Jump to content
Annons

Studiobygge i förråd.


Sinus

Recommended Posts

Hej! Är helt nybörjare när det gäller att akustik behandla ett rum. Vi ska flytta till ett radhus där vårt förråd på cirka 4-6 km2 ska bli en studio. Jag producerar och mixar EDM så kommer inte vara någon inspelning direkt utan allt körs i boxen. Skulle vilja ljudisolera helt så grannarna inte störs men också behandla rummets akustik så att jag får rätt ljud i rummet. Vad har ni för tips till mig? Min budget är väl sådär. Har redan köpt ett akustik kit med paneler och badstraps som täcker 8 km2. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Ljudisolering är inte min grej men jag vet att det krävs extrema åtgärder. Bygga ett rum i rummet som är förseglat och frånkopplat från det existerande rummet. Så mycket jobb och dyrt!

Akustik kan jag mer om dock. Vad är rummets dimensioner? 4-6 km2 är litet och svårt att få bra men skulle rekommendera så tjockt som möjligt med stenull vid första reflektionspunkterna i rummet, samt bakre väggen och hörnen. Även i taket behövs stenull. De paneler du har köpt funkar helt okej men absorberar inte ner i djupaste basen. (om det är skumgummipaneler du har köpt, typ auralex) Stenull blir mycket bättre och tar hand om hela frekvensspekrat (beroende på hur djupt du bygger).

Link to comment
Dela på andra sajter

Påminner om mitt eget rum i storlek.

Tänk på att ju mindre rummet är desto mer stående ljudvågor får du från basen. Flyttar jag t ex mitt huvud en halvmeter bak från datorbordet så har jag en topp på säkert 12dB low end (inte mätt exakt.) 

Nu är det inte praktiskt för mig att sitta i optimalt läge, men när jag mixar riggar jag upp ett hopfällbart bord så jag kan ha huvudet i ett bra läge för att höra basen på ett någorlunda korrekt sätt.

Du får prova dig fram för att hitta var dina toppar och dalar hamnar i rummet, så var beredd på att möblera om 🙂 Det är alltid basen som är tjuven!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som ovanstående nämner så är det en hel del jobb att ljudisolera. Med tanke på hur litet 4-6 kvm är så förlorar du väldigt mycket mer yta ju bättre ljudisolering du eftersträvar.

Enklaste lösningen jag kommer på är att sätta upp mer gips på väggarna och kanske även i taket (3 lager) och göra rummet så tätt du bara kan med mjukfog längs alla skarvar. Tanken är att rummet ska förbli lufttätt, annars sipprar ljud både ut och in. Gäller även eldosor och sånt om du vill göra ett noggrant jobb. Ett ytterligare steg kan vara att byta till en ljudklassad dörr, men dessa tenderar att vara dyra. Sen är det viktigt med ventilationen, du ska kunna andas därinne. 

Ang. akustik hänvisar jag också till ovanstående. Såna skumplattor du nämnde fungerar inte så bra som tillverkaren vill få en att tro. Under 500 Hz är de i princip värdelösa. Bygg några ramar och fyll med stenull och du har en mycket bättre absorbent. Tjocklek beror på hur mycket plats du känner att du kan offra. 

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
På 2018-05-20 på 19:11, troeds säger:

Som ovanstående nämner så är det en hel del jobb att ljudisolera. Med tanke på hur litet 4-6 kvm är så förlorar du väldigt mycket mer yta ju bättre ljudisolering du eftersträvar.

Enklaste lösningen jag kommer på är att sätta upp mer gips på väggarna och kanske även i taket (3 lager) och göra rummet så tätt du bara kan med mjukfog längs alla skarvar. Tanken är att rummet ska förbli lufttätt, annars sipprar ljud både ut och in. Gäller även eldosor och sånt om du vill göra ett noggrant jobb. Ett ytterligare steg kan vara att byta till en ljudklassad dörr, men dessa tenderar att vara dyra. Sen är det viktigt med ventilationen, du ska kunna andas därinne. 

Ang. akustik hänvisar jag också till ovanstående. Såna skumplattor du nämnde fungerar inte så bra som tillverkaren vill få en att tro. Under 500 Hz är de i princip värdelösa. Bygg några ramar och fyll med stenull och du har en mycket bättre absorbent. Tjocklek beror på hur mycket plats du känner att du kan offra. 

Lycka till!

Hur menar du med ramar? Alltså träreglar och fästa stenullen där i? Hänga dom på väggarna ? Tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, Sinus säger:

Hur menar du med ramar? Alltså träreglar och fästa stenullen där i? Hänga dom på väggarna ? Tack på förhand

Precis! Finns lite tutorials på Youtube. En ram av lämpligt virke, in med stenull och sen häftar du fast textil runt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
På 2018-06-11 på 15:14, troeds säger:

Precis! Finns lite tutorials på Youtube. En ram av lämpligt virke, in med stenull och sen häftar du fast textil runt. 

Kollade runt på youtube och kommer köra på ditt tips. Min fråga är dock! Är det inte farligt att ha isoleringen så med bara ett tyg emellan, syftar då på ifall isoleringen släpper igenom farliga partiklar i luften?

Redigerat av Sinus
Link to comment
Dela på andra sajter

Näe, det är ingen fara. Stenullen är lite vänlig på det sättet. Det flyger omkring lite när du handskas med den, men när du klätt in allt så släpper den inte ut nåt. Sen ska den stenull (Rockwool) som vi kört med inte vara farlig för hälsa även om du skulle råka andas in nåt. Däremot kliar den rätt mycket, så använd långärmat och handskar!

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
På 2018-06-20 på 00:59, troeds säger:

Näe, det är ingen fara. Stenullen är lite vänlig på det sättet. Det flyger omkring lite när du handskas med den, men när du klätt in allt så släpper den inte ut nåt. Sen ska den stenull (Rockwool) som vi kört med inte vara farlig för hälsa även om du skulle råka andas in nåt. Däremot kliar den rätt mycket, så använd långärmat och handskar!

Tack! Glömde fråga vilken sorts tyg kan jag använda så som jag fattat det är det ljud transparant tyg. Läste någonstans att vissa använder Spandex funkar det?

Link to comment
Dela på andra sajter

På 2018-06-29 på 13:23, Sinus säger:

Tack! Glömde fråga vilken sorts tyg kan jag använda så som jag fattat det är det ljud transparant tyg. Läste någonstans att vissa använder Spandex funkar det?

Precis, nåt som släpper igenom/absorberar ljudet så att det inte studsar tillbaka. Som ovanstående skrev så går det med ett enkelt IKEA-tyg. Kan du blåsa igenom tyget så är det ett bra tyg. Om inte så är tyget förmodligen för tätt för ditt ändamål. Sen finns "molton" som har bättre absorptionsförmåga, men är också dyrare!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...