Jump to content
Annons

Elektroniskt delningsfilter?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Har nyss skaffat (halvnyss i alla fall) aktiva JBL monitorer, har kört med passiva förr, plus en aktiv sub som jag matat från en speciell subutgång på Yamastärkaren. När jag blev med aktiva kopplade jag ljudet till subben först o vidare till monitorerna. Har trots bra monitorer haft svårt att få speciellt sången lagom stark i mixarna, den blir gärna starkare i alla andra system som tex i bilen. Började kolla lite o märkte snart att subbens valbar delning från 50 till 250 hz bara påverkar subben. Vred ner subbens volym och ändrade delningen men det lät lika i monitorerna ändå. Inte bra. Sen stängde jag av subben o då tystnade monitorerna! Fast det inte är delat till "topparna" så går ljudet ändå genom nåt skitkasst kretskort. Testade att koppla ljudet direkt till topparna o vidare till subben, då blev ljudet i monitorerna så mycket bättre o rakare. Sångvolymen blev den samma var jag än lyssnade, så subben måst gjort en dipp i midden på monitorljudet. Kinesiska grejer då är det typ skit. Annars låter subben väldigt bra tycker jag, den går ner till 30 hz, kollade med tongenerator.

Men nu får jag förstås ett överlapp från subbens lägsta delning 50 hz i monitorerna som har en hel del bas i mellan 40 o 50 hz.

Vad finns det för prisvärda tvåvägs elektroniska delningsfilter som kan dela djupt, typ ner till 40 hz? Och balanserade in o ut... Helst XLR

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Aha! Trodde jag klumpat bort inlägget o aldrig postat det. sifrran 45 hz såg du väl här antar jag.

https://dbxpro.com/en/products/223xs

 

Fler förslag på filter? Det dyker upp ett förslag på Samson med fler knappar o skit ett par hundra billigare. Men det är väl lite brusigare skit kan jag tänka.

Jag fick, som jag inbillade mig själv i alla fall, ett jämnare lågbaslud med att flytta subben. Från början hade jag den i mitten på golvet riktad ut i "tunneln" där jag sitter med benen i mitt gamla skrivbord. Satte den i stället bakom skrivbordet lite till höger, den får precis plats mellan bord o vägg och spelar åt vänster typ, då kommer jag åt knapparna bak på den. Att samtidigt som man spelar, krypa in i tunneln o ratta lite på subben var inte roligt för öronen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det nån som vill sälja ett Behringer CX2310...

Kan de va nåt? Känns lite Epa ändå? Hittar lite revjevs, men det är nog bara PA och Discofolk som använt det. Risk att det förfular ljudet lika som när det passerade min subbas. Hm. FAst en del Behringer är ju kanon sägs det.

 

https://www.music-group.com/Categories/Behringer/Signal-Processors/Crossovers/CX2310/p/P0132

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar lite för mig själv vidare ang filter till lyssningen. Slejnard från Älvsbyn undrar om det inte går lika bra att köra monitorerna odelat och sen bara smyga in subben så det låter bra, en tanke jag själv också har.

Kanske går det lika bra utan om jag först matar ljudet odelat till monitorerna o vidare till subben som har som lägsta valbara delning 50 hz? Först hade jag ju tvärtom i tron att subben skar bort det under 50 hz som gick vidare till monitorerna. Men när jag testade att spela Spotify genom grejerna och vrida ner subbens volym till noll så den tystnade helt Monitorerna fortsätter då förstås på samma volym, och sen ändrade jag subbdelningen till 250 hz, men det ändrade inte ljudet i monitorerna alls, alltså "borde" ljudet gå helt opåverkat genom subben. Men stängde jag av subben på brytarn så tvärtystnade även monitorerna. Misstänkte genast att subbens kretsar kan försämra monitorljudet, och testade flera ggr o krånglade med kabeldragning så jag kopplade till topparna först, o ändrade även tillbaka en extra gång för att se (höra) om det var mest inbillning. Det första jag märkte var att direktkopplingen gav mer botten i monitorerna, nu hörs det genast skillnad i dom om jag ändrar eq så lågt som vid 32 hz, o mycket mer ändå vid 40 hz. Men sen märkte jag att hela ljudbilden blev mkt renare vid direktkopplingen snyggare cymbaler och när jag mixade sångvolymen blev det samma vid lyssning i bil o hemma. Innan jag ändrade kopplingen fick jag lite på chans mixa sången för svagt, mkt svårt o enerverande. Nu blev det fan perfekt vid första försöket.

Och vid lyssning på Spotify nyare countryinspelningar med superljud så får jag tamefan det bästa ljud jag hört. Kör jag Spotify på en kanal o mina masterspår på ett annat så jag kan A/B-växla snabbt är det nästan skitenklet att få lagom med djupbas. Man kan ju "sejfa" o köra snålt med djupbas på mixar, men jag tycker det är så gött att lyssna när allt är med utan överdrifter.

Kanske jag hellre ska skita i Behringerfilter, även om jag kan få det för 500 kr, o köra helt utan tills jag får råd med ett DBX.? Med tanke på hur mycket "icke-filtret" i subben förändrarde ljudet o skar tex bort mid. Som det är nu hör jag trots 62-åriga rocknrollöron direkt skillnad om jag eq-ar mastern bara en db upp eller ner vid tex 4 khz. Det är riktigt kul det!

https://www.google.se/search?q=jbl+lsr308+frequency+response+graph&client=safari&rls=en&dcr=0&tbm=isch&source=iu&pf=m&ictx=1&fir=tYRyVsBczZPLHM%3A%2CNDAdAVm74m-T5M%2C_&usg=__wX4M8yltvvCwjtOcQfu1Hc_YIAQ%3D&sa=X&ved=0ahUKEwih3L-ejcHXAhVpYpoKHeG6Bz4Q9QEIKDAA#imgrc=tYRyVsBczZPLHM:

Enligt de flesta hz-diagram jag sett på JBL LSR308 så går kurvan ner ganska rejält under 49 (?) hz. Så för att få allra bästa lyssning från lowmid och hela vägen upp kanske det allra bästa är att köra helt utan filter, även om jag får råd med ett DBX? Rummet har ju som de flesta fuskstudios knepiga noter o antinoder i basområdet så helt perfekt blir det ju aldrig. Men på mixplatsen verkar det ändå väldigt jämt sen jag flyttade subben o körde upp o ner med en sinuston från en tongenerator i mobilen.

Nöff, nöff...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag testat i några dar utan nåt filter alls, o det verkar fungera kalas. Jag kan antingen slå av subben o mixa bara på monitorerna, eller slå på den, subbens eget filter delar som lägst vid 50 hz om nu siffrorna stämmer. Så jag struntar i att skaffa nåt filter.

Har märkt att man har nytta av att lyssna på hur referensmusik låter både med och utan sub. Lyssnar jag på refernsmusik med fet bas enbart med subben på kan jag missa att den musiken har hyfsat med bas även utan sub. Lyssnar jag på bägge sätten både på köpe-countryn och min egen musik kan jag få till det ganska likt. Skulle jag ha satt dit ett filter skulle jag inte lika enkelt kunna lyssna på enbart monitorerna i fullrange. Skruvade detta i dag:

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

14 hours ago slejnard sa:

Härligt att du hittat ett sätt att gå till väga. Billigt varte också. 🙂

Lysnnar och njuter av låten nu. Bra lirat!

🙂 Jag ska skaffa nån sorts brytare så jag kan slå av o på subben utan att resa mig från pinnstolen jag mixar på. Finns det bra fotomkopplare på Clas O eller nånstans?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...