Jump to content
Annons

Guitar Nilsson & GUITAR 66 "Sailing to paradise". orgel mm nu...


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Gjorde den här som enmansband för ett år sen. Nu fick jag Lasse Vänngård att först dubba dit riktiga trummor, och Putte Sandström att lägga om basen. Själv la jag om alla gitarrer. Testade lite att spela med mjukare gammeldags instrumentalbandsljud, men nä, det är liksom inte min grej. Här är det tre gitarrer som stundtals spelar samma grej, ibland spelar de olika... Den ljusaste gitarren i mitten spelade jag på min hembyggda röda stratotele
som nyss fått nya Lace Sensor Gold mickar. Jag hade ett kort tag en aktiv EMG David Gilmour pleka på den, men gillade inte riktigt det ljudet. Nu låter den lika som en strata med samma mickar jag hade för länge sen. De här är true singelcoil, men ändå brusfria. Kallade låten Ventures 4ever först, nu hittade jag på "Sailing in milk and honey". Vad nu det betyder... Jag gillar at segla och gillar inte sprit?

Känns ändå som att vi borde gjort låten annorlunda på nåt vis? Orgel? Saxofån? Mer eko?

I Flying Saucers Studio Ljusne är det oftast en TC Flashback gitarrekodosa som står för ekandet...

 

Känns ändå som att vi borde gjort låten annorlunda på nåt vis? Orgel?

https://soundcloud.com/user7908154/guitar-66-sailing-in-milk-and-honey-170113

post-8284-0-57688700-1484307310_thumb.jpg

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Nej ingen orgel eller saxofån på den här dängan. Det skulle inte tillföra något. Det är bra som det är så ändra inget.. Gillar virveln också. Vilken är det som används?

Link to comment
Dela på andra sajter

😎 För mig ska det vara rent strata-ljud på en sån häringa låt. 

Varför då? Det är ju vad alla ser som en sorts lag, skriver man en ny instrumentallåt mäste man absolut försöka härma Hank Marvins ljud. Jag gillar gamla Shadows, men vill absolut inte låta så.... Jag kan ju erkänna att jag testade i minst en timme med renare ljud också med mer komprimering osv, men tyckte inte alls det funkade.

Jag vill nog hellre dista mer ändå. Värre med master på Hotrodden så det tjuter värre. 🙂

Försökte även med lite kompgitarrer som liksom inte heller fyllde nån funktion. Det är två ak westerngitarrer som kompar svagt, de hörs knappt, höjde jag dom mer störde de bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej ingen orgel eller saxofån på den här dängan. Det skulle inte tillföra något. Det är bra som det är så ändra inget.. Gillar virveln också. Vilken är det som används?

Skulle gå att göra bättre på nåt vis känns det som ändå. Ganska svår låt att spela rakt igenom utan missar när den är så pass nyskriven. Övar jag mer på den kanske jag kan spela om den och få mer variation i liret, och ta bort de basiga understämmorna?

Virveln är orginal Pearl Export trävirvel, det är ett sånt set. Den låter så bra att vi hellre använt den än ena trummisens äkta 60-tals Ludvig Supraphonic. Men det sitter en hel del i det korta rumsreverb som finns i Lexiconet, jag gör alltid ett sterespår med det verbet på alla trummorna, även kaggen. Sen blandar jag det med de torra trummorna blötta med sångreverbet vocal plate med torr kagge. Utan det korta reverbet låter trummorna riktigt fjuttfesiga i det snustorra inspelningsrummet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför då? Det är ju vad alla ser som en sorts lag, skriver man en ny instrumentallåt mäste man absolut försöka härma Hank Marvins ljud. Jag gillar gamla Shadows, men vill absolut inte låta så...

Håller med i grunden, klart man ska testa och utveckla ett eget sound  🙂  Kanske kan man pröva och göra ännu större "stilbrott" och dra det längre bort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelade om leadgitarren ca 40 ggr i studion, lite annat ljud, o bättre flyt i spelet. 

Tog väck alla tidigare gitarrer även de akustiska, och la en sorts kompgitarr som inland kompar ackord o ibland hakar på melodin. Ganska svår låt att spela, gjorde den rakt igenom utan några klipp. Det är mest bara en gitarr, min hempulade stratotele med nya Lace Sensor gold mickar. Den här gången körde jag lead på mittmicken o inga pedaler alls.

Fick mer liv i låten nu tycker jag. Fin melodi, hoppas jag inte stulit den. Sticket är nog helt unikt i alla fall.

Just ja, det första jag gjorde var att klippa bort det helt menlösa introt på ak kompgitarrer. Pang på melodin o tyngden direkt.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/14563300/01%20Sailing%20in%20milk%20and%20honey%20170116.wav

https://soundcloud.com/user7908154/sailing-in-milk-and-honey-170116

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker gitarrerna låter lite sura och timingen är lite salongsberusad. Trummisen låter pårökt, men det kanske är tanken?

Pundarkommentarer kan du väl hålla för dig själv. Är du hängiven haschrökare kanske? Jag vet några såna på Facebook, det de skriver liknar för det mesta den här kommentaren. Jag avskyr både knark och knarkare.

Pårökt.... Vilket jävla löljigt ord. Är du 15 år och lever enbart för hasch och att skicka efter kemikalier på nätet som du blir ännu värre idiot av?

Kanske inte, men så lever ju många.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nilsson: om du inte vill höra kritik - varför lägger du upp låtar? Om du inte vill höra svaret, ställ inte frågan. För övrigt tycker jag du ska bete dig som folk.

Folk får skriva vad de vill. Men de som skriver att jag o mina bandpolare är knarkare kan enbart dra åt helvete. Du är känd som en otrevlig skithög sen förr. Och jag tycker lika. Du skriver medvetet för att alla ska tycka illa om dig, och det lyckas du med.

Nu har jag skrivit vad jag tycker, o det räcker med det här. Jag är bara intresserad av musik och ljud.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Nilsson: du verkar ju ha nån personlighetsstörning… Du verkar ju tro att DU kan kläcka ur dig vad som helst. Har du nått frikort för att du är pensionär eller???

Vad går du på egentligen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Putte la ett orgelspår med grundackorden idag. Jag hade nån liten tanke om att han även skulle spela melodin mer eller mindre lika som gitarren, men det gjorde han inte. Däremot hade han komponerat en sorts andrastämma för stråkljud som han spelade bara på sticket. Få se vad jag kan få till av det. Känns i alla fall som att jag kan spela gitarren med snällare ljud när orgeln ligger där...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...