Jump to content
Annons

UtU

Recommended Posts

Tjena,

vill börja med att säga jag är helt ny på forumet och hoppas medlemmarna kan ha tålamod med mig om min fråga är en återkommande sådan.

Jag har intresse av att lära mig göra musik (house och trance) med hjälp av datorn och behöver råd samt tips från de som kan ämnet bättre än mig. 

Mina frågor är:

1. Var och hur börjar man?

2. Är FL studio en bra mjukvara att börja med eller rekommenderas ngt annat?

3. Vilka plugins behövs för genrerna i fråga?

4. Vilken hårdvara är väsentlig då jag vill göra detta med en bärbar dator?

Jag har ingen musikteori i bagaget, men jag lyssnar på en hel del musik och skriver texter. 

Tveka inte med att komma med tips och råd.

UtU

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu är det där inte riktigt mitt område, men lite vet jag om det.

FL Studio är vad många använder. Innehåller dessutom en hel del plugins, som du kommer långt med som nybörjare. (Det är lätt att förivra sig och skaffa mer och mer i hopp om att det ska bli bättre slutresultat. Glöm det, lär dig använda det du har till att börja med.)

Har du dator redan? En hyfsad laptop kommer man rätt långt med.

Hårdvara som behövs: Ljudkort, mikrofon, stativ, hörlurar och kanske även monitorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, oioioi säger:

Nu är det där inte riktigt mitt område, men lite vet jag om det.

FL Studio är vad många använder. Innehåller dessutom en hel del plugins, som du kommer långt med som nybörjare. (Det är lätt att förivra sig och skaffa mer och mer i hopp om att det ska bli bättre slutresultat. Glöm det, lär dig använda det du har till att börja med.)

Har du dator redan? En hyfsad laptop kommer man rätt långt med.

Hårdvara som behövs: Ljudkort, mikrofon, stativ, hörlurar och kanske även monitorer.

Tack för ditt svar, jag tappade hoppet om ngt svar.

Utifrån erfarenheten som du har och forumet i allmänhet vilken variant av mjukvaran bör jag köpa - den billigaste eller den som är nivån dyrare?

Kan man få ihop en hel låt med FL Studio och i så fall vilken variant av mjukvaran?

Enligt tidigare inlägg är det trance och house som jag är intresserad av.

Den andra väsentliga frågan är vilken bärbar dator är bra att köpa om jag vill undvika att kommande uppkörningsprojekt hackar?

Vore tacksam om jag kunde få svar så att jag kan börja investera i detta.

En annan essentiell fråga är hur börjar man? Jag är medveten om att det finns en uppsjö med tutorials på nätet. Men hur tar man första steget efter att dator och mjukvara är inköpta?

UtU

Link to comment
Dela på andra sajter

Prestanda? Du skulle nog kunna köra FL på en gråsten, men i takt med att du lägger till pluggar och synthar så ökar belastningen, och tillslut måste du exportera vissa spår till .wav (som inte drar lika mycket resurser) för att maskinen ska orka dra runt allt. Wav-spår är inte lika intuitivt att jobba med tycker jag, men vissa gillar det. Jag rekommenderar en i7-processor i första hand (ju snabbare desto bättre), 16GB i ram. SSD-hårddisk är en trevlig lyx men inte nödvändigt.

Grunderna är väldigt simpla, detta får du genom valfri nybörjar-tutorial. Börja kolla redan innan köpet, och var sen inte rädd att prova dig fram. Bästa vore ju såklart om någon vänlig själ vill visa dig grunderna på plats!

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, candybag säger:

Prestanda? Du skulle nog kunna köra FL på en gråsten, men i takt med att du lägger till pluggar och synthar så ökar belastningen, och tillslut måste du exportera vissa spår till .wav (som inte drar lika mycket resurser) för att maskinen ska orka dra runt allt. Wav-spår är inte lika intuitivt att jobba med tycker jag, men vissa gillar det. Jag rekommenderar en i7-processor i första hand (ju snabbare desto bättre), 16GB i ram. SSD-hårddisk är en trevlig lyx men inte nödvändigt.

Grunderna är väldigt simpla, detta får du genom valfri nybörjar-tutorial. Börja kolla redan innan köpet, och var sen inte rädd att prova dig fram. Bästa vore ju såklart om någon vänlig själ vill visa dig grunderna på plats!

Tack för ditt svar!

Har letat hela dagen efter en lämplig dator. Då min budget är max 5000 så undrar jag om du och andra på forumet kan rekommendera ngn dator?

UtU

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, Byte säger:

1. Var och hur börjar man?

Man kan börja med youtube tutorials. Det finns så mycket. Du kan avän ladda ner projekter/remakes från låtar som du gillar.

2. Är FL studio en bra mjukvara att börja med eller rekommenderas ngt annat?

FL Studio är något som jag rekommenderar. Det är en av de bästa DAW i industrin just nu. Versionen 20 kom några dagar sedan. Både ny börjare och proffs använder den. Jag använder FL Studio själv.

3. Vilka plugins behövs för genrerna i fråga?

Synth: Serum, Nexus, Sylenth 1, Spire och Massive, kontakt 5.

Effekt: Izotope ozone 8, Fabfilter, ott, lfo tool, valhalla reverbs.

Man behöver inte ha alla de här för att det finns tillräckligt stock plugins i FL Studio för att göra din nästa hit.

Om du verkligen vill ha de, så kan du torrenta de och betala för de i senare.

4. Vilken hårdvara är väsentlig då jag vill göra detta med en bärbar dator?

Det går bra med den dator du har just nu.

Tack för återkopplingen!

Vilken av programvarianterna skall man välja - den billigaste eller den version som ligger en prisklass högre?

Frågan om dator är viktig för mig för att jag vill inte hejdas av just den punkten. Men jag begränsas av min budget som är på 5000. Hur långt kan jag utforska FL Studio med en dator i den prisklassen?

Det känns som om att man inte kan få till en hel låt av hög kvalité om man inte har en kraftfull dator?

UtU

Link to comment
Dela på andra sajter

För 5000 kr får du titta på begagnat. Håll utkik på sweclockers.com, de har den bästa beg-marknaden för datorer.

Du borde kunna få en komplett dator med en Intel Core i7 processor för det priset, gärna 4970k eller nåt från 3XXX eller 6XXX-serien. Grafikkort behöver du inget eftersom det finns integrerat i processorn. Titta på den här till exempel;

https://www.sweclockers.com/marknad/154791-komplett-dator-utom-grafikkort

Budet ligger på 3200 kr, och den skulle köra åttor kring ett nybygge för 5000 kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
10 timmar sedan, candybag säger:

Prestanda? Du skulle nog kunna köra FL på en gråsten, men i takt med att du lägger till pluggar och synthar så ökar belastningen, och tillslut måste du exportera vissa spår till .wav (som inte drar lika mycket resurser) för att maskinen ska orka dra runt allt.

 

Finns det ingen frysfunktion i FL?

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, candybag säger:

För 5000 kr får du titta på begagnat. Håll utkik på sweclockers.com, de har den bästa beg-marknaden för datorer.

Du borde kunna få en komplett dator med en Intel Core i7 processor för det priset, gärna 4970k eller nåt från 3XXX eller 6XXX-serien. Grafikkort behöver du inget eftersom det finns integrerat i processorn. Titta på den här till exempel;

https://www.sweclockers.com/marknad/154791-komplett-dator-utom-grafikkort

Budet ligger på 3200 kr, och den skulle köra åttor kring ett nybygge för 5000 kr.

Rätta mig om jag har fel, men är inte datorn i länken stationär?

Finns det ingen bra bärbar dator som ngn kan rekommendera och som är vettig att lära sig på?

UtU

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo den är helt riktigt stationär. Vad har du för dator nu? Varför måste du ha en bärbar? Varför testar du inte FL Studio på den dator du har nu?

Det är fortfarande pest eller kolera i 5000-kronorsklassen, särskilt på bärbara. Detta är den billigaste jag hittade med i5-processor, den går på 5999 hos första seriösa ÅF.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4690925

Hårddisken på 256GB är väldigt liten för ditt ändamål dock.

Beg-marknad? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med, testa att köra på nuvarande dator. FL Studio är inte så krävande så länge man håller sig ifrån tunga pluggar. Som nybörjare kommer man långt med i princip vilken dator som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
1 timme sedan, candybag säger:

Jo den är helt riktigt stationär. Vad har du för dator nu? Varför måste du ha en bärbar? Varför testar du inte FL Studio på den dator du har nu?

Det är fortfarande pest eller kolera i 5000-kronorsklassen, särskilt på bärbara. Detta är den billigaste jag hittade med i5-processor, den går på 5999 hos första seriösa ÅF.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4690925

Hårddisken på 256GB är väldigt liten för ditt ändamål dock.

Beg-marknad? 🙂

Jag vill kunna jobba varsomhelst och det är en större frihet när hårdvaran är bärbar. Dessutom nu i upplärningsfasen vill man helst inte störa omgivningen trots att man kan använda hörlurar och dylikt.

Med andra ord en rekommendation på en bra bärbar dator vore guld.

Vad tror ni om denna?

https://www.dustinhome.se/product/5011060279/vivobook-f510ua?ssel=false&utm_campaign=pricerunner&utm_source=pricerunner.se&utm_medium=pricecompare&utm_content=5637146198

Tack för allas tålamod och för tiden forumsmedlemmarna spenderar för att svara på mina nybörjarfrågor.

UtU

Redigerat av UtU
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, oioioi säger:

Jag håller med, testa att köra på nuvarande dator. FL Studio är inte så krävande så länge man håller sig ifrån tunga pluggar. Som nybörjare kommer man långt med i princip vilken dator som helst.

Mina nuvarande datorer är ganska gamla, en del över 10 år gamla.

UtU

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, UtU säger:

Jag vill kunna jobba varsomhelst och det är en större frihet när hårdvaran är bärbar. Dessutom nu i upplärningsfasen vill man helst inte störa omgivningen trots att man kan använda hörlurar och dylikt.

Med andra ord en rekommendation på en bra bärbar dator vore guld.

Tack för allas tålamod och för tiden forumsmedlemmarna spenderar för att svara på mina nybörjarfrågor.

UtU

Då är min rekommendation att spara ihop ytterligare 1000 kr för en total budget på 6000 kr. Det är lite av en brytpunkt för bärbara runt den prislappen. Du ska dessutom ha datorväska och mus eftersom pekplattor generellt är dåliga.

Ska du kolla begagnat måste du vara insatt, speciellt när det handlar om laptops. De kan ha dåliga batterier, märkliga modellbeteckningar, svåra att uppgradera vid behov, etc etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, candybag säger:

Då är min rekommendation att spara ihop ytterligare 1000 kr för en total budget på 6000 kr. Det är lite av en brytpunkt för bärbara runt den prislappen. Du ska dessutom ha datorväska och mus eftersom pekplattor generellt är dåliga.

Ska du kolla begagnat måste du vara insatt, speciellt när det handlar om laptops. De kan ha dåliga batterier, märkliga modellbeteckningar, svåra att uppgradera vid behov, etc etc.

Det kan jag leva med!

Vad tror du om denna:

https://www.dustinhome.se/product/5011060279/vivobook-f510ua?ssel=false&utm_campaign=pricerunner&utm_source=pricerunner.se&utm_medium=pricecompare&utm_content=5637146198

En annan fråga är vilken av  mjukvaruvarianterna skall man satsa på - de kommer i olika prisklasser?

UtU

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, UtU säger:

Det kan jag leva med!

Vad tror du om denna:

https://www.dustinhome.se/product/5011060279/vivobook-f510ua?ssel=false&utm_campaign=pricerunner&utm_source=pricerunner.se&utm_medium=pricecompare&utm_content=5637146198

En annan fråga är vilken av  mjukvaruvarianterna skall man satsa på - de kommer i olika prisklasser?

UtU

Nu är jag petig, men bara 6GB i ram får det att krypa i kroppen på mig. Hade det varit 8 skulle jag sagt kör, men 6? Märklig siffra dessutom... normalt är det 4, 8, 16 GB.

Modellen är helt ok, men 8 GB för musikproduktion är nog minsta laget. Om ingen annan har input.

Mjukvaran har jag noll koll på. Själv använder jag Reason.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
3 timmar sedan, candybag säger:

Jo den är helt riktigt stationär. Vad har du för dator nu? Varför måste du ha en bärbar? Varför testar du inte FL Studio på den dator du har nu?

Det är fortfarande pest eller kolera i 5000-kronorsklassen, särskilt på bärbara. Detta är den billigaste jag hittade med i5-processor, den går på 5999 hos första seriösa ÅF.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4690925

Hårddisken på 256GB är väldigt liten för ditt ändamål dock.

Beg-marknad? 🙂

Håller med fullständigt. Under den prisklassen så får man en som bara duger att surfa på och lite annat smått. Duger inte som studiodator. 8GB minst och stor hårddisk. 256 kommer man inte långt på i dagens läge. Blir snabbt full dessutom.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, candybag säger:

Nu är jag petig, men bara 6GB i ram får det att krypa i kroppen på mig. Hade det varit 8 skulle jag sagt kör, men 6? Märklig siffra dessutom... normalt är det 4, 8, 16 GB.

Modellen är helt ok, men 8 GB för musikproduktion är nog minsta laget. Om ingen annan har input.

Mjukvaran har jag noll koll på. Själv använder jag Reason.

Har 16gb ram, i7 6700k. Jag får ibland fryslagg, ibland krascher ( dock sällan ).. Mest då jag lägger till nya filter, eller tar bort dem i mixern. Annars är det lent och fint. Så ja, tror inte det är en bra idé att snåla 

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

6Ram och 256 HD. Vill du verkligen betala så mycket för så lite så är det inget som hindrar dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

God morgon kärt folk!

1. Om jag förstår er rätt så gäller detta för hårdvaran: minst i5, minst 8GB RAM och så stor hårddisk som möjligt?

vad tror ni om denna?

https://www.netonnet.se/art/dator/barbara-datorer/14-15-tum/lenovo-320-15ikbn-80xl00d0mx/246479.8908/

2. Kan ngn vänlig själ som idag använder FL studio rekommendera eller beskriva skillnaden mellan de olika mjukvaruvarianterna som finns att köpa då de kommer med olika prisklasser?

 

UtU

 

Redigerat av UtU
Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, Die Hard säger:

Och denna har också bara en HD på 256. 

Jag hör dig!

Jag hittar ingen bärbar dator med kombon i5/i7, 8 GB RAM och 500 GB i hårddisk. Jag har letat online och hittar inte kombon.

UtU

Link to comment
Dela på andra sajter

https://www.netonnet.se/art/dator/barbara-datorer/14-15-tum/lenovo-320-14ikbn-80xk0069mx/246464.8908/?utm_source=prisjakt.nu&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt_prisjamforelse

2000 över budget och 14" men innehåller det du vill ha. Eventuellt är processorn lite klen men tror inte det kommer att bli något problem.

 

För övrigt så behöver du inte en massa plug-ins. De som följer med programmet brukar fungera ypperligt för en nybörjare. Fundera på att köpa nya när du lärt dig dom och vill prova något nytt.

Link to comment
Dela på andra sajter

För övrigt, skall du bara mixa så behöver du inte ett externt ljudkort. Då kan du bara köra in monitorerna eller hörlurarna i ljudutgången från datorn och köra med ljudkortets ASIO4ALL drivrutiner. Vill du ansluta en mikrofon så behövs ett externt ljudkort dock!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, ostfisk säger:

För övrigt, skall du bara mixa så behöver du inte ett externt ljudkort. Då kan du bara köra in monitorerna eller hörlurarna i ljudutgången från datorn och köra med ljudkortets ASIO4ALL drivrutiner. Vill du ansluta en mikrofon så behövs ett externt ljudkort dock!

 

16 timmar sedan, ostfisk säger:

https://www.netonnet.se/art/dator/barbara-datorer/14-15-tum/lenovo-320-14ikbn-80xk0069mx/246464.8908/?utm_source=prisjakt.nu&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt_prisjamforelse

2000 över budget och 14" men innehåller det du vill ha. Eventuellt är processorn lite klen men tror inte det kommer att bli något problem.

 

För övrigt så behöver du inte en massa plug-ins. De som följer med programmet brukar fungera ypperligt för en nybörjare. Fundera på att köpa nya när du lärt dig dom och vill prova något nytt.

Tack för tipsen!

Kan du även tipsa om vilken prisklass eller variant på mjukvaran som man skall satsa på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...