Jump to content
Annons

Vilket nybörjar program


Studiotrailern

Recommended Posts

Tjenare

Vilket nybörjar musikprogram rekommenderar ni?

Jag har testat garage band på barnens Ipad och det verkar rätt roligt...

Men jag själv kör pc allover the place så behöver något till PC.

Jag kommer kommer att

-spela in instrument

-sjunga

-spela in med midi

Jag vill att det ska vara relativt enkelt att komma igång med men gärna vara avancerat nog att inte växa ur det.

Jag har kollat på

-Cubase

-FL Studio

-Reason

-Mixcraft

Känner att jag behöver lite vägledning..

Kanske enklast å köpa en Mac o köra garage band

Hälsn

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Ett tips är att kolla in Presonus Studio One 3 som jag kör  🙂 

Det är ganska likt Logic som du ser på bifogad bild tagen från Google och finns att köpa till både Mac och PC.

Personligen så tycker jag att interfacet är ruskigt bra upplagt, mycket lätt att navigera och att komma igång med överlag!

Stort lycka till och hoppas att du hittar ett DAW som du känner dig bekväm med  😆 

Presonus-_Studio-_One-3-_Professional-_C

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar ...

Verkar som Cubase ligger högt på listan för tillfället ....

verkar finnas många youtube videos för att komma igång bra med cubase .....

Studio One verkar också bra men det verkar finnas mycket mer hjälp att få när man kör cubase ....

Kanske dumt men det är den uppfattning när jag surfat runt ..

Hälsn

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Att det finns mycket hjälp att få till Cubase beror på att Cubase har funnits länge. Själv lämnade jag Cubase efter 15 års användande för jag tyckte det var för krångligt och hindrade mig mer än hjälpte mig. Kanske därför det finns så mycket hjälp att få med Cubase? 😉

Ladda hem demos, enda sättet att veta om det känns bra att jobba med mjukvaran. De flesta mjukvarorna har sina för och nackdelar, testa, testa testa,  det kommer att löna sig att lägga lite tid på att kolla vad du gillar. Kanske är det Cubase som är grejen eller så är det nåt annat. Det skall vara roligt att jobba med musik, ha det som fokus så blir det bra.

Lycka till!

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för svar ...

Jag kan inte jätte mycket om programmen och jag går inte från något program så jag kan inget program från grunden så att jag kan få en snabb övergång, så jag försöker att sikta på att försöka lära mig ett program ganska snabbt... 

Att ladda ner ett program är för mig som att läsa grekkiska dvs jag kan inte avgöra om programmet passar mig eller inte.

Skulle därför behöva vägledning i vilket program som man snabbast kommer upp på banan med ?

Kanske någon som suttit i en liknande sits för något år sedan eller några år sedan

Jag tycker just nu det verkar som att cubase är enklast att kommer upp på banan snabbt, eftersom det finns så mycket info o youtube att ta del av...

Någon som har någon annan input

Link to comment
Dela på andra sajter

Mixcraft är nog det program av de du nämner som är enklast att använda, men det har inte alla finesser som de andra har. I alla fall om du jämför med de dyrare varianterna av övriga program. Tror dock att detta program räcker för de flesta,

En bonus är ju looparna som följer med om man gillar sånt. Du kan ladda ner en fullt fungerande demo som kan användas i fjorton dagar, och det finns instruktionsfilmer på hemsidan.

Själv är jag fast med Cubase sen Ataritiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag rekommenderar också Mixcraft då man får väldigt mycket till ett rimligt pris samt att det är så lätt att komma igång. Jag började med Mixcraft 7 och har nu uppgraderat till Pro Studio 8. Än så länge har jag inte hittat något jag saknar hos detta DAW

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

De billigaste versionerna av cubase är ganska bra. ProTools har en gratisvariant som nog kan vara värd att prova. Jag tror dock att cubase slår protools när det gäller midi och hur är det med reapers midi?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat de flesta programmen, och äger Nuendo, Cubase, Audition, och Saw Studio. För mig personligen så måste jag säga att Nuendo har varit en no-brainer. Man kan säga att den är storebrorsa till Cubase, men gjord för efterproduktion inom film och spel. Hade förmodligen sagt Pyramix, men har inte råd att uppgradera. Spelar inte stor roll nu ändå, är verkligen inte besviken :-)
Vad som är din kopp thé kan bara du avgöra, men min rekommendation är Cubase. Minns att Cakewalk var sjukt lättanvänt för 20 år sen, är det månne det som blivit Sonar nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för bra svar ...

Verkar just nu luta åt Mixcraft 8 eller Cubase Artist..

Har laddat hem Mixcraft för att labba lite...

Nu verkar det vara helt upp till mig åt vilket håll jag går 😄  

Oavsett så har tråden hjälpt mig att tänka till lite med vad jag vill och vilket håll jag skall gå ....

Tar givetvis emot fler tips läser tråden kontinuerligt.

Hälsn

Link to comment
Dela på andra sajter

Lycka till! Att hitta rätt i DAW djungeln idag är inte lätt. Betydligt mer att välja på nu än för 10 år sedan.

Jag har själv gjort samma resa och hamnade till slut med Logic(storebror till Garageband) och Reason. Om du inte känner att Cubase är rätt efter din testperiod så skulle jag rekommendera dig att köpa en begagnad Mac så får du Garageband med där 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Började min resa i Cubase. Övergick sedan till Logic och stannade där några år. Slutdestinationen blev Studio One 3 och aldrig har det varit roligare att skapa musik.

Kan varmt rekommendera!

Mycket lättarbetat stabilt program. Givetvis en smaksak. Alla 3 programmen har sina fördelar men Studio One passar mitt arbetssätt grymt bra. Smarta integrationer med t.ex melodyne/vocalign som jag inte skulle kunna leva utan idag  😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej

Nice att det fortsätter att trilla in idéer och erfarenheter....

Jag kommer säkerligen att vilja prova mer program ju mer erfarenhet man skaffar dig....

Personligen väljer jag den billigaste vägen för tillfället för att inte lägga allt för mycket pengar innan jag vet hur mycket tid jag kommer att lägga ner....

För andra kan jag väl tillägga att

Har skaffat mig ett Native Instruments Audio 6 (lät riktigt bra Ljudkortet)

Det ingick

Cubase LE 9

Traktor 2

+ en rad intressanta program

Typ midi program etc

Ett par Behringer 770 80ohm

Nerlagd kostnad än så länge är

2200 Ljudkort (känns bra än så länge, funkar riktigt bra till spel också)

1200 Hörlurar funkar också riktigt bra till musik o spel

Nästa inköp blir en Mic

Några tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...