Jump to content
Annons

Kompositör eller data-analytiker - närmare än man tror?


Emelie Gabriella

Recommended Posts

Hörde något så intressant på DI Digitals podcast Digitalpodden igår och måste slänga ut frågan som ett debattinlägg här.

Videotjänsten Netflix har ju senaste åren satsat stort på egenproducerade serier såsom t.ex. Orange is the new black och House of Cards. Det som skiljer Netflix från andra produktionsbolag är att de sitter på enorma mängder data om konsumentbeteenden, och genom att använda sig av den för att skapa 'vad folket vill ha' har de rönt stora framgångar.

Nu spekulerade Digitalpodden i om detta är nästa rimliga steg för musiktjänster, såsom Spotify. Med andra ord - bör de använda sig av den data de besitter kring vad människor lyssnar på, och ge ut "Spotify originals" musik som bygger på den här kunskaperna? Finns det trender för vilket tempo man helst lyssnar på under sommaren kontra hösten, vilken tonart man helst sjunger till på fredagens after-work, osv? Och kan man komponera musik utifrån 'vad folk vill ha idag', eller är det snarare branschen som driver utvecklingen framåt (skapar musiken som 'folk vill ha imorgon')?

Är nästa generations kompositörer kanske hälften musiker, hälften data-analytiker? Vad tror ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lite är det så redan idag, och har väl alltid varit så, fast kanske inte så strukturerat. Man leker följa John. Vissa ackordföljder blir på modet en period, sound och genrer kommer och går. Sedan kör man på det till det blir helt urvattnat och hakar på något nytt som känns fräscht. När t ex Beatles kom blev det helt plötsligt inne med band som gör egna låtar. Glamrock ersattes av punk etc, Just nu hör man mycket pop-musik på radion där refrängen har ersatts av något instrumentalt parti, ibland lyssningsbart,  mina få cent på fredan 🙂

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Med andra ord - bör de använda sig av den data de besitter kring vad människor lyssnar på, och ge ut "Spotify originals" musik som bygger på den här kunskaperna?

Jag var under intryck att så redan gjordes?

Är nästa generations kompositörer kanske hälften musiker, hälften data-analytiker? Vad tror ni?

De som är låsta av mammon på ett eller annat sätt, Spotify inkluderat, lär väl alltid ha detta i åtanke. De som skapar för skapandets skull har förhoppningsvis annat som drivkraft. Omedvetna influenser är dock en annan sak och där smiter ingen undan tycks det. Folk skriver, och skriver om (rewrites), samma saker. Av någon anledning är t.ex. 99% av alla prylar man hör i 4/4. Om man skulle frångå denna uttjatade taktart hade väl samtliga lyssnare slagit bakut per omgående. Ett långsamt införlivande av 13/16 i västerländsk populärmusik välkomnas därför. Men jag tror inte Spotify, Tidal eller övriga tjänster går i bräschen där.

I övrigt kan jag rekommendera Philip Balls bok som torde beröra ämnet mer ingående:

https://www.amazon.co.uk/Music-Instinct-Works-Cant-Without/dp/0099535440

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köper vad ni säger och att man aldrig börjar från ett helt blankt papper när man komponerar musik. Man influeras och mer eller mindre medvetet påverkas man av andras musik. Antar jag hajade till eftersom det kändes så bakvänt från mitt perspektiv, att utgå från data (något som är så kliniskt jämfört med vad "inspiration" är, vad nu det är). Och kan inte låta bli att undra om musiken lyckas bättre gentemot den stora massan om den är baserad på vad vi vet om deras beteenden jämfört med om den är skapad för skapandets skull... Inser att jag nog är ganska naiv vad gäller hur musikbranschen fungerar också, jag utgår ju från tanken att musik är en konstform.

Tack för boktipset! Ska kolla närmare på det, låter ju hur spännande som helst 🙂 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...