller gura = skitsamma känns det ok då är det det.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, KalleS säger:

Ett riktigt hett stalltips = ett instrument ska för dig personligen kännas ganska lätt att spela på, speciellt i början. Men om du tänkt dig att bli musiker "på riktigt" och verkligen har begåvningen både rent fysiskt och musikaliskt då gäller eventuellt andra råd men det bestämmer man själv. 

 

Stor eller liten, männska eller gura = skitsamma känns det ok då är det det.

Tack för alla svar! ska nog klart satsa på en för vuxen, även om jag har små händer så är de större än ett barns, och visst blir ljudet kraftigare i en ”normalbas”?

men det här med att det ska kännas bra, så är det ju absolut, men hur vet jag att det när jag i princip aldrig hållit en bas? Tycker alltid det där är så svårt, jag har liksom ingen riktig referens och går man runt i en instrumentbutik känner man sig ofta ganska lost, så upplevde jag det när jag köpte min första gitarr.

En till fråga, ni som beställt från gear4music, visst är det en webshop? Har det funkat smidigt att byta om det inte känns bra? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Viss kan du köpa en sprillans ny bas ... men om du köper en begagnad från blocket är det fullt möjligt att du få ett 'bättre' instrument för kanske mindre än halva ny-priset ... de sparade pengar lägger du sen kanske på en liten rolig LOOPER ... det har jag gjort, jättekul att leka med ! 

Vad du än gör ... en musiker, särskilt nybörjare, som inte gillar sitt instrument spelar inte på den ... och så hamnar det på Blocket, TRADERA eller VEND ...

Om du är helt nybörjare kanske du kan köpa dig en 'skitbas' från blocket med en liten förstärkare för 700:- plus frakt ... då märker du ganska snart om du 'gillar' bas och vet sen vad du inte vill ha ?

Sen finns det även svenska 'PRATABAS' och amerikanska *TALKBASS' forum ... ähum det är självklart inget fel med det här forumet ... där du kan hitta massor bas-proffs som vet och kan ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...