Jump to content
Annons

DIY-lösningar för att dämpa ljudakustiken?!


maxkarlstedt (oregistrerad)

Recommended Posts

maxkarlstedt (oregistrerad)

Tjena! Jag har gjort ordning en simpel studio i ett 12 kvm-rum med betongväggar på sidorna om bokhyllan (bokhyllans vägg bakom är trä). Taket är oxå i betong. Jag bor högst upp i lägenhetsbyggnaden.

Här kmr jag att stå och alla hyllor är inte i fyllda ännu. Några rekommendationer vad man kan ha i övriga hyllor och ovanpå bokhyllan som kan dämpa ljud? Mikrofonen är övertäckt när den inte används.

29250256_10156291576513023_1209808921967

Här är ena betongväggen. Jag har funderat på att använda ett stativ och en stång och dra en greenscreen som jag inte använder som dämpningsmaterial. Skulle det ha någon bra effekt?

29244501_10156291576878023_6454704185047

Jag letar som sagt var efter billiga DIY-lösningar och inte professionell utrustning eftersom min nuvarande ekonomi ej tillåter det. Jag tänker mig billiga gardiner, dukar eller annat bra ljudabsorberande tygmaterial som man kan få tag på och hänga upp på något sätt?

Jag har ett par ljudabsorbenter (se bild nedan) som inte längre behövs då jag har ersatt dem med små stativ från IsoAcoustics. SKulle man kunna klippa och fixa med dem så att man får en liten rund "låda" runt shotgun-mikrofonen? Det är en "vanlig" (varken superkort eller superlång) cardiod-shotgun.

29243824_10156291660583023_5769353174133

Något i stil så att det ser ut så här ovanför mikrofonen:

81w39HjG3nL._SL1500_.jpg

Jag läste i annan tråd på forumet nyss att man oxå ska dämpa under sig och bakom sig då ljudet studsar därifrån och tillbaka in till mikrofonen pga. dess upptagningsmönster?

Tack för alla svar på förhand! / Max.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons

Här kmr jag att stå och alla hyllor är inte i fyllda ännu. Några rekommendationer vad man kan ha i övriga hyllor och ovanpå bokhyllan som kan dämpa ljud? Mikrofonen är övertäckt när den inte används.

Hur menar du dämpa ljud? Förbättra akustiken eller inte störa grannarna? Hur som helst så är det svårt att ljudisolera (inte störa grannarna), kräver stora ingrepp. Men för akustikens skull så skulle jag rekommendera sten eller glasull. Detta får du då täcka med/slå in i tyg.

 

Här är ena betongväggen. Jag har funderat på att använda ett stativ och en stång och dra en greenscreen som jag inte använder som dämpningsmaterial. Skulle det ha någon bra effekt?

Nej ingen effekt på dämpningen, möjligtvis lite grann i ljusaste diskanten.

 

Jag letar som sagt var efter billiga DIY-lösningar och inte professionell utrustning eftersom min nuvarande ekonomi ej tillåter det. Jag tänker mig billiga gardiner, dukar eller annat bra ljudabsorberande tygmaterial som man kan få tag på och hänga upp på något sätt?

Skall du ha tyg så är det så tjockt som du kan hitta som gäller, gärna i flera lager. Dock kommer det att absorbera mest diskant och högre mellanregister. Bäst blir sten eller glasull. Annars funkar väl foam typ auralex helt okej även om det inte absorberar basen så mycket som man vill.

 

Jag har ett par ljudabsorbenter (se bild nedan) som inte längre behövs då jag har ersatt dem med små stativ från IsoAcoustics. SKulle man kunna klippa och fixa med dem så att man får en liten rund "låda" runt shotgun-mikrofonen? Det är en "vanlig" (varken superkort eller superlång) cardiod-shotgun.

Något i stil så att det ser ut så här ovanför mikrofonen:

Vet ej hur detta blir. Prova!

 

Jag läste i annan tråd på forumet nyss att man oxå ska dämpa under sig och bakom sig då ljudet studsar därifrån och tillbaka in till mikrofonen pga. dess upptagningsmönster?

Har sämre koll på detta, när det gäller inspelningsrum. När det gäller akustikbehandling av kontrollrum så vill man ha golvet bart och istället ha absorbenter i taket. Samt absorbenter runt om i rummet, speciellt på de ställena där ljudet studsar (de första reflektionerna). När det kommer till inspelning har jag mindre koll. Men jag kan tänka mig att dämpning av väggar och golv inte gör någon skada. Speciellt inte när det gäller sång. (där det naturligt är mindre bas)

/Jens

Link to comment
Dela på andra sajter

maxkarlstedt (oregistrerad)
1 timme sedan, oioioi säger:

Möblera rätt. Kan man flytta bokhyllan så den står mot en betongvägg? Fyll på med mer böcker.

Tack så mycket för svaret!

Tyvärr är inte det möjligt på grund av avståndet jag behöver för att kunna filma med lämp komposition. Bokhyllan kommer att fyllas med fler böcker och sticka ut olika mycket för att skapa en mild diffusion.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxkarlstedt (oregistrerad)

Tack så mycket för svaren! Jag ska fixa Flexibatts 95mm och träramar, trälim, häftpistol har jag.

Det sista jag måste få info om är tygmaterialet som skall omfamna runt träramarna:

https://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/departments/living_room/10655/

Kan jag välja någon av dessa tyg? Vilka material fungerar som "andas"? Fungerar bomull? Fungerar lin? Fungerar materialblandningar?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

På 2018-03-27 på 11:48, maxkarlstedt säger:

Tack så mycket för svaren! Jag ska fixa Flexibatts 95mm och träramar, trälim, häftpistol har jag.

Det sista jag måste få info om är tygmaterialet som skall omfamna runt träramarna:

https://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/departments/living_room/10655/

Kan jag välja någon av dessa tyg? Vilka material fungerar som "andas"? Fungerar bomull? Fungerar lin? Fungerar materialblandningar?

 

Ditte är ett tyg som andas, och det är lite stretch i det också. Då blir det lättare att få det slätt! Har själv använt det när jag akustikbehandlat åt en vän så det kan jag rekommendera.

* Kan tillägga att akustikern som hjälpt mig med mitt studiobygge rekommenderat detta tyg pga dess akustiska egenskaper.

Redigerat av ostfisk
Link to comment
Dela på andra sajter

maxkarlstedt (oregistrerad)
18 timmar sedan, ostfisk säger:

Ditte är ett tyg som andas, och det är lite stretch i det också. Då blir det lättare att få det slätt! Har själv använt det när jag akustikbehandlat åt en vän så det kan jag rekommendera.

* Kan tillägga att akustikern som hjälpt mig med mitt studiobygge rekommenderat detta tyg pga dess akustiska egenskaper.

Tack så mycket för ditt svar!

Jag har upptäckt att jag inte har råd att införskaffa stenull pga. fraktkostnad då jag bor för långt ifrån närmsta lager.

Däremot har de glasull. Så jag funderar på denna: https://www.beijerbygg.se/store/privat/byggmaterial/isolering/glasull/träregelskiva-35-450-659-1392277813263-46?artikel=416804 95 mm såklart

Eller kan en byggmatta fungera: https://www.beijerbygg.se/store/privat/byggmaterial/isolering/glasull/byggmatta-p-36?artikel=416240 ?

Finns så många variationer av glasull här (alla tillgängliga där jag bor så därför jag tittar på dem) så jag vet inte vad som är lämpligast som alternativ för Flexibatts 95 mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Jag bara kom på en sak: Vilken mick är det du använder? Du skrev i första inlägget att det är någon form av "cardioid shotgun"-mick, vilket borde betyda att det är en väldigt riktad mick, dvs att den inte tar upp så mycket ljud från sidorna och runtomkring. Då ser jag inte samma behov av akustikdämpning runt om som t.ex. om du har en stormembrans kondensatormikrofon.

Det är väl aldrig fel med stenulls-/glasullsskärmar, men kanske att det kan vara lite overkill om du har en väldigt riktad mick. En enklare sånghörna med textilier bakom dig borde funka.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxkarlstedt (oregistrerad)
2 minuter sedan, Jayway säger:

Hej! Jag bara kom på en sak: Vilken mick är det du använder? Du skrev i första inlägget att det är någon form av "cardioid shotgun"-mick, vilket borde betyda att det är en väldigt riktad mick, dvs att den inte tar upp så mycket ljud från sidorna och runtomkring. Då ser jag inte samma behov av akustikdämpning runt om som t.ex. om du har en stormembrans kondensatormikrofon.

Det är väl aldrig fel med stenulls-/glasullsskärmar, men kanske att det kan vara lite overkill om du har en väldigt riktad mick. En enklare sånghörna med textilier bakom dig borde funka.

Det är en Schoeps CMIT5U. Om jag förstått rätt så är det en småmembrans kondensatormikrofon med cardiod-mönster och är varken super- eller hypercardiod men inte omni. Trots att den inte ska "missfärga" vid upptag från sidorna så uppfattar jag ändå en del reflektioner (inga eko eller reverb dock) när jag lyssnar på den med Sony MDR7506 i Audient iD14 som audio interface.

Jag tycker mikrofonen förtjänar en viss akustiskbehandling om jag ändå kör med något så seriöst som den. Vad jag läst om den så ska den även fungera för inspelning inomhus. Jag har funderat på att ta bort spånskivorna från bokhyllorna (för jag behöver böckerna som bakgrund i mina videoinspelningar) och ha ljudabsorbenterna bakom där med vitt tygmaterial.

Behöver jag täcka hela väggen då eller räcker det med att jag har panelerna i höjd med överkroppen och upp till slutet av väggen? Jag tänker mig som ett L bakom mig (dvs., bakom mig och där den gråa gardinen går). Jag kommer att stå så att bokhyllan går snett ifrån mig bakomför mig så mikrofonen kmr ha en viss riktning mot hörnet där den gråa gardinen går.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxkarlstedt (oregistrerad)
14 minuter sedan, Jayway säger:

Sorry - jag var inte helt med på att det var videoinspelning vi pratade om (läste inte tråden ordentligt, blev lite konfunderad över micken först). 🙂

Kolla in videon på https://wistia.com/blog/soundproofing-for-video

Där ser du hur man kan göra skillnad med enkla och billiga medel.

Tack så mycket för svar! Jag ser att flyttfiltar rekommenderas. Hittade en här på Rusta som finns där jag bor: https://www.rusta.com/se/flyttfilt-p956601140101.aspx

Kan det vara något må tro? Om jag förstått det hela rätt så kommer den enbart att dämpa ett viss frekvensomfång: övre mellanregister och diskanten medan i princip all bas går igenom materialet? Jag har ett par stativ som jag kan hänga det mellan. På ett annat forum gjorde en snubbe denna bild som visar exakt hur det är tänkt att vara:

244072-3b05c7ae8c6294cabb4ecc271c1b9ef3.

Däremot kommer jag att inte exakt stå 45 grader vinklad utan snrare mer 60-70 grader för att jag tittar mot kameran som är längst nere åt vänster på bildan ovanför. Denna bild kom dock innan jag sa att jag måste ha med bokhyllorna som bakgrundselement och då rekommendera det att ta bort spånskivorfna från hyllorna och placera ljudabsorbenter bakom och sedan möblera böckerna så de agerar delvis som diffusorer och inte enbart dekoreringselement.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den snubben var jag🙂

Hur du vinklar absorbententera spelar ingen roll. Som jag förklarat tidigare så behöver du bredbandig ljudabsorption i ditt rum eftersom det är så pass litet och rummets resonanser kommer bråka i det frekvensområde där vokalerna ligger. Det är därför det inte kommer funka med filtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...