Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2018 (alias Längstah)


CHAE

Recommended Posts

Annons
44 minuter sedan, Vesuvius säger:

Funderar på att gå tillbaka till att skriva på åtvidabergska.

Varför inte ge ett exempel på hur det kan te sig?

29 minuter sedan, Algotezza säger:

Vart på Österlentur idag.  Frukost på Olof Victors i Gkemminge. Kpd? Yes.

 

Bild från Skillinge.

2018-01-05-14-12-35.jpg

Lika grått som här.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, Dark Of Light säger:

Varför inte ge ett exempel på hur det kan te sig?

 

Vid närmare eftertanke var det nog vanligt talspråk jag skrev på. Åtvidabergska är nästan omöjligt att nedteckna. Bland annat då R:en som reducerats till någon slags blandning a O och annan vokal. Jag brukar illustrera det med ramsan:

Den spanska oäven oev en annan oäv.

Observera att det inte är alla R som uttalas på det här sättet. Bara vissa, t ex beroende på var i en mening de förekommer, eller av en ren slump.

Man måste gå minst fem generationer tillbaka som åtvidabergare för att bemästra detta idiom till fulltändning. Själv har jag ingen aning.

Redigerat av Vesuvius
Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, Vesuvius säger:

Vid närmare eftertanke var det nog vanligt talspråk jag skrev på. Åtvidabergska är nästan omöjligt att nedteckna. Bland annat då R:en som reducerats till någon slags blandning a O och annan vokal. Jag brukar illustrera det med ramsan:

Den spanska oäven oev en annan oäv.

Observera att det inte är alla R som uttalas på det här sättet. Bara vissa, t ex beroende på var i en mening de förekommer, eller av en ren slump.

Man måste gå minst fem generationer tillbaka som åtvidabergare för att bemästra detta idiom till fulltändning. Själv har jag ingen aning.

Låter som ett alldeles vanligt centerpartistiskt talfel. 😄

Morn & kpd.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, Vesuvius säger:

Vad är det för skulptur?

En båge i gråsten. Rätt fint med hav och himmel i bakgrunden. Finns alltså i Skillinge på Österlen. 

 

God Trettondag förresten.

 

Kpd o frukost...

 

Lite sol idag. Promenad ska det bli. Och slappa...

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, slejnard säger:

Gjorde en ny låt. Vad tycker ni? Försökte ta en lite lägre tonart å!

 

 

Kommer att tänka på gammal sydstatsfunk, typ Little Feet. Har du lyssnat på dom?

Tycker att sången låter mycket bättre i det här registret. Vad tycker du själv? För min del kunde det gärna var lite mer stämsång i refrängen, men det är ju en del jobb. En annan grej är att det blir lite jämntjock med wha-wha-gitarren rakt igenom. Du kanske skulle fimpa den i refrängen och hitta på nåt annat där?

Annars tycker jag att det är riktigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, Vesuvius säger:

Har du skrivit många svenska texter?

Under min depressiva period skrev jag en hel del ja. Ett helt annat uttryck. Ett 20-tal ligger på ngn hårdisk än idag. Det blev någon slags terapi där antar jag. När man skriver under sådana förhållanden är det lätt att texterna blir en ren färskvara, naiva navelskådningar och ganska ensidiga banala förenklingar av livets råhet. Det var inte länge sedan då jag läste genom en del av dem och de håller än. De har en del svärta. Har inte fått inspirationen att spela in något av det än dock. En dag kanske...

Jag vet inte med en men jag tar 1 kpd nu. ☺️

Redigerat av Dark Of Light
Link to comment
Dela på andra sajter

56 minuter sedan, Vesuvius säger:

Kommer att tänka på gammal sydstatsfunk, typ Little Feet. Har du lyssnat på dom?

Tycker att sången låter mycket bättre i det här registret. Vad tycker du själv? För min del kunde det gärna var lite mer stämsång i refrängen, men det är ju en del jobb. En annan grej är att det blir lite jämntjock med wha-wha-gitarren rakt igenom. Du kanske skulle fimpa den i refrängen och hitta på nåt annat där?

Annars tycker jag att det är riktigt bra.

Tack Ves! Tycker du ger riktigt bra feedback. Ska se övert. Inte hört little feet men ska lyssna

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.
×
×
  • Skapa ny...