Jump to content
Annons

Värdelöst studiobesök


Torre

Recommended Posts

En kompis frågade om vi inte kunde komma och spela in en av våra låtar i studion på hans skola. Sagt och gjort. Förra tisdagen dök vi upp. Man blev överväldigad av prylarna när man kom in. Dubbla platta skärmar med pro tools igång, Dubbla par genelecmonitorer (ett par stora och ett par små.) Två mixerbord 1 digitalt och ett analogt med miljoner kanaler, feta mickar, fullproppade rackskåp osv. Akustiken självklart i toppklass.

Sen när vi skulle sätta igång så var trummisen försenad så vi tänkte att vi börjar med att spela in guror. Då började problemen. De visste inte hur man fick fram ett vanligt hederligt klick! Menmen jag fick spela till trummaskin från en synth, då förvantade jag mig ju att de också spelade in synthen på en kanal, men icke. När jag lagt slaskguran som jag inte la ner alltför mycket kraft på så var den

det enda form av metronom som fanns. Inte ens inräkningsklick. Jag fortsatte iallafall att lägga guror på det men den jävla feta killen vid spakarna vägrade göra som jag sa, bad jag om högre medhörning på allt utom det jag lirade så sa han att han fixade det men egentligen gjorde han ingenting. Sen kom trummisen och skulle lägga lägga trummor till halvotajta gitarrer med SÄMST medhörning för att teknikern inte visste hur han skulle göra. Det slutadfe med att vi började om från början, nu med en klickinspelning först i form av ett komp från synthen. Det värsta var att kompet lät precis som trummorna och medhörningen sög redan jävligt mycket vilket gjorde det hela omöjligt. Sen va tiden slut typ, de som jobbade där ville dra hem halv sju trots att vi blivit lovade att få där till sju

Nån som varit med om nåt liknande?

Redigerat av Torre
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

*skratt*.. låter som en top-of-the-line-inspelning.. duktiga studiotekniker... JAG hade själv problem med att få igång medhörningen i PT eftersom jag alltid kört med Cubase.. men efter ett par genomgångar inser jag att det ju funkar precis som ett mixerbort med Bus:ar och AUX:ar.. Å om dessa personer som går på en skola med sådan där utrustning som du beskrev är det ju skrämmande att de inte vet hur de skall göra för att få det att låta något ur hörlursutgångarna... Shame on them... Och att de sedan var så lata att de inte ville slutföra projektet, det är katastrof.. (sen tror jag ju inte att det hade hjälpt om ni suttit kvar en halvtimma till eller inte.. de visste ju uppenbarligen inte vad de höll på med alls.. kanske var lika bra att de gick hem och tänkte över sin situation?)

Bättre lycka nästa gång... (Gratis är kanske inte så gott som det låter alltid?)Och har du inte långt till GBG så får ni höra av er till oss på GottSound, vi löser det mesta.. :rolleyes:

EDIT: Något annat värt att notera i detta mess är återigen som sååå många sagt här på forumet: Bra grejer innebär inte på något sätt att ljudet i sig blir bra.. En bra tekniker kan få till ett ruggigt välljudande projekt ur en bärbar dator med tillhörande M-box eller dylikt... Underskatta ej mjukvarupluggar och lågbudgetstudios 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, det var väl en skola? Kanske därför man går i en skola, eller? :rolleyes:

Jag minns själv när jag gick på SAE....skulle lira in band, man var fett nervös.....hade ju inte superkoll på alla grejorna, så nog fan verkade man säkert lite dum/trög ibland (nu hade vi väl kanske lite bättre koll verkar det som, men ändå...)....trösten var ju att meningen var att man skulle lära sig, få in vanan att lira in ett band och jobba med andra människor, inte att man skulle kunna allt från början....right? 😏

Studiotiden kostade er väl inget hoppas jag? Då är det ju en HELT annan sak....

Link to comment
Dela på andra sajter

Nix det kostade inget men killen hade ju gått på skolan i snart tre år och ändå så kunde jag i princip mer om hans grejer.

Oki, jag ger mig.....har man gått i tre år så bör man ju kunna dessa basicgrejor du pratar om, det kan jag ju faktiskt hålla med om! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Nån som varit med om nåt liknande?

Ja, fast omvänt. Den "fete killen" var musikerna, om du förstår vad jag menar.

Men hursomhelst: detta är väl ett typexempel på att det inte är utrustningen som avgör, utan hur du kan hantera den.

Det hela låter helt oseriöst, hoppas ni inte behövde betala nåt för tiden. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

ang. gratis studio inspelningar så kommer jag alltid att betala i framtiden. Då kan man ställa krav tillsman blir nöjd och får som man vill.

annars kan man få vänta i evigheter på slutmix, vissa med musiker är helt oengagerade och spelar fel, orkar inte ta om odyl. "vi fixar det nästa gång" får man höra.

aldrig mera gratis inspelningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, gratisinspelningar är som att låna ut prylar till till förvirrade polare.. bortkastat.. Hamnade i samma sits med mitt band för cirka 2 år sen, vi kände teknikern och skulle inte betala nått.. efter 3 månader av "vet inte om jag orkar i helgen" så tog jag ut de 300 spänn han var skyldig mig i 5 dagars studiotid... så grymt värt pengarna!

/David

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Bra grejer innebär inte på något sätt att ljudet i sig blir bra.. En bra tekniker kan få till ett ruggigt välljudande projekt ur en bärbar dator med tillhörande M-box eller dylikt... Underskatta ej mjukvarupluggar och lågbudgetstudios 😉
(Väl skrivet)

- Att jag personligen inte får till världens bäst ljud (än) beror nog minst lika mycket (eller mer) på okunskap, som på utrustningen!

Lite synd är det nu när inte bara producenter/låtskrivare utan mer och mer även alla musiker ska spela in sig själva, musikaliskt bra

ljudtekniskt? Aaarghh, mindre bra! Mer och mer görs det skivor utan ljudtekniker. Man kan ju göra sin egen musik-video också men hur

bra blir/blev den 😉?

Mvh Peder

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, gör en insats för aspirerande ljudtekniker! Mina elever är beroende av att grupper vill komma och spela in hos oss gratis mot att eleverna får använda dem som "övningsmaterial". Jag inser dock att man borde kunnat förvänta sig bra mycket mer av en tredjeårs-elev.

Det är dock inte dumt att eleverna får kontakt med grupper som aldrig varit i en studio när de skall göra sin första inspelning. Då kan man ha ett snack med alla inblandade så att förväntningarna ligger på "rätt" nivå.

Jag vill att eleverna spelar in 1 - 2 låtar på en inspelningssession som sträcker sig från fredag eftermiddag till söndag kväll, lite beroende på hur repade/säkra bandet visar sig vara i studion. Det kan ju faktiskt vara en ganska jobbig upplevelse för en musikant första gången man jobbar i studio.

På lektionstid vidtager sen mixning och efter detta utvärdering. Vill gruppen så är de välkomna att skicka representater till denna utvärdering. Vi går igenom vad som varit bra, vad vi var osäkra på och vad vi känner att vi vill förbättra.

Nästa inspelning går så mycket bättre än den första, på alla plan. Det handlar dock fortfarande om en lärandeprocess. Vi tar inget betalt, studioarbetet ingår i kurserna.

Likadant är det för musikerna. Nästa gång de kommer (det gör de för det mesta) så är det med en annan säkerhet. De har också repat mycket bättre, har ofta tänkt igenom arr och sound mycket mer etc.

Genom att, som musiker, "bjuda" på en helg där det kanske inte behöver bli ett jättebra resultat med en gång så har man istället anträtt en brant inlärningskurva där ALLA involverade blir så mycket duktigare för varje gång och det är en fröjd för mig att höra hur eleverna och musikerna utvecklas för varje ny inspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wonderboy: Kör du så med dina elever? Måste va det absolut bästa (och roligaste) sättet. Klockrent ju.

Jag vet inte riktigt hur Du menar men så gör vi. Finns det ett annat sätt? Jag menar bara att efter teoretiska och praktiska genomgångar så är ju grejen att de skall in i studion och gå loss! Första inspelningen så är det ofta jag som fuskar på alla instrument och så hjälps hela gruppen åt att välja mickar, koppla och prova. Vi stannar hela tiden upp och försöker föra resonemang om mickval, placeringar, alternativ, kopplingar etc. Det jag försöker är att eleverna skall "måla upp en ljudbild" av hur de skulle vilja att det lät när det är klart. Här snor vi gärna friskt. Är det en AC/DC-låt vi spelar in så lyssnar vi på orginalet. Är det en gammal AC-låt med lite gammal produktion så låter jag eleverna lyssna på den senaste AC-produktionen för att de skall få höra hur de låter idag. Sen försöker vi analysera vad de har för sound, varför och hur de kan ha gått tillväga för att komma dit. Ja, jag menar att det är bra att härma och sno i början för att lära sig grunderna. Sen kan man mycket väl bryta mot konventionerna, bara man vet vad man bryter mot och varför. Sen skulle både jag och eleverna önska att vi hade dubblet så mycket lektionstid som vi har. Dock bor eleverna i studion på all annan tid. Under innevarande läsår har studion stått tom fyra helger och då pga sjukdom i sista stund. Eleverna skall ju också ha kompledigt när de jobbat en hel helg men det är det aldrig nån som vill. Igår hade jag tre hårdrockskillar med mig till Kommunfullmäktiges sammanträde. De riggade och spelade in 4 timmars politikerdebatt och tyckte det var roligt!!! Jag kunde sitta och peta näsan medan de spelade in i PT, på DAT, la ut memory locations och mixade. Lokalen ekar rejält så man kan bara ha uppe den mick i vilken det pratas för tillfället. Det färdiga materialet läggs dels upp på kommunens hemsida i sin helhet, dels sänder killarna ut ett referat, direktsänt, nästa tisdag över närradion. Det jag skulle behöva är en studio till, vilket vi också håller på att lösa. Med en DIGI 002 i radiokontrollrummet så kan det också användas som kontrollrum för studioinspelningar. Radiostudion är perfekt för gitarr- och sånginspelning samt overdubs överhuvudtaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjysst.

Vad jag gillade var att ni bjöd in band som fick spela in. Halva grejjen är ju lite att man kanske inte känner dom som vill spela in och att musikerna pysslar med en genre som inte råkar va teknikernas favoritmusik. Ofta brukar det ju bli som så att eleverna spelar in sina egna band och visst lär man sig en hel del på det, men det är fan så mycket nyttigare att köra en inspelning där man inte alls är med och spelar utan bara ska sköta spakarna.

Jag minns mina första inspelningar med folk jag inte alls kände och som spelade musik jag egentligen inte hade nån koll på. Var skitnyttigt. Man lär sig det sociala (att vara psykolog, medlare, diplomat och ljudtekniker på en och samma gång är väldigt spännande) och det ger oändligt mycket mer rutin än när man spelar in med polarna, just eftersom man förväntas vara effektiv och ha bra koll på allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag vill att eleverna spelar in 1 - 2 låtar på en inspelningssession som sträcker sig från fredag eftermiddag till söndag kväll, lite beroende på hur

repade/säkra bandet visar sig vara i studion. Det kan ju faktiskt vara en ganska jobbig upplevelse för en musikant första gången man jobbar i studio.

På lektionstid vidtager sen mixning och efter detta utvärdering. Vill gruppen så är de välkomna att skicka representater till denna utvärdering.

Vi går igenom vad som varit bra, vad vi var osäkra på och vad vi känner att vi vill förbättra.

Seriöst och shysst arrangemang, så borde alla skolor göra!

Mvh Peder

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, gör en insats för aspirerande ljudtekniker! Mina elever är beroende av att grupper vill komma och spela in hos oss gratis mot att eleverna får använda dem som "övningsmaterial". Jag inser dock att man borde kunnat förvänta sig bra mycket mer av en tredjeårs-elev.

Det är dock inte dumt att eleverna får kontakt med grupper som aldrig varit i en studio när de skall göra sin första inspelning. Då kan man ha ett snack med alla inblandade så att förväntningarna ligger på "rätt" nivå.

Jag vill att eleverna spelar in 1 - 2 låtar på en inspelningssession som sträcker sig från fredag eftermiddag till söndag kväll, lite beroende på hur repade/säkra bandet visar sig vara i studion. Det kan ju faktiskt vara en ganska jobbig upplevelse för en musikant första gången man jobbar i studio.

På lektionstid vidtager sen mixning och efter detta utvärdering. Vill gruppen så är de välkomna att skicka representater till denna utvärdering. Vi går igenom vad som varit bra, vad vi var osäkra på och vad vi känner att vi vill förbättra.

Nästa inspelning går så mycket bättre än den första, på alla plan. Det handlar dock fortfarande om en lärandeprocess. Vi tar inget betalt, studioarbetet ingår i kurserna.

Likadant är det för musikerna. Nästa gång de kommer (det gör de för det mesta) så är det med en annan säkerhet. De har också repat mycket bättre, har ofta tänkt igenom arr och sound mycket mer etc.

Genom att, som musiker, "bjuda" på en helg där det kanske inte behöver bli ett jättebra resultat med en gång så har man istället anträtt en brant inlärningskurva där ALLA involverade blir så mycket duktigare för varje gång och det är en fröjd för mig att höra hur eleverna och musikerna utvecklas för varje ny inspelning.

hehe jo det är ju trots allt skola men det är inte så att vi inte lirat in i studio förut och så och vi hade hela arret klart för oss, t.o.m gjort en förinspelning hemma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte riktigt hur Du menar men så gör vi. Finns det ett annat sätt? Jag menar bara att efter teoretiska och praktiska genomgångar så är ju grejen att de skall in i studion och gå loss!

Jag gick ett halvår på musikhögskolan i Ingesund för att bli ljudsättare/ljudtekniker.. lärde mig inte något alls.. där fanns i stort sett ingen chans för att få någon som helst praktisk erfarenhet.. Vi fick lära oss saker och ting svart på vitt, med papper, böcker och kompendium av olika komressorer och eq.. Mkt man lärde sig då... *suckar högt*..

Way to go Wonderboy... Jag får komma och spela in en låt någon gång.. är gärna experimentkanin.. (och jag vet hur svårt det är i början, så jag tar det med ro...)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Tja att spela in består ju av en perfekt balans egentligen. Det finns så att säga tre möjliga faktorer till vad som kan vara dåligt. Det är antingen prylarna, teknikern eller bandet.

Har man värdelösa prylar är det klart det låter skit.

Har man värdelös tekniker men überbra prylar låter det fortfarande skit.

Har man perfekt tekniker, perfekta prylar och ett kasst band som är otighta och inte har jobbat i studio förut så låter det också skit.

Jag har inte haft några direkta problem att jobba i studio förutom min första gång när jag lyckades irritera teknikern med att hela tiden komma med förslag på hans mixning 😄 Såhär i efterhand förstår jag hur jobbigt det måste ha varit när jag försökte "sköta hans jobb".

Sen är det ju skillnad från tekniker till tekniker också. Jag spelar vikingarock och har spelat in hos bland annat Ultima Thule och Hel.

Hos Ultima Thule är det raka rör och helt proffessionellt som gäller, stiga upp klockan 09.00, spela in till klockan 16.00, medans ljudtekniker tillika basist i Ultima Thule(Thomas Krohn) alltid delger en proffessionell mening och driver på det för att passa tiden.

Hos Hel är det helt annorlunda med inspelningstekniker Adde Norlin som helt och hållet låter bandet "bestämma". Vi hamnade i en bilolycka och blev försenade med 4-5 timmar till studion, han drog över på studiotiden till klockan 21 för vår skull och trots att han tydligt ogillade tiderna så körde han på och var inte klar förrän vi var nöjda, där fanns inga utbestämda tider. Enligt min mening skulle han ha varit lite hårdare.

På den punkten föredrar jag att spela in hos Ultima Thule där allt är mycket mer... bestämt... Raka rör, raka tider. Ni fattar hur jag menar... Rätt ska vara rätt och tider är tider som kostar pengar så att säga.

Har någon liknande erfarenheter om skillnader av tekniker?

Link to comment
Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

Har man perfekt tekniker, perfekta prylar och ett suveränt band kan det också låta skit... om lyssnaren inte gillar musikstilen!

Har exempelvis svårt för instrumenten saxofon och munspel så en superbt inspelad instrmental-duo bestående av saxofonist

samt munspelare skulle nog alltid låta illa i mina öron.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Har man perfekt tekniker, perfekta prylar och ett suveränt band kan det också låta skit... om lyssnaren inte gillar musikstilen!

Har exempelvis svårt för instrumenten saxofon och munspel så en superbt inspelad instrmental-duo bestående av saxofonist

samt munspelare skulle nog alltid låta illa i mina öron.

hmmm märkligt resonemang...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...