Jump to content
Annons

Youtube överlägsen musikspridarreklam, vs Spotify/Soundcloud?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Ändrar trådfrågan lite till Youtube vs Spotify vs Soundcloud

 

Har fått tag på en beg ZOOM Q8 filmkamera. Värsta uppgraderingen från ljudet i en snik Samsungmobil som jag filmat med förr, med endast mono micromick. Ljuddelen är avancerad för en sån kamera, man kan spela in i 96 khz som värst, den har en X/Y stereomick plus två XLR ingångar, fyra ljudspår. Jag har kört på 44,1 khz och 24 bit, man kan ändra till 16 bit o diverse MP3 oxå. Man kan spela in helt okomprimerat, eller med limiter, kompressor eller sk leveler. Lite lurigt att ställa nivåerna så det inte blir digitaldist, så sist knäppte jag på limiter på XLR linespåren, inbyggda micken använde jag inte. Fast jag ställde signalen lite halvsnålt tycker jag det låter som att limitern jobbar lite.

Det jag undrar över är om Youtube lyfter upp ljudvolymen så att den starkaste peaken slickar nollan? Eller blir det onödigt svagt ljud på filmen om jag spelar in utan limitern och lämnar en bit headroom?

 

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vråltack för mycket exakt svar! Får till ganska flotta filmer nu med lite hemliga ljuseffekter...

Svårt är att ljudet i lurarna blir lite så att jag hör min egen röst svagare än vad den blir på inspelningen, det blir väl en viss utsläckning/fasfel med det röstljud jag hör innifrån skallen. Så jag får ratta sångljudet svagare än jag helst vill med större risk för ful sång. När jag spelar in normalt kan jag ju ratta nivåerna i mixen, men här går det inte att ändra några nivåer efteråt. Här är det en stereo backtrack jag gjort själv på bla trummorna i hörnet plus ett sångspår o ett gitarrspår, alla fyra in genom min enkla Yamahamixer med gamla kompressorn till sång resp gitarr. Innan ljudet går in i ZOOM kameran går det genom min DynaMaxxkompressor i limiterläget, lite diskreta blink bara. Jag gillar att sjunga i min TLM49 så jag har gitarrstärkaren i en skrubb annars går ljudet in helt åt h-e för mycket i stormembaranaren. Tappar sustain på det viset, men det funkar ändå. Natten som var körde jag på i studion till kl sex i morse, då dog kamerans batteri efter ca 15 låtars inspelning. Nåt som kan vara skitjobbigt är att man nojar sig för kameran, speciellt när man står helt ensam utan publik o lirar livemusik. Men jag börjar redan vänja mig. Är ju stillbilds-linslus sen förr. 🙂

Helt solklart är en hemsnickrad video utlagd på Youtube enormt mkt bättre reklammedium än enbart ljudfiler som från tex Soundcloud, och även Spotify, som man dels får betala för, dels är skitkrångligt att få igång om man ser en länk nån lagt ut. Fast jag har betal-Spotify får jag klicka som fan på andras länkar, o ibland tom söka låten själv på Spotify innan jag kan lyssna. För mig har det blivit så att länkar som inte funkar på ett o ett halvt klick bara skiter jag i o klickar på nåt annat. Tror de flesta gör så idag. Jag får väldigt många fler "tittare/lyssnare" på de här grejerna än lyssnare på Soundcloud. Spelar ingen roll hur mycket tid o förmåga man lägger ner på en enbart audiofil, det flesta orkar fan inte lyssna idag när man nästan lättare kan både höra o se artister man gillar helt gratis o krångelfritt på Youtube. O de flesta har ju inte ens nån stereo hemma nu längre, så utan rörliga bilder blir det ganska ointressant tror jag.

Vad tror ni? Och vad säger ni om världens snyggaste elgitarr?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
På 2017-12-12 på 23:55, Yllet säger:

Youtube lägger allt som laddas upp runt -13 LUFS med -1 dB peak, om de inte ändrat på senaste. Du kan med andra ord skippa limitern.

Mvh Jon

Filmade nyss med ZOOM Q8an o tog ljudet enbart från kamerans X/Y mick. Ställde nivån ganska lågt för att vara säker på att slippa digitaldist. Men när jag laddat ut skiten på youtube var nivån lika låg, väldigt låg, som direkt från minneskortet. 🙁 

Så de hissar nog inga volymer alls på det jag lägger ut i alla fall... Kan det finnas nåt man själv kan göra i youtubes inställningar? Bilden kan man ju påverka ganska mycket med diverse filter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Synd men snart kommer det att raderas för dig eftersom YT kräver minst 1000 prenumeranter för att man ska få vara kvar. Vet inte när det sker men troligen mycket snart. Så passa på tills dess.

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, Die Hard säger:

Synd men snart kommer det att raderas för dig eftersom YT kräver minst 1000 prenumeranter för att man ska få vara kvar. Vet inte när det sker men troligen mycket snart. Så passa på tills dess.

Var står det? Har inte det mer att göra med att man ska ha minst 1000 följare för att få betalt för sina videos? Har jag missat nåt? Mina 12 följare lär bli besvikna om min kanal slocknar. Prenumerera gärna:

https://www.youtube.com/channel/UCgxWU5LmTTDGM9uZcrUHh6Q

  • Gilla 1
  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

På mina Youtubar är det nån annan som sätter in reklam o antagligen tjänar på den. Jag lägger ut mest covers o mest skit för den delen. Men tack vare att upphovsrättsinnehavarna till coversen får lägga dit reklam så är det okej att lägga ut dom nu för tin. Förr tog dom bort dom, och man var lite halvrädd att bli åtalad eller nåt.

  • Förbryllad 1
Link to comment
Dela på andra sajter

På 2/14/2018 på 20:34, Die Hard säger:

Okej mindes lite fel,. Här beskriver Hellpig vad som gäller: https://forum.studio.se/topic/113797-gratis-kemper-profile-pack/

Ja, alltså man blir inte utslängd... men man måste ha 1000 prenumeranter & minst 4000 visningstimmar (det senaste året), annars kan man inte få någon ersättning men blir även av med en del fördelar - t ex får man inte lägga in "end screens" i slutet av ens videosar o lite annat sånt som kan vara bra att ha för att marknadsföra mig. Jag klarade rätt lätt visningstimmarna och med draghjälp av mina sponsorer kom jag upp över 1000 prenumeranter. 

Link to comment
Dela på andra sajter

På 2/18/2018 på 11:07, pme säger:

Blir det mer än glass pengar för 4000 timmar?

Beror på hur mycket glass du brukar köpa. 😉 4000 timmar är den gränsen som Youtube har satt. Det är inte den pengamässiga förlusten som störde mig, utan mer att man förlorar en del verktyg bland annat för att promota sina videos och det vill man ju. Dessutom man ju göra vinster på andra sätt än Youtubes adsence.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
På 2018-02-14 på 20:38, Guitar Nilsson säger:

På mina Youtubar är det nån annan som sätter in reklam o antagligen tjänar på den.

Kan man inte bara neka till reklam då?

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, Die Hard säger:

Kan man inte bara neka till reklam då?

Jag har ingen reklam på min youtube-sida. Har för mig att man klickade i något i inställningarna för att slippa reklam.

Guitar Nilsson brukar väl ägna sig rätt mycket åt covers, och då kanske andra regler gäller (automatisk reklam?) för att kompensera upphovsmännen?

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...