Jump to content
Annons

Desk reflections, material att lägga ovanpå bordsskivan?


Martin

Recommended Posts

Hallå era crazy cats!
Jag har högtalarna i en vinkel uppåt och bordsskivan i en sluttande vinkel ned - så det reducerar en aning av det ovanför 500 hz. Jag har tjock björkskiva på 180x80cm och jag gillar ytan och kommer inte byta bort bordet då jag har lite outbord i framkant och gillar att ha platsför min midikontroller och stor skärm. Har inte verkstad eller tid att bygga en studiomöbel heller. 

Däremot letar jag efter något typ av material att skära till ovanpå bordsskivan som inte är alltför äckligt att jobba ovanpå. Det är bra om det är genomskinligt eller i alla fall lite estetiskt. Nån som har något tips? 

FuJ1lEu.jpg
 

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Kommer diskanterna för högt upp om du ställer monitorerna vertikalt istället för att ha dem horisontellt? Det är annars den enklaste åtgärden...

Stämmer. Jag gillar att ha tweeters på utsidan så det låter lite mer som hörlurar om högtalare. Att man hör både mid och bas och diskant från samma höjd är också en bonus. 

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer. Jag gillar att ha tweeters på utsidan så det låter lite mer som hörlurar om högtalare. Att man hör både mid och bas och diskant från samma höjd är också en bonus. 

Jag tycker snarare tvärtom, om man inte sitter längre ifrån dem så att ljudet hinner spridas mer. Jag tycker att det är lämpligare att ha vertikal placering, så att alla elementen ligger närmare varandra i horisontalplanet. Stereobilden blir lite skum med den placeringen eftersom hörseln är betydligt känsligare i horisontalplanet än i vertikalplanet. Det är också den främsta anledningen till att jag valde S3X-V istället för S3X-H.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag tycker snarare tvärtom, om man inte sitter längre ifrån dem så att ljudet hinner spridas mer. Jag tycker att det är lämpligare att ha vertikal placering, så att alla elementen ligger närmare varandra i horisontalplanet. Stereobilden blir lite skum med den placeringen eftersom hörseln är betydligt känsligare i horisontalplanet än i vertikalplanet. Det är också den främsta anledningen till att jag valde S3X-V istället för S3X-H.

Förstår hur du menar.  Låt mig oformulera mig, med dessa 500 krs monitorer och just detta rummet så tycker jag denna lösning funkar bäst och låter mest naturligt. Jag är van med hörlurar så jag vill gärna ha lite bredare ljudbild överlag. Jag testar allt med högtalarplaceringar, kan hänga dem under bordet i ett rep om det vore så! 🙂

Stereobilden blir tajtare i mitten när man får in baselemnten närmare varandra. Om jag har högtalarna så långt in ståendes så blir det för "smalt" åt sidorna. Därför gillar jag dessa liggandes. 

Det blir lite mer diffust och oprecist ljudet, överlag. Skönt. Kan man fokusera på musiken o skippa perfektion. 

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man blåsa genom kork och musmatta? Om de inte är porösa så tror jag tyvärr att du får reflektion. Ljudvågen måste kunna röra sig in i materialet.

Ja, det är stor risk för det - men en mjukare yta är ju ändå bättre än en hård, så en viss inverkan borde det ha. Av alternativen tror jag i så fall mer på musmattan än på korken - men det hade nog blivit ännu lite bättre med en tjock duk av tyg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är stor risk för det - men en mjukare yta är ju ändå bättre än en hård, så en viss inverkan borde det ha. Av alternativen tror jag i så fall mer på musmattan än på korken - men det hade nog blivit ännu lite bättre med en tjock duk av tyg.

Jo klart tjockare ju bättre 🙂 tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man inte lösa det genom att slätt dämpande skärmar under monitorerna. Dvs låta de sticka ut så pass mycket att de "skuggar" bordet. Typ en skiva https://www.thomann.de/se/the_takustik_basotect_50_100_100_gray_4pcs.htm?ref=search_rslt_basotect_373289_1 som får sticka ut en 30cm eller vad det nu kan bli.

Ganska cool idé!  ska tänkas igenom... 

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag har högtalare monterade på väggen i köket framför mitt köksbord. När jag skaffade en tunn filtliknande underlägg till bordsduken blev det klar skillnad på ljudet. Så ett filtliknande underlägg plus duk är en lösning som funkat för mig i köket. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har högtalare monterade på väggen i köket framför mitt köksbord. När jag skaffade en tunn filtliknande underlägg till bordsduken blev det klar skillnad på ljudet. Så ett filtliknande underlägg plus duk är en lösning som funkat för mig i köket. 🙂

Bild?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man inte lösa det genom att slätt dämpande skärmar under monitorerna. Dvs låta de sticka ut så pass mycket att de "skuggar" bordet. Typ en skiva https://www.thomann.de/se/the_takustik_basotect_50_100_100_gray_4pcs.htm?ref=search_rslt_basotect_373289_1 som får sticka ut en 30cm eller vad det nu kan bli.

Har nu testat o lägga liggunderlag och blev MYCKET bättre. Gjorde bordet brantare också. Kommer köra med detta + köpa musmattor o täcka framkanten av bordet.

Får man lite bättre komfort för unerarmarna mot den vassa bordsskivan på köpet.

Hoppas jag kan fortsätta äta mina billiga studentsoppor i 45 grader lutning med tallriken ståendes på en musmatta nu....  😄  😄  😄  😄  😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ingen snygg matta du kan lägga på bordet då? Någon snygg orientalisk 🙂 Då blir det ganska fast material att jobba ovanpå och lär ta upp det mesta du upplever som reflektion.

ÄLskar såna mattor. Om dem är riktigt snygga alltså med detaljer. 

Får hålla utkik 🙂 

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Har nu testat o lägga liggunderlag och blev MYCKET bättre. Gjorde bordet brantare också. Kommer köra med detta + köpa musmattor o täcka framkanten av bordet.

Får man lite bättre komfort för unerarmarna mot den vassa bordsskivan på köpet.

Hoppas jag kan fortsätta äta mina billiga studentsoppor i 45 grader lutning med tallriken ståendes på en musmatta nu....  😄  😄  😄  😄  😄

 

Jag tror liggunderlag är på tok för täta för att fungera bra, jag tror du får för mycket reflektioner. Men det är kul att du ser en förbättring.

Link to comment
Dela på andra sajter

   

Jag tror liggunderlag är på tok för täta för att fungera bra, jag tror du får för mycket reflektioner. Men det är kul att du ser en förbättring.

kanske reflektionen som gör att det låter bra ? lite 3d effekt i midden ha ha. 

jag har beställt en musmatta på 130 x 45 cm från kina nu för 180 kr eller så. 🙂 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...