Jump to content
Annons

Kreativa miljöer


aspucko

Recommended Posts

Annons
  • 2 veckor senare...
en intressant tanke dock:

jag hittar oftast de bästa melodierna genom att spela "fel".

En intressant teori är att då man "lyckas gå utom sig själv" bort ifrån struktur och regler skapas ett kreativt klimat. En teknik som betonar detta är tex "brainstorming" och framförallt då det inte finns några regler, tex gravitation eller skalor etc...

/zeb

1) För en massa år sedan spelade jag med ett band. Vi bandade alla rep-jam under flera år. Ofta dök de intressanta grejorna upp vid enstaka felspel eller tillfällen som ingen kommit ihåg om vi inte bandat.

2) Vid några tillfällen har jag satt på bandaren/inspelningsprogram och räknat in mig själv 1,2,3,4 börjat spela/sjunga den ännu ohörda låten. Åtminstone har detta vid två tillfällen blivit nya låtar på 10 minuter. Arrangemangen, om man nu kan kalla det det med bara guitar och sång, blir också harmoniska eftersom delarna följer naturligt på varann. Alltså inga konstruktioner.

Lärdom??

Jamma, Banda, Lyssna! Även om du inget har från början, man vet aldrig när det magiska dyker upp!

En annan idékälla kan vara att sjunga gamla melodier till nya harmonier eller beat eller annan tonart, vilket kan skapa ny infallsvinklar och inspiration.

Hörde nån gån att Peter Gabriel under tiden med Genesis under tidigt sjuttiotal brukade ta ut stämmor till Beatles-låtar och därmed få en ny melodi att jamma vidare från.

Men alla sätt är bra utom de dåliga!! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...