Jump to content
Annons

Köpa musikdator till nybörjare 2017


sturepelle

Recommended Posts

Jag har köpt Cubase 6, Wavelab 7, Halion Sonic, Halion Symphonic Orchestra. EZ drummer, Superior drummer, EZX Expansion Latin Perccusion, Roots Sticks begagnat. Jag har använt Cubase 5 i mindre omfattning tidigare på en laptop med 3GB RAM. Det har inte alltid fungerat bra. Tänkte därför införskaffa en ny laptop. Men vad behöver jag egentligen? Hur brukar man göra? Instaöllerar man alla dessa program med en gång eller installerar man just när man har behov av ett speciellt program? Jag är rädd att man hänger ner hela systemet om man installerar allt och inte har en monsterdator. Eller har jag helt fel? Jag tror att jag mest att jag kommer att använda Cubase och Superior drummer men man vet ju aldrig. Rätt som det är blir man nyfiken på alla de andra programmen som ingick i köpet jag gjorde. Fråga: Kan det räcka med en ny laptop för 5000:-? Exempelvis:

AMD A8-7410 Quad Core 128GB SSD 8GB RAM (5 tusen på Siba)

Eller är det någon speciell processor eller så man bör ha?

Min tanke är att köra Windows 7.

Redigerat av sturepelle
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har alltid hört att man helst ska köra Intel-processor och inte AMD. Men om det är en gammal sanning som inte gäller längre vet jag inte.

128GB SSD är lite snålt. Kan räcka om laptopen dessutom har vanlig HD.

Jag har kört en del laptop med Intel i5, 8GB ram och 250 GB SSD. Räcker längre än vad man skulle kunna tro. Men en stationär dator har förstås mer kraft!

Att du installerar mycket påverkar inte direkt prestandan, däremot tar det plats på SSD/HD. Prestandan påverkas av vad du kör samtidigt.

Redigerat av oioioi
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har alltid hört att man helst ska köra Intel-processor och inte AMD. Men om det är en gammal sanning som inte gäller längre vet jag inte.

128GB SSD är lite snålt. Kan räcka om laptopen dessutom har vanlig HD.

Jag har kört en del laptop med Intel i5, 8GB ram och 250 GB SSD. Räcker längre än vad man skulle kunna tro. Men en stationär dator har förstås mer kraft!

Att du installerar mycket påverkar inte direkt prestandan, däremot tar det plats på SSD/HD. Prestandan påverkas av vad du kör samtidigt.

Jag har en extern 2 TB som jag tänkt använda också. Går det lika bra som med en inbyggd. Den kommer att kopplas via USB3.

Jag har hört att processorn ska ha många kärnor. Den här AMD:n som jag refererar till har visst fyra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Ja fyra kärnor är ett måste.Vet inte, du får testa och se om det funkar bra köra med alla större som Superiors samplingar på externa hårddisken och själva trumpluggen på datorn. Det är ju så att ju mer man har på hårddisk desto långsammare blir datorn och den blir rätt snabb full om man har en mindre intern hårddisk så spara över allt när du är klar på den externa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan få en bärbar med Intel i5, 8 GB ram, 250 GB SSD etc för 5000 - 6000 kr.

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s307294544&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista

Jovisst, men jag tror att det är en fördel med en 17 tums skärm och då landar man på ca 7 papp. Lite mycket tycker jag. Men det finns rätt gott om begagnade så jag kanske siktar på en sådan. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja fyra kärnor är ett måste.Vet inte, du får testa och se om det funkar bra köra med alla större som Superiors samplingar på externa hårddisken och själva trumpluggen på datorn. Det är ju så att ju mer man har på hårddisk desto långsammare blir datorn och den blir rätt snabb full om man har en mindre intern hårddisk så spara över allt när du är klar på den externa.

Har Intel i5 fyra kärnor?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Den här tråden från i vintras besvarade nästan min fråga eftersom jag också är ute efter en ny musikdator för lite "enklare" hemmabehov. Dock så undrar jag över det här med fyra kärnor, är det verkligen ett måste? Om man, som sagt, nog inte kommer att behöva göra jättekrävande grejer.

Är det någon som har erfarenhet av att använda en tvåkärnig laptop som musikdator? (Man kan ju komma undan lite billigare i så fall, om det funkar med två kärnor...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte ett måste, men i ett DAW körs alla synthar och pluggar (vilka är sina egna .dll-filer) i separata trådar. Detta gör att ett DAW använder alla kärnor väldigt jämnt och fint, vilket såklart gör att flera kärnor = bättre prestanda.

Men som allt annat beror det självklart på hur stora projekt du kör och om du mixar med väldigt mycket pluggar. Om du håller dig till 10-20 spår. Mjukvarusynthar och några EQ/kompressorer kan det räcka med två kärnor. Tänk på att laptopprocessorer är långsammare än stationära. De är ofta s.k. ultrabook-processorer och försöker producera mindre värme och dra mindre ström (vilket såklart blir mindre prestanda).

Jag skulle dock se till att processorn MINST är en i3 eller i5. Atom-proppar och dylikt duger endast för smurfning och e-post. Men kort och gott, det märker du.  😊  Oftast bättre att upptäcka att datorn är lite för snabb, än för långsam... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Åh, tack för bra svar  🙂 Jag var dock så ivrig på att skaffa min nya dator att jag faktiskt redan varit och köpt en, innan jag hann läsa ditt svar 😆  Men det jag gjorde då var väl typ att ta det säkra före det osäkra och skaffade en lite dyrare/bättre än jag hade tänkt från början. Det blev fyra kärnor (en i7), med 256 GB SSD och 8 GB RAM (närmare bestämt en sån här, för 8990 kr : https://www.inet.se/produkt/1978310/lenovo-ideapad-700-15-i7-6700hq-8gb-256gb-pcie-ssd-gtx-950m )

Utifrån ditt svar kan jag i ofs fortf tänka mig att jag hade klarat mig rätt långt med typ en i5 två kärnor, men men, som sagt hellre lite för bra än lite för dåligt 😎 och man vet ju inte om ens behov kanske kommer att växa osv. Så det blir nog bra. Nu ska jag bara skaffa typ allt annat också (ljudkort, mikrofoner, programvara, stativ m.m.) för det har jag inte heller... Så det tar nog en stund innan jag kommer igång.. Men men, ska bli kul i af  🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...