Jump to content
Annons

UtU

Recommended Posts

Har inte testat FL Studio men det verkar som att den mest grundläggande programvaran är bra om man inte tänkt spela in, typ bara skapa med syntar och trummaskiner. Nästa steg verkar vara bättre om man vill spela in egna instrument/sång. Men jag vet inte, bättre att någon med mer koll svarar på din fråga!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
51 minuter sedan, ostfisk säger:

Har inte testat FL Studio men det verkar som att den mest grundläggande programvaran är bra om man inte tänkt spela in, typ bara skapa med syntar och trummaskiner. Nästa steg verkar vara bättre om man vill spela in egna instrument/sång. Men jag vet inte, bättre att någon med mer koll svarar på din fråga!

Tack för ditt svar!

Får se om ngn annan mer insatt kan tipsa om det hela!

UtU

Link to comment
Dela på andra sajter

På 2018-05-26 på 16:23, ostfisk säger:

https://www.netonnet.se/art/dator/barbara-datorer/14-15-tum/lenovo-320-14ikbn-80xk0069mx/246464.8908/?utm_source=prisjakt.nu&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt_prisjamforelse

2000 över budget och 14" men innehåller det du vill ha. Eventuellt är processorn lite klen men tror inte det kommer att bli något problem.

 

För övrigt så behöver du inte en massa plug-ins. De som följer med programmet brukar fungera ypperligt för en nybörjare. Fundera på att köpa nya när du lärt dig dom och vill prova något nytt.

Jo, jag får spara lite för att få ihop till den summan. Utöver det kommer kostnaden på själva mjukvaran. Men jag undrar om i7 är en klen processor, vilken är mindre klen anser du?

UtU

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns massor av olika i7 processorer.

Denna som finns i den datorn jag rekommenderade:

https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+i7-7500U+%40+2.70GHz&id=2863

Jämför med denna:

https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+i7-6800K+%40+3.40GHz&id=2785

Mer än dubbelt så snabb.

Den snabbaste i5 processorn är snabbare än den långsammaste i7 processorn tex. Så att bara kolla efter i7 kan vara lite missvisande, även om det oftast är en bra processor.

Jag skall dock erkänna att jag inte har superkoll på hur lågt man kan gå innan det förstör prestandan. Vet att jag hade denna i min musiklaptop och det funkade bra. https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+i7-4810MQ+%40+2.80GHz&id=2196

Den som är i din laptop är ju sämre än den. Dock får man kanske leva med att man inte får top of the line produkter om man har en tajtare budget. Tror dock att CPUn som sitter i datorn jag rekommenderade fungerar för enklare musikproduktion. Men vet att det finns andra här på forumet som har bättre koll på datorer som kanske kan ge mer info i frågan! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

47 minuter sedan, UtU säger:

Jo, jag får spara lite för att få ihop till den summan. Utöver det kommer kostnaden på själva mjukvaran. Men jag undrar om i7 är en klen processor, vilken är mindre klen anser du?

UtU

Köp en i5 eller i7 ur 7xxx eller 8xxx-serien så är du hemma. 8GB ram, absolut minst 256GB hårddisk. Budget efter behag. Knappa in värdena i prisjakt.se, klappa katten, drick ett glas vatten, sortera på billigast först och be.

Tyvärr är det dystra tider att köpa hårdvara just nu. Kronan är svag, och ram-minnen har dubblerats i pris de senaste tre åren. Ska du ha t ex 16GB ram som är rekommenderat kostar bara det en tusenlapp extra.

Något tänkvärt är att det faktiskt gjordes musik på datorer även för 10 år sedan. Du påstår att dina datorer är för gamla, men jag tror de fungerar för instegsvarianten av FL. Plus att jag skulle få lite ont i själen om du ändå köper en laptop för musikproduktion och sen inser att det inte är din grej. Du verkar mån om att allt ska klaffa och det respekterar jag stort, men du vill väl hellre komma igång än att sitta och vela över laptops?

Ladda ner deras trial. Gillar du det så köper du deras billigaste suit för 89 dollar. Du kan uppgradera din suit senare. När din gamla dator börjar bli för trött så återvänder du hit med en ny budget på 6-7000 kr.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

20 timmar sedan, candybag säger:

Köp en i5 eller i7 ur 7xxx eller 8xxx-serien så är du hemma. 8GB ram, absolut minst 256GB hårddisk. Budget efter behag. Knappa in värdena i prisjakt.se, klappa katten, drick ett glas vatten, sortera på billigast först och be.

Tyvärr är det dystra tider att köpa hårdvara just nu. Kronan är svag, och ram-minnen har dubblerats i pris de senaste tre åren. Ska du ha t ex 16GB ram som är rekommenderat kostar bara det en tusenlapp extra.

Något tänkvärt är att det faktiskt gjordes musik på datorer även för 10 år sedan. Du påstår att dina datorer är för gamla, men jag tror de fungerar för instegsvarianten av FL. Plus att jag skulle få lite ont i själen om du ändå köper en laptop för musikproduktion och sen inser att det inte är din grej. Du verkar mån om att allt ska klaffa och det respekterar jag stort, men du vill väl hellre komma igång än att sitta och vela över laptops?

Ladda ner deras trial. Gillar du det så köper du deras billigaste suit för 89 dollar. Du kan uppgradera din suit senare. När din gamla dator börjar bli för trött så återvänder du hit med en ny budget på 6-7000 kr.

 

Mycket att överväga, men du har nog rätt i att det viktigaste är att börja med ngt än att vela om hårdvaran.

En annan fråga är om jag behöver stöd med FL Studio och alla tutorials inte är tillräckliga, vart vänder man sig?

UtU

Link to comment
Dela på andra sajter

FL är väldigt etablerat som musikprogram så det finns hjälp att få överallt på internet bara man söker. Musikforum (utöver youtube-tutorials) är ett viktigt komplement. Det enda svåra är möjligtvis hur man formulerar frågan för att få rätt svar, det finns mycket tekniska termer att sätta sig in i som nybörjare.

Oftast är det bättre att söka efter svar själv - man lär sig mer och jag tycker personligen det går snabbare.

Här finns en enkel ordbok för elektronisk musikproduktion som kanske kan vara till hjälp för framtiden;

https://www.recordingconnection.com/glossary/

Link to comment
Dela på andra sajter

bra tips som jag hade velat att någon hade berättat för mig tidigt.

Bestäm dig om det är verkligen det här du vill mest av allt. Det är väldigt dyrt med musik om du inte gör allt själv och det är verkligen få personer i världen som kan allt själv professionellt. Konkurrensen är hård. Räkna med många tusen kronor om du vill sattsa.

Det tar tid att lära sig att skapa musik jag har själv över 17 000 timmar av att producera musik och jag lär mig fortfarande nya saker varje dag. Men det är individuellt för alla såklart.

Läs om ”ackord, dur, moll och skalor”.När du lärt dig det så kommer det gå mycket bättre på en gång.

Titta på videos på youtube!

bli medlem på splice.com efter att jag blev medlem där så blev min musik mycket bättre.

Lycka till:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
15 timmar sedan, UtU säger:

Mycket att överväga, men du har nog rätt i att det viktigaste är att börja med ngt än att vela om hårdvaran.

En annan fråga är om jag behöver stöd med FL Studio och alla tutorials inte är tillräckliga, vart vänder man sig?

UtU

De har väl en officiell hemsida med forum som alla andra daw? I alla fall finns det alltid svar på frågor bara man googlar eller kollar på tuben. Det är alltid någon som har svaret. Men i början räcker det långt traggla igenom tutorials och lära sig programmet. Det är inte så att du om några veckor har lärt dig allt som finns i tutorials. Det tar lång tid lära sig sin daw in och ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...