Jump to content
Annons

Släppt en låt! (Edm). Åsikter?


arkade

Recommended Posts

 
 
 
Tjena. Påbörjade denna igår. Har suttit hela natten och jobbat med den. Det är också det mest avancerade jag gjort hitills 😛 Intresserad av att höra vad ni tycker. Gav mig också på lite mastering, vilket jag gjort väldigt lite av.. 

 

Gjorde det bästa jag kunde av tipsen jag fick i min låtkritik sist 🙂 

 

Edit: Av nån anledning så vill inte länken inbäddas... Men det funkar

Redigerat av arkade
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bättre mix denna gång! Vad har du för högtalare? Kan fortfarande tycka att det är aningen för mycket diskant på leadsynthen. Har du muggiga högtalare är det värt att köpa proffsigare grejer.

Bra struktur igen, ingen risk att bli uttråkad där. Jag skulle dock haft mer variation i breaket runt 3:00.

Låten i övrigt tycker jag känns tunn, det finns plats att fylla mellanregistret. Nedre mellanregistret också. Tänk 300-1000hz typ. Tror t ex att den gälla leadsynthen skulle kännas mer dämpad om den var uppbyggd av fler lager i lägre oktaver.

Samma med pad:en, den saknar värme och bredd. Kan den fyllas ut med fler lager och mer värme skulle det absolut lyfta låten. Nästa gång kan du testa att ha din main pad i mitten (mono), sen skruva till ytterligare två olika men ändå snarlika patchar. (Det kan räcka med nåt så enkelt som en sågtand och en fyrkant.) Den ena placerar du hårt till vänster, och den andra hårt till höger. Kolla så de är balanserade i stereo. Se också till att EQ:a in rätt mängd värme, dvs 300-600hz. För mycket låter grötigt, för lite låter tunt.

Det kanske är meningen att den ska låta minimalistisk, i så fall flög det över mitt huvud. Tycker ändå att tipsen ovan är rättfärdigade 🙂

Mastring har jag gett upp. Tycker personligen att det känns helt meningslöst om jag gör det själv. Dels vet jag inte vad jag håller på med och dels borde det göras av någon utomstående som är neutralt inställd till låten. Om jag hör att något låter dåligt så fixar jag det i mixen istället.

 

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, candybag säger:

Bättre mix denna gång! Vad har du för högtalare? Kan fortfarande tycka att det är aningen för mycket diskant på leadsynthen. Har du muggiga högtalare är det värt att köpa proffsigare grejer.

Bra struktur igen, ingen risk att bli uttråkad där. Jag skulle dock haft mer variation i breaket runt 3:00.

Låten i övrigt tycker jag känns tunn, det finns plats att fylla mellanregistret. Nedre mellanregistret också. Tänk 300-1000hz typ. Tror t ex att den gälla leadsynthen skulle kännas mer dämpad om den var uppbyggd av fler lager i lägre oktaver.

Samma med pad:en, den saknar värme och bredd. Kan den fyllas ut med fler lager och mer värme skulle det absolut lyfta låten. Nästa gång kan du testa att ha din main pad i mitten (mono), sen skruva till ytterligare två olika men ändå snarlika patchar. (Det kan räcka med nåt så enkelt som en sågtand och en fyrkant.) Den ena placerar du hårt till vänster, och den andra hårt till höger. Kolla så de är balanserade i stereo. Se också till att EQ:a in rätt mängd värme, dvs 300-600hz. För mycket låter grötigt, för lite låter tunt.

Det kanske är meningen att den ska låta minimalistisk, i så fall flög det över mitt huvud. Tycker ändå att tipsen ovan är rättfärdigade 🙂

Mastring har jag gett upp. Tycker personligen att det känns helt meningslöst om jag gör det själv. Dels vet jag inte vad jag håller på med och dels borde det göras av någon utomstående som är neutralt inställd till låten. Om jag hör att något låter dåligt så fixar jag det i mixen istället.

 

 

Högtalarna jag använder är Mackie CR4, med ett behringer u-phoria umc204hd interface 🙂 Jag skiftar mellan dem och ett par gaminghörlurar som referens, eftersom jag lyssnat på mycket musik i dem. Lite för att höra hur det låter för andra som inte äger ett par monitorer också.

 

Tack, ja jag håller med nu att det hade kunnat fyllats i lite mer. Det är nog delvis att jag inte blir lika hype:ad själv av låten efter att ha jobbat på den i flera timmar, och då tappar man känslan för det och det blir lite minimalistiskt i slutändan, men man inser inte det, pga hela låten känns ändå så uttjtatad & neutral då efter timmars lyssning. Därav blir alltid den första halvan av låten bäst. Jag menar du kan ju inte neka att introt låter rätt coolt? 😄 

 

Nästa gång då jag känner att jag är färdig, kanske jag borde komma tillbaka och finjustera låten några dagar efter, när jag har ett annat mindset, som du sagt innan. 

 

Pad:en gjorde jag själv i sylenth med en enkel saw + foldback dist bara. Tycker personligen den låter rätt cool 😮 Lyssnat på mycket metal förr, så har lite influenser därifrån. Gillar när det känns lite trashigt. Vet inte om den behöver lager. Kanske den kunde haft fler röster, lite annan eq och varit lite bredare dock.

Angående mastring.. Problemet är att gratissajterna inte blir bra, och jag vägrar betala för det. Känner heller inte någon som kan göra det åt mig. Är typ en ensamvarg här. Jag gör allt själv, och har lite busy beats på youtube som hjälp ibland typ. Är du sugen eller? 😉  

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Låten skulle passa perfekt i ett Tv-Spel. Jag tycker om den. Den är härlig mixad. Kanske lite för upprepad. Man kanske kunde göra nåt annat i början? Men mycket bra. Vad används för program?

Link to comment
Dela på andra sajter

På 2018-08-31 på 17:58, cogo säger:

Låten skulle passa perfekt i ett Tv-Spel. Jag tycker om den. Den är härlig mixad. Kanske lite för upprepad. Man kanske kunde göra nåt annat i början? Men mycket bra. Vad används för program?

Syftet med "introduktionen till introt" är att det ska vara lite av en överraskning...

 

Program? Menar du DAW? Jag använder FL Studio. Pluginsen jag använder i just denna låten är väl i stort sett bara sylenth för syntharna, och dblue glitch/gross beat för tapestops och effekterna på PAD:en. Hoppas det besvarade din fråga

Redigerat av arkade
Link to comment
Dela på andra sajter

49 minuter sedan, antor säger:

Trevlig låt och melodi, men personligen hade jag sänkt bastrumman lite.

Tack! Och det är ju knappt någon kraft i kicken haha. Den har bra volym tycker jag. Däremot metall-shakern som ligger bakom kicken har kanske lite för högt ljud. Den är dock separat från kicken. Ingen FX kick jag använder. En enkel punchig kick bara. 

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, arkade säger:

Tack! Och det är ju knappt någon kraft i kicken haha. Den har bra volym tycker jag. Däremot metall-shakern som ligger bakom kicken har kanske lite för högt ljud. Den är dock separat från kicken. Ingen FX kick jag använder. En enkel punchig kick bara. 

Ja det är nog den jag menar egentligen

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, Casperfren säger:

Du borde kolla in tekniken att lagra olika ljud på samma midi, då blir det lite mer djup, man kan även ha samma midi fast oktaver upp och ner + olika ljud, det är så de flesta jobbar med denna typ av musik

Tack, ja jag har börjat att experimentera lite 🙂 Har en låt på gång. Sugen på att mastra sen? 😉 

Link to comment
Dela på andra sajter

På 2018-08-31 på 15:06, arkade säger:

Angående mastring.. Problemet är att gratissajterna inte blir bra, och jag vägrar betala för det. Känner heller inte någon som kan göra det åt mig. Är typ en ensamvarg här. Jag gör allt själv, och har lite busy beats på youtube som hjälp ibland typ. Är du sugen eller? 😉  

Jag ska överväga det till din nästa låt, men på några villkor 🙂

1. Du lägger ner din själ och gör slutmixen så bra som möjligt. Inga klick, konstiga sustain-svansar eller filter som spökar. Inget slarv!

2. Inga peakar högre än 3 dB från att det klipper i mixen.

3. Jag har ingen erfarenhet av mastring så förvänta dig ingenting - jag ser det som en chans att utveckla mig själv. Jag har heller inte mycket fritid över för sidoprojekt, så det får bli när det blir!

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, candybag säger:

Jag ska överväga det till din nästa låt, men på några villkor 🙂

1. Du lägger ner din själ och gör slutmixen så bra som möjligt. Inga klick, konstiga sustain-svansar eller filter som spökar. Inget slarv!

2. Inga peakar högre än 3 dB från att det klipper i mixen.

3. Jag har ingen erfarenhet av mastring så förvänta dig ingenting - jag ser det som en chans att utveckla mig själv. Jag har heller inte mycket fritid över för sidoprojekt, så det får bli när det blir!

 

 

Låter som en utmaning 😉 Du har gett mig bra tips och kritik hitills, så jag får väl visa vad jag går för 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, arkade säger:

1YqRjey.png

 

För er som är lite nördiga.. 😄 Slängt ihop lite olika koncept. Först en trum sample. sen lite olika melodier osv. vet inte riktigt hur strukturen ska vara än dock. Men rätt säker på att jag vill använda dessa ljud

Ljudfil: https://instaud.io/2DhW

 

Mer sustain på stråkarna så de smälter ihop! Annars låter det som en leksakssynth 🙂

Arpet tillsammans med pianokompet i slutet tycker jag lät lite stökigt, testa gör om pianokompet till en pad med samma ackord? Kanske sidechain på padsen för mer groove? 

Bra ljud annars!

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, candybag säger:

Mer sustain på stråkarna så de smälter ihop! Annars låter det som en leksakssynth 🙂

Arpet tillsammans med pianokompet i slutet tycker jag lät lite stökigt, testa gör om pianokompet till en pad med samma ackord? Kanske sidechain på padsen för mer groove? 

Bra ljud annars!

Yes jag har knappt mixat stråkarna än. Tror de kommer direkt ur kontakt utan mixning. Kände bara att jag ville ha stråkar i låten. Min magkänsla säger att det blir passar sedan haha 

 

Haha jag har suttit och mixat trummor för det mesta idag. Jag gjorde bara patterns av det jag hade, och slängde ihop det där som en liten "progress" på mitt projekt. Lite idéer osv. 

Ett nytt ljud per bar, så man hör alla lager. Sedan slängde jag ihop allt på slutet. Det kommer att vara helt annorlunda sedan såklart. Jag kommer verkligen inte ha arpet och två melodier ovanpå varandra 😛 


Ska testa sidechain direkt och se 😉 

 

Tycker båda melodierna är så bra, så jag kan inte ens bestämma mig vilken som jag ska ha som refräng. Inte kommit långt i organiseringen här haha. 

 

Och tack så mycket. Jag har lagt ner mycket tid till att göra varenda ljud mitt eget denna gång 🙂 

Redigerat av arkade
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...