Jump to content
Annons

Kreativa miljöer


aspucko

Recommended Posts

Jag är nyfiken på vad ni har för "kreativa miljöer", alltså vad som påverkar att skapa bra musik (och annat också för den delen).

ExempelvispPapper och penna, akustisk gitarr, miljonerkronorsstudio?

Eller kanske frånvaro av sömn, närvaro av droger? Fickminne?

Påverkar en förväntan eller deadline att ni skapar bättre?

Jag är jättenyfiken på hur alla här på förumet fungerar.

Själv föredrar jag en enkel begränsad och för mig välkänd "setup" så att jag slipper distraheras av tekniska detaljer i mitt skapande. Själva ljudet brukar då inte bli fulländat på en gång, men desto mer musikaliskt innehåll genereras. För att vara exakt: Cakewalk pro audio 9 tillsammans med min keyboard och gärna en GM-bank. Alternativt något trackerprogram (gärna protracker).

Jag har dragit hem och testat nästan varenda demoversion på sequencermjukvara för Windows, men använder till slut efter 6 år den jag en gång började med... Jag blir lätt förvirrad och störd av för mycket tekniskt mumbojumbo som får ljudet att låta bra, iaf i själva skapandeprocessen. Att spela in och mixa är för mig en annan femma.

Det var längesedan jag gjorde någonting tillsammans med en vän. Detta saknar jag verkligen. Man kan verkligen komplettera varandras idéer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Brukar ofta bli grymt kreativ och inspirerad efter en bra film.

Tyvärr innebär det ju i stort sett alltid att klockan är rätt mycket när man börjar och därmed kör tröttheten ofta ikapp kreativiteten inom 1-2 timmar, så det blir inga långpass direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)

närhelst man får en idé som är värd att jobba på om jag befinner mig vid möjligheten att få ned det i datorn, annars kan jag tänka att "jaja jag får nog en sån idé igen eftersom jag ofta får sådana ideér" det är inte alltid jag orkar eller har lust att spela in den heller och då får den vara, eller så ringer telefonen och nån ska envisas med att tala om vädret fast jag hänvisat dem tidigare till väderleksrapporten på tv om det är så jäkla viktigt 😄

Annars kan man ju bara stirra ned i flaskan helt planlöst ungefär som när katten tittar på väggen i timmar för att sedan bara gå som om inget hade hänt, vilket ju också var fallet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar städa och kanske möblera om lite. Alla förändringar får mig att bli sugen.

Ja, städa och diska funkar för mig också... Har länge undrat varför. 😄

Haha, jag kan se det framför mig när era flickvänner/fruar säger; Kan ni gå och skapa lite musik?

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir ju lite olika hur det skapas, men det som oftast blir bäst är när jag bara leker...

Dvs, antingen sitter jag med gitarren och bara fördriver tiden, och vips så har jag något på gång. Alternativt så sitter jag med keyboarden, eller vid mina föräldrars piano och bara leker. Just pianot saknar jag något grymt, trots att det var 9 år sedan man flyttade hemifrån.

Dom låtarna är dom som jag är mest nöjd med. Text tyvärr är jag värdelös på, men det brukar bli någon "slask" text som jag sjunger och sedan skriver om....

Sen finns det ju andra grejer som påverkar åt ett eller annat håll.

Bakfylla är inte att underskatta, blir ofta mer känsla, antingen lite aggresivt, eller balladaktigt och självömkande. Är väl ångesten som spelar in som man har ibland 😄 Rösten är ju ofta lite annorlunda då också, och passar i mitt fall bra till den typen av låtar.

Undantag finns givetvis, en låt kom till bara för att testa DFH. Ibland sätter man sig för att experimentera med effekter och liknande, och vips har man något på gång där också. Eller så vill man testa lite stämsång och gör något. Men det som blir bäst för mig är ändå när grunden är klar, och kommer från gitarr eller piano typ. Sen hur man bygger upp låten kommer i studion, tyvärr fastnar man väl lite i gamla banor vad gäller komp och så. Även att lyssna på musik, såväl egen som andras, kan trigga igång kreativiteten.

Min musik idag består då oftast av elgitarr, elbas, DFH och något ljud från keyboarden + sång. Protracker använde jag mycket förr, men även där blev det bäst om grunden kom från pianot, som var det instrument jag hade tillgång till på den tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Diska, städa, sitta på muggen och så stunden precis innan jag ska sova.

Dvs rent skit är en bra fertil grogrund för kreativt tänkande - mer bajs! 😉

Eller som en kreativ skribent skrev:

"We're not crap enough, we should be more shit!"

Redigerat av chrisB
Link to comment
Dela på andra sajter

Trots att jag har en "miljonstudio" så tillkommer inte många kreationer i den byggnaden. Är mest kreativ med min resegitarr och en MP3-spelare på en strand i Asien. TVsoffan är en annan favoritkompostionsplats.... Kan få bra ideer och uppslag genom att lira med i reklamlåtar och Talkshowvinjetter.

Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig är det viktigt att avståndet från idé till inspelning inte är för långt. Jag tycker att rec-knappen på keyboardet eller diktafonen på MP3-spelaren kan rädda en och annan melodi från glömska. Ofta tycker jag det är för bökigt att dra igång hela sequencerprogrammet i det skedet. Idéer till pålägg, stick och annat kan komma under promenader, jogging (huu), gäller bara att komma ihåg det till det att jag kan spela in. För mig funkar inte devisen att "man glömmer ändå inte en bra melodi till dagen därpå". Å andra sidan kanske jag inte har så höga krav på m ina alster... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar sitta och slöa framför något dåligt tv-program med gitarren i hand... Tycker det är mer avskalat att använda gitarren för att yla fram en grundmelodi. Sedan när det dyker upp en melodi gäller det att rusa in till datorn (det är därför det måste vara ett dåligt program 😛 ). Någon annan dag plockar jag sedan upp melodin igen och försöker lägga lite piano och hitta på slingor...

Skriver bäst när jag är deppig men på något sätt fungerar det som en kanal så jag blir glad igen 🙂

diskning fungerade bra för mig... men nu har jag ju diskmaskin 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Gå på konsert!

Höra andra spela taggar mig som f-n.

Bara måste gå och spela själv då.

I övriga livet:

"En tight deadline och några bärs gör susen."

Word.

Tycker nog det är det bästa jag också. Men överlag, jag får mest inspiration när jag lyssnar på andra. Annars så sätter jag mig och skruvar ljud och i den processen brukar det alltid hoppa fram ett eller annat ljud som jag gillar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag ska skriva texter så är en bra grej att ha en låt på hjärnan som har ungefär samma struktur som den jag tänker skriva, sen tar jag en promenad och "trallar ut" texten till den låten istället.. Med några små ändringar brukar texten och melodierna sitta gjutna i låten som jag sen skriver..

Till musik, again, promenader.. till och från bussen osv. funkar utmärkt.. om man inte är slapp 😆

/David

Edit: OH! Konserter är ju absolut bäst när det kommer till att bli inspirerad att skriva musik! ..synd att man inte kan framkalla konsert ( av det musikaliska slaget) när man vill..

Redigerat av illvaesen
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lustigt att just städning ger en kick av det bästa

kanske är det för att man gjort något "bra" och nyttigt???

som symbol står det väl för att "vi" städar undan något innan

vår sanna kreativitet kommer fram på rätt sätt

//Ved

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag skapar aldrig. Det kommer till mig under själavandring. Främst sker detta nattetid, när jag hämtar in musik från en annan dimension.

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Promenader gör mig kreativ, tyvärr är det sällan man orkar gå en bit bara för att skriva en bit 😕 På vägen till affären poppar det nästan alltid upp melodier, inte alltid egna. Förr resonerade jag att en bra melodi kommer man ihåg så det jag inte gick och tänkte på konstant var inte värt att spela in. Nu har jag en annan syn på saken. Nu har jag alltid ett steg och en konding uppställd så man kan spela in en slask direkt det faller en på.

Förr övrigt har jag upptäckt att man ofta kommer på bra melodier när man är riktigt trött, tyvärr intonerar man piss när man sjunger istället. Jag brukar alltid göra sång pålägg på morgonen precis efter värsta basrösten har laggt sig.

Men som sagt det är ju olika för alla....

Link to comment
Dela på andra sajter

Emotionell obalans, ångest, ilska, desperation. Alla känslor som går under kategorin "väldigt negativa" lockar fram mina toner. När jag e glad däremot så tänker jag överhuvudtaget inte ens på att spela.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Jag skapar aldrig. Det kommer till mig under själavandring. Främst sker detta nattetid, när jag hämtar in musik från en annan dimension.

hoho jag trodde jag skulle bli mest pretentiös, men tror du tog ledningen nu 🙂

Kreativ miljö att spela in i: Högt i tak. Jag vet inte varför, men små utrymmen gör mig cramped. Gärna i umgänge med en orädd tekniker. Och gott om godis / kaffe och mat.

Skriva låtar: Det spontana jammet som börjar i köket ( med mycket akustik )tillsammans med en pretentionslös och god vän. Sitta och slå varandra med finurliga call-and-response-texter. Kanske leka lite maskerad: sjunga Cat power, sjunga James Brown, sjunga Syd. Så länge det är roligt, och det är det! 🙂

Det där med deadlines däremot, uschiamig. Som när Dumb Daniel tror att han ska trigga mig med tighta tider, för han själv går igång på det. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar städa och kanske möblera om lite. Alla förändringar får mig att bli sugen.

Ja, städa och diska funkar för mig också... Har länge undrat varför. 🙂

Någon annan kanske redan svarat på det men annars så har jag en teori. Jag tror det beror på att det är så monotont och tråkigt. Det är liksom precis så på gränsen att man måste uppbåda såpass mycket koncentration så att man kan hålla sig fokuserad men samtidigt så är tankarna fria att fokusera på något annat.

Bara en tanke.

Angående kreativa miljöer. Jag gillar verkligen att bara sitta i mitt rum, jamma ihop ett eller två riff. Lira in dem i datorn slaskigt och så försöka komma på en struktur utifrån de riffen. Det är väl det vanligaste sättet jag arbetar på. Annars brukar det bli jag och en kompis tillsammans med en akustisk gitarr. När jag höll på i band så blev det ju en hel del skrivande i replokalen. Allting funkar egentligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

En del säger sig syssla med rapmusik. Men jag är unik - jag kan både rapa OCH fisa. Dock inte samtidigt...

Annars är det följande som gäller:

Frånvaro av droger (även kaffe)

Frånvaro av deadline (när det gäller musik, alla har en real deadline)

Frånvaro av stress (negativ sådan)

Närvaro av instrument (gitarr, klaviatur eller slagverk)

Närvaro av inspelningsutrustning (helst flera spår)

Det är då musiken kommer till mig. Det är båg att tro att man skapar "själv"...

🙁

ppm/:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag tror att det är då dopaminet i hjärnan utsöndras man e som mest kreativ. Detta sker då man är tex glad, inspirerad eller känner att man har uppnått ett "mål" och får en s.k. "flow-effekt" [Mihaly Csikszentmihalyi] något som höjer motivationen

... antagligen därför vissa gillar att städa...

Dopaminet kan man "lura" hjärnan att utsöndra, bl.a. med droger såsom alkohol, cannabis, och "lyckopiller" som ju är en "medicin" mot depression kan nämnas.

jag vill dock påpeka att såsom med andra droger, så krävs oftare högre och högre doser eftersom kroppen anpassar sig. Det kan tom gå så långt att man slutar producera dopamin naturligt och då har man, enligt mig, mist hela grejen med vad lycka är.

Om Ni är intresserade så är ovanämnda flow effekt väldigt intressant, så ett tips är att läsa boken.

peace

zeb

Link to comment
Dela på andra sajter

jag vill dock påpeka att såsom med andra droger, så krävs oftare högre och högre doser eftersom kroppen anpassar sig.

Dessutom skulle jag vilja påstå (stämmer på mig ivarjefall) att den "lyckan" man får vid intag av alkohol tex, har en direkt motsatt exponentiell kurva mot "teknik-kurvan" då det gäller spel-skicklighet på instrumenten. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom skulle jag vilja påstå (stämmer på mig ivarjefall) att den "lyckan" man får vid intag av alkohol tex, har en direkt motsatt exponentiell kurva mot "teknik-kurvan" då det gäller spel-skicklighet på instrumenten. 

hehe, jag förstår vad du menar...

en intressant tanke dock:

jag hittar oftast de bästa melodierna genom att spela "fel".

En intressant teori är att då man "lyckas gå utom sig själv" bort ifrån struktur och regler skapas ett kreativt klimat. En teknik som betonar detta är tex "brainstorming" och framförallt då det inte finns några regler, tex gravitation eller skalor etc...

/zeb

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...