Jump to content
Annons

Ny singel från nästa skiva - The Rockford Heroes - Suffering


JJRockford

Recommended Posts

Annons

Bra låt, bra framträdande (live?), bra sång, ...bra allting! Säger jag trots att jag aldrig riktigt gillade pudelrocken på 80-talet. Är det en Marshall Artist i bakgrunden? Haft en sådan. Bra ljud, och ännu bättre när den är inkoppad till en 4x12:a. Transistor i försteget och rör i slutsteget. Går tydligen att göra en enkel mod där man klipper bort ett ben på ett chip, har jag för mig, för att balancera tonen mellan de två kanalerna.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att ni gillade det! Har varit en mycket lång inspelning (detta är en av nio låtar som kommer på skiva senare i år) med många omtag, vardagliga ting som kommit iväg o s v. Så det är svårt att lyssna på låtarna med fräscha öron. 

Erik, det är precis som du gissar en Marshall Artist 4203. Faktiskt den första riktiga förstärkare jag köpte, gissar på runt 1996/1997 någon gång, begagnad på Frithofs Musik i Uddevalla. Har haft ett gäng andra förstärkare sen dess, och har då och då övervägt att göra mig av med denna. Men det har alltid fallit på att det aldrig känts befogat att sälja något som är så "nyttigt" för 2-3000 kr 🙂

Numera har jag faktiskt inga andra förstärkare, tycker denna är kanon. Kopplar den till en Marshall 1x12"-låda (som syns i videon), det tycker jag räcker för att få ett tillräckligt fylligt ljud. Däremot använder jag sällan förstärkarens egna ljud, utan har något pedalbord inkopplat på returen i effektloopen. Just nu är det Boss ME-80, som jag är väldigt nöjd med. 

På inspelningen är det dock, om jag minns rätt, en gammal Marshall-topp från 70-talet som någon förstärkareguru i LA moddat åt vår sångare när han pluggade där på 90-talet, genom en 2x12"-låda från Dr Z. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...